Grön eller blå eller kanske röd glykol????

Permalänk
Medlem

Grön eller blå eller kanske röd glykol????

Efter en liten blandningsindicent av blå och röd glykol har jag nu fått lära mig den hårda vägen att det går inte. Verkstaden där jag då befann mig sanerade snällt och hällde på grön glykol. Nu visar sig att i den lilla håla där jag bor finns inte denna tydligen mycket exklusiva gröna glykol. Blå finns däremot - hur mycket som helst. Vad gör jag nu? Jag har fått höra att blå och grön går att blanda då de är i princip samma sak i dem.

Ovanstående. läste jag nånstans, jag har just nu Thermaltakes egen kylvätska som tydligen innehåller Ethylene Glycol (dom har en till som innehåller Propylene Glycol,) ingen aning vad som skiljer dom åt.

Vätskan i mitt system är grön, är det = grön glykol???
Jag har ingen lust att tömma hela systemet men kan jag fylla på med vilken glykol som helst??? Eller måste det vara grön glykol.
Eller MÅSTE jag köpa Thermaltakes egen (som dom säger)

Visa signatur

ASUS M5A97 R2.0 AM3+ - AMD FX-6350 6-Core -ASUS GeForce GTX 650 2GB - Antec truepower 1000 w. Thermaltake 850 pro. Vista + XP. Allt i ett NZXT Tempest

Permalänk
Medlem

Vad hände när du blandade röd o blå?

Jag har aldrig brytt mig om det är propylen eller ethylenglykol jag fyllt i bilen.

som jag förståt..
ethylen är den gammla hederliga glykolen
propylene är en mindre giftig variant. (något sämre egenskaper)
röd är en ny variant som håller längre o är snällare mot alu/magnesium o är baserad på ethylen.

Om du läser på flaskan så ska det stå vilken sort det är.

Permalänk
Medlem

Det var inte jag som råkade ut för det, men det kleggade igen tydligen.

Vad jag undrade var om jag kan blanda min egen kylvätska till vattenkylningen på datorn, om man läser på Thermaltakes sida så verkar det ju som om hela datorn flyger i luften om man tar nåt annat än deras kylvätska.
Många blandar sin egen har jag förstått men har ni då glykol i och isf vilken sort??

Visa signatur

ASUS M5A97 R2.0 AM3+ - AMD FX-6350 6-Core -ASUS GeForce GTX 650 2GB - Antec truepower 1000 w. Thermaltake 850 pro. Vista + XP. Allt i ett NZXT Tempest

Permalänk

Jag kör inte vattenkylning men har läst en hel del om det och jag skulle tro att om du kör med destillerat vatten och ca10-20% högkvalite glykol så ska du slippa avlagringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats gustafsson
Det var inte jag som råkade ut för det, men det kleggade igen tydligen.

Vad jag undrade var om jag kan blanda min egen kylvätska till vattenkylningen på datorn, om man läser på Thermaltakes sida så verkar det ju som om hela datorn flyger i luften om man tar nåt annat än deras kylvätska.
Många blandar sin egen har jag förstått men har ni då glykol i och isf vilken sort??

ok.

Ja ta ethylenglykol somt dest eller avjoniserat vatten(batterivatten).
Thermaltake vill säkert sälja småflaskor med glykol samt något uv ämne för sanslöst literpris