Permalänk
Medlem

Ny dator! Behöver lite råd.

Ska skaffa en ny dator, är på tiden alltså.
Får inte övertrakassera 5500:-, har inte den ekonomin just nu.

Så jag satte ihop den här:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingList...

Vad säger ni om den?
Säg till om något är fel, inte funkar med det andra etc.

Min tredje dator som jag sätter ihop men det var ett antal år sedan jag satte ihop den jag sitter på nu.

Har redan en DVD/Brännare och hårddisk som jag ska sätta i den nya.

Och om något saknas, kylpasta kanske?

Tackar på förhand för råd.

Visa signatur

"Destiny Is What We Create"

Permalänk
Medlem

Man måste vara inloggad och registrerad för att se inköpslistan hos komplett.se. Du får gärna klistra in info i tråden istället

Permalänk
Medlem

Oj, sorry:

Visa signatur

"Destiny Is What We Create"

Permalänk

chassi??

Permalänk
Medlem

Har redan ett.

Visa signatur

"Destiny Is What We Create"

Permalänk
Medlem

bättre ram är att rekomendera

Permalänk

snyggt jobbat, har du hittat nått chassi till den än?

Permalänk
Medlem

satsa på pc6400 minnen istället, det är inte så stor skillnad i pris och ger dig mer utrymme för överklockning om du skulle vilja göra det.
AMD propparna gör ganska bra nytta av snabbare minnen jämfört med Intel.

Permalänk
Medlem

Sen klarar du dig nog fint på ett 520w corsair agg.

Visa signatur

[Asrock Z77 Extreme4] [Intel Core i5 3570k @ stock] [Powercolor Radeon 6850 @ Stock]
[8GB Corsair Ballistix @ 1866MHZ] [OCZ Agility 3 60GB] [1TB + 320GB HDD 7200RPM]
[In-Win Dragon Rider Chassi] [Fractal Design PSU 500W]

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen, keep'em coming.

Såhär ser det ut nu:

Visa signatur

"Destiny Is What We Create"

Permalänk
Medlem

Om du ska ha 4 GB minne så är det billigare med corsairs 4 gb kit än 2 st 2gb kit.

Permalänk
Medlem

Fixade till det, blev fel:

Kan även passa på att fråga, vad skulle man få för min gamla:

Moderkort - Ep 8k9a-i
Processor - Athlon XP 2800+
Grafikkort - HIS Radeon x1650pro 512mb
Minne - 1gb, kommer inte ihåg märket.
?

Visa signatur

"Destiny Is What We Create"

Permalänk
Medlem

Med det moderkortet hade jag tagit en Phenom med lägre TDP. 9850 har ju 125W TDP. 9750 har 95W TDP men komplett.se hade inte den inne såg jag nyss. Däremot 9650 som också har 95W TDP.

Moderkortet i sig har visserligen stöd för både 9850 och 9950 (140 W TDP) men så vitt jag känner till är inte ABIT direkt kvalitet.

Jag hade tagit Phenom 9650 i ditt fall. Moderkortet är ändå inte särskilt lämpat för överklockning så att ta en Black Edition känns onödigt.

Tycker att Radeon HD 4850 är ett bra val av grafikkort. Vill du komma lite billigare undan kan du ta ett 4830 istället.

Permalänk
Medlem

Bytt processorn nu.

Är det ingen skillnad på prestandan eller?
För black edition kostade ju bara 100 mer.

Visa signatur

"Destiny Is What We Create"

Permalänk
Medlem

Det skiljer bara 200 MHz i prestanda 9850 och 9650. Självklart ska du ta 9850 om det känns mer rätt för dig men med det moderkortet hade jag inte gjort det. Sedan så har du ju ett bra grafikkort så prestandan i spel blir inte lidande direkt.

Alternativet är att du tar ett dyrare moderkort och skär ner på grafikkortet eller någon annan komponent istället. Tror dock du kommer bli nöjd med den svalare 9650:an i det här fallet

Ett annat alternativ kan vara att du tar Phenom X3 8750. Den är 100 MHz snabbare än 9650 men har tre kärnor istället för fyra. I spel som inte har stöd för mer än tre kärnor kommer du ha mest nytta av 8750.

Permalänk
Medlem

Måste eftersändas, nej jag litar på dig.

Så här ser det ut nu:

5,165:- med frakt.

Visa signatur

"Destiny Is What We Create"

Permalänk
Medlem

Ja du får skylla på mig annars om du inte blir nöjd

Permalänk
Medlem

måste faktiskt säga att det där moderkortet är väldigt bra att klocka med. Dock så har jag bara erfarenhet av oc på athlon x2 cpu:er på den.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska ta den dyrare processorn och köpa ett moderkort som har varit demo-ex. Komplett har många bra som pallar 9850 och är billigare än de du har tänkt nu. T.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351372