Permalänk

Windows på USB

Hej!

Jag har precis installerat windows xp på en vanlig satadisk men skulle nu vilja kopiera denna partition till en usbsticka så att jag kan köra windows från denna. Det här är väl fullt möjligt, eller hur? Vad använder man för program för att genomföra kopieringen?

Väl mött!

Permalänk
Medlem

Man kopierar inte från första början utan man installerar direkt på USB minnet. Det finns guider på hela internet om det. Googla "Install Windows XP on a USB stick"

Permalänk

Okej, det kanske vore en metod. Men är det inte möjligt att göra en kopia på min satadisk till en usbsticka?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Re: Windows på USB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pherlo
Hej!

Jag har precis installerat windows xp på en vanlig satadisk men skulle nu vilja kopiera denna partition till en usbsticka så att jag kan köra windows från denna. Det här är väl fullt möjligt, eller hur? Vad använder man för program för att genomföra kopieringen?

Väl mött!

Vill du kunna INSTALLERA ifrån minnet eller vill du kunna köra windows direkt ifrån minnet?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Om du har planerat att flytta samma USB-sticka mellan olika datorer och boota windows ifrån det kommer du nog få problem.

Permalänk
Inaktiv

Om du vill ha ett bootbart livesystem skulle jag hellre rekommendera Ubuntu. Säger som föregående talare, du kommer få problem om du ska byta dator hela tiden, med drivrutiner och sådant. Ubuntu har långt större hårdvaru stöd out-of-the-box, brukar vara plug 'n play.

Permalänk
Avstängd

Att köra Win från USB sticka är nog många som drömmer om.

Visst det är tyst men nackdelarna är fler.
USB stickan kommer inte att klara av så många läsningar/skrivningar som en HDD, säkert långsammare med.
Sen går inte Windows att bara flyttas över från dator till dator utan att ominstalleras sen Win98se, WinME gick till en viss del...
Men aldrig felfritt någonsin förutom Win3.1 eller liknande, dock dessa kan jag inte uttala mig om då jag hade "turen" att slippa dom

Men det finns WinPE, ner bantad XP som körs vanligtvis från CD, men går även från USB enheter (minne/Mp3/Mp4 spelare)

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk

Re: Re: Windows på USB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Vill du kunna INSTALLERA ifrån minnet eller vill du kunna köra windows direkt ifrån minnet?

Vill boota från USBminnet, inte installera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk Om du har planerat att flytta samma USB-sticka mellan olika datorer och boota windows ifrån det kommer du nog få problem.

Det förstår jag med. Vill inte kunna flytta mellan olika system utan använda ett USBminne som systemdisk till en server jag har.

Permalänk

Jag förstår inte vad du ska göra så jag kan inte hjälpa dig. Förklara bättre tack.

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jannemedkorven
Jag förstår inte vad du ska göra så jag kan inte hjälpa dig. Förklara bättre tack.

Han vill använda ett usb-minne som systemdisk på en dator i stället för att använda en intern hårddisk som man brukar göra.

TS: Kolla om ditt bios kan boota från en extern enhet. Då är det inga problem att boota installationsskivan och installera på minnet. Jag är ingen expert på området, men jag tror du gör säkrast i att koppla ur alla interna diskar under installationen.