Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Ja det blev bättre med lägre ljusstyrka.

Okej, just nu står det mellan Samsung 2443BW och Benq G2400WD. G2400WD har ju fått bra resultat på tester.

Visa signatur

;)

Permalänk

inget ljud, raketmaskinen. Det låter bra.

Dler som kan säga om de fått ljud vid sänkt brightness. Hoppas ju på att rastersize var ett felexemplar.

Raketmaskinen. är det dusom är nermin på prisjakt. han har int ehelle rhaft problemmed surrande.

"Väldigt nöjd med skärmen !
Valde den här framför 2493HM, och T240 framförallt pga bättre betraktningsvinkel. Dessutom har den väldigt lite backlightbleeding och gott om inställninsgmöjligheter. Hör absolut inget vid sänkt ljusstyrka. Skönt med touchknappar på ramen även om det kanske inte är den mest intuitiva lösningen."
/nermin

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt att jag inte har svarat tidigare. Har varit upptagen i veckan och borta hela helgen.
Har använt skärmen lite mer nu och kan säga att jag både är nöjd och lite missnöjd över skärmen. Några kommentarer:

Jag har inte hört något från skärmen då jag sitter vid normal position. Lutar jag huvudet över skärmen så hör jag ett svagt brummade. Även med låg bightness så hör jag inga oljud.

Upplever bilden fortfarande som bra, en riktigt fröjd att kolla på bilder och spela spel med den. Har än inte titta på någon film, men kan tänka mig att även det kommer att se bra ut.

Upplever skärmen som lite för ljusstark, har sänkt brightness rätt hårt men har inte riktigt hittat rätta läget än.

Det går bra att köra med två olika källor, kör en dator via DVI och en annan via VGA. Det går någorlunda fort att växla mellan dem och bilden blir korrekt på båda.

Det man bör tänka på (vilket jag gör) är att det är en TN-panel och att det finns andra paneler som ger bättre bild. Jag betalade ca 3700 kr med frakt för den här skärmen och är riktigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan slänga upp någon bild på den.
Går i planerna att köpa mig 2 st.
Lr som Fe|ix säger.. kanske man skall köra på någon annan 24" som ger en bättre bild.

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Ber om ursäkt att jag inte har svarat tidigare. Har varit upptagen i veckan och borta hela helgen.
Har använt skärmen lite mer nu och kan säga att jag både är nöjd och lite missnöjd över skärmen. Några kommentarer:

Jag har inte hört något från skärmen då jag sitter vid normal position. Lutar jag huvudet över skärmen så hör jag ett svagt brummade. Även med låg bightness så hör jag inga oljud.

Upplever bilden fortfarande som bra, en riktigt fröjd att kolla på bilder och spela spel med den. Har än inte titta på någon film, men kan tänka mig att även det kommer att se bra ut.

Upplever skärmen som lite för ljusstark, har sänkt brightness rätt hårt men har inte riktigt hittat rätta läget än.

Det går bra att köra med två olika källor, kör en dator via DVI och en annan via VGA. Det går någorlunda fort att växla mellan dem och bilden blir korrekt på båda.

Det man bör tänka på (vilket jag gör) är att det är en TN-panel och att det finns andra paneler som ger bättre bild. Jag betalade ca 3700 kr med frakt för den här skärmen och är riktigt nöjd med den.

tack för infon.

Bra. Ytterligare en bedömning om att den går tyst. Inget surrande vid sänkt brightness. Verkar som om rastersize fick ett defekt exemplar.

Är den även för ljusstark om du drar ner den till lägsta brightness inställningen?

Får man fråga vilket avstånd du sitter från skärmen. Stör du dig på betraktningsvinklarna när du rör på dig eller även när di sitter still med huvudet?

Permalänk

Jag försökte ta några bilder igår, men de blev helkassa. Inget fotoproffs jag inte. I den här tråden finns en del bilder: http://www.overclock.net/monitors-displays/376159-purchased-2...

Jag kikade på filmen Cloverfield igår, som får ses som ett bra test av svärta och hur skärmen hanterar mörka filmpartier. Jag tycker den gjorde det klart godkänt. Bättre än min 2½ år gamla Sony LCD-tv. Har även gejmat en hel del COD 4 och det är en fröjd. Jag spelar bättre än vad jag gjort tidigare. Tror det kan ha att göra med att inputlaggen är lägre än på min tidigare skärm och den stora bildytan. Kan ju också vara placebo, men ja....

Kan vara värt att påpeka att jag lirar i lägre upplösning än skärmens native, och det hanterar den bra, även om det givetvis skulle se lite bättre ut att köra native.

Citat:

Får man fråga vilket avstånd du sitter från skärmen. Stör du dig på betraktningsvinklarna när du rör på dig eller även när di sitter still med huvudet?

Jag stör mig inte på betraktningsvinklarna iaf. Var lite orolig efter allt man har läst om betraktningsvinklar & stora TN-paneler. Men jag tycker det var över förväntan, inga problem för mig. (Sitter på en dryg armlängds avstånd).

Permalänk
Medlem

Det låter som att det verkligen är en bra skärm och att de som har fått brummande skärmar har haft otur. Det blir nog till att införskaffa en sådan här skärm.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
Jag försökte ta några bilder igår, men de blev helkassa. Inget fotoproffs jag inte. I den här tråden finns en del bilder: http://www.overclock.net/monitors-displays/376159-purchased-2...

Jag kikade på filmen Cloverfield igår, som får ses som ett bra test av svärta och hur skärmen hanterar mörka filmpartier. Jag tycker den gjorde det klart godkänt. Bättre än min 2½ år gamla Sony LCD-tv. Har även gejmat en hel del COD 4 och det är en fröjd. Jag spelar bättre än vad jag gjort tidigare. Tror det kan ha att göra med att inputlaggen är lägre än på min tidigare skärm och den stora bildytan. Kan ju också vara placebo, men ja....

Kan vara värt att påpeka att jag lirar i lägre upplösning än skärmens native, och det hanterar den bra, även om det givetvis skulle se lite bättre ut att köra native.

Jag stör mig inte på betraktningsvinklarna iaf. Var lite orolig efter allt man har läst om betraktningsvinklar & stora TN-paneler. Men jag tycker det var över förväntan, inga problem för mig. (Sitter på en dryg armlängds avstånd).

Kan du precisera armlängdsavstånd? (för mig som är dålig på det måttet kan det vara allt mellan 40 cm och 100 cm)

P.S. Det är inte du som är nermin på prisjakt eller?

Permalänk
Medlem

Hmm, den där BenQ G2400WD var ganska intressant den med. Den saknar höjdjustering och pivot men å andra sidan har den bara 2 ms respons och HDMI. Sen var den 500 kr billigare med. Hur är panelen i den? Bättre eller sämre än 2443BW?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Hej!

Har följt den här tråden med stort intresse och funderar på att skaffa en 2443...

Kanske lite OT:

Hur står den sig rent bildkvalitetsmässigt mot en 4 år gammal 19":are med TN-panel (Samsung 940B). Har utvecklingen gått mycket framåt eller handlar det enbart om högre upplösning? Hur upplever ni som köpt skärmen att den står sig mot lite äldre TN-skärmar?

Permalänk
Medlem

Såg mitt namn här och så kände jag mig tvungen regga mig. (dvs. Raketmaskinen är inte jag)
Som jag skrev på det där andra stället, är jag väldigt nöjd med skärmen och har varit ute ganska länge o spanat, både i butikerna och på nätet.
2443 var lite av en risktagning men är som sagt supernöjd. Kör den mot en Sapphire Radeon 4850.
Är lite upptagen men skall försöka svara på alla frågor.
Så shoot

Visa signatur

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nermin
Såg mitt namn här och så kände jag mig tvungen regga mig. (dvs. Raketmaskinen är inte jag)
Som jag skrev på det där andra stället, är jag väldigt nöjd med skärmen och har varit ute ganska länge o spanat, både i butikerna och på nätet.
2443 var lite av en risktagning men är som sagt supernöjd. Kör den mot en Sapphire Radeon 4850.
Är lite upptagen men skall försöka svara på alla frågor.
Så shoot

Ger din skärm ifrån sig ett pipande/surrande/brummande ljud i något läge? Framför allt om man sänker brightness?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nermin

Är lite upptagen men skall försöka svara på alla frågor.
Så shoot

ok, tack. Bra att veta.

Hur upplever du betraktningsvinklarna jämfört med andra TN-skärmar. (Framförallt 2493HM och T240 om du tittat på dem i butik)

Permalänk

Fått svar ifrån Dustin nu:

Hej! Tack för ditt mail! Du har köpt en produkt där reparation och service hanteras av tillverkaren själva eller deras utvalda servicepartner. Felanmälan gör du via 0771-400 200. De ger dig vidare information om hur serviceärendet går till. Vi ställer gärna upp med förbetald fraktsedel om dessa inte tillhandahåller det. Vänliga Hälsningar J***** L*******

Inte överdrivet nöjd med det svaret i och med att jag i mitt mail skrev att jag ville ha skärmen utbytt (alltså "omleverans"). Vill inte vänta på att någon verkstad (har måttligt bra erfarenheter ifrån sådan inom mobilvärlden) ska "reparera" skärmen i 2-4 veckor. För att den sedan skall gå sönder igen.

Har jag rätt att kräva en ny vara, dvs. tolkar jag konsumentköpslagen korrekt:

Citat:

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:
* kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
* kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
* kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
* häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
* hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Saxat ifrån Konsumentverket.

Tänkte ringa dem kring 16 tiden, så svara snabbt

Är det dessutom inte så att lagen säger att jag som konsument endast skall behöva ha kontakt med den försäljare som jag köpt varan av?

Mvh rastersize

Visa signatur

Permalänk

Du skulle ha åberopat att du vill lämna tillbaka varan med hänsyn till distansköplagen.

Då får du betala leveransen men då kan de inte säga någonting. Nu krävde du omleverans och då blir det en annan sak. Då krävs det nämligen att de kan finna fel på varan. Ring och prata med kundtjänst. Dustin är kända för sin goda support.

Permalänk

Har pratat med Samsung nu och dem sa att jag kunde få den utbytt men jag blir tvungen att pröjsa "reparation" ifall de inte hittar några fel på varan. Den räknas dock som DOA så vad kan den kostnaden bli? Vad ser ni som chansen att dem hittar ett fel? Det är Annovo (ett av de sämsta företagen månne?) som utför deras reparationer.

Hade inte modellnummer och serienummer tillhans så jag har fortfarande möjlighet att lämna tillbaka varan.

Vilket bör jag göra?

Frakt kostar 215 kr (max 10 kr vilket är vad paketet väger).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen. Nu har jag lekt med brightness en stund .. kör med det i 88% .. men har tom gått ner till 0, inget som helst ljud. Har annars en mycket tyst dator med noctua fläktar, accelero på grafkortet etc. Betraktningsvinkeln upplever jag som bättre än på dem andra som jag bara sett i butiker, men det är bara vad jag upplever, kan inte vara säker eftersom jag inte haft dessa skärmar på just den här platsen med samma belysning och ergonomi.

Visa signatur

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Fått svar ifrån Dustin nu:

Hej! Tack för ditt mail! Du har köpt en produkt där reparation och service hanteras av tillverkaren själva eller deras utvalda servicepartner. Felanmälan gör du via 0771-400 200. De ger dig vidare information om hur serviceärendet går till. Vi ställer gärna upp med förbetald fraktsedel om dessa inte tillhandahåller det. Vänliga Hälsningar J***** L*******

Inte överdrivet nöjd med det svaret i och med att jag i mitt mail skrev att jag ville ha skärmen utbytt (alltså "omleverans"). Vill inte vänta på att någon verkstad (har måttligt bra erfarenheter ifrån sådan inom mobilvärlden) ska "reparera" skärmen i 2-4 veckor. För att den sedan skall gå sönder igen.

Har jag rätt att kräva en ny vara, dvs. tolkar jag konsumentköpslagen korrekt:

Saxat ifrån Konsumentverket.

Tänkte ringa dem kring 16 tiden, så svara snabbt

Är det dessutom inte så att lagen säger att jag som konsument endast skall behöva ha kontakt med den försäljare som jag köpt varan av?

Mvh rastersize

Det du ska göra är att ringa Dustin och säga att du inte är nöjd med skärmen och du vill lämna tebaks den. Dom skickar ut en fraktsedel så du behöver inte stå för något frakt.

Sen när du skickat tebaks den så köper du bara en ny och ser hur den är.
Är du inte nöjd med den heller så är det bara att göra samma sak igen.

Permalänk
Medlem

Nu klöddar allt igen. Ska ju som bekant köpa ny dator och mina delar hos Inet med Samsung 2493HM kostar 600kr mindre än samma delar hos Komplett med 2443BW. Inet har inte 2443BW i sitt sortiment.

Vilken är bäst? 2493HM har fler funktioner som HDMI, Högtalare, snygare design enligt mig. 2443BW har å andra sidan en bättre panel med dubbelt så hög dynamisk kontrast än 2493. Den skall också ha bättre betraktningsvinklar och vara en bättre skärm i allmänhet. Jag har inte lyckats hitta data för 2443's kontrast men 2493 har 1000:1 i vanlig kontrast.

Vad är egentligen dynamisk kontrast?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Har denna skärmen 1:1 pixelmapping? Det är det enda som får mig att välja BenQ G2400WD över denna.

Permalänk
Medlem

Av mycket att döma verkar 2443BW vara en bättre skärm än 2493HM, varför är då 2493HM dyrare? HDMI-kontakten som kostar de extra hundringarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filbert
Av mycket att döma verkar 2443BW vara en bättre skärm än 2493HM, varför är då 2493HM dyrare? HDMI-kontakten som kostar de extra hundringarna?

2443BW är en precis lanserad modell där Samsung sätter en ny prisnivå på 24" skärmar. De gamla modellerna finns ju kvar i butikernas lager ett tag till och de går inte att sälja så billigt för då skulle de inte tjäna nog på dem eftersom de var dyrare att köpa in än tex 2443.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Angående det där med 1:1 pixelmapping .. Alltså om du skulle vilja köra ett spel i säg 1280/720 .. så skulle du vilja se det i en mindre bild ? Den enda fördelen jag kan tänka mig är att inte få utdragen bild när man kopplar in en konsol som sänder 16:9, typ xbox 360, då skulle man få felaktiga proportioner i en 16:10 skärm utan pixelmapping.

Visa signatur

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate

Permalänk
Medlem

Har mailat Inet nu och frågat om de får in 2443BW. Förhoppningsvis till ett bättre pris än hos Komplett då de har blivit äckligt dyra, höjer sina priser hela tiden.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Kan du precisera armlängdsavstånd? (för mig som är dålig på det måttet kan det vara allt mellan 40 cm och 100 cm)

P.S. Det är inte du som är nermin på prisjakt eller?

Jag tog fram mitt kära gamla måttband och uppmätte cirka 70 cm!

För övrigt är mitt tips att beställa skärmen från dustinhome om ni har studentrabbatt; 3150kr och gratis frakt...

Permalänk
Medlem

Perfekt! Trodde inte det var så billigt med studentrabatten!

Skärmen är beställd från Dustin nu och resten av datorn från Inet

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Har fått min skärm och är inte alls nöjd. Bilden är bra men det är för mycket BLB i underkant. men framförallt. När man sänker brightness låter det fruktansvärt. Jag vill påstå att min skärm är oanvändbar i allt annat än 100% brightness. Testade ett tag på 60-70 vilket jag tycker är optimalt men det går bara inte såvida man inte vill ha tinnitus. Märkligt nog tycks ljudet vara som högst i 60-70 brightness. Tänk er ljudet av en enorm svärm av getingar som är inspelat och spelas upp i något lägre frekvens och på hög volym. Då kan ni gissa hur det låter.

Annars ser den bra ut. bättre än väntat. Ergonomin är bra fast det hade varit skönt om man kunde tilta den mer framåt. Det går på sin höjd någon grad.

Man märker av betraktningsvinklarna i vit bakgrund i full screen du inte sitter på mer än 1,5 meters avstånd. I normalt användande tänker man dock inte på dem. Funkar fint. Bilden var bra den med tycker jag och den är underbar att spela på. Pixelmapingen funkade perfekt när jag lirade ett äldre spel, ingen stretcheffekt utan svarta kanter på sidorna. Fast jag kan ändå inte rekommendera den här skärmen till någon. Känns som ett lotteri om man får brigthtnessljudet eller inte. Nu blir det massa besvär med returnering. Skickar tillbaka skärmen imorgon. Tveksamt om jag beställer igen. Tror inte det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Har fått min skärm och är inte alls nöjd. Bilden är bra men det är för mycket BLB i underkant. men framförallt. När man sänker brightness låter det fruktansvärt. Jag vill påstå att min skärm är oanvändbar i allt annat än 100% brightness. Testade ett tag på 60-70 vilket jag tycker är optimalt men det går bara inte såvida man inte vill ha tinnitus. Märkligt nog tycks ljudet vara som högst i 60-70 brightness. Tänk er ljudet av en enorm svärm av getingar som är inspelat och spelas upp i något lägre frekvens och på hög volym. Då kan ni gissa hur det låter.

Annars ser den bra ut. bättre än väntat. Ergonomin är bra fast det hade varit skönt om man kunde tilta den mer framåt. Det går på sin höjd någon grad.

Man märker av betraktningsvinklarna i vit bakgrund i full screen du inte sitter på mer än 1,5 meters avstånd. I normalt användande tänker man dock inte på dem. Funkar fint. Bilden var bra den med tycker jag och den är underbar att spela på. Pixelmapingen funkade perfekt när jag lirade ett äldre spel, ingen stretcheffekt utan svarta kanter på sidorna. Fast jag kan ändå inte rekommendera den här skärmen till någon. Känns som ett lotteri om man får brigthtnessljudet eller inte. Nu blir det massa besvär med returnering. Skickar tillbaka skärmen imorgon. Tveksamt om jag beställer igen. Tror inte det.

Låter inte bra, då tar jag nog och endast skickar tillbaka min så blir det till att leta efter någon annan skärm helt enkelt.. Suck.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Har fått min skärm och är inte alls nöjd. Bilden är bra men det är för mycket BLB i underkant. men framförallt. När man sänker brightness låter det fruktansvärt. Jag vill påstå att min skärm är oanvändbar i allt annat än 100% brightness. Testade ett tag på 60-70 vilket jag tycker är optimalt men det går bara inte såvida man inte vill ha tinnitus. Märkligt nog tycks ljudet vara som högst i 60-70 brightness. Tänk er ljudet av en enorm svärm av getingar som är inspelat och spelas upp i något lägre frekvens och på hög volym. Då kan ni gissa hur det låter.

Annars ser den bra ut. bättre än väntat. Ergonomin är bra fast det hade varit skönt om man kunde tilta den mer framåt. Det går på sin höjd någon grad.

Man märker av betraktningsvinklarna i vit bakgrund i full screen du inte sitter på mer än 1,5 meters avstånd. I normalt användande tänker man dock inte på dem. Funkar fint. Bilden var bra den med tycker jag och den är underbar att spela på. Pixelmapingen funkade perfekt när jag lirade ett äldre spel, ingen stretcheffekt utan svarta kanter på sidorna. Fast jag kan ändå inte rekommendera den här skärmen till någon. Känns som ett lotteri om man får brigthtnessljudet eller inte. Nu blir det massa besvär med returnering. Skickar tillbaka skärmen imorgon. Tveksamt om jag beställer igen. Tror inte det.

Låter ju helt värdelöst... Måste ju vara vissa skärmar som är defekta. Hoppas dom fixar det där, för det är helt klart illa om man måste "gambla" när man ska köpa den. Känns som jag hade lite flyt för en gångs skull och fick en surrfri...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Låter inte bra, då tar jag nog och endast skickar tillbaka min så blir det till att leta efter någon annan skärm helt enkelt.. Suck.

Sen vet man ju inte om ljudet kommer uppkomma med tiden. Har läst om folk som har börjat få problem med ljud vid sänkt brightness år efter köp med. Då blir det svårt att reklamera. Inte minst med tanke på att Samsung tycks ha policyn att visst ljud får man leva med.

Jag fattar inte hur man lyckas med att göra en skärm som inte kan sänka brightness utan att ljud uppkommer år 2008. Fullständigt obegripligt. Även om det nu bara är för vissa skärmar så är det tillräckligt. Visst, den här skärmen har fin bild men det är inget exceptionellt. Bilden på t.e.x. 2493HM är likvärdig.