Permalänk
Medlem

8600GT, bra för HD film?

Ska till att köpa en ny tv snart och ska koppla den via HDMI till datorn och på så vis spela upp filmer.

Just nu har jag ett Geforce4 MX kort och att spela upp HD-filmer går inte alltid så jäkla lysande, speciellt inte bluray och 1080p osv. Hackar på ganska duktigt ibland

Förutom det har jag en E6600 @ 3.4ghz och 2gb Crucial Ballistix 8500.
Det ska väl räcka tillsammans med ett 8600GT för att spela upp all tänkbar film utan problem?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339922

Billigt och bra hade det varit iaf!

Läste att ATI 4850 har hårdvarustöd för decoding, kommer det gör någon skillnad här eller klarar jag mig med ett lite sämre kort?
Cpun är väl hyfsat med i leken fortfarande så jag tycker den borde hänga med ganska bra iaf men vem vet, den kanske är på tok för slö den också.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet är hela Geforce 8XXX-serien utrustad med decoding för HD-filmer, förutom Geforce 8800GTS (320/640MB) samt 8800GTX. Jag kan spela upp HD-filmer utan problem med min laptop som har ett 8400m GS och en 1,8 GHz Core 2 Duo-processor, så du lär inte ha några som helst problem...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

8600GT går bra till HD.

Men ATI har billigare kort som klarar HD filmer

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
8600GT går bra till HD.

Men ATI har billigare kort som klarar HD filmer

Japp rätt där

Permalänk

japp ska du se HD filmer ska du nog satsa på ATI, jag har tex ett ATI HD3470 på min laptop som jag kopplar till till min lcd när jag ska se HD-filmer. uppspelningen funkar klanderfritt o samtidigt riktigt bra kvalite.

Spelprestandan hos kortet är dock något sämre, klarar dock spel som company of heroes, bf2 mm på medium grafik utan lagg.

Permalänk

Håller med föregående inlägg, ATI's grafikkort är snäppet bättre när det gäller HD filmer.

Permalänk
Medlem

Har alltid kört på Nvidia och tänkte fortsätta det, det måste väl finnas något kort som är likvärdigt även hos dom?

Det positiva med det kortet var ju HDMI-kontakten, då slipper man köpa någon sån dvi->hdmi eller vad det nu heter. Bra pris tyckte jag också men måste bara verkligen få ett kvitto på att det kommer fungera

Kan ju passa på att fråga en sak till, om jag köper ett kort med vanliga dviutgångar och ska koppla den med hdmi till en TV, behövs en typ sån här då? Har ingen koll på sånt

http://www.dustinhome.se/pd_5010150085.aspx

Permalänk
Medlem

Jag tror att dom flesta av ATI's nyare kort har en medföljande DVI-HDMI adapter. Kolla specifikationer för att vara riktigt säker.

Visa signatur

E8400 @ 4,2 ghz | Thermalright Ultra 120 eXtreme | Asus P5Q-Deluxe | 4Gb Corsair 8500 | Asus GeForce ENGTX560 TI DCII | Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem

Men det är alltså en sån där kabel det ska vara? Ser så ut iaf tycker jag

Permalänk
Medlem

Jo 8600gt var det första med den nya generationens video avkodning, det funkerar väldigt bra, dom var extremt överlägsna ATI på den punkten. Men jag har hört att nya generationen ATI 4xxx serien ska oxå ha hyffsad video avkodning.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

jag har ett hd3470 från sapphire som jag kan sälja till dig, 300 kr. pm:a om du är intresserad

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Men det är alltså en sån där kabel det ska vara? Ser så ut iaf tycker jag

http://www.tvcables.co.uk/images/items/dvi-to-hdmi.jpg sån följde med mitt powercolor 4870x2, tror nog det följer med alla nya ati kort, kan ha fel, men dom nya 4550 eller vad dom heter lär vell funka perfekt till film. menar på bilderna på sweclockers är det hdmi uttag, men dom kanske tar bort dom:S

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]