Permalänk
Medlem

amds roadmap

amds roadmap

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Skulle inte AMD lansera HT 3.1?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

vilken är bulldozer?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

bulldozer kommer väll tidigast årskiftet till 2010 tror jag. Ligger en tid framåt.

Permalänk

hoppas dom inte snuvar oss på ht3.1

Permalänk
Medlem

Deneb FX blir förmodligen min nästa processor. Hoppas den kommer finnas i minst 3,2 GHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Deneb FX blir förmodligen min nästa processor. Hoppas den kommer finnas i minst 3,2 GHz.

läste att den skulle vara på 4,2 Ghz, kanse ett ryckte men man vet aldrig

Visa signatur

AMD 4200+ Radeon 3650agp 2gig ram

Permalänk
Avstängd

Tycker det ser fint ut. Med tanke på att Deneb ligger lite högre upp än Agena så betyder det att de förväntar sig att den ligger högre i marknadssegmentet.
Kan tolkas som att de förväntar sig att knappa in på Intel lite.
Vanligtvis så brukar de ju bara vara rakt åt höger om de ligger i samma segment i förhållande till tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Skulle inte AMD lansera HT 3.1?

Var väl främst med Opteron? Spelar ju noll roll på desktop.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
hoppas dom inte snuvar oss på ht3.1

Varför då? Blir ju ingen skillnad ändå. Finns ingen prestandaskillnad mellan HT1 och HT3 ens på desktop då redan HT1 är sanslöst mycket snabbare än vad som behövs. HTT 3.1 kan bara göra skillnad på servrar med riktigt många socklar och annat som kräver bandbredd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av beaver86
läste att den skulle vara på 4,2 Ghz, kanse ett ryckte men man vet aldrig

Inte en chans. Antagligen högst 3GHz vid lansering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Inte en chans. Antagligen högst 3GHz vid lansering.

inte den tonen, vilken pessimist du är. Tycker att alla ska tro att den lanseras i 4GHZ+

Närå, tycker det ser riktigt bra ut. Fast jag tycker att amd kunde ha tryckt fram deneb lite snabbare. Tycker den första skulle lanseras Q4 08. fx-modellen ser intressant ut. kan ju hoppas på 3ghz+ iaf.

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurvztr
inte den tonen, vilken pessimist du är. Tycker att alla ska tro att den lanseras i 4GHZ+

Närå, tycker det ser riktigt bra ut. Fast jag tycker att amd kunde ha tryckt fram deneb lite snabbare. Tycker den första skulle lanseras Q4 08. fx-modellen ser intressant ut. kan ju hoppas på 3ghz+ iaf.

Kommer ju komma två Phenom FX. FX-80 och FX-82. Om jag får gissa så kommer FX-80 ligga på 3 GHz och FX-82 på 3,2 GHz. När det gäller FX så kanske inte klockfrekvensen är det mest intressanta. En Phenom FX på 3 GHz presterar ändå bättre än en vanlig Phenom på 3 GHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Kommer ju komma två Phenom FX. FX-80 och FX-82. Om jag får gissa så kommer FX-80 ligga på 3 GHz och FX-82 på 3,2 GHz. När det gäller FX så kanske inte klockfrekvensen är det mest intressanta. En Phenom FX på 3 GHz presterar ändå bättre än en vanlig Phenom på 3 GHz.

självklart är det inte höga klockfrekvenser de är mest intressanta. Ska bli riktigt kul att se hur de står sig mot intel. Bästa utav allt är väl 45nm;) Sen skadar det ju inte med höga klockfrekvenser, det är alltid roligt. Skulle vara skoj om man kunde nå 4ghz

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Medlem

Inte en chans. Antagligen högst 3GHz vid lansering. [/B][/QUOTE]

http://amd.forumportal.se/board/viewtopic.php?f=9&t=25

hmm det är nog ett ryckte men men, håller tummarna för 4Ghz+

Visa signatur

AMD 4200+ Radeon 3650agp 2gig ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurvztr
självklart är det inte höga klockfrekvenser de är mest intressanta. Ska bli riktigt kul att se hur de står sig mot intel. Bästa utav allt är väl 45nm;) Sen skadar det ju inte med höga klockfrekvenser, det är alltid roligt. Skulle vara skoj om man kunde nå 4ghz

Håller helt med Deneb ska ju vara väldigt lätt att överklocka enligt tester. Man har ju kommit upp i 3441 MHz enbart på luftkylning. Det bådar ju gott inför lanseringen av Deneb den 8:e januari nästa år.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Kommer ju komma två Phenom FX. FX-80 och FX-82. Om jag får gissa så kommer FX-80 ligga på 3 GHz och FX-82 på 3,2 GHz. När det gäller FX så kanske inte klockfrekvensen är det mest intressanta. En Phenom FX på 3 GHz presterar ändå bättre än en vanlig Phenom på 3 GHz.

Frågan är om AMD kommer återanvända FX80 namnen. De skulle användas för snart ett år sedan när FX skulle släppas. Men eftersom Phenom presterade så dåligto ch inte fick upp frekvenser så skrotade man idén.

Hursomhelst så presterar inte en Phenom FX bättre än en vanlig Phenom. Varför skulle den göra det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Håller helt med Deneb ska ju vara väldigt lätt att överklocka enligt tester. Man har ju kommit upp i 3441 MHz enbart på luftkylning. Det bådar ju gott inför lanseringen av Deneb den 8:e januari nästa år.

Att man lyckats klocka upp i 3441MHz på luft, ungefär samma som dagens Agenor klarar, betyder inte att de kan släppa något på 4GHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Hursomhelst så presterar inte en Phenom FX bättre än en vanlig FX. Varför skulle den göra det?

Det skrev jag inte. Jag skrev att en FX presterar bättre än en vanlig Phenom (ej FX). Det är liksom själva tanken med FX-processorerna från AMD, att de är "high-end".

Citat:

[B]Att man lyckats klocka upp i 3441MHz på luft, ungefär samma som dagens Agenor klarar, betyder inte att de kan släppa något på 3GHz.

[/B]

Enligt AMD:s senaste Roadmap så kommer just de två första Denebprocessorna ligga på 2,8 GHz respektive 3 GHz. Så ja, en Deneb på 3 GHz kommer finnas tillgänglig 8:e januari nästa år.

//AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Det skrev jag inte. Jag skrev att en FX presterar bättre än en vanlig Phenom (ej FX). Det är liksom själva tanken med FX-processorerna från AMD, att de är "high-end".

grejen med fx är att den har upplåst multi den har aldrig haft några andra fördelar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
grejen med fx är att den har upplåst multi den har aldrig haft några andra fördelar.

Det är "Black Edition" du menar, inte FX. Även om FX också har upplåst.

Från AMD:s hemsida:

Q: Will the AMD Athlon 64 FX processor continue to be AMD’s performance leader?
A: Yes, the AMD Athlon 64 FX processor continues to be AMD’s highest performing PC processor available in the market today.

Q: What is the target market for the AMD Athlon™ 64 FX dual-core processor?
A: The AMD Athlon 64 FX dual-core processor is the ultimate processor for PC enthusiasts, designed to address the needs of gamers, enthusiasts and prosumers who want to run multiple process intensive applications and still rely on exceptional performance. It can rise to meet the demands of serious enthusiasts, enabling them to discover the true potential of their PC and 3D games. PC enthusiasts who own and use the AMD Athlon™ 64 FX processor are part of an elite crowd.

Från Wikipedia:

Athlon 64 FX

The Athlon 64 FX is positioned as a hardware enthusiast product, marketed by AMD especially toward gamers. Unlike the standard Athlon 64, all of the Athlon 64 FX processors have their multipliers completely unlocked.The FX line is now dual-core, starting with the FX-60. The FX always has the highest clock speed of all Athlons at its release. From FX-70 onwards, the line of processors will also support dual-processor setup with NUMA, named AMD Quad FX platform.

Tycker det framgår rätt tydligt att FX avser AMD:s "värstingprocessorer". Är man bara ute efter upplåst multi ska man leta efter "Black Edition".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Det skrev jag inte. Jag skrev att en FX presterar bättre än en vanlig Phenom (ej FX). Det är liksom själva tanken med FX-processorerna från AMD, att de är "high-end".

Ojojoj. Blev visst lite felskrivningar. Känns som om det borde varit uppenbart.

Men självklart menar jag att en Phenom FX inte är snabbare än en vanlig Phenom. Identiska kärnor. Det som skiljer FX från Black Edition är helt enkelt att Black Edition inte behöver vara high-end. Dessutom kostar den som en vanlig processor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Enligt AMD:s senaste Roadmap så kommer just de två första Denebprocessorna ligga på 2,8 GHz respektive 3 GHz. Så ja, en Deneb på 3 GHz kommer finnas tillgänglig 8:e januari nästa år.

//AMD

Och som du ser tidigare så har jag också pratat om 3GHz. Det är 4GHz jag sätter mig emot. Dett finns de som pratar om 4GHz och 4.4GHz, då kan man inte peka på en överklockning på 3441MHz som belägg för detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ojojoj. Blev visst lite felskrivningar. Känns som om det borde varit uppenbart.

Men självklart menar jag att en Phenom FX inte är snabbare än en vanlig Phenom. Identiska kärnor. Det som skiljer FX från Black Edition är helt enkelt att Black Edition inte behöver vara high-end. Dessutom kostar den som en vanlig processor.

Och som du ser tidigare så har jag också pratat om 3GHz. Det är 4GHz jag sätter mig emot. Dett finns de som pratar om 4GHz och 4.4GHz, då kan man inte peka på en överklockning på 3441MHz som belägg för detta.

Heh, jo jag är också lite skeptisk till uppgifterna om 4 GHz. FX har tidigare inneburit de processorerna med högsta klockfrekvenserna inom varje serie. Om nu vanliga Deneb kommer i 2,8 och 3 GHz och det ska komma två FX-modeller, då borde dessa ligga på i alla fall 3,2 GHz och uppåt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Heh, jo jag är också lite skeptisk till uppgifterna om 4 GHz. FX har tidigare inneburit de processorerna med högsta klockfrekvenserna inom varje serie. Om nu vanliga Deneb kommer i 2,8 och 3 GHz och det ska komma två FX-modeller, då borde dessa ligga på i alla fall 3,2 GHz och uppåt.

Alla pratar om 2 FX-modeller? Finns det några källor på det? Eller är det samma källor som pratar om 4.4GHz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Alla pratar om 2 FX-modeller? Finns det några källor på det? Eller är det samma källor som pratar om 4.4GHz?

Yupp, samma källa: http://reviewage.co.uk/index.php/Latest-News/AMD-Phenom-FX-Ke...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Det är "Black Edition" du menar, inte FX. Även om FX också har upplåst.

Från AMD:s hemsida:

Q: Will the AMD Athlon 64 FX processor continue to be AMD’s performance leader?
A: Yes, the AMD Athlon 64 FX processor continues to be AMD’s highest performing PC processor available in the market today.

Q: What is the target market for the AMD Athlon™ 64 FX dual-core processor?
A: The AMD Athlon 64 FX dual-core processor is the ultimate processor for PC enthusiasts, designed to address the needs of gamers, enthusiasts and prosumers who want to run multiple process intensive applications and still rely on exceptional performance. It can rise to meet the demands of serious enthusiasts, enabling them to discover the true potential of their PC and 3D games. PC enthusiasts who own and use the AMD Athlon™ 64 FX processor are part of an elite crowd.

Från Wikipedia:

Athlon 64 FX

The Athlon 64 FX is positioned as a hardware enthusiast product, marketed by AMD especially toward gamers. Unlike the standard Athlon 64, all of the Athlon 64 FX processors have their multipliers completely unlocked.The FX line is now dual-core, starting with the FX-60. The FX always has the highest clock speed of all Athlons at its release. From FX-70 onwards, the line of processors will also support dual-processor setup with NUMA, named AMD Quad FX platform.

Tycker det framgår rätt tydligt att FX avser AMD:s "värstingprocessorer". Är man bara ute efter upplåst multi ska man leta efter "Black Edition".

Grejen är att fx och black editon har samma extra grej bara att fx inte finns som high end längre är för amd inte riktigt är med i spelet. När fx kommer kommer den inte bjuda på mer än upplåst multi över de andra Men den kommer gentemot black editon vara tänkt som en high end värsting samt ha den högsta clocken. Men den kommer inte bjuda på bättre prestanda vid samma clock.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9