Permalänk

Kylpasta till E8500

Jag ska bygga min första dator, (själv) och har ej koll på om det medföljer någon kylpasta med processorn?
Eller ska man köpa en liten tube, i så fall vilken sort?

mvh

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

Det sitter färdigt på stockkylaren.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Finns redan kylpasta på CPU-kylaren du får med. Dock så sänkte jag tempen med ca 5c genom att byta till Artic Silver 5. Så

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Okej, då kör jag med den som följer med.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

Är inte så jätteduktig på det här och ska snart bygga min första dator och vad jag förstått så gäller det att ta bort den gamla kylpastan ordentligt innan man applicerar den nya? Gäller det även när standard-pastan sitter på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Det sitter färdigt på stockkylaren.

Aha, så "boxed" CPU:er har kylaren redan monterad? Så om man inte tänker överklocka så behövs in pasta i så fall?

Visa signatur

Intel i9 9900K || Asus Maximus Hero XI || ASUS RTX 2080 || 32 GB (2x16) RAM @ 3000 MHz CL 15 || Samsung 970 EVO 1 TB m. m. || Asus ROG Swift PG348Q 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ApemanT
Aha, så "boxed" CPU:er har kylaren redan monterad? Så om man inte tänker överklocka så behövs in pasta i så fall?

Pastan sitter på kylaren från början, du behöver inte byta ut den i regel.

Vet inte riktigt hur du menar med att kylaren redan är monterad dock

Linkan, du behöver inte ta bort pastan om du ska montera en dator för första gången. Det är bara att trycka dit det.

Permalänk
Medlem

Har inget med att du tänker överklocka eller inte att göra.

Vill du använda en annan kylare än stockkylaren så har du oftast kylpastan som följer med den, eller så köper man till...

Vill du använda stockkylaren ser jag ingen anledning till att kylpastan som redan är applicerad på den skulle vara dålig på något sätt...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ApemanT
Aha, så "boxed" CPU:er har kylaren redan monterad? Så om man inte tänker överklocka så behövs in pasta i så fall?

Nä, man måste ju spänna fast processorn, men pastan är applicerad på kylaren:)

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Kylaren är inte monterad från början, men den ingår i kartongen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Pastan sitter på kylaren från början, du behöver inte byta ut den i regel.

Vet inte riktigt hur du menar med att kylaren redan är monterad dock

Linkan, du behöver inte ta bort pastan om du ska montera en dator för första gången. Det är bara att trycka dit det.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000, 1000W Corsair agg, Intel Core 2 Quad Q9650, 4GB A-Data PC2-8500, Gigabyte GA-X48-DS5, 150GB VelociRaptor, 1TB Samsung, Gigabyte 4870 X2 2GB
Two wrongs doesn't make it right

Permalänk

Lånar den här tråden lite..

Jag lät datorbutiken bygga min dator. Har E8500 men valde en annan kylare. *se sign*

Min fråga är då vilken kylpasta använder daotrbutiken när de har monterat min dator? De kan ju inte använda den pastan som sitter på stockkylaren...Hänger det med någon pasta med den tilläggskylaren jag tog eller använder de någon annan pasta?

Och en sak till, hur länge är denna "inbränningsperiod" som jag hört talats om och blir det någon märkbar skillnad när denna perioden är över.

tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

tror att inbränningsperioden är cirka en vecka, men det beror ju givetvis på hur mycket du använder datorn.

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Avstängd

rekomenderar zalmans kylpasta, den där med pensel

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Håller på och bygger burk för första gången (duo E8500). Är kylpastan de tre gråa strecken som sitter på processorkylaren (den del som ska tryckas mot processorn)? Då det är tre streck blir den väl även ojämt fördelad? Eller smälter den och fördelas senare vid användning?

Tacksam för snara svar då jag bygger just nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunnar Gräs
Håller på och bygger burk för första gången (duo E8500). Är kylpastan de tre gråa strecken som sitter på processorkylaren (den del som ska tryckas mot processorn)? Då det är tre streck blir den väl även ojämt fördelad? Eller smälter den och fördelas senare vid användning?

Tacksam för snara svar då jag bygger just nu!

Den "smälter" och fyller ut när du pressar dit kylet, du behöver inte göra något annat än att montera kylet rakt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Tack! För övertydlighetens skull skall jag bara trycka kylflänsen rakt på processorn och behöver alltså inte "gnugga" in pastan genom att rotera lite lätt?

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen riktig vinst vid det, faran är väl att du gör det ojämnt istället, det är svårt att för hand trycka like mycket över allt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds