Kompaktkameraköp - En snabb rackare

Permalänk
Medlem

Kompaktkameraköp - En snabb rackare

Hej!

Tänkte att jag skulle köpa mig en kompaktkamera!
Har ingen koll på kameror alls, så hade uppskattat lite hjälp.

Tjejen har en Canon Ixux 950, som jag tycker är kanonbra.
Den har ju ett år bakom sig så tänkte att det borde kommit lite nyare saker.

Jag vill alltså ha en kompaktkamera för mellan 2-3500kr.
Det jag prioriterar absolut högs är tiden det tar från att jag trycker på knappen tills de att den tar kortet (slutartid?).
Min nuvarande kamera, en olympus FE-150, gör mig galen.
Det tar mellan 1-3sek innan kameran tar bilden och då har hela poängen försvunnit med att ta kort.

Kan tilläggas också att min mor ska till New York om en vecka och jag funderar starkt på att be henne köpa en där nere, då det antagligen blir lite billigare..

All hjälp och alla tips jag kan få uppskattas!

Permalänk
Medlem

Re: Kompaktkameraköp - En snabb rackare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dikkie
Det jag prioriterar absolut högs är tiden det tar från att jag trycker på knappen tills de att den tar kortet (slutartid?).

"Slutartid" är något helt annat. Det är den tid sensorn exponeras, typ 1/400s i dagljus kanske.

dpreview brukar testa hur mycket lagg kameror har. Det är lite olika lagg beroende på om du fokuserat först med half-press eller inte. Här t.ex. finns resultatet för Nikon P5100:
http://www.dpreview.com/reviews/nikonp5100/page4.asp

Tyvärr testar dom inte det här för alla kameror, men det kan vara värt att jämföra för dom kameror som testats.

Permalänk
Medlem

Det som oftast tar tid på kompaktkameror är autofokusen, så om man för-fokuserar kameran för att vara beredd att ta en bild så tar det oftast inte mer än någon tiondel för kameran att ta en bild.

Permalänk
Medlem

Okej, bevisar endast hur vilse jag är ;).

Jag har kikat lite närmre på Canon Ixus 950,960 och 970.
Dom är enligt mig väldigt lika i det mesta. Det skiljer sig lite på megapixlarna men annars så vet jag inte riktigt vad som skiljer dom åt. Så har någon koll på det så just tell me!

En kille som rekommenderade Panasonic Lumix DMC-LX3.
Den ligger lite högre i pris men verkar annars vara en kanonkamera.
Hur dom ovan står sig mot denna har jag inte en aning om.