Bästa 5.0/5.1 systemet till datorspel?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bästa 5.0/5.1 systemet till datorspel?

Vill ha ett riktigt bra 5.0 eller 5.1 system och är beredd att lägga ut runt 6000:- (kan gå över det fast då ska jag ha synnerligen goda skäl!).

Det ska fungera perfekt i en dator och gärna klara THX, DTS & liknande. Måste också kunna hitta stativ till bakhögtalarna (om de nu inte är stora golvhögtalare).

Spel är högsta prioritet men musik bör också låta bra. Film är jag beredd att offra helt men med tanke på att det låter jättebra i mina 1000:- lurar nu så lär det låta jättebra iaf.

Läst lite grann om andra högtalarpaket här och HiFi fantasterna verkar tycka att Logitech Z-5500 och liknande högprestanda högtalarpaket är skräp. Då förväntar jag mig att ett HiFi paket låter bra mycket bättre.

Jag är beredd att köpa HiFi grejer men jag undrar om de funkar att koppla till datorer och det hära med analogt och digitalt.

Dynavoice grejer verkar vara populärt men jag ser ingen bas där. Eller det behövs inte till den här typen av högtalare?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Köp du ett par räjäla golvare och sedan ett par mindre bakhögtalare och en mindre center. Bäst är om du går till en Hi-Fi butik och be att få lyssna på ett par högtalare i 6000kr klassen.

Kom ihåg att du måste ha stärkare också.

Angående analogt och digitalt så kan du göra det som du vill. Antigen kör du 3st 3,5mm->2st RCA från datorn till förstärkaren eller så kör du en Spdif. Då komemr du dock inte att få mer en stereo i spel och musik från datorn då spel/musik inte är i DTS eller DD. Det finns dock ljudkort som kan koda till DTS och DD i realtid. Jag kör ett sånt ljudkort själv och kör med surround i alla mina spel med hjälp av en optisk SPDIF kabel.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Om du ska få allt för 6k eller däromkring så är ju Dynavoice som du sa ett mkt bra val, iaf om man ska tro folk och recensioner Men bästa är om DU kan lyssna själv på musik som DU gillar osv.

Dynavoice paketet kan du ju senare uppgradera med en prisvärd sub, ex XTZ W10/W12 lr Audio Pro Level 110.

Tänk på att du behöver en förstärkare till "riktiga" högtalare, så att du inte glömmer det

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Men är inte de paketen kompletta? Alltså att man inte behöver nåt extra?

Tänkte iaf sticka ti mediamarkt imorrn o se va de har. Fynda.se ligger ju i falkenberg o ska jag beställa därifrån så får jag gå på råd från er.

Tjalve: Går Auzentech eller nåt annat bra 5.1 spelljudkort bra?

Tittar in ikväll igen. Tackar så länge

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Om du köper ett "riktigt" HiFi-system behöver du en förstärkare, räcker inte med ett ljudkort. (finns säkert undantag)

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jo men vilken förstärkare rekommenderas? Finns ett färdigt paket på fynda.se http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1530&ref=http://www.fyn...
M-64 inkl. Yamaha RX-V461. Den stödjer lite ljudstandarder som DD, DTS och liknande men jag undrar om det inte är lika bra att investera i en ännu bättre.

Och ljudkortet måste väl också stödja de ljudstandarder (Dolby Digital, DTS t.ex) jag vill använda?

Tjalve: Går det inte få surroundljud utan S/PDIF? Läste lite på prisjakt om förstärkarens egenskaper och jag begrep inte mycket. De här med in- och utgångar är rena grekiskan t.ex.....

Men ni kan garantera att M-65 ger bättre ljud än de bästa datorhögtalarna?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

En Onkyo 606 är ju nice isf, stödjer HDMI och de nya HD-ljudformaten. Pioneer har nog annars nån lite billigare som även stödjer HD-ljud.

Jo, det går alldeles utmärkt att få surroundljud utan S/PDIF genom att koppla analogt från ljudkortet. Har du ett bra ljudkort får du oftast mkt bättre ljud så, såvida du inte har en riktigt riktigt vass förstärkare. Kopplar du digitalt och du inte har ett ljudkort som stödjer DD-Live/DTS Connect får du INTE surroundljud vid spel, nåt Tjalve redan påpekat

Analogt = ljudkortet gör DA omvandlingen
Digitalt (HDMI, S/PDIF (optiskt, koax)) = förstärkarens DACar används

Observera att kopplar du analogt kommer du inte kunna spela upp HD-ljud direkt från Bluray som det ser ut nu, då hela ljudkedjan måste stödja PAP (Protected Audio Path). Det går iofs att komma undan genom att göra om filmen till MKV innehållandes FLAC.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Tjalve: Går Auzentech eller nåt annat bra 5.1 spelljudkort bra?

Jag har själv en Auzentech X-Plotion och jag är grymt nöjd med det. Kör allt ljud via en optisk spdif till min H/K Stärkare. Helt kanon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Och ljudkortet måste väl också stödja de ljudstandarder (Dolby Digital, DTS t.ex) jag vill använda?

Det beror helt på vad du menar. Om du kör med en spdif kabel till förstärkaren och du redan har en ljudsignal som är DTS eller DD (som te.x en DVD film som oftast har DD) så behöver inte kortet ha stöd för varken DTS eller DD då all avkodning av signalen sker i förstärkaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Tjalve: Går det inte få surroundljud utan S/PDIF? Läste lite på prisjakt om förstärkarens egenskaper och jag begrep inte mycket. De här med in- och utgångar är rena grekiskan t.ex.....

Jo det går alldeles utmäkrt. På alla surround förstärkare så har du 6-8 ingångar beronde på hur många högtalare. Vanligtvis så vill du använda 3 ljudutgångar från datorn kopplat till 6st på förstärkaren. (vänstyer/höger fram, vänster/höger bak, center/sub). Filmer som har DD eller DTS på sig måste då avkodas i datorn och detta görs enklast med nått directdraw filter. Ac3 filter är en höjdare.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ni kan era saker, det är då säkert. Fast blev lite krångligt nu med DTS, DD och sen DD Live och DTS Connect....

Ok, Jag behöver ett bra ljudkort som kodar om ljudet till surround om jag kör digitalt eftersom spel och musik inte är i surround (Vissa spel är dock)

Vid analog koppling behöver jag också ett bra ljudkort eftersom ljudkortet sköter avkodningen....Så vill jag ha surround så behöver jag ett jättebra ljudkort hur man än vrider o vänder på det. Kunde ni sagt från början så hade jag fattat direkt. Men är man avancerad inom ett ämne så tänker man inte på hur lite nybörjare begrper (som när vi försöker förklara hur folk ska installera GPU kylare t.ex )

(Ja, jag känner mig lite trög i detta ämne....Bästa vore om ni bara skrev i punktformat t.ex 1. Jättebra ljudkort är alltid bättre oavsett hur du kopplar. 2. Digitalt är bättre.

Men hur som helst så har jag lärt mig en del Nu ska jag bara välja ljudkort och förstärkare....Audigy 2 ZS är brutet p.g.a. (un)creatives ickestöd så får bli Asus eller Auzentech.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Vissa spel är i surround, ja. Dock så är ljudet inte i DD eller DTS (som skickas över spdif för att få surround). Därför måste du ha DTS connect eller DD Live för att få surround i något spel, med SPDIF. Annars får du köra analogt

Är jättenöjd med mitt Auzentech (förutom attd rivrutinen har en massa konstiag tecken i sig )

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Nu börjar det till och med klarna lite för mig. Om jag lånar tråden lite.. har ett Creative Soundblaster Audigy 2 och tänkt köra surround genom min förstärkare. Efter att ha läst på denna tråd verkar det som att jag borde köra analog surround, alltså 3st 3,5mm till 6st rca. Men om jag ska kolla på film, kommer jag få ut surround då också eller funkar det bara digitalt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA
Nu börjar det till och med klarna lite för mig. Om jag lånar tråden lite.. har ett Creative Soundblaster Audigy 2 och tänkt köra surround genom min förstärkare. Efter att ha läst på denna tråd verkar det som att jag borde köra analog surround, alltså 3st 3,5mm till 6st rca. Men om jag ska kolla på film, kommer jag få ut surround då också eller funkar det bara digitalt?

Nej det kommer funka finfint o få surround vid film även analogt!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Jo, det går alldeles utmärkt att få surroundljud utan S/PDIF genom att koppla analogt från ljudkortet. Har du ett bra ljudkort får du oftast mkt bättre ljud så, såvida du inte har en riktigt riktigt vass förstärkare. Kopplar du digitalt och du inte har ett ljudkort som stödjer DD-Live/DTS Connect får du INTE surroundljud vid spel

När du säger att jag får mycket bättre ljud från ljudkortet än en mycket bra förstärkare, gäller det också om förstärkaren stödjer fler ljudformat än ljudkortet?

Skulle ni säga att digitalt eller analogt ljud är bäst?

Om ett spel eller film inte stödjer DTS, DD o.s.v. så kommer analog koppling ge mig surround ändå men digital koppling ger mig inte det?

DD och DTS är bara tekniker för att ge surroundljud?

Är DD Live och DTS Connect mjukvara eller ljudformat som "vanligt" DTS & DD?

Begriper snart allting jag behöver veta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Läste ditt första inlägg där du skrev att z-5500 är skräp...
Måste bara protestera, trots att det inte är nåt Audiofil-grejs så är det otrooligt bra ljud i det.
Kör själv med z-5450 och jag måste säga att det låter bra som fan utan att överdriva

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Läste ditt första inlägg där du skrev att z-5500 är skräp...
Måste bara protestera, trots att det inte är nåt Audiofil-grejs så är det otrooligt bra ljud i det.
Kör själv med z-5450 och jag måste säga att det låter bra som fan utan att överdriva

Äger själv ett Z-5500, Visst, om man jämför med andra datorhögtalare i upp till 3000kr-klassen duger det väl ganska bra till film och spel. För mycket bas som standard dock, men lätt att ändra den inställningen.

Alla har dock olika åsikt om vad som är bra. Jag har precis köppt en (enligt mig) fet hifi-stereo, och mina z5500 låter ju inte så kul längre. Dock är jag inte så kräsen, så ska man lyssna halvbra mp3-or, vill bara ha lite muller i filmerna och surround i spelen duger högtalarna fint, men det är knappast något riktigt "väljud" ur plasthögtalare som de ändå är.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |