Permalänk

Nästa generation?

När kommer nästa generation av moderkort? Dvs med ny socket osv. Och är det värt att vänta på?

Annars tänker jag uppgradera i slutet på September och då till ett Asus P5Q-E med en E8400.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det kommer väl när nehalem kommer? och det sägs väl fortfarande bara vara fjärde kvartalet?

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

Efter en snabb kik på Google såg jag att det är som du säger Q4 för denna samt att priserna kommer börja på ca 2500:- för en 2,6a. Dess socket går under beteckningen LGA1366.

Vad gissar ni att moderkorten för dessa kommer hamna på för pris?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Tack för tipset, men det är väl fel socket på det kortet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det lär ju vara LGA1366 på det eftersom det stödjer Bloomfield vilket e nehalem, och det har DDr 3 oxå, och jag har läst att alla Bloomfield moderkrot ska ha ddr3 stödj detta kan väl ändå inte vara sant? jag menar varför skulle dom inte göra moderkort för ddr2 minnen oxå :S

EDIT! : läste nu hur det var med minnena, man kan bara ha DDR3 som ja misstänkte, läste det i en annan tråd här på sc jag orkar snart inte vänta på det nya, jag har en amd 3500 och jag vill upgradera =/ hoppas som släpper lite mer specefikt release date snart

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

Menar du att det klarar både är LGA775 och LGA1366?

Asus P5Q-E, P45, Socket-775, DDR2, ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jaha nej inte det där moderkortet ditt är ju LGA775 och inget annat jag tänkte lite fel jag tycker du borde spara till nehalem, dock lite dyrare att köpa in dom delarna kommer det bli men om det blir så bra dom säger de ska bli så är det lika bra att spara lite mer pengar när du ändå tänkte handla i slutet av september nehalem kommer ju 1 eller 2 månader efter de.. tråkigt att vänta ja,
men processorn tillverkningen för LGA775 kommer sluta när LGA1366 kommer i bruk tror jag, så nästan lika bra att satsa på nått nytt som du kan uppgradera lite senare, vilket man kanske inte direkt kan göra med LGA775 när nehalem kmr.. men jag e inte säker.

jag skulle väntat, sitter och tänker samma sak själv, jag har pengar till att köpa nytt nu men väntar nog för det känns som att det kommer bli värt det =P

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

Jo det är ju precis så jag tänker, men det är alltid trist att betala överpriser i början och att vänta. Men i slutändan lönar det sig ju.

När tror ni LGA775 kommer tas ur tillverkning och hur länge klarar man sig på exempelvis en Coreô 2 Duo E8400 3.0GHz?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men asså har jag missat nåt? Då jag läste innan att nehalem kommer ut Q4 för företag eller nåt sånt och för konsumenter så kommer den ut nästa år nångång. Eller har jag missat att läsa nåt?

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

om du orkar vänta så tycker jag det . Dock kommer moderkorten säkert ligga runt 3k , + att du måste ha ddr3.

De kommer hålla på med 775 långt efter 1366 , 1366 är in riktad på entusiaster och den för de vanliga konsumenterna (1166) kommer först i augusti 2009.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
Men asså har jag missat nåt? Då jag läste innan att nehalem kommer ut Q4 för företag eller nåt sånt och för konsumenter så kommer den ut nästa år nångång. Eller har jag missat att läsa nåt?

MVH

"I oktober lanserar Intel processorfamiljen Bloomfield, en Nehalembaserad processorfamilj som riktas till prestandamedvetna datorentusiaster. Denna familj är till för samma typ av användare som köper de snabbaste Core 2 Quad och Core 2 Extreme, och riktas inte mot massmarknaden."

http://www.sweclockers.com/nyhet/8094-intels_nasta_mobila_pla...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
"I oktober lanserar Intel processorfamiljen Bloomfield, en Nehalembaserad processorfamilj som riktas till prestandamedvetna datorentusiaster. Denna familj är till för samma typ av användare som köper de snabbaste Core 2 Quad och Core 2 Extreme, och riktas inte mot massmarknaden."

http://www.sweclockers.com/nyhet/8094-intels_nasta_mobila_pla...

Okej. Tack så mycket för info'n

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05