Trött på microsofts OS nu, förväntningar på nästa?

Permalänk

Trött på microsofts OS nu, förväntningar på nästa?

Halloj..

Vill bara få loss lite frustration jag har...

Visst, nu funkar Vista OK, men är det fler än jag som är otroligt trött på Microsofts prylar?

Kolla på os x och linux hur dom verkligen har ett sjukt mycket roligare OS än MS.

Varje gång Apple visa något nytt så sitter man och gapar och tycker att det är helt fantastikt. Och jag har inte ens ägt en mac... (eller iphone, itouch)

Tänk till lite nu ms....... why, why?? Flip 3D!? Zune!? pff...

Någon mer än jag som har HÖGA förväntningar inför nästa release av Windows?
Ingen som vet skojjiga rykten?

Permalänk
Avstängd

Har man "HÖGA förväntningar" så kommer man garanterat bli besviken. Bättre o bara hoppas på att det blir ett bra OS.

Själv så drömmer jag om ett OS som har samma driftsäkerhet som linux... och samma användarvänlighet och spelstöd som windows.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte detta klagande på MS, Vista fungerar hur bra som helst. Visst finns det häftiga effekter och funktioner man kan få i osx och linux dock är känns det lite onödigt då jag skulle tröttna på dem alla fall. Vista är snabbt, stabilt och snyggt, inget mer jag kan begära från ett "workstation" os. Osx har jag inte testat alltför mycket, bara lite på farsans iMac/eMac eller vad de heter, installerade Firefox men kunde inte ens hitta skiten efter installationen, inte ens med iFinder, skulle jag lägga mer tid så kanske det skulle kunna vara något men tyvärr ser jag ingen anledning. Deras datorer är dyra, bygg en valfri PC med ett lian li chassi så har man både en snyggare och kraftfullare dator.
Zune har jag ingen erfarenhet av men iPod är ju för dålig för att jag skulle köpa en, iAudio och iRiver gör mycket bättre spelare.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Vista är snabbt, stabilt och snyggt, inget mer jag kan begära från ett "workstation" os.

Snabbt relativt vadå? Du får gärna utmana mitt GNU/Linux system i boot-tid, kompillering, Superpi o.s.v.
Snyggheten är ju relativ så det kan vi lämna hän. Stabiliteten kan vi lämna helt, helt meningslös jämförelse. Säkerheten likaså.
Har du ens kört ett Linuxsystem?
Eller jämnför du Vista med XP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Snabbt relativt vadå? Du får gärna utmana mitt GNU/Linux system i boot-tid, kompillering, Superpi o.s.v.
Snyggheten är ju relativ så det kan vi lämna hän. Stabiliteten kan vi lämna helt, helt meningslös jämförelse. Säkerheten likaså.
Har du ens kört ett Linuxsystem?
Eller jämnför du Vista med XP?

Boot-tid? vem fan bryr sig, starta datorn gör man en två gånger i månaden..
kompillerar gör jag aldrig, skulle det vara viktigt och något jag gjorde varje dag skulle jag helt klart överväga använda linux.
Superpi.. ja vill du mäta penis i något helt oväsentligt så javisst.
Jag har då aldrig några problem med stabiliteten i vista. Det finns bra drivrutiner för den hårdvaran jag använder. När jag använde XP hade jag mycket mer problem och kom inte och påstå att säkerheten i Vista är dålig, säger att det mer ligger åt användaren sen att det hittas fler säkertshål i windows os är kanske inte så konstigt när 90% av världen använder windows och virusmakare inriktar sig mot windows.
Jag har ingenting emot linux, hade gärna haft en maskin till med t.ex. ubuntu men jag gillar att spela mycket spel, visst fungerar wine men inte tillfredsställande du kanske vill utmana en windowsmaskin i några storta titlar? Mina erfarenheter av linux är inte jättestora men litegrann alla fall för att få mig en uppfattning, kört Fedora, suse och openbsd.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Mjo, jag hoppas att Windows 7 blir riktigt bra

Om du verkligen är trött på windows kan du testa Ubuntu eller Archlinux.

Ta en koll i linux delen av Sweclockers också

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

KingLevel, vad förväntar du dig av ett operativsystem då? Gör man jämförelsen med Mac så ska man komma ihåg att Apple säljer ett koncept medan Microsoft säljer en mjukvarulösning. Är du efter Linux så finns det givna fördelar men även givna nackdelar. Att kunna integrera all programvara lika nära som Apple gjort kommer nog alltid vara en utopi för Microsoft då de inte jobbar på samma vis. Är det grafiskt lull-lull du är ute efter så vet jag inte, jag brukar vilja stänga av det för att få en så responsiv burk som möjligt.

Permalänk

ok. Många förstår mig nog inte riktigt.

Jag tycker att microsoft har stora designmissar på många saker.

Lull-lull är skoj, men det handlar inte riktigt om det. Det handlar om flexibilitet, ett smidigt och snabbjobbat OS.

Linux, allt går att modda som man vill.
OS x, Stilrena fönster med simpla menyer.
Vista, Vet inte riktigt hur dom har tänkt.. Vissa saker funkar, men andra.. bah.

har försökt bytt till linux, men blåser av mig själv pga att man inte orkar Dual-boota ifall man vill spela in musik eller lira spel..

Permalänk
Medlem

Lector: Det var inte jag som påstod att Vista var snabbt, säkert och stabilt, det var Bill Gates (och du). Jag undrade bara helt enkelt relativt vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Lector: Det var inte jag som påstod att Vista var snabbt, säkert och stabilt, det var Bill Gates (och du). Jag undrade bara helt enkelt relativt vad?

Relativt med XP så klart

Linux = lycka till och spela spel och använda windows baserade program som man behöver

OSX = samma

Kör ni Linux och OSX. Jag kör Windows där man har tillgång till alla spel och program som man vill använda

Permalänk
Medlem

När jag körde Vista två månader så tyckte jag det var snyggt till en början. Men gick någon vecka och Vista såg ut som det sett ut för mig sedan 95, Windows klassiska tema. Allt annat känns för stort. Bakgrundsbilder använder jag knappt idag, svart bakgrund utan ikoner, finare blir det inte.
Har funderat länge på att börja ändra själv utseendet i XP till något väldigt enkelt men har bara inte tagit tag i kragen.

Förövrigt hoppas jag på att nästa Windows kommer ge mig möjligheten och installera det jag vill, t.ex. endast Windows utan några spel, utan webbläsare, media spelare, m.m.
Bara ett rent operativsystem.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy

Kör ni Linux och OSX. Jag kör Windows där man har tillgång till alla spel och program som man vill använda

Det där är ju ren lögn, sån jävla nonsens. Gå ner till valfri spelbutik i universum och säg:

- Hej jag har Windows på min dator, jag skulle vilja köpa MGS4, jag har nämligen hört att ALLA spel som jag vill använda finns till Windows.

Det låter som ett cirkelbevis du för. Jag vill bara ha Windowsspel och windowsprogram, därför är windows bäst eftersom alla spel och program jag vill ha finns till windows.
Förstår du resonemanget här?
Varför känns det som om sweclockers har blivit ett tonårsställe med massa känslomässiga argument i debatterna istället för logik? Har medelåldern sjunkit till 13 eller är det massa tjejer som man diskuterar med.

Permalänk

hmm.. den här tråden spårade ur... Tydligen svårt att diskutera olika OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kinglevel
hmm.. den här tråden spårade ur... Tydligen svårt att diskutera olika OS.

No-shit.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Det där är ju ren lögn, sån jävla nonsens. Gå ner till valfri spelbutik i universum och säg:

- Hej jag har Windows på min dator, jag skulle vilja köpa MGS4, jag har nämligen hört att ALLA spel som jag vill använda finns till Windows.

Det låter som ett cirkelbevis du för. Jag vill bara ha Windowsspel och windowsprogram, därför är windows bäst eftersom alla spel och program jag vill ha finns till windows.
Förstår du resonemanget här?
Varför känns det som om sweclockers har blivit ett tonårsställe med massa känslomässiga argument i debatterna istället för logik? Har medelåldern sjunkit till 13 eller är det massa tjejer som man diskuterar med.

Och du drar inte allt till det extrema? Såklart menar han datorspel (dvs spel som finns till persondatorer, inte enbart spelkonsoler), det är väl inbegripet i det han skrev. Eller måste han reservera sig mot konsolspel och kanske t.o.m. vanliga brädspel?

Och 13-åringar och tjejer kanske alltså inte resonera logiskt? Nej just det, dra alla över samma kamm.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Varför känns det som om sweclockers har blivit ett tonårsställe med massa känslomässiga argument i debatterna istället för logik? Har medelåldern sjunkit till 13 eller är det massa tjejer som man diskuterar med.

en och annan tjej är det nog... och med tanke på ditt uttalande kan jag tänka mig att din erfarenhet på området tjejer är relativt begränsat.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Inaktiv

Jag är väldigt nöjd med xp..

Permalänk

Samma här GRYMT nöjd med XP! Förstår ni som kör Vista att ni är missnöjda!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Hon är säker gamla bettan..... (XP alltså)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Körde Vista ett bra tag, ett av de bästa OS jag kört. Blev dock att jag föll tillbaks till XP då jag inte hade tillräckligt med utrymme på min huvudpartition för SP1 och så blev det jobbigt.

Och ja, jag har kört Linux också. Men min laptop blir så förj*vligt varm, och batteritiden blir också kraftigt sämre av nån anledning, och då har jag ändå försökt tweaka den för batteritid. Och sen tycker jag inte det är kul att hålla på att läsa forum och sånt för att lösa vissa (små) problem som dyker upp här och där.

Och sen ÄR det skönare att gå in på ett programs hemsida för att ladda ner en hederlig .exe fil. Inte sitta i synaptic och söka/blädda och få upp alla möjliga grejer.

(OBS, jag säger inte att Linux är dåligt, det passar bara inte mig för tillfället)

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Det där är ju ren lögn, sån jävla nonsens. Gå ner till valfri spelbutik i universum och säg:

- Hej jag har Windows på min dator, jag skulle vilja köpa MGS4, jag har nämligen hört att ALLA spel som jag vill använda finns till Windows.

Det låter som ett cirkelbevis du för. Jag vill bara ha Windowsspel och windowsprogram, därför är windows bäst eftersom alla spel och program jag vill ha finns till windows.
Förstår du resonemanget här?
Varför känns det som om sweclockers har blivit ett tonårsställe med massa känslomässiga argument i debatterna istället för logik? Har medelåldern sjunkit till 13 eller är det massa tjejer som man diskuterar med.

Herregud.. Jag har sett och hört många dumma saker på internet igenom åren, men det här slår ju alla rekord.

För övrigt håller med jag om att XP är det bästa operativsystemet som finns ute idag.

- Snabbt & pålitligt (dom gångerna XP har kraschat för mig kan jag räkna på en hand, om ens det, och då har jag använt XP sedan det kom ut)

- Oerhört användarvänligt

- Aldrig något problem att hitta drivrutiner till hårdvaran (tyvärr kan man inte säga detsamma om dom flesta andra operativsystem)

- Alla viktiga/stora spel & program -distributörer på PC marknaden vänder sig mot just Windowsanvädarna. (nåja, det här med program är iofs. inte så säkert, det beror lite på vad man sysslar med)

osv. osv.

Permalänk
Medlem

Att denna diskution kommer gång på gång på gång på gång.

Det finns någon mystisk regel bland datornördarna här i världen.

1. Man får inte tycka om ett nytt OS från MS. Tycker man det är bra så är man okunnig och trög...

2. OSX är det optimala OS:et! Ändå sitter man inte med OSX för man kan ändå inte använda OSX om man vill spela seriöst.

3. Linux är bättre än Windows. Att man ändå måste FORTFARANDE hålla på att skriva i massa kommandofönster för att göra lite svårare saker än att starta ett program spelar ingen roll. "Sådant lär man ju sig". Och att spela i Linux går ju inte så bra det heller...

Dessa tre regler stöter man på från människor från 13 år upp till 100 år.
Det är fan skrämmande när jag träffar på folk runt min egen ålder (33 år) som jobbar som IT-tekniker/support på större företag som spyr galla över Vista, hur dåligt det är, hur många blåskärmar mm dom får.
En del av dessa minns jag när Windows XP kom (har jobbat på samma företag nu i 9 år), då var XP minnas skitdåligt, dom fick blåskärmar mm!

Vad denna regel nr 1 gör på människor är skrämmande. Jag har alltid istället för att lyssna på nonsens skitsnack installerat det och suttit med det nya OS:et i några månader. FÅR jag problem så lägger jag SÅKLART ner den tid det tar att lösa problemet.
Jag gör ju inte som datornörden som bara säger direkt "NU ÅKER XP IN!" utan att ens FÖRSÖKA hitta felet. Hade dom gjort det kanske dom sett att det var en drivrutin som var fel eller ett minne som var kasst...

Hur jag än vänder och vrider på det så har alltid Windows varit det OS:et som ger mig en komplett dator där jag kan spela, nyttja ett uppsjö av mjukvara, surfa, betala räkningar, maila, rita, skapa, se på film, lyssna på musik mm mm mm utan några problem över huvudtaget...

Väljer jag något annat OS än just Windows så är det ALLTID något jag måste välja bort.

Sedan har vi detta jävla barnsleri med Windows och stabilitet. Gång på gång hör man att Windows OS är aldrig stabila. Man måste starta om datorn gång på gång. Det blir blåskärmar hela tiden.
Det är väldigt märkligt detta. För i Server 2003 går flera månader utan att jag måste starta om. Dom gånger jag startar om är vid strömavbrott eller vid uppdatering av drivrutiner mm...
När jag hade XP på den så var det samma sak, den gick och gick och gick...

På dom datorer jag har haft sedan 2001 har jag enbart haft blåskärm vid defekt hårdvara, aldrig annars.
Så min fråga är, handlar dessa blåskärmar om skit i datorn? Alltså massa virus, spyware mm som förstör datorn? Eller har datornörden försökt "slimma" sitt Windos till en blåskärm...

Nej fan, sluta gorma efter att Windows är dåligt. Windows är av dom 3 stora OS det mest kompletta system du kan få. Därefter skulle jag nog tippa på OSX, hade spelen funnits till OSX så hade kanske Windows verkligen fått en konkurent... Linux är fortfarande inte ett aleternativ, tyvärr då måste jag säga.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Snabbt relativt vadå? Du får gärna utmana mitt GNU/Linux system i boot-tid, kompillering, Superpi o.s.v.
Snyggheten är ju relativ så det kan vi lämna hän. Stabiliteten kan vi lämna helt, helt meningslös jämförelse. Säkerheten likaså.
Har du ens kört ett Linuxsystem?
Eller jämnför du Vista med XP?

W00t? kör man super-pi och kompilerar snabbare i gnu/linux? beror inte det typ på kompilator och processor mer än os?

OnTopic: Själv är jag sjukt nöjd med Vista. Det man skulle kunna önska från nästa version av Windows är att det kommer nån version som inte är idiotsäkrad med alla "oj, här har vi en fil som kan skada din dator om du kör den"-dialoger samt att att installationen inte blev så jävla lökig efter ett år. Alltså att systemet blir lite söligt om man håller på att installerar och av installerar program hela tiden. Mina windows-installationer brukar hålla ganska exakt ett år innan jag tappar orken och formaterar. Men detta kanske inte går att undvika vid flitigt användade.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Avstängd

Vista, usch.
Fult bloatat OS.

Är dock helt nöjd med XP, och kommer köra inte röra Vista mer , finns 0 mening att köra ett sämre OS.

Jag hade gärna kört OSX lr Linux, men tyvär finns inte spelstödet där.
Om det hade fixats hade MS fått sig en stor känga.

Permalänk
Medlem

Windows XP 64 bit och Linut Mint för att komplettera. Bättre kan det inte bli.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

Har inga förväntningar på nåt nytt OS, är hel nöjd med vista. Har kört med xp i herrans många år och det senaste halvåret med vista och har aldrig fått en blåskärm.

Kör förresten med dualboot nu så jag kan köra XP om jag nu skulle få för mej det. Har inget emot något OS, det är ju bara bra att det finns olika OS så folk kan välja det som passar dom bäst.

M.V.H Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Linux är fortfarande inte ett aleternativ, tyvärr då måste jag säga.

Ska inte vara ett alternativ heller. Iallafall inte på 2-3 år.

För om/när linux på allvar börjar konkurrera med windoze kommer vi få över alla 13-åriga CS gamers till linux forumet som inte kan använda google.

Nej tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Linux = lycka till och spela spel och använda windows baserade program som man behöver

Förutom spel och Photoshop kan jag inte överhuvudtaget komma på att program som finns exklusivt till windows som inte har en likvärdig/bättre open source lösning/kopia.

För den delen kör jag WC3/WoW och Photoshop CS2 i linux genom WINE precis lika bra som i windows.

Native spel som quake serien och unreal tournament går bättre än på win.

För att medelsvensson skall kunna annama ett annat OS än Windows krävs program och spelstöd. Gärna samma program som dom använt innan som i vissa fall kommer från microsoft, wiiie.

Nej, linux har några år kvar att mogna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Förutom spel och Photoshop kan jag inte överhuvudtaget komma på att program som finns exklusivt till windows som inte har en likvärdig/bättre open source lösning/kopia.

För den delen kör jag WC3/WoW och Photoshop CS2 i linux genom WINE precis lika bra som i windows.

Oj, nu kommer Mac-ägarna att slita sitt hår när du påstår att PS bara finns till Window$

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Oj, nu kommer Mac-ägarna att slita sitt hår när du påstår att PS bara finns till Window$

Haha, det är sant. Det blev väl ett smärre syftningsfel där antar jag

Inte vill man reta upp mactalibanerna i onödan.

Permalänk
Medlem

Varför kommer det allt nån till MS-delen som bara måste berätta hur dåligt att från MS är och hur bra allt annat är?.. Ska alla vi som är mycket nöjda med MS produkter gå in i Linux/Mac-delen och berätta hur dåliga deras produkter är?
Folk som utger sig för att inte köra MS-produkter verkar ha ett enormt behov av att behöva hävda sig.. (genom att i MS-delar/forum och berätta hur dåligt allt från MS är..)
Jaja, fanboys är fanboys..

Visa signatur

Raid is not backup