GPU snart mer avancerad än CPU

Permalänk
Melding Plague

GPU snart mer avancerad än CPU

Inom en snar framtid kan grafikprocessorer tillverkas med mer avancerad teknik än vanliga CPU. Nästa år planerar den taiwanesiska kretstillverkaren TSMC att gå över till 32 nanometer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fett ,kolhydrater och protein:)

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk

Är ju dock lite komiskt att dom blir mindre men ändå blir själva grafikkorten större

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palledaman
Är ju dock lite komiskt att dom blir mindre men ändå blir själva grafikkorten större

True ... men dom grafikkorten blir ju också bättre

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palledaman
Är ju dock lite komiskt att dom blir mindre men ändå blir själva grafikkorten större

Word, de börjar bli groteskt stora o.O

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palledaman
Är ju dock lite komiskt att dom blir mindre men ändå blir själva grafikkorten större

Fast blir de så himla mycket större? Kärnan blir större men själva korten har inte växt i samma takt.

Fler transistorer på samma yta, så när man ändå är inne på det så trycker man in ännu lite till så att det i slutändan blir en större kärna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palledaman
Är ju dock lite komiskt att dom blir mindre men ändå blir själva grafikkorten större

Tur bara att dom inte kan bli större än vad dom största är nu, för då får dom inte plats i ett vanligt midtowerchassi!

Jag tror inte att någon tillverkare skulle vara dum nog att göra ett kort som är längre än 27-28cm..?

Permalänk
Medlem

En fundering, varför är alla kiselplattor som de visar upp runda? Kanske en dum fråga men ja måste ställa den, jag menar då förlorar man ju en hel del kärnor på kanterna och då hela idén med att gå ned i tillverkningsteknik. Finns det någon anledning till att de är runda eller är det helt enkelt snyggare på bild så de har offrat en åt bilden? Ja jag fattar då inte.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
En fundering, varför är alla kiselplattor som de visar upp runda? Kanske en dum fråga men ja måste ställa den, jag menar då förlorar man ju en hel del kärnor på kanterna och då hela idén med att gå ned i tillverkningsteknik. Finns det någon anledning till att de är runda eller är det helt enkelt snyggare på bild så de har offrat en åt bilden? Ja jag fattar då inte.

Underbart att höra att det inte bara är jag som länge ställt mig den frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
En fundering, varför är alla kiselplattor som de visar upp runda? Kanske en dum fråga men ja måste ställa den, jag menar då förlorar man ju en hel del kärnor på kanterna och då hela idén med att gå ned i tillverkningsteknik.

Det är så produktionen ser ut.
Ja, man förlorar fler kärnor på kanterna när man går ner i storlek men man får ju också fler i mitten så det jämnar ut sig.

Det är också därför företagen vill att dom är runda plattorna ska vara så stora som möjligt, Intel gick ju från 200mm till 300mm och går till 450mm snart om dom inte redan gjort det.
För att procentuellt förlora färre kärnor.

Typ, någon med mer detaljerad inblick kan kanske förklara bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
En fundering, varför är alla kiselplattor som de visar upp runda? Kanske en dum fråga men ja måste ställa den, jag menar då förlorar man ju en hel del kärnor på kanterna och då hela idén med att gå ned i tillverkningsteknik. Finns det någon anledning till att de är runda eller är det helt enkelt snyggare på bild så de har offrat en åt bilden? Ja jag fattar då inte.

I den här tråden finns förklaringen. Läs en bit ner på sida 1!

Permalänk
Medlem

. . . och det som dom visar på bilden (den med den runda) är det blivande processorer?

Edit: fick mitt svar nu Tack

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
. . . och det som dom visar på bilden (den med den runda) är det blivande processorer?

Edit: fick mitt svar nu Tack

Precis. Det är X-antal processorer som sedan med precision skärs ut och sätts på en sockel för att passa i våra modekort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Jag trodde i min glada ungdom att en hel kiselplatta var EN processor. =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det är så produktionen ser ut.
Ja, man förlorar fler kärnor på kanterna när man går ner i storlek men man får ju också fler i mitten så det jämnar ut sig.

Nej det gör det inte!
Ju mindre kvadrater du använder för att täcka cirkelns yta ju större andel av den kan du täcka.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Jag trodde i min glada ungdom att en hel kiselplatta var EN processor. =P

Ja, se på oss okunniga konsumenter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Jag trodde i min glada ungdom att en hel kiselplatta var EN processor. =P

För i tiden fick man inte ur så många ur en platta. så du är ganska nära

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
I den här tråden finns förklaringen. Läs en bit ner på sida 1!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
För de som är intresserade av hur tillverklningen går till hittade jag detta med lite googlande.

http://www.appliedmaterials.com/HTMAC/animated.html

Nu gäller det visserligen Applied Materials maskiner men det bör ge ett bra hum om hur det hela går till.

Kan luften i tillverkningslokalerna vara 2 miljoner gånger renare för att luften där utanför är skitkass? Jämför man med ex. Sverige så är det väl kanske 1000 gånger renare.

Jaja, nu är man lite mer insatt iaf.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palledaman
Är ju dock lite komiskt att dom blir mindre men ändå blir själva grafikkorten större

Var det inte Voodoo 5 som var gigantiskt stort? Har till och med för mig
att den inte passa i många lådor...

Permalänk

"En fundering, varför är alla kiselplattor som de visar upp runda? Kanske en dum fråga men ja måste ställa den, jag menar då förlorar man ju en hel del kärnor på kanterna och då hela idén med att gå ned i tillverkningsteknik. Finns det någon anledning till att de är runda eller är det helt enkelt snyggare på bild så de har offrat en åt bilden? Ja jag fattar då inte."

Precis, varför inte göra dem fyrkantiga?

Permalänk

32 nanometer, hur lågt kan man komma egenkligen, nångång måste det ta stopp?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Kan luften i tillverkningslokalerna vara 2 miljoner gånger renare för att luften där utanför är skitkass? Jämför man med ex. Sverige så är det väl kanske 1000 gånger renare.

Jaja, nu är man lite mer insatt iaf.

Menar du att luften i fabrik x i land x är 1999000 gånger skitigare än sverige?

Permalänk
Medlem

Den runda formen är en följd av de olika processer som krävs för tillverkning av både kiselplattorna och de integrerade kretsarna. Ni kan se hur det går till i denna film: www.youtube.com/watch?v=aWVywhzuHnQ&NR=1

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Menar du att luften i fabrik x i land x är 1999000 gånger skitigare än sverige?

Vet inte hur du fick det till det, men i videon så säger dom att luften i tillverkningslokalerna är 2 miljoner gånger renare än luften utanför. Fabriken ligger med större sannolikhet i något land i Asien, där luften inte är lika bra som hemma i sverige. Det jag menade var då att luften inte skulle vara 2 miljoner gånger renare i fabriken om den hade stått i exempelvis sverige.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Vet inte hur du fick det till det, men i videon så säger dom att luften i tillverkningslokalerna är 2 miljoner gånger renare än luften utanför. Fabriken ligger med större sannolikhet i något land i Asien, där luften inte är lika bra som hemma i sverige. Det jag menade var då att luften inte skulle vara 2 miljoner gånger renare i fabriken om den hade stått i exempelvis sverige.

Tänk fri från partiklar i luften, t.ex små dammpartiklar.
Det är inte syrehalten man pratar om.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
En fundering, varför är alla kiselplattor som de visar upp runda? Kanske en dum fråga men ja måste ställa den, jag menar då förlorar man ju en hel del kärnor på kanterna och då hela idén med att gå ned i tillverkningsteknik. Finns det någon anledning till att de är runda eller är det helt enkelt snyggare på bild så de har offrat en åt bilden? Ja jag fattar då inte.

Har du inte sett "how it´s made" på discovery? där visar dom hur dom tillverkar kisel plattor och när man ser hur så förstår man varför dom är runda!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Tänk fri från partiklar i luften, t.ex små dammpartiklar.
Det är inte syrehalten man pratar om.

Kan tänka mig att vissa gaser kan göra skada på något i fabrikerna också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Har du inte sett "how it´s made" på discovery? där visar dom hur dom tillverkar kisel plattor och när man ser hur så förstår man varför dom är runda!

Japp, dom smälter ju ner och snurrar som gigantiska kolvar som dom sedan skivar.

Edit: hittade nu att var ju lite skillnad på silicone och silicon. Silicon = kisel och Silicone = silikon. Blev lite fundersam när man läste silicon wafer först.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att se det som: silicon = DATA, silicone = BOOBIES.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Va fan det är ju som att framkalla ett foto om och om igen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Varför skriver ni CPU och GPU i singular? Som att säga " snart är afrikan fler än asiat."

Dessutom så är det helt fel påstående. En GPU i 32nm är inte mer avancerad än en CPU i 45nm. Den har mindre delar men inte mer avancerad, tvärtom är den mycket simplare. Själva etsningen kanske är mer avancerad men det är också det enda.

Det är som att säga att en liten pappersbit med en enkel streckgubbe är mer avancerad än ett stort konstverk bara för att den är mindre.

Processorer är mycket mer avancerade. Som att jämföra moderna bilar med 20-tals bilar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Menar du att luften i fabrik x i land x är 1999000 gånger skitigare än sverige?

Hur fungerar din matematik?

Är 1000 x 1999000 = 2000000?

Snarare så att det är 2000 gånger skitigare där enligt exemplet.