Permalänk
Medlem

Skeppa tv från annat land?

Hej!
Dags att köpa sig en tv nu för sommarjobbspengarna. Min fråga är om någon har erfarenhet av att handla från till exempel, amazon.com.
mycket billigare på fullhd-tv där än i detta kalla och dyra land.
Måste man betala moms? och så vidare. Om nån har handlat från amazon.com kanske man kan få lite hjälp?
Förresten fungerar det ens med en TV här i Sverige som kommer från USA?

Tack på förhand!

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk

Rekommenderat är isåfall att köpa en i tyskland. Kolla på prisjakt

Permalänk

Du "kan" inte köpa utanför EU, då åker du på moms och tull... Blir genast inte så billigt då.

Sen tycker jag inte du ska hetsa upp dig över Full-HD som någon alltför viktig grej. Har du begränsat med pengar är det bättre att du satsar på en riktigt bra tv, om den klarar 1920*1080 eller inte är inte alltför intressant.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Du "kan" inte köpa utanför EU, då åker du på moms och tull... Blir genast inte så billigt då.

Sen tycker jag inte du ska hetsa upp dig över Full-HD som någon alltför viktig grej. Har du begränsat med pengar är det bättre att du satsar på en riktigt bra tv, om den klarar 1920*1080 eller inte är inte alltför intressant.

Okej har läst lite mer oim det och det är sant det du säger, blir ju inte mycket billigare faktiskt:( Fullhd är nåt jag vill ha för framtiden , tex om det införskaffas någon konsol.

En liten fråga offtopic. Kontrast är rätt viktigt va? ju mer kontrast man har desto svartare blir det som ska vara svart? eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Okej har läst lite mer oim det och det är sant det du säger, blir ju inte mycket billigare faktiskt:( Fullhd är nåt jag vill ha för framtiden , tex om det införskaffas någon konsol.

En liten fråga offtopic. Kontrast är rätt viktigt va? ju mer kontrast man har desto svartare blir det som ska vara svart? eller är jag ute och cyklar?

Vet inte om det är så viktigt egenligen, tittar man på datorskärmar så har de ju betydligt lägre konstrastvärden.
Sen mäter tillverkarna på olika sätt och det finns "fuskgrejer" som dynamisk kontrast osv. Vissa tillverkare är ärliga, vissa friserar siffrorna, åter andra ljuger totalt.

Så tycker inte du ska titta speciellt mkt på siffrorna du kan se i spec. men om du vill ha riktigt bra svärta (i mörkt rum, sett från vinkel osv) tror jag du ska satsa på plasma. Ja, överhuvudtaget skulle jag säga attr plasma är att föredra i de flesta fall.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

hmm men plasma är dyrare och finns nästan bara i 42 tumsstorlek. Du verkar kunna det här med tv rätt hyffsat.

Men vad tror du om den här? ljuger Toshiba om kontrasten här eller är den bra på riktigt?
http://www.pixmania.com/se/se/831825/art/toshiba/lcd-tv-regza...

fast iof ska jag inte köpa den förren nästa månadslön, så det kanske hinner komma bättre erbjudanden i brevlådan eller nåt annat:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Okej har läst lite mer oim det och det är sant det du säger, blir ju inte mycket billigare faktiskt:( Fullhd är nåt jag vill ha för framtiden , tex om det införskaffas någon konsol.

Finns väldigt få spel som körs i full HD och är det bättre att sitta med en TV som har full HD men kass bild i övrigt än att ha en med bra bild?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Okej, jag ger mig då hehe:P
Men Toshiban som jag länkade förut, vad tror ni om den?

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Skall tydligen inte stödja 24p (om det är ett problem är upp till dig) enligt en post på avsforum, men annars är det säkerligen en helt okey tv. Skulle inte heller jag bry mig om fullhd på en 32 tums tv, det är tom gränsfall på en 40 tum.

Ett problem som kan uppkomma vid köp från exempelvis Tyskland (förutom eventuella garantifrågor) är att tv'n använder ett annat firmware än vad de nordiska modellerna gör vilket i vissa fall kan strula till det lite, detta bör man också vara uppmärksam på vid köp av gråimporterade tv's från svenska återförsäljare.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Tv från Tyskland 2006 från ett företag som heter Focusline.

Förskottsbetalning + vänta 2 månader innan tvn kom fram = inte bra för samvetet

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Skall tydligen inte stödja 24p (om det är ett problem är upp till dig) enligt en post på avsforum, men annars är det säkerligen en helt okey tv. Skulle inte heller jag bry mig om fullhd på en 32 tums tv, det är tom gränsfall på en 40 tum.

Ett problem som kan uppkomma vid köp från exempelvis Tyskland (förutom eventuella garantifrågor) är att tv'n använder ett annat firmware än vad de nordiska modellerna gör vilket i vissa fall kan strula till det lite, detta bör man också vara uppmärksam på vid köp av gråimporterade tv's från svenska återförsäljare.

Okej, jag tror inte att det kommer göra så mycket med tanke på att jag knappt vet vad det är. Är rätt så okunnig när det gäller TV:)
För närvarnde kommer jag bara att använda den till att se på tv, titta på film och koppla den till datorn:)
Men det hinner säkert komma någon annan jag fäster mig vid.

Har hittat en billig 37", vet inte om den är nåt att ha, vad tror ni?
http://www.digiswe.com/lg-37lc41.html

MVH

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk

Det bästa du kan göra enligt mig är iaf att åka runt och titta på olika TV apparater. Köpte ny TV för ca 1 månad sen och hade tittat in flera stycken som verkade jättebra på pappret, men när jag väl såg dem irl så blev jag grymt missnöjd med bilden på dem. Slutade med att jag hittade en Hyundai 37" full hd för 6000 som jag aldrig i världen hade bytt mot någon av de andra TV apparaterna jag först hade tänkt köpa. Bara ett litet tips

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Okej, jag tror inte att det kommer göra så mycket med tanke på att jag knappt vet vad det är. Är rätt så okunnig när det gäller TV:)
För närvarnde kommer jag bara att använda den till att se på tv, titta på film och koppla den till datorn:)
Men det hinner säkert komma någon annan jag fäster mig vid.

Har hittat en billig 37", vet inte om den är nåt att ha, vad tror ni?
http://www.digiswe.com/lg-37lc41.html

MVH

Har ni sett detta? De säljer franska LG-apparater som inte funkar i Sverige:
http://nordic.lge.com/sv/about/press_relea...NU_5587_1.jhtml
att kolla om du är inne på LG LCD ,,
Priset är inte allt även om det är mycket. 10k-15k känns ok men inte mer
övrigt ska en lcd-tv ha enligt mig:
*33000:1 kontrast minst, svart ska vara svart inte något grå tjockpixlande ,
* fullhd, in och utgångar som man tänker använda för, pc hemmabio konsol etc
*100hz följsam bild "sportfåne" 40tum minst dock smaksak och platsberoende ,

väntar på tv från digiswe , inte än fullt så etablerat som det verkar med all kritik men dom ger sig på elektronik jättarna vilket jag tycker är bra !! så hoppas dom fixar det

jag personligen diggar samsung , vilka också är ledande, sony och philips är hack i häl +-resten
så mycket som skrivs om digital återgivning hit och 1080p dit så man blir lite förvirrad men som sagt kontrast och hz och fullhd sen är det nog en smaksak vad man gillar för utseende ev märke och såklart hur mycket el den drar om man vill värna för miljön och plånboken

glömde ju OSD:n, on-screen display vissa kan ju vara lite överdrivna som när man ska höja lite så kommer det up en tjock ruta med vilken volym man har över hela skärmen som tar 30sekunder innan den försvinner osv

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp får se vad det blir, är ju några dagar kvar till lön..:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!