Catalyst 8.7 – bättre prestanda för Radeonägare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Lite lurigt men från 8.7 beta till 8.7 fick jag överlag sämre resultat i Devil May Cry 4-benchmarken.

DX10 1920x1200 8xMSAA allt på max. Klock enligt sign.

8.7 Beta:

Scene 1: 102.89
Scene 2: 75.44
Scene 3: 112.19
Scene 4: 77.53

8.7:

Scene 1: 92.38
Scene 2: 67.54
Scene 3: 109.58
Scene 4: 78.36

Vad ligger din min FPS på nu då? om du kan se någon... bättre med stabil FPS en en hög o stabil fps . FPS drop är inget roligt tycker jag.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

dags att göra nåt åt crysis?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Någon som verkligen vet om de har fixat fläkt-problemet till 4800-serien?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Någon som verkligen vet om de har fixat fläkt-problemet till 4800-serien?

Powercolor som jävlar igen?

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Äntligen!

Käns som att vi som köpte 4800 serien fick vara försöks kaniner med ati's hotfix/beta drivrutiner :/

t.ex fick man pilla i .dll filerna för att ändra på fläkthastigheten, oacceptabelt...får se om 8.7 drivisarna ä bättre...

Det är inget fel på fläkthastigheten en gång för alla, korten är gjorde att tåla temps uppåt 80c i idle (By design som Ati själv säger). Ati ser hellre att korten är tysta än onödigt kalla. Att powerplay inte fungerar kan man däremot klandra dem för.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det är inget fel på fläkthastigheten en gång för alla, korten är gjorde att tåla temps uppåt 80c i idle (By design som Ati själv säger). Ati ser hellre att korten är tysta än onödigt kalla. Att powerplay inte fungerar kan man däremot klandra dem för.

Så PowerPlay för 4xxx är inte fixat i 8.7 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
dags att göra nåt åt crysis?!

jo, man tycker ju de, för det verjar ju som Nvidia har satt ett team på bara de, jävlar va de drar ifrån i Crysis

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Synd bara att jag inte kan dra nytta av detta ännu... Sitter fortfarande och kompiler LFS. Verkar trevligt lite nya saker även för windows, nu kan man också hoppas att ubuntu updaterar sina repos hyffsat snart.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Jag installerade detta åt min bror som tyvärr har ATI (Radeon 9550).
Avinstallerade dom gammla och försökte installera dom nya.. (enligt instruktioner på AMD sida)...

Jävlar vilket krånger det var, reboota windows i super-dåligt upplösning p.g.a avinstallerade drivare, för att sen stöta på "the setup has closeted due to blabla ..". En reboot till löste det som tur var. Sen var det bara en reboot till efter installationen av dom nya.

Men du gör ju allt fel bara för att ha en anledning på att klaga på ATI. Har inte sett ett enda konkret klagomål från dig. Bara massa luddiga nedvärderande kommentarer utan substans. Var snäll och ge dig in i en debatt där konkreta argument används när du klagar på ATi istället för dessa luddiga trollningar i forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Jag installerade detta åt min bror som tyvärr har ATI (Radeon 9550).
Avinstallerade dom gammla och försökte installera dom nya.. (enligt instruktioner på AMD sida)...

Jävlar vilket krånger det var, reboota windows i super-dåligt upplösning p.g.a avinstallerade drivare, för att sen stöta på "the setup has closeted due to blabla ..". En reboot till löste det som tur var. Sen var det bara en reboot till efter installationen av dom nya.

Wow, det var något helt nytt. Det är bara ATI som har den processen

Samma process vare sig du har nvidia eller ATI, förutom det där felmeddelandet då, där fick jag en svartskärm och var tvungen döda strömmen för att få av datorn med mitt nvidia kort

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

"World of Warcraft FREE trial" dom där ati/amd ska alltid fylla upp hårddisken med en massa skit Dom kunde inte nöja sig med Steam utan börjar med wow nu med...
Ska testa nu och se vad mitt x1950pro tycker om denna drivrutinen.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Jag installerade detta åt min bror som tyvärr har ATI (Radeon 9550).
Avinstallerade dom gammla och försökte installera dom nya.. (enligt instruktioner på AMD sida)...

Jävlar vilket krånger det var, reboota windows i super-dåligt upplösning p.g.a avinstallerade drivare, för att sen stöta på "the setup has closeted due to blabla ..". En reboot till löste det som tur var. Sen var det bara en reboot till efter installationen av dom nya.

Men varför tar du inte å köper ett Nvidia kort till honom då, verkar ju som dom korten fixar med installation/avinstallation av drivrutiner helt själv för du verkar då inte ha gjort det tidigare.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
"World of Warcraft FREE trial" dom där ati/amd ska alltid fylla upp hårddisken med en massa skit Dom kunde inte nöja sig med Steam utan börjar med wow nu med...
Ska testa nu och se vad mitt x1950pro tycker om denna drivrutinen.

Fick du bättre prestanda med 8.7? jag kör med 8.5 just nu

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
jo, man tycker ju de, för det verjar ju som Nvidia har satt ett team på bara de, jävlar va de drar ifrån i Crysis

Lite roligt det där faktist.. Ni kan se min specc nedan.
Jag och en polare köpte båda nya kort nyligen.. Jag ett Powercolor 4850 och han ett 8800GT, vi kör båda på high 1200x1024 och får ca snitt fps på 45.. Det är väl ganska bra antar jag? att vi ligger samma där.

Det som jag funderar på är i iaf just crysis så är det popins hela tiden (varför?) och inte nog med det.. När man rör sig framåt så byter allt runtomkring en skepnad.. och när man backar går det tillbaks.. det ser alltså ut som att det laddar nya skins hela tiden. Skitskumt.

Sen det där med wow,.. Han ligger på 120 fps, jag runt 80.. Jag får ofta fps drops och när jag kör instance ligger jag på ca 40, allt på max då.

Vet att wow kräver minne men med 2024 minne bör det väl endå flyta.

Hoppas 8.7 kan göra lite skillnad

Någon annan som har samma "problem" som mig?

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Avstängd

Jag själv fick en rejäl boost av 8,7 i gamla goda fear iafall:))
Nu har jag fått igång min call of duty 4 installation över steam igen och det flyter också som smör i 1280x1024.
offtopic:finns det ett timedemo i COD 4 som man kan köra??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

vet inte om det är mitt keybord (kör logitech och det har krånglat från start med att tagenter hänger sig.. det disconnectar etc) men efter jag installerade 8.7 så försvann både mus och keybord efter omstart :S fick igång det nu igen men.. skumt¨

Edit:

I själva benchmark var det desamma.. Men när jag lirade crysis så flöt det BRA mycket mer..Jag kännde stor skillnad.

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Medlem

Hur byter ni drivrutiner till grafikkortet ?.

För mig fungerar det bäst med att ladda hem dom nya och spara på skrivbordet.

Sedan går jag in på Lägg till eller ta bort program och väljer ATI-Software
Uninstall Utility och klickar på ta bort.

Därefter startar jag om datorn.

Sedan dubbelklickar jag på dom nya drivrutinerna som ligger på skrivbordet
och följer anvisningar som finns.

Detta gäller Catalyst Controll Center.

Visa signatur

janee

Permalänk

Du ska gå in på enhets hanterarn, där välja bildskärmskort och under druvrutins fliken "avinstallera drivrutin", starta om och sen köra nya.

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Hur byter ni drivrutiner till grafikkortet ?.

För mig fungerar det bäst med att ladda hem dom nya och spara på skrivbordet.

Sedan går jag in på Lägg till eller ta bort program och väljer ATI-Software
Uninstall Utility och klickar på ta bort.

Därefter startar jag om datorn.

Sedan dubbelklickar jag på dom nya drivrutinerna som ligger på skrivbordet
och följer anvisningar som finns.

Detta gäller Catalyst Controll Center.

Jag gjorde som så att jag körde rakt över min gamla drivrutin 8.6 och sen så funkade allt kanon.Jag gör inte så i vanliga fall då brukar jag göra som dig=avinstallera-starta om-och köra den nya installern men det gick bra denna gången iafall:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Vad jag vet kan det tillföra komplikationer men funkar det så funkar det

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Medlem

8.7 ger mig en millisekunds blåskärm med direkt omstart såfort man försöker köra ett spel eller 3d applikation, antar att det är det roliga x1950/agp syndromet som spökar igen, tillbaks till 8.6.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
8.7 ger mig en millisekunds blåskärm med direkt omstart såfort man försöker köra ett spel eller 3d applikation, antar att det är det roliga x1950/agp syndromet som spökar igen, tillbaks till 8.6.

Har du avinstalerat dom gamla drivrutirnerna riktigt?

Visa signatur

MSI K9N Diamons - 2x Corsair TWIN2X 6400 - ATI Radeon HD 4850 - 2x Western Digital Caviar 500gb - Chieftech 400w PSU - AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHz Socket AM2

Permalänk
Medlem

Jag vill bara förtydliga att jag bara använder ATI-Software Unistall Utility för att
ta bort Catalyst Controll Center.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fatcaesar
Har du avinstalerat dom gamla drivrutirnerna riktigt?

Ska erkänna att jag bara installerade över första gången men det har jag inte haft något problem med på nån maskin jag hållt på med senaste 5 åren så det brukar aldrig vara något att bry sig om längre, dock så avinstallerade jag en gång nu och provade igen och det blev exakt samma sak, lade in 8.6 igen och nu funkade det igen iaf.

Är inte hela världen heller 8.6 duger bra, skriver mest bara så det kommer ut på nätet utifall nån annan råkar ut för samma och hittar mitt inlägg så dom vet att dom inte är ensamma.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Fasen jag hade för mig ATI fixade CCC så man inte behöver avinstallera manuellt. Jag har nog inte gjort det "korrekt" sedan jul Får väl ta och testa på det gamla hederliga sättet denna gången!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hjälpsam

I Vista är det bara att installera över den gamla, där låser inte grafiken filerna, man slipper också omstart.
I XP brukar jag gå in i VGA-läge och avinstallera där först, men jag uppdaterar inte lika ofta i XP.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Jag installerade detta åt min bror som tyvärr har ATI (Radeon 9550).
Avinstallerade dom gammla och försökte installera dom nya.. (enligt instruktioner på AMD sida)...

Jävlar vilket krånger det var, reboota windows i super-dåligt upplösning p.g.a avinstallerade drivare, för att sen stöta på "the setup has closeted due to blabla ..". En reboot till löste det som tur var. Sen var det bara en reboot till efter installationen av dom nya.

Det har med Windows XP att göra och inte ATi.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Ska erkänna att jag bara installerade över första gången men det har jag inte haft något problem med på nån maskin jag hållt på med senaste 5 åren så det brukar aldrig vara något att bry sig om längre, dock så avinstallerade jag en gång nu och provade igen och det blev exakt samma sak, lade in 8.6 igen och nu funkade det igen iaf.

Är inte hela världen heller 8.6 duger bra, skriver mest bara så det kommer ut på nätet utifall nån annan råkar ut för samma och hittar mitt inlägg så dom vet att dom inte är ensamma.

Jag har också ett X1950pro men uppdaterar inte drivtutinerna längre för att de gör INGA förbättringar till våra kort längre. Snart förbättrar dom inte till 2000 serien heller.
Så det är meningslöst att uppdatera.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Inget fel med det. Det betyder att dom bryr sig om sina kunder för att fixa eventuella problem. Hur ofta uppdaterar nVidia sina tro?

när det behövs

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fatcaesar
Lite roligt det där faktist.. Ni kan se min specc nedan.
Jag och en polare köpte båda nya kort nyligen.. Jag ett Powercolor 4850 och han ett 8800GT, vi kör båda på high 1200x1024 och får ca snitt fps på 45.. Det är väl ganska bra antar jag? att vi ligger samma där.

Det som jag funderar på är i iaf just crysis så är det popins hela tiden (varför?) och inte nog med det.. När man rör sig framåt så byter allt runtomkring en skepnad.. och när man backar går det tillbaks.. det ser alltså ut som att det laddar nya skins hela tiden. Skitskumt.

Sen det där med wow,.. Han ligger på 120 fps, jag runt 80.. Jag får ofta fps drops och när jag kör instance ligger jag på ca 40, allt på max då.

Vet att wow kräver minne men med 2024 minne bör det väl endå flyta.

Hoppas 8.7 kan göra lite skillnad

Någon annan som har samma "problem" som mig?

Jag pendlar mellan 50 och 100 FPS beroende på vart jag är.
Jag kör i upplösningen 1920 x 1200 och ALLT på max.
Iof kör jag i CF (osäker om WoW drar nytta av CF).

Detta är med 8.6 ska efter jobbet ska jag testa med 8.7.
Annars är jag sjukt nöjd med mina kort även med 8.6 drivern.
I CoD4 med allt på max och 1920 x 1200 har jag 97-100 FPS.

Så jag klagar inte

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious