Catalyst 8.7 – bättre prestanda för Radeonägare

Permalänk
Melding Plague

Catalyst 8.7 – bättre prestanda för Radeonägare

AMD har precis släppt en ny drivrutin för grafikkorten i Radeon-serien. Bland nyheterna i Catalyst 8.7 finns bland annat prestandaoptimeringar, buggfixar och en förbättrad kontrollpanel.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

*suck* installerade 8.7 beta för 30min sen. Ajja, bara avinstallera igen

Permalänk
Avstängd

*SUSE, inte Suse.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Inaktiv

Hur fungerar det under linux.. Det kommer en vilja att installera det nu när man har vettigt stöd

Permalänk
Medlem

Ja men förbättrad prestanda i 3dmark är något jag längtat efter! YES

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Hur fungerar det under linux.. Det kommer en vilja att installera det nu när man har vettigt stöd

Håll utkick på Phoronix, de brukar testa drivisarna mot varandra.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

De släpper nytt Catalyst väldigt ofta...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
De släpper nytt Catalyst väldigt ofta...

Ja 1 gång i månaden för att vara exakt...

Permalänk

Fixat den automatiska fläktstyrningen av 48xx ?

Visa signatur

GA-EP35-DS3 ~ Intel Core 2 Duo E8400 ~ Corsair 2048MB XMS2 EPP ~ Corsair 1000w PSU ~ ATI Sappire HD4850 ~ Western Digital 500GB ~ HP w2207h ~ Vista Home Premium

Permalänk
Medlem

"AMD har precis släppt en ny drivrutin för grafikkorten i Radeon-seren. "

Serien* puss

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte__86
Fixat den automatiska fläktstyrningen av 48xx ?

Det står att de fixat buggar och lagt till finesser, testa.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Laddar ner denna för mitt kommande Powercolor Radeon HD4850 512 då

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Vad bra.
Tyvärr kan jag inte dra nytta av detta på grund av att mitt HD4850 fortfarande ligger i oöppnad kartong. Väntar på ny hdd...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte__86
Fixat den automatiska fläktstyrningen av 48xx ?

Fläkten ligger fortfarande på 23%. Det är bara att ändra på den via profiltricket som finns på forumet.

Permalänk
Avstängd

Är folk så dumma i huvudet att de inte kan läsa, såvida inte gemener / versaler är efter deras gängse standard? Man skäms ju lite för sina svenska landsmän, när de sitter och gnäller på sådana skitsaker och inte själva skäms som tusan, för att de är pinsamma idioter. Tragiskt.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem

CCC får väldigt stor uppmärksamhet på SweC.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
CCC får väldigt stor uppmärksamhet på SweC.

För att ATi:s månadssläpp är en tradition och de brukar komma med stora förbättringar, till skillnad från Nvidias lite kladdigare system där senare drivrutiner _kan_ vara sämre än de lite äldre trots ett nytt kort. Har själv erfarenheter av det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricke90
Laddar ner denna för mitt kommande Powercolor Radeon HD4850 512 då

Du kommer att bli väldigt nöjd, hade precis samma kort som du och köpte en PowerColor, alla spel blir som nya utan nVIDIA viruset

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Är folk så dumma i huvudet att de inte kan läsa, såvida inte gemener / versaler är efter deras gängse standard? Man skäms ju lite för sina svenska landsmän, när de sitter och gnäller på sådana skitsaker och inte själva skäms som tusan, för att de är pinsamma idioter. Tragiskt.

Vad kom det ifrån?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Vad kom det ifrån?

Härifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
*SUSE, inte Suse.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

ATI/AMD har lyft sig något fruktansvärt på drivrutinsfronten, var inte speciellt länge sedan man tyckte catalyst var rena pesten, speciellt på *nix fronten förr i tiden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
ATI/AMD har lyft sig något fruktansvärt på drivrutinsfronten, var inte speciellt länge sedan man tyckte catalyst var rena pesten, speciellt på *nix fronten förr i tiden.

Men förr var det ju verkligen pinsamt med ATI-kort på linux.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ati arbetar då lite på catalyst, nvidia spottar ut drivrutiner. Inget sätt är bättre än den andra iaf.

Permalänk
Medlem

Lite lurigt men från 8.7 beta till 8.7 fick jag överlag sämre resultat i Devil May Cry 4-benchmarken.

DX10 1920x1200 8xMSAA allt på max. Klock enligt sign.

8.7 Beta:

Scene 1: 102.89
Scene 2: 75.44
Scene 3: 112.19
Scene 4: 77.53

8.7:

Scene 1: 92.38
Scene 2: 67.54
Scene 3: 109.58
Scene 4: 78.36

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Får man bättre fps i WoW om man kör OpenGL istället för DirectX?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Men förr var det ju verkligen pinsamt med ATI-kort på linux.

Jep. De har verkligen spottat upp sig. Får gärna fortsätta så här.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Får man bättre fps i WoW om man kör OpenGL istället för DirectX?

Om du har Linux och spelar genom WINE så är det en väldigt stor skillnad

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag installerade detta åt min bror som tyvärr har ATI (Radeon 9550).
Avinstallerade dom gammla och försökte installera dom nya.. (enligt instruktioner på AMD sida)...

Jävlar vilket krånger det var, reboota windows i super-dåligt upplösning p.g.a avinstallerade drivare, för att sen stöta på "the setup has closeted due to blabla ..". En reboot till löste det som tur var. Sen var det bara en reboot till efter installationen av dom nya.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
De släpper nytt Catalyst väldigt ofta...

Inget fel med det. Det betyder att dom bryr sig om sina kunder för att fixa eventuella problem. Hur ofta uppdaterar nVidia sina tro?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Käns som att vi som köpte 4800 serien fick vara försöks kaniner med ati's hotfix/beta drivrutiner :/

t.ex fick man pilla i .dll filerna för att ändra på fläkthastigheten, oacceptabelt...får se om 8.7 drivisarna ä bättre...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|