Vista långsamt, tips sökes!

Permalänk

Vista långsamt, tips sökes!

Jag är en erfaren datoranvändare och vänder mig sällan till forum för hjälp, men jag kan inte se någon uppenbar orsak till mitt problem och hoppas någon här kan hjälpa mig.

Lite fakta:

Hårdvaran jag kör på är C2D 6600, 6 gb corsair minne. XFX MB-N680-ILT9 nForce 680i LT SLI moderkort.

Jag kör Windows Vista Ultimate 64 bit på en Raptor disk med 22 gb ledigt diskutrymme.

För övrigt har jag två andra långsammare diskar som jag använder för arkivering av filmer osv. Om jag laddar ner eller upp saker som tex via bit torrent så belastas inte systemdisken.

Jag defragmenterar regelbudet och kör även antivirus då och då.

Efter diskussion med en vän stängde jag av windows system restore samt funktionen som indexerar för snabb sökning. Detta hjälpte dock inte.

Problembeskrivning:

Så länge jag inte gör något med datorn så ser allt normalt ut. Relativt låg cpu användning (10-20% beroende på mina aktiva program).
Just nu kör jag Ventrilo, mailprogram, Firefox, uTorrent, winamp och lite annat. Normal användning.
Problemen startar så fort jag ska starta något nytt. Tex att öppna Utforskaren kan ta 20 sekunder, ibland snabbare. Det är som att jag inte hade ledigt minne och det swappas till hårddisken. Just nu Är 5214 MB Cachat och resten används av diverse program. Vad jag förstår är detta normalt när det gäller Vista. "Free" pendlar mellan 0 och några få MB. Men när jag startar ett nytt program ska ju Windows snabbt ge tillgång till det Caschade minnet vilket det inte verkar göra.

När jag först installerade Vista var det snabbt som bara den, snabbare än xp vad gäller att öppna applikationer tex. Sen har det bara gått utför, långsammare och långsammare. Jag har nog kört på den här installationen i 3-4 månader nu och jag har ingen lust att installera om ännu. Jag kan inte påminna mig någon speciell tidpunkt det började gå långsamt, utan det har smugit sig på. Omstart hjälper inte, kanske lite tills windows har caschat upp allt minne igen, men sen är det samma sak.
Jag kör samma beprövade program som alltid och jag är noga med att ha senaste drivrutiner till det jag använder. Ni vet, jag kan alla gamla trix för att få en maskin att köras smidigt vilket jag alltid lyckats med i xp. Och nej, jag vill inte installera xp igen, jag trivs med Vista förutom att det nu är segt som sirap.

Är tacksam för alla tips jag kan få förutom det uppenbara (installera xp). Tack på förhand!

Permalänk

Kolla om det är någon speciell process som drar särskilt mycket kraft när du öppnar t.ex explorer. Du kan även testa att köra en runda med CCleaner, både skräprensaren och registerrensaren. Har du installerat SP1 och alla uppdateringar som kommit sen dess?

Jag har en betydligt långsammare maskin, men sådär tror jag inte att det ska bete sig. En BIOS-uppdatering kanske kan låta irrelevant, men det kan lösa en hel del stabilitetsproblem faktiskt.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Hej, tack för ett snabbt svar.

Jag har SP1 och alla relevanta uppdateringar från Windows installerade.
BIOS är uppdaterad.
Ingen särskilld process drar extra kraft eller minne eller så, det är normalt det första jag tittar på vid liknande problem.

Som tillägg kan sägas att det spelar inte så stor roll vad jag gör så länge jag bara skriver som nu eller ser på en film så är allt okej, men när jag utför någon förändring så segar allt ihop sig. Ibland när jag bara trycker Alt + Tab för att växla fönster så knastrar det till i hårddisken och ibland hänger sig tom muspekaren för några sek. Konstigt nog så verkar detta inte påverka CPU användningen mycket när man tittar i aktivitetshanteraren. Det verkar ha att göra med att Windows envisas med att skriva till hårddisken, men varför?

Ska prova att köra CCleaner. Återkommer med resultat.

Permalänk

Ah, det låter ju nästan som om hårddisken stänger ner sig när du inte behöver access till någon fil. Har du kollat i "Power options" om "Turn off hard disk after" är satt till "0"? Om den inte är det så stängs hårddiskarna av efter ett visst antal minuter, och om du sedan startar upp explorer så tar det en stund för hårddiskarna att sparka igång igen. Pröva detta!

Vet inte om du kör engelsk eller svensk version, men gå in i Power Options och välj "Change plan settings" under det alternativet som är förprickat och klicka därefter på Change advanced power settings" -> "Hard disk" -> "Turn off hard disk after" -> "Setting" och sätt den på 0.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Hej igen.

Tack för tipset, men tyvärr så är inte detta problemet.
Det är inställt att dom ska stängas av efter 20 min inaktivitet, men det spelar ingen roll om jag vänta 10 sek eller 1 timme, datorn är lika seg ändå Alltså vid normal användning, surfning, programmering osv när hårddisken används naturligt utan att varva ner.

Tillägg:

Det verkar som att det hjälpte med att köra CCleaner. Jag tror det var något problem med registret. Ska köra ett tag till inan jag ropar Hej, men jag tror att detta löste mitt problem, vad det än nu gjorde med mitt register.
Tack igen för tipset.

Tillägg 2:

Efter en timme eller så är allt tillbaka till det normala. Jag har aningar om en gömd process som ligger i bakgrunden och äter minne på något sätt. Om någon vet ett program för att visa gömda processer så är jag tacksam för den informationen.

Permalänk
Avstängd

testa nått anti Spyware program tex S&D eller Adaware

Verkar vara nått sånt, En kompis hade ett spyware program som heter Vundo.!genH med samma symtom.

testa också att köra windows defender en hel system scan.

Permalänk
Inaktiv

kör en hijackthis
posta loggen här

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa Icesword för att leta dolda processer.

Permalänk

Jag tror att jag har lokaliserat problemet.
Det verkar vara utorrent som äter mer minne med tiden utan att det visar det under processer i aktivitetshanteraren.
Ska prova med Icesword och se vad jag kan hitta.
Tack för alla tips!

PS. Jag har kört Ad-aware och S&D, hittar bara det vanliga, tracking cockies...

Permalänk

Äsch då, hoppas att det löser sig.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Fick inte Icesword att fungera på min dator, men det har löst sig ändå.
Version 1.8 av uTorrent var problemet, jag installerade 1.7.7 istället och nu fungerar det utan problem.

Tack alla för era tips!

Permalänk
Medlem

Du skulle använt version 1.20 av Icesword. Det är ett väldigt bra program, som ger mängder med information.

Permalänk
Inaktiv

Tur att det löste sig

Dock så hade jag inga sådana program med utorrent, är väl några speciella moderkort + vista som bråkar...