Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Jag tänkte lite på det där med att hålla vänster hand bakom ryggen när man måste arbeta vid potentiellt farliga strömkällor ..en av orsakerna är ju att om man nu får sig en rejäl stöt så ska elen gå genom armen (och sedan antagligen ner i marken genom fötterna) och inte hjärtat; men vad sker om man är vänsterhänt?

Hjärtat sitter i mitten, så vilken hand som används har ingen relevans. Jag har aldrig hört din tes förut, men jag tror du har missuppfattat syftet. Arbetar du tex i ett eluttag, av någon korkad anledning, och lyckas kortsluta med en hand kommer strömmen bara passera handen. Lyckas du kortsluta med båda händerna (en på var pol) kommer strömmen passera genom kroppen och då kan väldigt skadliga effekter uppstå, tex dödsfall. Nej, jordfelsbrytare hjälper sannolikt ej.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Hjärtat sitter i mitten, så vilken hand som används har ingen relevans. Jag har aldrig hört din tes förut, men jag tror du har missuppfattat syftet. Arbetar du tex i ett eluttag, av någon korkad anledning, och lyckas kortsluta med en hand kommer strömmen bara passera handen. Lyckas du kortsluta med båda händerna (en på var pol) kommer strömmen passera genom kroppen och då kan väldigt skadliga effekter uppstå, tex dödsfall. Nej, jordfelsbrytare hjälper sannolikt ej.

Jag skrev 'en av orsakerna'; jag inser att det primärt är för att man inte ska sätta andra handen på något så strömmen går från ena handen till den andra (genom kroppen, ev hjärtat).
Hjärtat sitter dessutom till vänster en del, men hur relevant detta är vet jag inte, lite därav jag frågade det jag frågade. Men ok, chansen är inte stor att strömmen går genom handen genom kroppen ner i marken?
Om jordfelsbrytare hjälper eller ej vet jag inte alls, inte heller har jag nämnt det.

Men huvudpoängen kvarstod: Om man arbetar med 'korkade' saker ex CRTer, så bör man ej använda antistatband (vara jordad), som jag förstått saker och ting; och detta är det enda undantaget till regeln.
Kanske är det fel, och isåfall är jag säker på att du kommer upplysa mig på ett enormt diplomatiskt vis : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kan nån ge min en sammanfattning?

Måste man ha ett esd skydd och en matta, eller går det med bara ett esd armband?

Ska man sätta esd skyddet/en på chassit, delen som man inte tog av?

Hur ska man använda mattan? Ska man stå på den, ska datorn stå på den, ska t.ex. grafikkortet ligga på den?

Kan datorn stå på golvet?

Hoppas ni kan svara =D

Permalänk

Räcker det inte att skala upp en fk och vira runt handleden och i chassit ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobokrull
Räcker det inte att skala upp en fk och vira runt handleden och i chassit ?

Nix, poängen med ett ESD-armband är att de statiska spänningarna långsamt (nåja. allt är relativt), skall få laddas ur över en resistor. Detta för att undvika plötsliga, skadliga urladdningar. Om du fäster en ledare direkt mot handleden, så får du iofs samma potential som chassit, men om den del du håller i har en helt annan potential, så får du ändå en snabb urladdning, så fort du tar i komponenten. (till skillnad mot om du laddat ur över ett ESD-armband, då laddningsskillnaden långsamt utjämnas)

Att bara köra med en sladd kopplat mellan dig och chassit gör iofs att du undviker att ha tre olika potentiella potentialer (komponent, du själv och chassi).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Okej, tack för det svaret

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Armband/matta ska kopplas till den potential som omger den elektronik man arbetar med. Således ska det kopplas till chassit.

Ska snart påbörja mitt första PC-bygge. Har köpt både ESD-armband och matta, vilka kommer med två klämmor. Om jag har förstått rätt skall dessa klämmor fästas på chassit, för att få samma "potential/spänning". Och strömkabeln från nätdelen i chassit skall vara utdraget.

Enligt Kjell & Company är detta inte korrekt, säljaren rekommenderade mig att koppla dessa till en "jordad punkt, exempelvis ett element". Har även snokat runt på Youtube, denna person råder en att koppla upp ESD-armbandet och/eller mattan till jord. Till skillnad från den första Youtube-filmen, menar den här att det endast räcker med att koppla ESD-"verktygen" till chassit.

Skulle behöva hjälp för att veta vilket som är korrekt. Tack på förhand,
en väldigt förvirrad nybörjare.

Permalänk
Medlem

Jordpunkt är utmärkt. Det enda som duger om du ska ESD-skydda en arbetsplats så att inte flera lokala potentialer uppstår.

Då det i ditt fall endast är du och datorn du bygger kan du slopa jordpunkten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Jordpunkt är utmärkt. Det enda som duger om du ska ESD-skydda en arbetsplats så att inte flera lokala potentialer uppstår.

Då det i ditt fall endast är du och datorn du bygger kan du slopa jordpunkten.

Ja, eller rent tekniskt/sakligt: Datorns chassi får bli jordpunkt. Om den sedan sammanfaller med husets jord spelar ingen roll. Jord i väggen har inte "monopol" på att få kallas "jord" och det står var och en fritt att välja referenspunkt.

Så du har helt rätt, men jag skulle i dylikt fall kalla chassit för jord. T.o.m. chassijord som ju är ett etablerat begrepp.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Ska montera ihop en dator imorgon och undrar lite.

Har inget ESD arband tyvärr.

Först ska jag iaf montera cpukylaren på moderkortet osv, använder mattan man får det till kortet. Är det ok att lägga det på ett träbord med mattan emellan?

Och hur gör jag för att bäst "avleda mig själv" ? Installerar nog ramminnen, cpu och kylare innan kortet åker in i chassit. Och då ska jag hålla en hand i chassit hela tiden har jag förstått. Tror jag ?'

Ursäkta för lite allmänt korkade frågor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wannabeee
Ska montera ihop en dator imorgon och undrar lite.

Har inget ESD arband tyvärr.

Först ska jag iaf montera cpukylaren på moderkortet osv, använder mattan man får det till kortet. Är det ok att lägga det på ett träbord med mattan emellan?

Och hur gör jag för att bäst "avleda mig själv" ? Installerar nog ramminnen, cpu och kylare innan kortet åker in i chassit. Och då ska jag hålla en hand i chassit hela tiden har jag förstått. Tror jag ?'

Ursäkta för lite allmänt korkade frågor.

Ja, det är nog ingen fara. Det bästa och samtidigt enklaste du kan göra för att "avleda dig själv" är att ta i plåtchassit eller moderkortsplåten så ofta och kontinuerligt som möjligt. Som jag sa tidigare är det ju svårt att undvika att ta i chassit när man meckar. Således har många ett omedvetet hyggligt ESD-skydd helt "gratis och automatiskt", vilken ju kan leda till den trotsiga och okunniga tanken "jag har aldrig förstört något - ESD är bluff".

Använd bara förnuftet så är det direkt svårt att misslyckas.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Ska bygga min första dator imorrn. Jag har ett ESD armband, om jag kopplar det till mitt nya chassi, kan jag problemfritt ställa datorn på golvet? Hur ska jag göra med delarna, finns det ingen risk att dom får en stöt när jag öppnar dem?

Dvs, när jag och chassit är jordat, var skall jag lägga delarna?

Permalänk

Det var klarspråk det Stämmer då detta tillvägagångssätt:
Jag ska nu byta processorn i min laptop. Då drar jag ur strömkontakten, kopplar armbandet till "chassit" (som verkar vara av plast...), tar ur den nya processorn ur förpackningen med mina bara fingrar och stoppar in den i socketen. Och inga skador har uppkommit?
Hur får den nya processorn och chassit samma (icke)laddning utan att det sker en urladdning mellan dem?
(processorn är begagnad btw)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TotalyMoo
Ska bygga min första dator imorrn. Jag har ett ESD armband, om jag kopplar det till mitt nya chassi, kan jag problemfritt ställa datorn på golvet? Hur ska jag göra med delarna, finns det ingen risk att dom får en stöt när jag öppnar dem?

Dvs, när jag och chassit är jordat, var skall jag lägga delarna?

När du öppnar delarna, se till att ta i ESD-påsen som följer med ett tag, så kommer alla potentialskillnader försvinna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robelibobban
Det var klarspråk det Stämmer då detta tillvägagångssätt:
Jag ska nu byta processorn i min laptop. Då drar jag ur strömkontakten, kopplar armbandet till "chassit" (som verkar vara av plast...), tar ur den nya processorn ur förpackningen med mina bara fingrar och stoppar in den i socketen. Och inga skador har uppkommit?
Hur får den nya processorn och chassit samma (icke)laddning utan att det sker en urladdning mellan dem?
(processorn är begagnad btw)

Du kan inte fästa ESD-armbandet i plast! Du måste fästa i någon metallbit, annars kommer det inte gå någon ström, dvs potentialskillnadena kommer inte utjämnas. Om du till exempel hittar någon yta på en kontakt på moderkortet som är av metall så går det bra att koppla dit. I många fall brukar även insidan av chassit vara i plåt. Men metall ska det vara!

Sen ska man bara ta i kanterna av komponenten man arbetar med!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
När du öppnar delarna, se till att ta i ESD-påsen som följer med ett tag, så kommer alla potentialskillnader försvinna.

Eh, stämmer verkligen det? Är en ESD-påse ledande?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

ja, svagt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Har skaffat några luftfilter till datorn i polyester. Finns det riska att det bli en statisk urladdning om filtrena bara sitter där framför fläktaran (ca 5cm framför hårdiskarna)? Eller måste det till att delarna har olika jordpotential för att en statisk urladdning ska ske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Jag skrev 'en av orsakerna'; jag inser att det primärt är för att man inte ska sätta andra handen på något så strömmen går från ena handen till den andra (genom kroppen, ev hjärtat).
Hjärtat sitter dessutom till vänster en del, men hur relevant detta är vet jag inte, lite därav jag frågade det jag frågade. Men ok, chansen är inte stor att strömmen går genom handen genom kroppen ner i marken?
Om jordfelsbrytare hjälper eller ej vet jag inte alls, inte heller har jag nämnt det.

Men huvudpoängen kvarstod: Om man arbetar med 'korkade' saker ex CRTer, så bör man ej använda antistatband (vara jordad), som jag förstått saker och ting; och detta är det enda undantaget till regeln.
Kanske är det fel, och isåfall är jag säker på att du kommer upplysa mig på ett enormt diplomatiskt vis : )

Sorry, jag missade detta, för den evighet sen det skrevs. Usch, vad otrevlig jag lät ja. Det var inte meningen (vad jag minns ^_^).

Jordfelsbrytaren kom in i och med att den "hjälper" om du får ström genom kroppen (hand till fot) då strömmen inte går tillbaka till strömuttaget. Jordfelsbrytaren känner av skillnader i ström in/ut. Det är också enda anledningen jag kan se till att man "vill ha" ström genom kroppen. Dock funkar ju inte detta om man skulle vara korkad nog att jobba i en CRT då laddningen ligger i själva "skärmen".

Vad gäller din huvudpoäng kan du ha rätt. Dock ser jag inte varför det skulle vara sämre att ha än inte, även om det givet inte ger någon fördel. Kanske om du är helt isolerad (isolerade skor etc) och ett armband skulle vara enda vägen ut för strömmen (=dåligt!?)? Det hela hänger väl på vilket som är farligast; att laddningen i skärmen utjämnas till dig, eller att du används som ledare ut mot jord? Spontant låter ju det senare som farligast, men nu spekulerar jag verkligen hejdlöst.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Koppla dig till chassit. Ingen annan stans! Chassit. Chassijord. Apparatjord. Chassit. Chassit.

Underbart

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnlund
Underbart

Haha, kul särskrivning!

Jo, det var så att jag förutsåg att någon skulle vilja koppla armbandet till en stansmaskin...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Hehe, jag antar att jag haft tur, men jag har aldrig haft några problem med statisk elektricitet
Byggt ihop flera datorer, haft min egna nerplockad ett antal gånger och allmänt ock med komponenter, aldrig hänt något

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klas-Kenny
Hehe, jag antar att jag haft tur, men jag har aldrig haft några problem med statisk elektricitet
Byggt ihop flera datorer, haft min egna nerplockad ett antal gånger och allmänt ock med komponenter, aldrig hänt något

Har du läst hela tråden? Latenta fel upptäcker man inte så lätt och när man gör det, kopplar man inte ihop det med sitt egna meckande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
När du öppnar delarna, se till att ta i ESD-påsen som följer med ett tag, så kommer alla potentialskillnader försvinna.

Hur gör man med andra komponenter som inte levereras i ESD-påsar?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amiroo
Hur gör man med andra komponenter som inte levereras i ESD-påsar?

Man går ut ifrån att dom inte är speciellt känsliga för ESD

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Man går ut ifrån att dom inte är speciellt känsliga för ESD

Men självklart ska man fortfarande endast ta dem i kanterna och undvika direkt kontakt med kontaktytor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Men självklart ska man fortfarande endast ta dem i kanterna och undvika direkt kontakt med kontaktytor.

Kan det inte ske urladdning när man ska föra in dom i sina slots? Hur undviker man detta isåfall?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amiroo
Kan det inte ske urladdning när man ska föra in dom i sina slots? Hur undviker man detta isåfall?

Inte om du tagit i någon jordningplåt inne i chassit. Då har du samma pontetianl som hela chassit som har samma potential. Håller du kanten på kortet har du samma potential som kortet.

Enkelt

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Koppla armbandet till chassit. Det var det jag ville veta. Bra tråd.

Fast jag brukar ofta montera hela datorn utanför chassit en del gånger (tills allt är fungerande). Ska jag ha arbandet i chassit även om jag inte kommer att använda chassit med komponenterna på en lång stund?

Det brukar ju bli mycket pillande med olika komponenter före de slinker in i chassi.
MVh Emil

Permalänk
Hjälpsam

Nyp fast det i kortets IO-plåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Snabbt svar, tackar så mycket Ratatosk.