Överspänningsskydd i ojordade uttag

Permalänk

Överspänningsskydd i ojordade uttag

I min lägenhet har jag bara ojordade uttag. Är Överspänningsskydd meningslösa då?

Permalänk
Medlem

Re: Överspänningsskydd i ojordade uttag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spottkopp
I min lägenhet har jag bara ojordade uttag. Är Överspänningsskydd meningslösa då?

Ja, jag kan säga det till 99% iaf.. överspänningsskyddet går ju till jord.. inte till noll eftersom det beror på hur du vänder kontakten.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Överspänningsskydd i ojordade uttag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Ja, jag kan säga det till 99% iaf.. överspänningsskyddet går ju till jord.. inte till noll eftersom det beror på hur du vänder kontakten.

What?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

I ett annat forum stod detta "nej dom funka oavset om det finns jord eller inte
ett överspännings skydd funkar på det sättet att det sitter ett nejon gas fyllt rör i mellan polerna, desa tål en viss spänning men om spänningen går över den blir det kortis och då försvinner all spänning över motståndet"

Alla verkar ha olika åsikter. :S

Permalänk

Ett överspänningsskydd fungerar väl som en säkring? Att den bryter vid en viss spänning?
Då ska väl det vara oberoende om den har jord eller inte?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

gå till hyresvärden och be om nya uttag. Livsfarligt med ojordade för fan

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Hedersmedlem

Är det ens lagligt att ha ojordat?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Är det ens lagligt att ha ojordat?

Om huset är byggt efter ett visst årtal (ngn gång i början av 90-talet tror jag) så måste det ha jordade uttag, men det finns inga sådana krav på hus byggda före.

Permalänk
Medlem

Nej finns ingen lag på det än, vilket jag som elektriker tycker är helt vrickat, däremot ska ojordade bytas till jordade vid ev. renovering.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Kök, källare, garage och nybyggda hus måste väl ha jordade uttag?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Bla bla bla, topic.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så kan överspänningsskyddet mycket väl fungera oavsett om du har jordat eller inte. MEN! Garantin från tillverkaren gäller oftast inte om uttaget är ojordat. Det gäller heller inte om du har dragit en förlängningskabel från ett jordat uttag i ett annat rum.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Överspänningsskydd i ojordade uttag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
What?

Du som elektriker bör veta att vissa hus har jord kopplad till nollan, blir en jordad apparat ledande så klipps säkringen.

Visst utbildningen säger annat, jag gick el automation för en himla massa år sen och då hörde jag aldrig av att jord och nollan skulle vara samman alls.. bytte lite ledningar i farsans hus då säkringar ploppa hur som helst och ser att jordkabeln sitter i under samma skruv som nollan, klia lite på huvet och ringde en elektriker och frågade, jo så är det i gamla hus.

Hur som helst så passa vi på att jorda alla uttag samtidigt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag hade fått överspänningsskydd helt bakom foten.. kanske finns någon som fungerar som jag tänker .. Att om det blir en stor spik blir det överslag till Jord.. vilket är ganska omöjligt om man inte har någon jord.

det jag menade med det andra är ju att den principen fungerar ju inte att leda tillbaka genom nollan eftersom den inte vet var nollan är, beroende på hur man vänder kontakten.

Crippa90: Ja det stämmer, men jag har då stötit på ojordat i kök ett antal gånger så det blev väl lag det också en gång i tiden

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Re: Överspänningsskydd i ojordade uttag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Du som elektriker bör veta att vissa hus har jord kopplad till nollan, blir en jordad apparat ledande så klipps säkringen.

Visst utbildningen säger annat, jag gick el automation för en himla massa år sen och då hörde jag aldrig av att jord och nollan skulle vara samman alls.. bytte lite ledningar i farsans hus då säkringar ploppa hur som helst och ser att jordkabeln sitter i under samma skruv som nollan, klia lite på huvet och ringde en elektriker och frågade, jo så är det i gamla hus.

Hur som helst så passa vi på att jorda alla uttag samtidigt

TN-C och TN-S system... på el automation så pluggar man mest IT-system och på det används uteslutande på industrier...

OT som en tidigare skrev så borde du läsa villkoren...

Permalänk
Medlem

Hej,

Din lägenhet har förmodligen kopplats som pen (jord och nolla sammankopplade i central). Men vad ska du ha överspänningsskydd till? Åska eller liknande eller? för annars är det onödigt att ha i vanliga hushåll. Men är du oroad för åska, varför inte? kan inte skada om du gör rätt.

Slayzor:

i el automation får man även lära sig om TN-C och TN-S system. Då det inom industri som mest förekommer pen kopplingar och pe n.

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Överspänningsskydd i ojordade uttag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Du som elektriker bör veta att vissa hus har jord kopplad till nollan, blir en jordad apparat ledande så klipps säkringen.

Visst utbildningen säger annat, jag gick el automation för en himla massa år sen och då hörde jag aldrig av att jord och nollan skulle vara samman alls.. bytte lite ledningar i farsans hus då säkringar ploppa hur som helst och ser att jordkabeln sitter i under samma skruv som nollan, klia lite på huvet och ringde en elektriker och frågade, jo så är det i gamla hus.

Hur som helst så passa vi på att jorda alla uttag samtidigt

En del hus etc. har ett sk. 4-ledare system & då "tillverkar" man en nolla genom att ta ut den från jorden dock måste man kunna skilja nollan från jorden på ett enkelt sätt därav av "noll-skruven"..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Som sagt i alla nyinstallationer eller i renoveringar måste skyddsjord finnas. undantag kan ske om uttaget sitter skyddat. tex bakom ett kylskåp. fast rent idiotiskt att inte ha skyddsjord framdragen.

När man isf renoverar och drar till skyddsjord så behöver inte 'gruppen' vara avsäkrad för skyddsjord dock behöver rummet vara avsäkrat till skyddsjord enligt alla förodningar och stadgar mm.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så viktigt med jordat? I mitt hem är det inte jordade uttag. Visserligen så får jag byta glödlampor i taklampan min hela tiden och ändå så fungerar den bara 5% av året, men osäker om detta beror på att det är ojordat.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Som sagt i alla nyinstallationer eller i renoveringar måste skyddsjord finnas. undantag kan ske om uttaget sitter skyddat. tex bakom ett kylskåp. fast rent idiotiskt att inte ha skyddsjord framdragen.

Hej,

Kylskåp bör verkligen vara jordat och skall vara jordat om du renoverar, det är inte uttaget du försöker skydda, utan kylskåpet så att den inte blir strömförande eller liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Vad är det som är så viktigt med jordat? I mitt hem är det inte jordade uttag. Visserligen så får jag byta glödlampor i taklampan min hela tiden och ändå så fungerar den bara 5% av året, men osäker om detta beror på att det är ojordat.

Du kan tänka så här.

Utan jordfelsbrytare och du får ström igenom dig, så sticker särkingen när den blir belastrad till den mängd ström som säkringen är på (vanligvis 10A)

Med jordfelsbrytare så hinner den bryta innan du kommer upp i den strömmen, och det blir därefter inte lika farligt som utan.

Även värt att notera är att 10A tröga säkringar (som används i äldre hus), så kan den belastas med 16A(kom inte ihåg, har för mig att det är 16A) i en timme.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Hej,

Kylskåp bör verkligen vara jordat och skall vara jordat om du renoverar, det är inte uttaget du försöker skydda, utan kylskåpet så att den inte blir strömförande eller liknande.

Du kan tänka så här.

Utan jordfelsbrytare och du får ström igenom dig, så sticker särkingen när den blir belastrad till den mängd ström som säkringen är på (vanligvis 10A)

Med jordfelsbrytare så hinner den bryta innan du kommer upp i den strömmen, och det blir därefter inte lika farligt som utan.

Även värt att notera är att 10A tröga säkringar (som används i äldre hus), så kan den belastas med 16A(kom inte ihåg, har för mig att det är 16A) i en timme.

Menade bara vad starkströmsföreskrivterna säger. självklart vet jag mycket väl vad skyddsjord är (jobbar som Elektriker) vad jag hört så går en gänga 2 10A trög säkring belasta utan problem med 15A i minst 30minuter innan den till slut ger upp. Med dvärgbrytare så är det mycket mer korrekt värde är den specad till 10A så löser den vid 10A det är dock inget som säger att den får lösa före att 10A går igenom dvärgbrytaren.

Med en jordfelsbrytare jämnför strömen som passerar in och den som passerar ut.
tex går det 5 personer in i en butik ska det gå 5 personer ut ur butiken.
skiljer detta så löser jordfelsbrytaren ut och det blir svart i hela huset/lägenheten. en jordfelsbrytare för personskydd/djurskydd/egendomm är oftast specad till 20-30mA för brande brunakr de ligga vid 100mA. så den lilla strönm man får igenom sig innan jordfelsbrytaren löser och det handlar om milisekunder innan de löser ut är även den menat med livsfara för någons liv!
Även här är en jordfelsbrytare specad till 30mA finns det inte något som säger att den får lösa vid 23mA Dock alldrig över det märkta värdet

de lilla vipparmen man återställer en säkring med (ej gängsäkring) går inte häller hålla emot då den är uppbyggd på ett sådant sätt att dvärjbrytaren/jordfelsbrytaren löser iaf även om du håller emot vipparmen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hej

Vart du hittar det i SSF vet jag ej, men renoverar du ett kök, ska byta uttag till ett kylskåp, så skall den vara jord skyddad.

Hur en jordfelsbrytare fungerar har redan förklarats tidigare.

Edit:
Du kanske menade jordfelsbrytare? skyddsjord är det lag på att det skall finnas på ett kylskåp, men inte jordfelsbrytare. Dock om inte jag missminner mig så blev det lag på det för någon vecka sedan att jordfelsbrytare skall finnas.
mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Det är då lag på att jordfelsbrytare ska finnas om man ska ha uttag i badrum eller utomhus iallafall..

Kanske har blivit lag att det ska finnas vid nyinstallationer nu också..

Inte helt ovettigt.. En jordfelsbrytare är inte såå dyr ändå..

Nån sa tidigare att om man har 10A säkring får man 10A ström genom kroppen.. är ju inte riktigt sant.. Eftersom Strömmen beror ju på resistansen i kroppen mellan spänning och jord.

Nu vet jag inte vad resistansen i kroppen ligger på.. men 10mA räcker för att kroppen ska krampa så.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

jag har 380k ohm vet hur exakt det blir om man mäter med en multimeter dock^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Det är då lag på att jordfelsbrytare ska finnas om man ska ha uttag i badrum eller utomhus iallafall..

Kanske har blivit lag att det ska finnas vid nyinstallationer nu också..

Inte helt ovettigt.. En jordfelsbrytare är inte såå dyr ändå..

Nån sa tidigare att om man har 10A säkring får man 10A ström genom kroppen.. är ju inte riktigt sant.. Eftersom Strömmen beror ju på resistansen i kroppen mellan spänning och jord.

Nu vet jag inte vad resistansen i kroppen ligger på.. men 10mA räcker för att kroppen ska krampa så.

Hej o hå

jag kan garantera dig att du får mer än 10A genom kroppen om du får en kyss utan säkerhetsbrytare, detta om man kör med tröga porslinsäkringar (som till stor del alla hus har) och inte dvärgfelsbrytare.
Du får fortfarande den högsta strömmen där du har kommit emot något strömförande, men du har inte helt fel i det du säger.

Men klart vi kan diskutera om detta, men jordfelsbrytare är att alltid rekommendera, och detta bör kopplas utav folk som kan, även folk med behörighet.

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så får det i alla fall inte finnas både jordade och ojordade uttag i ett och samma rum (vilket mitt har utav någon anledning). Idag finns det väl ingen elektriken som installerar icke jordade uttag i fastigheter.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på hur man ser om ett urtag är jordat eller ej :=) Men så länge du inte tänker bada med hårtorken spelar det knappast roll vilket du har

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Hej o hå

jag kan garantera dig att du får mer än 10A genom kroppen om du får en kyss utan säkerhetsbrytare, detta om man kör med tröga porslinsäkringar (som till stor del alla hus har) och inte dvärgfelsbrytare.
Du får fortfarande den högsta strömmen där du har kommit emot något strömförande, men du har inte helt fel i det du säger.

Men klart vi kan diskutera om detta, men jordfelsbrytare är att alltid rekommendera, och detta bör kopplas utav folk som kan, även folk med behörighet.

mvh

Jaså? vad beror det på isf? .. Strömmen måste ju bero på resistansen.. säkringen löser då inte ut om man fastnar iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Mig veterligen så får det i alla fall inte finnas både jordade och ojordade uttag i ett och samma rum (vilket mitt har utav någon anledning). Idag finns det väl ingen elektriken som installerar icke jordade uttag i fastigheter.

Nej det får inte finnas båda typer i samma rum, isf måste allt vara jordat..

Naa det installeras inte ojordat, uttagen används endast till utbyte av gamla utslitna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Har ingen koll på hur man ser om ett urtag är jordat eller ej :=) Men så länge du inte tänker bada med hårtorken spelar det knappast roll vilket du har

JORDAT

OJORDAT

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
Hej o hå

jag kan garantera dig att du får mer än 10A genom kroppen om du får en kyss utan säkerhetsbrytare, detta om man kör med tröga porslinsäkringar (som till stor del alla hus har) och inte dvärgfelsbrytare.
Du får fortfarande den högsta strömmen där du har kommit emot något strömförande, men du har inte helt fel i det du säger.

Men klart vi kan diskutera om detta, men jordfelsbrytare är att alltid rekommendera, och detta bör kopplas utav folk som kan, även folk med behörighet.

mvh

Hur stark ström, som går genom kroppen beror på omständigheterna. Torr hud är en bra isolator (storleksordning 500 kiloohm) vilket ger en ström under 1 mA. Är huden fuktig eller våt sjunker resistansen kraftigt och strömmen blir betydligt högre. Blodet är är en bra ledare så det är hudens resistans som begränsar strömmen. I våta utrymmen blir strömmen livsfarlig om inte felströmbrytare finns.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Hur stark ström, som går genom kroppen beror på omständigheterna. Torr hud är en bra isolator (storleksordning 500 kiloohm) vilket ger en ström under 1 mA. Är huden fuktig eller våt sjunker resistansen kraftigt och strömmen blir betydligt högre. Blodet är är en bra ledare så det är hudens resistans som begränsar strömmen. I våta utrymmen blir strömmen livsfarlig om inte felströmbrytare finns.

mhm, det är riktigt

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W