Permalänk
Medlem

Lan hemma funkar inte?!

Tjenare!
nu är det så att jag hade lan hemma i mitt garage förra veckan för 16 personer! det var bara 2 av dom som fick internet resten fick begränsad anslutning till internet. Jag ringde direkt till bredbansbolaget och fråga efter någon ip spärr elöer något liknande. Deras svar var såhär "vi delar bara ut 5 ipadresser per hushåll" betyder det att jag måste skapa ett eget nätverk på en server dator på en av dom 5 ipadresserna!? eller räcker det med en rauoter för dom ska ju också dela ut egna ip adresser!?

Tacksam för tydliga svar!

MVH Per "Pelzor" Lindblad

Permalänk
Medlem

En del operatörer delar ut en eller högst 5 ip. Så det bästa är att använda en router som delar ut adresserna till samtliga.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonII
En del operatörer delar ut en eller högst 5 ip. Så det bästa är att använda en router som delar ut adresserna till samtliga.

så om jag drar en rak tp kabel från bredbands rautern till en 24 ports raouter typ så får alla 24 internet?` elelr ska jag ha en korsad tp kabel imelan?!

/Per "Pelzor" Lindblad

Permalänk
Medlem

En redig router det där med 24 portar?

Att du får 5 ipadresser betyder då att du får 5 stycken skarpa adresser. Du har fattat poängen med att ha en egen "bredbandsrouter" då den skapar ett eget lokalt nät och agerar gateway ut mot internet. Du kan köra en vanlig rak kabel till modemet.

Men om det är en 24 portars switch du pratar om så kommer det bli 24 stycken som försöker begära ip-adresser. Vilket inte är så bra.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

Mitt tips, antingen en dator med två nätverkskort. Det ena tar in internet o det andra delar ut internet till en switch.

Alternativ två är att ha en router som delar ut internet och koppla på en switch på den. Dock så brukar routrar ha begränsad throughput.

Permalänk
Medlem

1 dator emd 2 nätverkskort

jag testade det med 1 dator och 2 nätrverkskort men när jag drar kabel till en switch var det ingen som fickinternet endå? betuder det att jag måste ha en korsad kabel där nån stans eller bara 2 raka? vilken raouter har mest portar? länka någon?!

OBS!! Om jag ställer en router i mitt garage drar en RAK tp kabel från bredbands routern i mitt hus till routern i garaget då ska routern i garaget ha internet? men hur får alla andra 15 internet i garaget eftersom routern bara har 4 portar?;S ska jag sätta en switch nån stans osv? HELP!!! OBS!!!

/Pelle "pelzor" Lindblad

Permalänk

Om du har en router och en switch att jobba med så bör du koppla på följande sett: Modem -> Router (wan kontakten) -> switch (från en av routerns LAN kontakter till valfri switch kontakt.) Därefter kopplar alla LAN deltagarna in sig i switchen.

Det som händer nu är att modemet ger routern en internet IP adress från din isp. Router har som jobb att skapa ett lokalt nätverk med den inbyggda DHCP funktionen. Så alla som kopplar in sig i switchen får ett IP ifrån routern.

Citat:

En korskopplad (eng: Cross-over) TP-kabel används när till exempel två hubbar, switchar eller två nätverkskort kopplas ihop, annars används rak TP-kabel (eng: "straight through"). Switchar och hubbar med speciella uplink-kontakter, eller kontakter där uplink finns som en valbar möjlighet, tillåter dock att man kopplar samman dem med raka kablar.

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Avstängd

Från början:

* Bredbandsbolaget ger ut 5st ipadresser (1 port port).
* Det du har från bredbandsbolaget är ingen router det är ett modem med inbyggd Switch.
* För att få alla 16 personer uppkopplade behöver du en router och en switch.

Koppla:
Bredbandsbolagets modem/switch > Router > Switch > "kablar ut till datorerna"

--EDIT--
Förutsätter att du har adsl.

Permalänk

Re: 1 dator emd 2 nätverkskort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelzor
jag testade det med 1 dator och 2 nätrverkskort men när jag drar kabel till en switch var det ingen som fickinternet endå? betuder det att jag måste ha en korsad kabel där nån stans eller bara 2 raka? vilken raouter har mest portar? länka någon?!

OBS!! Om jag ställer en router i mitt garage drar en RAK tp kabel från bredbands routern i mitt hus till routern i garaget då ska routern i garaget ha internet? men hur får alla andra 15 internet i garaget eftersom routern bara har 4 portar?;S ska jag sätta en switch nån stans osv? HELP!!! OBS!!!

/Pelle "pelzor" Lindblad

Har du ens satt på ICS? Internet connection sharing.
Du ser om du har länk på switchen och på nätverkskortet.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Re: Re: 1 dator emd 2 nätverkskort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Har du ens satt på ICS? Internet connection sharing.
Du ser om du har länk på switchen och på nätverkskortet.

Japp:S:S:S

Men tack för alla svaren nu är problemet löst eftersom jag trodde att bredbandbolaget gav med en router men det vissa sig vara en switch! Tack så hemskt mycket alla som deltagit i diskutionen:D

/Pelle "pelzor" Lindblad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Från början:

* Bredbandsbolaget ger ut 5st ipadresser (1 port port).
* Det du har från bredbandsbolaget är ingen router det är ett modem med inbyggd Switch.
* För att få alla 16 personer uppkopplade behöver du en router och en switch.

Koppla:
Bredbandsbolagets modem/switch > Router > Switch > "kablar ut till datorerna"

--EDIT--
Förutsätter att du har adsl.

En liten rättelse: ST780 är en "router". Xavi 5258/5222/7722/8222 är inte det. Sedan så vet jag inte vad han har för modem, men det finns modem från BBB och Glocalnet som fungerar som en bredbandsrouter.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Avstängd

jo men på han beskrivning så lät de som han hade Xavi 5258/5222/7722/8222

Permalänk
Medlem

hub...

Tjena har 1 liten fråga till! jag har en D-link dfe-908x Hemma det står att det är en hub funkar den som raouter eller bara som en switch!?

och en grej till när jag kopplar kablar mella moden & router osv ska det vara korsade kablar eller bara raka?

/Pelle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelzor
Tjena har 1 liten fråga till! jag har en D-link dfe-908x Hemma det står att det är en hub funkar den som raouter eller bara som en switch!?

och en grej till när jag kopplar kablar mella moden & router osv ska det vara korsade kablar eller bara raka?

/Pelle

En hub (eller nav, som det heter på svenska) användes för att koppla ihop datorer i ett lokalt nätverk. Ett nav saknar logik, alla paket skickas ut på alla portar, vilket gör att paketen kan kollidera. En switch har logik, som gör att paketen endast sänds ut på den port, som mottagaren är ansluten till. En switch klarar betydligt högre trafik än ett nav.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

hub...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
En hub (eller nav, som det heter på svenska) användes för att koppla ihop datorer i ett lokalt nätverk. Ett nav saknar logik, alla paket skickas ut på alla portar, vilket gör att paketen kan kollidera. En switch har logik, som gör att paketen endast sänds ut på den port, som mottagaren är ansluten till. En switch klarar betydligt högre trafik än ett nav.

så en hub funkar inte som en router då alltså? + att det är både bättre ochs nabbare att använda en switch efter routern än en hub (nav) som delar ut internet?

/Pelle

Permalänk
Avstängd

Hub är ingen router nej.
Ja en switch är bättre än hub.

Permalänk
Hedersmedlem

lite efter men var tvugen att skriva ändå För att bygga ett lan utan länknät (statisk roting med faktiska ip adresser) Så krävs att man efter bredbandmodemet kopplar in något som kan NAT (skapar interna nätverks ip adresser) Exempel på något som kan NAT ät tex en standard router för hemmabruk tex minD-link DGL-4100 sen om man ska vara fler folk än det finns portar i router så kopplar man in en switch i en av routersn LAN portar för att öka andelen platser om man tex kör en decent layer 2 switch kommer den då att snält ber routern om en ip till den port som en lan deltagare kopplar in sig i

OBS dessa ip adresser finns bara lokalt i erat nätverk inte ut på internet där delar ni alla en ip address. Sen kan det ju tilläggas att det krävs en rätt ok lina för att att det ska bli havlkul för 16 pers 8/1 kommer inet kännas allt för kul om ni tänkt spela på det Btw undvik att försöka bygga med hubbar det funkar inte

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming