Permalänk
Robot

Borttagning av värmespridare

Här tar jag bort värmespridarna från en Athlon 64 3200+ Venice och en P4 Northwood 3.2GHz samt visar upp några andra processorer med borttagna värmespridare.

Besök albumet: Borttagning av värmespridare av Apanx

Permalänk
Skäggig legend

hahahaha! det kan väl vara värt det, om man inte bryr sig om garantin osv. eller?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

haha kul ide.-..skulle aldrig våga själv.....hur gör du med den höjdskillnad som blir?

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Uhmm... okej. Aldrig sätt någon göra på detta sätt förut ;):P

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

Här va de strippat förbjudet och naket Grejt. Alltid trevligt att se avtagna IHS's.

Personligen gjort de på Opteron 146,165, Intel E6550.

Antar att somliga aldrig i livet skulle sätta en värmepistol ovanför en sproilans ny processor men de kan man bli tvungen att göra med Core 2's 35-45 sec sen säger de POP!!!

Sen har vi metoden där man experimentar framför spisen. De klarade iaf en Kentsfield av utan problem.

*man or mouse.. man or mouse*

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Blir det mycket bättre kylining eller ?=D

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

sånt här är ju skoj. inget man ser varje dag i galleriet

Permalänk
Medlem

Första gången man ser något sånt här

Är inte rakblabet väldigt gammal ,rostig och sliten.

Gammal är den i alla fall:)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Fenomenalt, bästa på länge i galleriet!

Tack! You made my day

Permalänk

Berätta gärna om du märkte någon skillnad

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

skön humor

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Berätta gärna om du märkte någon skillnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pheting
Blir det mycket bättre kylining eller ?=D

Läs??

I gengäld blir de två-fyra grader kallare vid belastning.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Haha, rätt kul..

Permalänk
Medlem

Du borde skriva TECh-sagoböcker

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Fint. Är lite mer sport med en C2D. Är lite sugen på att, bara för kul, ta bort IHS'en på min Celly 420

Permalänk

Haha, kul galleri! Har du EMO-prollar eller? =D

Permalänk
Inaktiv

Humor! 8p

Nästa offer, en C2D?

Permalänk
Medlem

Men vad trevligt, nu ser man ju att dom ser ut som gammla heldiga processorer.

Permalänk
Medlem

C2D C2D?? snyggt där !

Permalänk
Vive la liberté!

Kul att ni gillar det. Plockade bort den första värmespridaren från Pentium 4 Northwood 3.2GHz, trodde att den pajade när jag hade slipat värmespridaren. Det visade sig vara dålig kontakt mellan RAM-minnena och moderkortet. Var ju inte så farligt så jag skar upp några till. Det var dock länge sedan så jag har inga bilder på processen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Första gången man ser något sånt här

Är inte rakblabet väldigt gammal ,rostig och sliten.

Gammal är den i alla fall:)

Finns ju andra som gjort det också, men ändå, det är lika spännande varje gång. Kommer datorn att kunna starta igen?

Rakbladet är inte så illa medfaret som det ser ut, mest belysningen som gör att det ser ut så där. Det snittar fortfarande papper ganska bra och kommer in i springan mellan värmespridare och substrat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrilleMeister
haha kul ide.-..skulle aldrig våga själv.....hur gör du med den höjdskillnad som blir?

Beror på, för det mesta brukar det fungera ändå, bara att man får lägre tryck mot processorn då. Ganska bra eftersom man minskar risken för att kärnan krossas som hos de gamla Athlon-processorerna. Med processorer för socket 775 får man ta bort överdelen som trycker ned processorn för annars får man ingen kontakt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aines
C2D C2D?? snyggt där !

Har en Core 2 Duo som jag hade tänkt ta bort värmespridaren på när jag bygger in vattenkylning i datorn. Jag tror dock att jag lyckades paja mitt ASUS P5B-Premium. Inte så bra för jag har inget moderkort att testa med. Skulle helst behöva en billig processor att testa på, som en Celeron D av något slag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Haha, kul galleri! Har du EMO-prollar eller? =D

Jo, de överklockade inte lika bra som de andra och fick mindrevärdeskomplex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Läs??

I gengäld blir de två-fyra grader kallare vid belastning.

Jag läste det, men jag trodde han menade i allmänhet.
Det jag undrade var hur mycket han sänkte just sin temp.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Du e jue tokig ^^

Permalänk
Medlem

På tal om borttagning av värmespridare
hur får man bort resterna efter "gummi epoxi"

Som här:
http://www.thetechrepository.com/showthread.php?p=25

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apanx
Har en Core 2 Duo som jag hade tänkt ta bort värmespridaren på när jag bygger in vattenkylning i datorn. Jag tror dock att jag lyckades paja mitt ASUS P5B-Premium. Inte så bra för jag har inget moderkort att testa med. Skulle helst behöva en billig processor att testa på, som en Celeron D av något slag.

Antar att du vet hur du ska göra med epoxyn på insidan ?

Ta de försiktigt sen med kärnan, ja har själv lagt skumplast som vattenblocket kan vila på annars blir de lätt.. CRACK!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simri
På tal om borttagning av värmespridare
hur får man bort resterna efter "gummi epoxi"

Som här:
http://www.thetechrepository.com/showthread.php?p=25

Vet inte säkert men ja antar att den måste skäras bort först och därefter får man typ tvätta rent med isopropanol. Lite skitsamma igentligen då de ändå inte kommer synas men visst visst ska man upp med en bild sen så kan de ju alltid vara trevligt med lite clean yta.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Vive la liberté!
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Antar att du vet hur du ska göra med epoxyn på insidan ?

Ta de försiktigt sen med kärnan, ja har själv lagt skumplast som vattenblocket kan vila på annars blir de lätt.. CRACK!!!!

Värmepistol brukar lösa det mesta;). Plockade bort ett 440BX chipset och dess sydbrygga samt massa andra från ett annat pajat moderkort och sålde moderkortet på tradera. Mest intressant var att någon köpte det.
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=62775286

Däremot ville ingen ha själva chipsetet
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=63276011

När jag körde P4:an utan IHS hade jag fästkuddar, det fungerade ganska bra men det blev rejält jobbigt när man skulle ta bort kylaren. Processorn ville helst sitta kvar på kylaren, så rakbladet åkte fram igen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apanx
Värmepistol brukar lösa det mesta;). Plockade bort ett 440BX chipset och dess sydbrygga samt massa andra från ett annat pajat moderkort och sålde moderkortet på tradera. Mest intressant var att någon köpte det.
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=62775286

Däremot ville ingen ha själva chipsetet
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=63276011

När jag körde P4:an utan IHS hade jag fästkuddar, det fungerade ganska bra men det blev rejält jobbigt när man skulle ta bort kylaren. Processorn ville helst sitta kvar på kylaren, så rakbladet åkte fram igen.

Återigen, humor! =D

Undrar om jag kan slita bort AMD-ATI chipset'et på min Abit F-I90HD och köra med din 440BX? Datoreländet kanske rent av fungerar då.

Permalänk

Hehe, coolt! Ja trodde kärnan var större på en Athlon.. Nån som vet om den är större på en Athlon X2?

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apanx
Värmepistol brukar lösa det mesta;). Plockade bort ett 440BX chipset och dess sydbrygga samt massa andra från ett annat pajat moderkort och sålde moderkortet på tradera. Mest intressant var att någon köpte det.
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=62775286

Däremot ville ingen ha själva chipsetet
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=63276011

När jag körde P4:an utan IHS hade jag fästkuddar, det fungerade ganska bra men det blev rejält jobbigt när man skulle ta bort kylaren. Processorn ville helst sitta kvar på kylaren, så rakbladet åkte fram igen.

Hehe.. Nice!

Bäst man slänger in sitt verk på C2'an
Rakblad>>> http://bandwidth.se/imgs/nouser/dsc000245287eae3.jpg
IHS av>>> http://bandwidth.se/imgs/nouser/dsc00032426e3896.jpg
Epoxy avlägsnad>>>http://bandwidth.se/imgs/nouser/dsc00040466bf273.jpg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SLAYER6x6x6
Hehe, coolt! Ja trodde kärnan var större på en Athlon.. Nån som vet om den är större på en Athlon X2?

Kärnan är större på AMD X2.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Du e jue tokig ^^

Slår vad om att det här är en sån där "min hörna"-snubbe ....

Mer stripp åt folket !

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Slår vad om att det här är en sån där "min hörna"-snubbe ....

Hahaha

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare