Permalänk

Ångbildningstorn istället för radiator

Jag stötte på denna sida http://www.overclockers.com/articles389/index.asp där en amerikan låter sitt vatten duscha ner genom ett torn med en luftsröm i, istället för att använda radiator. Kylandet bygger delvis på att luften kyler vattnet som regnar ner, men framförallt på att vattnet förångas och transporteras bort med luften. I.o.m detta lyckas han få vattentempen att sjunka 5 grader under rumstemperatur. Nackdelen är att han behöver fylla på vatten regelbundet och att hans rum ligger i en konstant dimma Tyvärr är jag precis klar med min konventionella vattenkylning så det blir inget torn för mig. Åtminstone inte än på ett tag då det känns segt att sätta sågen i datorn igen när man precis är klar. Bilder på min kyling kommer upp när jag orkat handla en bluetooth-mottagare så mobilen kan skicka in sina bilder till datorn.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt tänkt att bygga vattenkylning med bong till min K6-2. Bilder kommer på det i såna fall.

Permalänk
Medlem

Tjoho, hembränning & överklockning hand i hand.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Bongs var popis då dom är både billiga å lätta å bygga och effektiva. Som sagt ca 6 grader under rumstemp kan vattnet i sig nå när det dunstar. Min inte exackt orsaken till att det hammnar under rumstemp men är så i alla fall.

Kallas kyltorn på ricktigt vill jag minnas och används ofta på kärnreaktorer utomlands och andra anläggnigar där man behöver kyla saker effektivt.

Går ju å ställa bogen nån annan stans än i samma rum som datorn.

Vetiltion bör man nog ha också.

Permalänk
Medlem

Har för mig att om man inte tvättar ur den då och då så bildas det bakterier som är skadliga även för oss människor. Nån som vet nåt mer om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wombat
Har för mig att om man inte tvättar ur den då och då så bildas det bakterier som är skadliga även för oss människor. Nån som vet nåt mer om det?

Det är nog mycket möjligt. Vatten som cirkulerar bra blir ju inte lika lätt dåligt men det är nog itne fel å köra med destilerat vatten så man slipper kalkavlagringar och sedan luftfilter för insugfläkte annars lär det väl bli sketet tslut.

Jag har funderat på bong många gånger mäst pga att det är intresant men lite opracktiskt.
Dock har jag vart mer inne på en bong som står ute i en isolerad låda med frigolit och sedan ventialtion som styrs pär temp. Sedan en värmeväxlare i mellan så man har ett slutet system med deverse tillsatsmedel för själva vattenblocken osv. Så är det desutom igen risk att syset går tort i datorn. Sedan automatisk påfylning går ju å fixa med en givare och bara koppla mot en vattenkran sedan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Det är nog mycket möjligt. Vatten som cirkulerar bra blir ju inte lika lätt dåligt men det är nog itne fel å köra med destilerat vatten så man slipper kalkavlagringar och sedan luftfilter för insugfläkte annars lär det väl bli sketet tslut.

Jag har funderat på bong många gånger mäst pga att det är intresant men lite opracktiskt.
Dock har jag vart mer inne på en bong som står ute i en isolerad låda med frigolit och sedan ventialtion som styrs pär temp. Sedan en värmeväxlare i mellan så man har ett slutet system med deverse tillsatsmedel för själva vattenblocken osv. Så är det desutom igen risk att syset går tort i datorn. Sedan automatisk påfylning går ju å fixa med en givare och bara koppla mot en vattenkran sedan.

Ojoj vilket ambitiöst projekt. Hur löser du problemet med is i tornet på vintern om du har det ute? PS. Sidan jag länkade till är från 2001. DS

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Iget jag byggt eller lär bygga så länge jag bor i lägenhet. Den dagen ajg har ett hus åvandalisera så kanske det kan bli vem vet

Missade du frigolite delen?

Fungerar utmärkt på varmkomposter. Vist dom alstrar värme när skiten ruttnar men så länge det tillförs lite värme till bogen så håller frigoliten värmen inne. Fläktar mm och eventuälla spjäl får ju styras av vattnets temp så att skiten inte fryser vattnet. Bör ju desutom inte kyla till ngåra plus om det är -20 ute då det vore risk för kondens även på primärsidan av värmeväxlaren. Så som sagt krävs lite styr å regler grejor för å få till det men appsolut iget omöjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wombat
Har för mig att om man inte tvättar ur den då och då så bildas det bakterier som är skadliga även för oss människor. Nån som vet nåt mer om det?

Legionellabakterier samlas gärna i stillastående vatten. Smitta leder till legionärssjukan, tydligen ingen höjdare att få.

Visa signatur

*.*

Permalänk

Kan man inte lösa dimmproblemet med en flexslang som man leder ut genom fönstret eller ett håll i väggen? Man får ju se till att slangen lutar neråt så att inte varmvattnet rinner tillbaka igen.

Jag tror bygger en bong så fort jag vaknar imorgon Om den blir bra kanske jag provar att koppla den till min vattenkylning.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjältbrand
Kan man inte lösa dimmproblemet med en flexslang som man leder ut genom fönstret eller ett håll i väggen? Man får ju se till att slangen lutar neråt så att inte varmvattnet rinner tillbaka igen.

Jag tror bygger en bong så fort jag vaknar imorgon Om den blir bra kanske jag provar att koppla den till min vattenkylning.

Dimman är väl inget problem, det är coolt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wombat
Dimman är väl inget problem, det är coolt!

Dimma är ju vatten och fuckt i datorn är itne bra och det kan skapa mögel i huse mm. Som nån sa en slag ut genom förnstret är en bra ide.