Permalänk
Robot

Filservern "Filis"

En stilren filserver man inte behöver skämmas för att låta stå framme med plats för upp till 8Tb.

Servern består idag av:
Chassi: MGE HT-1 HTPC Svart med inbyggd 7" pekskärm.
Moderkort: Asus M2NBP-VM CSM matx med 4 sata-platser och integrerad grafik.
CPU: Athlon 64 x2 3800+ boxad (något undervoltad mer kommer senare).
Minnen: 2x1Gb Kingston KVR 667mhz.
Nätagg: Enermax Liberty 400w med modulära kablar.
DVD: Samsnung SH-162c svart.
Fläktar: 2x80mm Adda vita, 1x92mm Adda svart.
Tangentbord: Mini vitt (felköp blir ett svart när jag får råd).
Hårddisk: 2x1Tb Hitachi Deskstar.
Operativsystem: Windows xp pro.

Kommer senare:
1 Satakort med plats för 4 sata diskar (när behovet av fler diskar än fyra kommer).
7x1Tb hårddiskar (vart efter som).
Någon vettig linux dist. drivrutiner för pekskärmen till linux medföljde nämligen.

Övrigt:
I orginal har den plats för 6x3,5 enheter och två 5,1/4.
Jag ska göra om den ena 5,1/4 till en 3,5:a och har en Sunbeam pci hdd silencer (något moddad då den i orginal är högre än chassit) så jag får plats med 8 diskar och med andra ord 8Tb.
Det ingick även en Win XP MCE fjärrkontroll till chassit som inte används idag...

Update!

Kör numera med 2x1gb minne och 2x1TB diskar men dom är snart fulla så efter 3:e disken ska jag uppdatera bilderna lite jag lovar...

Besök albumet: Filservern "Filis" av Cyberhof

Permalänk

Var har du köpt chassit? Fint gjort annars 7 p

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

På komplett:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329922
Men deras information stämmer inte riktigt (inte deras bild heller).
Tackar för dina 7p!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

en stark 7a

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Medlem

Vad fasen ska du med 8TB till? Porr Snyggt chassi för övrigt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

8TB tysk bajs- och bögporr kan inte bli något annat än en 10'a.

Visa signatur

signatur?..

Permalänk

Ser du vad det står på skärmen eller gissar du bara ?

Permalänk
Avstängd

får jag fråga hur fasiken din fläkt kan gå i 1350000rpm...och ja ...jag skrev inte en nolla för mycket...inte två heller...men det är det som står i speedfan på din bild!...:P...nej men jag fattar väll att det står fel! men annars... lol:P

och fixar du din kabeldragning så får du bättre betyg av mig! ..

fint exempel...från min dator... http://www.sweclockers.com/album/?id=851

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Vad fasen ska du med 8TB till? Porr Snyggt chassi för övrigt.

Man kan aldrig ha för mycket lagringsutrymme!
Spel, semesterfilmer med mera...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
Ser du vad det står på skärmen eller gissar du bara ?

Nej skärmen är faktiskt välldigt skarp så man ser vad det står även om jag inte använder den allt för mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
får jag fråga hur fasiken din fläkt kan gå i 1350000rpm...och ja ...jag skrev inte en nolla för mycket...inte två heller...men det är det som står i speedfan på din bild!...:P...nej men jag fattar väll att det står fel! men annars... lol:P

och fixar du din kabeldragning så får du bättre betyg av mig! ..

fint exempel...från min dator... http://www.sweclockers.com/album/?id=851

Ja speedfan visar fel (trotts att jag uppdaterat bios)CPU-fläkten körs inte ens på 100% :p.
Kabeldragningen var ganska marig i denna lilla trånga burk, jag har just nu åtminstonde inga kablar som blockerar luftflödet (vilket för mej är viktigast).
Men ska nog mecka lite extra för att få det finare än vad det är just nu även om den aldrig blir lika fin som din!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
får jag fråga hur fasiken din fläkt kan gå i 1350000rpm...och ja ...jag skrev inte en nolla för mycket...inte två heller...men det är det som står i speedfan på din bild!...:P...nej men jag fattar väll att det står fel! men annars... lol:P

och fixar du din kabeldragning så får du bättre betyg av mig! ..

fint exempel...från min dator... http://www.sweclockers.com/album/?id=851

Om jag startar speedfan på min dator står det 675000RPM. Detta beror på att alla mina fläktar är inkopplade till samma kontroller som styr hastigheten (tror jag). Om man kopplar fläktarna till varsin 4-pins kontakt tror jag inte det visar fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Om jag startar speedfan på min dator står det 675000RPM. Detta beror på att alla mina fläktar är inkopplade till samma kontroller som styr hastigheten (tror jag). Om man kopplar fläktarna till varsin 4-pins kontakt tror jag inte det visar fel.

Ahha då kanske det är Asus Q-fan (något inbyggt i bios för en tystare burk) som gör att jag får dom lustiga värdena.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Ahha då kanske det är Asus Q-fan (något inbyggt i bios för en tystare burk) som gör att jag får dom lustiga värdena.

Mycket möjligt...

Permalänk
Medlem

Snyggt! 10P

Permalänk
Medlem

Är det inte onödigt med 1TB diskar? du får 2st 500GB diskar för 2000 medans en 1TB disk kostar runt 3500.
För 3500 får du ju minst 1,5tb

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Snyggt! 10P

Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Är det inte onödigt med 1TB diskar? du får 2st 500GB diskar för 2000 medans en 1TB disk kostar runt 3500.
För 3500 får du ju minst 1,5tb

Visst är det onödigt att pröjsa 3245:- (dustinhome), inget snack om saken men vill man få plats med så många Tb som möjligt så är man tvungen.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag får samma värden som dig på CPU fläkten med Asus Q-Fan aktiverat
Men den ända fläkten jag har inkopplad på moderbordet är CPU'n
Förutom Zalman VF-900 Till grafik kortet, så det spelar ingen större roll för mig.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk

Tänk vilket bra namn den har. Det kan bara världens bästa fru komma på. Bra jobbat! Nu kan vi kolla på våra semesterfilmer när vi vill!

Permalänk

det ända dåliga med den är att jag är en Intel mäniska.. så AMD.... har bar dålig erfarenhet.. överhättning och annat skit..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
det ända dåliga med den är att jag är en Intel mäniska.. så AMD.... har bar dålig erfarenhet.. överhättning och annat skit..

Då var det nog ett tag sedan du använde AMD?
Idag är dom välldigt svala och fina i alla lägen.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Lite för fin för en server?

Påminner mig om en htpc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Lite för fin för en server?

Påminner mig om en htpc

Jo jag vet men när man har den framme så alla kan se den så tyckte jag att det var lika bra att den såg fin ut också.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

vad kostade chassit?

Permalänk
Medlem

Uppdatering
Har idag ett grafikkort kopplat till den med HDMI utgång och nu sitter det 2x1TB och 2x2TB diskar i den...
Sitter placerad under våran 40" tv välldigt nice faktiskt.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]