Nakenbilder på Geforce GTX 280

Permalänk
Avstängd

XT'n har ju 512-bit bus invändigt och 256 utvändigt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Enligt mej suger ATI

nejmen gud så konstruktivt!

Sen orkar jag inte (ja, jag är jävligt lat (eller är det brist av vad vanliga människor kanske kallar för "trötthet" i brist av den mytomspunna "sömnen"? )) quote:a dojjaN^ men du skrev ju att ett GTX 280 ska dra mindre ström än 2 st 4850 i X-fire, vad jag vet så ska väl endå 4850 ha en TDP på 110 watt och GTX 280 240watt och 2 st 4850 kommer väl förmodligen kräva totalt 2 st 6pins PCI-e kontakter

detta kommer bli slirre med grafikkortskriget i sommar, hoppas verkligen på att ATI kommer lite ikapp och kan konkurera lite med nvidia!

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Fel. RV770 motsvarighet är GT200. R700 kommer mötas upp av något annat från Nvidia såvida inte R700 presterar sämre än GTX 280.

Mycket möjligt att nVidia kommer svara med nåt (som en fabriksöverklockad ultra) när R7x0 dyker upp men tror inte ens den mest inbitne ATI fanatikern som hängt med de senaste veckorna inbillar sig att RV770 kommer konkurrera i samma prestanda-segment som GT200 (om vi snackar toppmodellerna).

RV770 är inte ATIs high-end, det avslöjar ju både priset och namnsättning (RV770), det kommer R7x0 bli.

Permalänk
Medlem

enligt mig är intels grafikkort bäst, ju mindre power they need the more u can do

Permalänk
Avstängd

Två strömkablar innebär att den kräver för mycket energi för att göra sitt och då blir det att jag undviker den i alla fall.
En annan anledning är att alla Nvidia jag haft efter Geforce 2 har problem med att de tjuter vid 3d aktivitet, det har jag även märkt med alla mina vänners nvidia kort. Mycket irriterande.

Nu kör jag ett test på en polarens 7900GT som ska snart säljas, jag kollar dess funktion med diverse program och den tjuter fast den fungerar helt normalt. Aldrig överklockat eller något heller.

Ati kort när de tjuter gör det betydligt tystare, men oftast så är de tysta som de bör vara. Fattar inte att fler personer inte märker sådant här, kortet blir närmast oanvändbart om man inte har hörlurar som skärmar bort mycket av omgivningens ljud.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

ännu mer pr0nbilder från SweClockers

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Fel. RV770 motsvarighet är GT200. R700 kommer mötas upp av något annat från Nvidia såvida inte R700 presterar sämre än GTX 280.

Och hur vet du det? Råkar du känna till en hemlig GT300 release som nVidia kan skicka iväg bara sådär vid behov? Inser du inte att en tro att ett företag alltid kan dra fram något bättre än motståndaren - oavsett hur bra motståndaren är - är några ordentliga fanboy-fasoner?

Vad skulle nVidia göra? Bygga ett ännu större chip än deras förvuxna GT280? Du inser väl vilka produktionskostnader det skulle bli, och vilka dåliga yields. Eller att försöka klocka upp det mer? Bara lite högre frekvens ger mycket procentuellt ur strömkravssynpunkt, du vet att det blir otroligt svårt att stiga mycket högre än 240W i dagsläget va? Och skulle de göra en lösning med 2 chip? 500W i en dubbelmacka, det är ju bara löjligt.

Med andra ord, utan 45nm kan inte nVidia göra mycket mer om de inte kommer på något sätt att öka effektiviteten per w på ett annat vis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Japp. Den jämförelsen är nog väldigt många nyfikna på. Jag tror att det blir ungefär likvärdig prestanda och blir det likvärdig prestanda tar Nvidia hem ronden då det är ett kort som låter mycket mindre, drar mindre ström, tar mindre plats and so on. Men ATi skulle mycket väl kunna vinna ronden om de nu presterar där efter!

Låter mycket mindre vet jag inte, sist jag kollade var det otroligt mycket svårare att kyla 240W tyst än ca 110. Och 2 HD4850 ökar endast ljudnivån med 3dB.
Och dessutom drar GT280 mer ström. Och prestandan är så pass svår att förutspå att där ska vi vara passiva tills vidare innan vi gör några så exakta förutsägelser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Enligt mej suger ATI

Varför suger ATi? Dömmer du ut hela företaget på grund av senaste generationen sedan R600? Grejerna innan det då? Att ett företag inte har prestandatronen en generation gör det att hela företaget suger?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
XT'n har ju 512-bit bus invändigt och 256 utvändigt.

Och? Det har Pro också? Och HD3000 serien, HD2000 serien, X1000 serien, ja X800 hade det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Två strömkablar innebär att den kräver för mycket energi för att göra sitt och då blir det att jag undviker den i alla fall.
En annan anledning är att alla Nvidia jag haft efter Geforce 2 har problem med att de tjuter vid 3d aktivitet, det har jag även märkt med alla mina vänners nvidia kort. Mycket irriterande.

Nu kör jag ett test på en polarens 7900GT som ska snart säljas, jag kollar dess funktion med diverse program och den tjuter fast den fungerar helt normalt. Aldrig överklockat eller något heller.

Ati kort när de tjuter gör det betydligt tystare, men oftast så är de tysta som de bör vara. Fattar inte att fler personer inte märker sådant här, kortet blir närmast oanvändbart om man inte har hörlurar som skärmar bort mycket av omgivningens ljud.

Det där var det konstigaste jag läst på jag vet inte hur länge. Jag har ALDRIG hört ett gfx tjuta (med undantag för en dålig fläkt iofs). Tror nog mer att det är din tinitus som spökar.

Permalänk
Medlem

Själv ser jag inga spel i sikte som får mig att vilja uppgradera, mitt 8800GTS, 640Mb, rullar fortfarande på alldeles utmärkt...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

mmm får hoppas 4870 ger ifrån sig bra prestanda så inte nvidia säljer allt för mycket.

Permalänk
Medlem

500$ för GTX280 och 400$ för 260? Tja denna sommar lär det kanske bli plånboken som avgör mitt val och där ligger ATI bättre till om dessa priser stämmer. Hoppas de inte gör det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rullas
Det där var det konstigaste jag läst på jag vet inte hur länge. Jag har ALDRIG hört ett gfx tjuta (med undantag för en dålig fläkt iofs). Tror nog mer att det är din tinitus som spökar.

Nej absolut inte, har inte tinnitus. Aquamark 3 och 3dMark 2001SE är snabbaste sättet att få dem "sjunga".

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Något som talar emot att ATI skulle slå Nvidia med de kommande korten är Nvidias prissättning. Nvidia har säkerligen betydligt mer information om hur ATIkorten presterar och de beaktar denna när de prissätter sina egna produkter. Hade Nvidia märkt att ATIs produkter presterade bättre än deras egna så skulle de vara tvugna att konkurrera på pris istället.

Detta betyder inte att Nvidias kort kommer att vara vida överlägsna ATIs men prestandatronen lär vara "grön" ett tag till.

Mycket möjligt att det blir ett ATIkort om pris/prestanda är tillräckligt bra, tycker runt 2500-3000kr är rimligt för ett grafikkort så för mig blir det som har bäst prestanda för pengarna i det segmentet aktuellt.

Edit: angående "sjungande" kort:
På mitt Gainward 8800gt 512 så är det minneskretsarna som låter. Testade att klocka ned minnet till halva standardhastigheten och då pep det inte alls vid 3Dbelastning. Kör man standard eller 30% överklockat så piper minnet lite när man belastar det hårt. Det är inte så att det stör men man hör det om man lyssnar noga.
Jag är klart inte säker på att det är minneschipet som piper då jag endast kan härleda ljudet till minnesfrekvensen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Mycket möjligt att nVidia kommer svara med nåt (som en fabriksöverklockad ultra) när R7x0 dyker upp men tror inte ens den mest inbitne ATI fanatikern som hängt med de senaste veckorna inbillar sig att RV770 kommer konkurrera i samma prestanda-segment som GT200 (om vi snackar toppmodellerna).

RV770 är inte ATIs high-end, det avslöjar ju både priset och namnsättning (RV770), det kommer R7x0 bli.

Jo det är i och för sig sant. Men vad säger att R700 kommer vara två stycken RV770 GPU'r eller är det så det kommer att vara? I så fall har jag fått de fel från början. Jag trodde R700 var ett helt generationsbyte av kort och arkitekturer men tydligen inte. Är det inte så kommer ju R700 att tävla med GT200 i så fall, låter logiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Och hur vet du det? Råkar du känna till en hemlig GT300 release som nVidia kan skicka iväg bara sådär vid behov? Inser du inte att en tro att ett företag alltid kan dra fram något bättre än motståndaren - oavsett hur bra motståndaren är - är några ordentliga fanboy-fasoner?

Det har ingenting med fanboy. Alltså varför drar ni alltid till med fanboy för att man tror en sak?

Läs ovan så förstår du hur jag resonerar kring R700.

Citat:

Vad skulle nVidia göra? Bygga ett ännu större chip än deras förvuxna GT280? Du inser väl vilka produktionskostnader det skulle bli, och vilka dåliga yields. Eller att försöka klocka upp det mer? Bara lite högre frekvens ger mycket procentuellt ur strömkravssynpunkt, du vet att det blir otroligt svårt att stiga mycket högre än 240W i dagsläget va? Och skulle de göra en lösning med 2 chip? 500W i en dubbelmacka, det är ju bara löjligt.

Med andra ord, utan 45nm kan inte nVidia göra mycket mer om de inte kommer på något sätt att öka effektiviteten per w på ett annat vis.

Jag håller helt och hållet med dig och för mig låter det rimligt att Nvidia går ner i tillverkningsteknik. GTX 260 och 280 kommer tillverkas i 65nm tillverkningsteknik och ett senare skede om 55nm enligt Nvidia själva. Där har vi lösningen kanske, eventuellt 45 som du skrev.

Citat:

Låter mycket mindre vet jag inte, sist jag kollade var det otroligt mycket svårare att kyla 240W tyst än ca 110. Och 2 HD4850 ökar endast ljudnivån med 3dB.
Och dessutom drar GT280 mer ström. Och prestandan är så pass svår att förutspå att där ska vi vara passiva tills vidare innan vi gör några så exakta förutsägelser.

Jo fast jag tänkte mer på HD4870 * 2 = 320w. Och de två korten kommer säkerligen att låta mer än vad ett GTX 280. Det är ju inte direkt så att ATi är duktiga på att göra tysta kylare och det tror jag de flesta är väl medvetna om. Men hur det blir på dessa kort får vi ju se. Men jag är ganska övertygad om att två HD4870 låter mer än vad ett GTX 280. Det räcker ju att två HD4870 låter 10db mer än ett HD4870 så upplever vi det dubbelt så högt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Nej absolut inte, har inte tinnitus. Aquamark 3 och 3dMark 2001SE är snabbaste sättet att få dem "sjunga".

Oftopic: Låter bekant. =P Mina bägge kort tjuter med och har läst någon förklaring att det har att göra med voltregulatorerna eller något.

Ontopic: Fina kort, vore bra om det kommer något spel som är värt investeringen också.... Hade valt ATI om vi ser priserna som "final".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det har ingenting med fanboy. Alltså varför drar ni alltid till med fanboy för att man tror en sak?

Läs ovan så förstår du hur jag resonerar kring R700.

Du kände alltså inte till vad R700 var för något? Dåså, för att tro att nVidia kan dra fram något mycket starkare än GT280 bara någon månad efter releasen hade varit att övervärdera dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag håller helt och hållet med dig och för mig låter det rimligt att Nvidia går ner i tillverkningsteknik. GTX 260 och 280 kommer tillverkas i 65nm tillverkningsteknik och ett senare skede om 55nm enligt Nvidia själva. Där har vi lösningen kanske, eventuellt 45 som du skrev.

Precis, och 45nm är inget man bara kastar in sådär utan vidare. Så det är ingen lösning som kan vara aktuell än på ett mycket bra tag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jo fast jag tänkte mer på HD4870 * 2 = 320w. Och de två korten kommer säkerligen att låta mer än vad ett GTX 280. Det är ju inte direkt så att ATi är duktiga på att göra tysta kylare och det tror jag de flesta är väl medvetna om. Men hur det blir på dessa kort får vi ju se. Men jag är ganska övertygad om att två HD4870 låter mer än vad ett GTX 280. Det räcker ju att två HD4870 låter 10db mer än ett HD4870 så upplever vi det dubbelt så högt.

Disskussionen gällde HD4850.

Och visst räcker det med att två HD4870 bara låter 10dB mer för att vi ska uppfatta det som dubbelt så högt. Men nu låter inte 2 kort 10dB mer än ett kort. Nu låter 2 kort på sin höjd 3dB mer. Frågan är då om dessa 3dB räcker för att få ATis svala kort att låta mer än nVidias värmerekord.

Permalänk
Avstängd

Rena rama HÅRDvaruPORREN

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Finfint. Den slutgiltiga frågan återstår dock...

Klarar den 100 fps i CS?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Med tanke på vad GDDR3 kostar i dagsläget är det ett rätt smart drag av Nvidia
med en 512 bus, speciellt då de satsar på 1 gb ram, däremot ser det ut som HD4870 bara kommer att ha 512 mb ram ( iallafall till att börja med ) och med den minnesmängden kanske det inte är så dumt att köra 256 bus och GDDR5, det kommer iallfall att dra mindre ström.

Ser ut att kunna bli rätt intressant på grafikkortsfronten efter sommaren

Det är inte gratis att tillverka grafikkort med en 512-bits minnesbuss heller. Korten blir större eftersom den behöver fler kanaler från minnena. Standard är 32bits-kanaler i dagsläget vilket ger 16st kanaler GTX280 kontra 8st på RV770.

Man kan ju välja två olika vägar här. Större parallellitet på bussen eller att den helt enkelt är snabbare.

RV770XT = 256bit buss = 32bytes buss.

RV770XT = GDDR5 ~2000Mhz*2 = 4Ghz.

RV770XT = Memory bandwidth = 32b * 4GHz = 128Gb/s.

GTX280 = 512bit buss = 64bytes buss.

GTX280 = GDDR3 ~1100MHz*2 (gissningsvis) = 2.2.GHz.

GTX280 = Memory bandwidth = 64b * 2,2Ghz = ~141Gb/s

Så kontentan av detta är att ATi hamnar inte långt efter GTX280 med en hälften så bred buss men dubbelt så snabbt minne, i princip. Hugget som stucket.

Förmodligen så är det billigare för ATi att tillverka grafikkort med smalare buss men dyrare GDDR5-minnen än tvärtom.

Slutligen. Mängden minne har absolut ingenting med bredden och hastigheten på bussen att göra. En vanlig missuppfattning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Man vet att man e nörd när man kallar det "nakenbilder" på ett grafikkort

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Det är inte gratis att tillverka grafikkort med en 512-bits minnesbuss heller. Korten blir större eftersom den behöver fler kanaler från minnena. Standard är 32bits-kanaler i dagsläget vilket ger 16st kanaler GTX280 kontra 8st på RV770.

Man kan ju välja två olika vägar här. Större parallellitet på bussen eller att den helt enkelt är snabbare.

RV770XT = 256bit buss = 32bytes buss.

RV770XT = GDDR5 ~2000Mhz*2 = 4Ghz.

RV770XT = Memory bandwidth = 32b * 4GHz = 128Gb/s.

GTX280 = 512bit buss = 64bytes buss.

GTX280 = GDDR3 ~1100MHz*2 (gissningsvis) = 2.2.GHz.

GTX280 = Memory bandwidth = 64b * 2,2Ghz = ~141Gb/s

Så kontentan av detta är att ATi hamnar inte långt efter GTX280 med en hälften så bred buss men dubbelt så snabbt minne, i princip. Hugget som stucket.

Förmodligen så är det billigare för ATi att tillverka grafikkort med smalare buss men dyrare GDDR5-minnen än tvärtom.

Slutligen. Mängden minne har absolut ingenting med bredden och hastigheten på bussen att göra. En vanlig missuppfattning.

Helt rätt, men indirekt påverkar mängden minne ibland bussbredden. Då det ibland ger olika antal minneschip.

Permalänk
Inaktiv

blir nog ny dator för mig nu i sommar.
ATI får det blir om inte Nvidia är mycket bättre vill säga. Förhoppningsvis så får vi se tester vilken dag som helst.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Helt rätt, men indirekt påverkar mängden minne ibland bussbredden. Då det ibland ger olika antal minneschip.

EDIT
Borttaget. Missuppfattat allt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jo visst gör den det, men man kan inte ha MER minne för att man har en bredare buss, eller alltså. Det har ju att göra med hur många minneschip du handskas med.

På RV770XT så har vi troligen 4st 128Mb-chipp som alltså går i hastigheten 4Ghz DDR. Varje chipp kommunicerar med kärnan via en 32-bits bredd buss. Därav 256-bits bred buss. Men egentligen är bussen bara 32bit bred, men teortiskt sett uppnår vi en 4*32-bit bred buss.

Men i GTX 280 kommer vi troligen att få se 64-bits minneschipp i storleksordningen 128MB per chipp. Alltså en teoretisk bussbredd på 8*64; 512-bit. 8*128 = 1024.

I GTX 260 är förmodligen bussen 56-bit bred per minneschipp med 112MB per chip. Vilket ger oss en teoretiskt buss bredd på 8*56; 448-bit. Minnesmängden blir då 8*112MB; 896MB. Udda tycker viss men fullkomligt logiskt tycker jag.

Eftersom GDDR3 börjar nå sitt maximum så måste Nvidia ha breda bussar för att kunna få samma "troughput" på sina minnen som ATi.

Inte alls.

Det är 32bit breda chip hela vägen:

8x32=256bit på 4850 & 4870.
16x32=512Bit på GTX 280
14x32=448Bit på GTX260

Angående minnemängd så är den 64Mb per chip på samtliga GDDR3 kort i jämförelsen, medans HD4870 har 128Mb chip.

Det ger minnesstorlekar på:
HD4850 8x64MB=512MB
HD4870 - 8x128MB=1024MB (512Mb är endast en möjlighet om de tillverkar 64Mb chip, annars får man gå ner till 128Bit buss.
GTX280 - 16x64MB=1024MB
GTX260 - 14x64MB=896MB

Man tillverkar inte chippen i annat än den standardiserade 32Bit. 56bit eller 28bit kommer aldrig att tillverkas, dessutom tillverkar man inte heller minnen i udda siffror som 112MB chip eller 56MB.

Här ser du också varför ATis PCB:er är billigare, mycket färre banor i kortet då den inte lika många bitar och inte många chip. Däremot är GDDR5 något dyrare per chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
På RV770XT så har vi troligen 4st 256Mb-chipp som alltså går i hastigheten 4Ghz DDR. Varje chipp kommunicerar med kärnan via en 32-bits bredd buss. Därav 256-bits bred buss. Men egentligen är bussen bara 32bit bred, men teortiskt sett uppnår vi en 4*32-bit bred buss.

edit: -Boris- har säkert tagit upp de viktiga korrigeringarna.

Visa signatur

g++

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Inte alls.

Det är 32bit breda chip hela vägen:

8x32=256bit på 4850 & 4870.
16x32=512Bit på GTX 280
14x32=448Bit på GTX260

Angående minnemängd så är den 64Mb per chip på samtliga GDDR3 kort i jämförelsen, medans HD4870 har 128Mb chip.

Det ger minnesstorlekar på:
HD4850 8x64MB=512MB
HD4870 - 8x128MB=1024MB (512Mb är endast en möjlighet om de tillverkar 64Mb chip, annars får man gå ner till 128Bit buss.
GTX280 - 16x64MB=1024MB
GTX260 - 14x64MB=896MB

Man tillverkar inte chippen i annat än den standardiserade 32Bit. 56bit eller 28bit kommer aldrig att tillverkas, dessutom tillverkar man inte heller minnen i udda siffror som 112MB chip eller 56MB.

Här ser du också varför ATis PCB:er är billigare, mycket färre banor i kortet då den inte lika många bitar och inte många chip. Däremot är GDDR5 något dyrare per chip.

Tack för den rättelsen. Jag hade missuppfattat vad jag läst mig till.

Dock så har jag läst i Qimondas spec till GDDR5 att man kommer ha chipp med 64-bits buss. Alltså är det möjligt med även 512MB med 256-bits buss.

4*64-bit = 256-bit.
4*128MB = 512MB.

Jag kan bara se fördelar med att använda en smalare buss och snabbare minnen, speciellt när GDDR5-minnen troligtvis är svalare; lägre volt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
edit: -Boris- har säkert tagit upp de viktiga korrigeringarna.

Ingen anledning för dig att ta bort dit. Skadar ju inte om saker upprepas lite ibland. Om du säger samma saker på ditt vis och jag på mitt vis så är det ju alltid ett vis som är lättare att förstå. Så ta för all del inte bort text som kan vara lärorik.

Permalänk

tycker det verkar vara en konstig tidpunkt att starta ett grafikkrig

på sommaren ska man ju ligga däckad på stranden efter att ha halsat en lättcider och spelat aspackad Ku Klux Klanmedlem och sedan blivigt nerbankad av 30 polacker.

Borde dom inte holla inne på grafikkorten och finputsa lite tills sensommaren och släppt dom då när spelbranchen går ur ide

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tack för den rättelsen. Jag hade missuppfattat vad jag läst mig till.

Dock så har jag läst i Qimondas spec till GDDR5 att man kommer ha chipp med 64-bits buss. Alltså är det möjligt med även 512MB med 256-bits buss.

4*64-bit = 256-bit.
4*128MB = 512MB.

Jag kan bara se fördelar med att använda en smalare buss och snabbare minnen, speciellt när GDDR5-minnen troligtvis är svalare; lägre volt.

Låter bra, visa gärna en länk.

Förövrigt vill jag nog helst ha ett HD4870 512Mb, sparar på det viset lite pengar. Har inga pengar och en uppgradering för 5000:- sammanlagt är lite saftigt.

Men då får man ju en Core 2 Duo 45nm 6Mb cache i 2666Mhz, alltså en E8200, fint mobo och 4Gb ram. Får tillbaka lite av att man säljer ett mobo och processor billigt till morsan. Och ett garfikkort då förståss.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
tycker det verkar vara en konstig tidpunkt att starta ett grafikkrig

på sommaren ska man ju ligga däckad på stranden efter att ha halsat en lättcider och spelat aspackad Ku Klux Klanmedlem och sedan blivigt nerbankad av 30 polacker.

Borde dom inte holla inne på grafikkorten och finputsa lite tills sensommaren och släppt dom då när spelbranchen går ur ide

Desto viktigare under sommaren att hålla kriga lite för att hålla efterfrågan på en jämn nivå. Dessutom är köpkraften hos nördarna bra då de får semesterersättning som de knappast bränner på solsemester.

Permalänk
Medlem

Nu sitter nördarna inne medan solen skiner med byxorna runt fotknölarna och runkar ikapp till nvidias nakenbilder. Heheh, "terraflopp FFS OMG FTW WOOOOOOT"

Fram med toalettpappret....