Permalänk

Bygga htpc?

Jag tänkte bygga mig en htpc. Tänkte höra vad man minst ska ha i en sådan. Jag har en stationär dator nu med
AMD Athlon64 X2 4000+ 2.10GHz
2Gb DDR2 i ram
Geforce 8600GT 512mb
Asus M2N4-Sli
Samsung 250GB 16MB cache SATA2
Samsung 203P DVD+/-RW 20x SATA

kan jag använda något av det?

Visa signatur

Acer Aspire 5102

Permalänk

Den där borde väl klara sig som HTPC finfint? Får se om någon håller med

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

ser bra ut, Större hddisk är ju upp till dig om du behöver men 250 verkar lite lite iaf för mig :P. tänkte du köra ett htpc chassi också kommer du antagligen behöva köpa ett nytt moderkort då de flesta htpc lådor (Antec fusion är en mkt populär mediadator låda) endast stödjer m-atx. AMD 780g styrkrets baserade moderkort är bra för då kan du kombinera detta med t.ex ati hd3650 som är ett prisvärt htpc anpassat grafikkort och få utmärkt prestanda i film, spel funkar till en viss gräns men eftersom kortet är gjort för att avkoda film är det ingen smärtfri upplevelse.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347276 - här är en passivt kyld variant, kan kanske va nåt

en serie lågvarviga fläktar att byta ut orginalet med i chassit. Mediadatorer ska inte låta mycket-

eventuellt vill du satsa på ett nytt ljudkort om du är kräsen, personligen tycker jag kvaliten på de inbyggda ljudet i de flesta moderna moderkort är fullt tillräcklig samt att det är dåligt med digitala ljudutgångar på ljudkorten.

Processorn du har och minnena samt dvd brännare och hddisk kommer funka alldeles utmärkt i en htpc. 1gb mer minne skulle kunna vara nått o satsa på om spelar upp högupplöst material.

Permalänk

Varför byta grafikkortet till ett sämre. Köp istället passiv kylning till det befintliga istället. 2 GB ram räcker gott och väl för att spela upp högupplöst material har aldrig märkt att det skulle ta särskilt mycket. CPUn borde också räcka fint till det.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikringdahl
Processorn du har och minnena samt dvd brännare och hddisk kommer funka alldeles utmärkt i en htpc. 1gb mer minne skulle kunna vara nått o satsa på om spelar upp högupplöst material.

Man behöver absolut inte mer än 2Gb minne för att spela upp högupplöst material. Det som krävs är antingen hårdvaru-avkodning eller en stark prolle för mjukvaru-avkodning.

En 4000+ kan räcka men inte för mjukvaru-avkodning när det gäller 1080p, då bör du köra hårdvaru-avkodning. Det mesta nya 1080p har stöd för hårdvaru-avkodning (4.1) vilket gör att din nuvarande burk kommer funka prima i de flesta lägen. Skulle du märka att många filmer du vill se laggar bör du uppgradera din processor. Det bästa är att läsa in sig lite på hur man bäst spelar upp den media man avser bruka.

Permalänk
Medlem

En 4000+x2 borde väl klara det mesta om han kör en codec som belastar flera kärnor, t.ex. Coreavc.

Permalänk

Byt till en snyggare chassi o kör på, inga problem köra fullhd på det.. körde x2 3600+ och 8400gs, graffekort för typ 400kr och rullade fullhd hur snabbt o bra som helst med coreavc osv.