Permalänk

grafikkort i htpc

vad är egentligen meningen med ett grafikkort i en htpc?
krävs det för 1080p eller är det nån annat?

för de flesta moderkorten man tittar på för sin blivande htpc har ju redan hdmi ut samt optiskt (så man slipper köpa dyrt ljudkort). Eller är jag helt fel ute?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Främst de dyrare moderkorten som har hdmi tycker jag det verkar som.
Dessutom kan ett grafikkort hjälpa till med att avlöasta processorn vid avkodning av video, vilket minskar fläktljudet.
Sen har ju visserligen amd en del kretsar där detta ingår, prismässigt tror jag dock du hamnar på typ samma om du tar ett moderkort utan hdmi och ett grafikkort (ett billigt sådant då självklart, typ geforce 8400gs) som om du köper moderkort med hdmi.

Permalänk
Medlem

Så länge du har en processor som klarar av att avkoda 1080p själv så behöver du inget grafikkort om du inte ska spela.

Permalänk
Medlem

Om du har h264 filmer kodade efter 4.1 profilen tycker jag att ett Radeon HD 3450 är vettigaste köpet om du inte vill lägga ner för mycket pengar. Annars är det bara att vandra uppåt i prisklass bland 3000 modellerna.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Om du har h264 filmer kodade efter 4.1 profilen tycker jag att ett Radeon HD 3450 är vettigaste köpet om du inte vill lägga ner för mycket pengar. Annars är det bara att vandra uppåt i prisklass bland 3000 modellerna.

Vad är det för skillnad de olika Radeon HD-korten? Är HD3450 bättre än t.ex. HD2600?

Har alla Radeon HD-kort inbyggt ljudkort och kan skicka ut ljudet på HDMI mha DVI->HDMI-adapter?

Datoristen

Permalänk

vilken processor krävs för att klara 1080p då med/utan t.ex. Radeon HD 3450?
samt, att det är dvi ut på Radeon HD 3450 spelar väl ingen roll om man köper hdmi-dvi-adapter va?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
vilken processor krävs för att klara 1080p då med/utan t.ex. Radeon HD 3450?
samt, att det är dvi ut på Radeon HD 3450 spelar väl ingen roll om man köper hdmi-dvi-adapter va?

Nu ska jag inte säga att det är så här på alla kort men jag tror det, sen 2000 serien har alla ati kort ett inbyggt ljudkort, man får med en dvi till hdmi adapter med kortet, denna kan användas på en av grafikkortets dvi utgångar, då får du med ljud i hdmi kabeln, väldigt bra om du inte har en förstärkare t.ex.

CPU ska jag inte säga nånting om, det är olika

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nu ska jag inte säga att det är så här på alla kort men jag tror det, sen 2000 serien har alla ati kort ett inbyggt ljudkort, man får med en dvi till hdmi adapter med kortet, denna kan användas på en av grafikkortets dvi utgångar, då får du med ljud i hdmi kabeln, väldigt bra om du inte har en förstärkare t.ex.

CPU ska jag inte säga nånting om, det är olika

Jag har kollat upp några olika HD 3450-kort nu och man får inte med DVI till HDMI-adapter till alla kort men en del. Det följer med adapter till HIS Radeon HD 3450 som kostar 349 kr på Komplett. En lös adapter kostar 125 kr på Komplett och ljudet fungerar bara med den speciella adaptern som hör till Radeon HD 3xxx eftersom ljudet skickas ut på ett sätt på DVI-kontakten som inte är standard.

Dock är det tydligen rätt struligt att få ljudet i HDMI att fungera i Windows, man måste installera i rätt ordning och ställa om lite grann i drivrutinerna.

Blue-ray 1080p utan hårdvaruacceleration på grafikkortet kräver en rejäl processor. Även en snabb processor som Intel Core 2 Duo E6400 ligger tydligen på runt 100% CPU-utnyttjande. Självklart vill man ha ner detta och om ett grafikkort för 350 kr löser detta så är det billigt.

Datoristen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datoristen
Blue-ray 1080p utan hårdvaruacceleration på grafikkortet kräver en rejäl processor. Även en snabb processor som Intel Core 2 Duo E6400 ligger tydligen på runt 100% CPU-utnyttjande. Självklart vill man ha ner detta och om ett grafikkort för 350 kr löser detta så är det billigt.

Det tror jag inte, en skrev tidigare idag att hans X2 3800+ ligger på ca 60% av 200% cpu användning (linux räknar så ) Dessutom är ffdshow nu multitrådat.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Det tror jag inte, en skrev tidigare idag att hans X2 3800+ ligger på ca 60% av 200% cpu användning (linux räknar så ) Dessutom är ffdshow nu multitrådat.

100% är kanske att ta i, men det beror lite på vad det är för komprimering på skivan och vilket format ljudet är lagrat i och om man avser toppvärde eller medelvärde. Men även om det ligger på så mycket som 60% på en kärna så är det rätt mycket och det finns risk för hack i bilden om man gör något annat samtidigt som kräver CPU.

Kan man få ner CPU-användningen några tiotals procent eller mer med ett grafikkort för 350 kr så är det ett billigt sätt att lösa problemet på. Varför envisas med att köra helt utan hårdvaruacceleration om man har plats för ett grafikkort?

Datoristen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datoristen
100% är kanske att ta i, men det beror lite på vad det är för komprimering på skivan och vilket format ljudet är lagrat i och om man avser toppvärde eller medelvärde. Men även om det ligger på så mycket som 60% på en kärna så är det rätt mycket och det finns risk för hack i bilden om man gör något annat samtidigt som kräver CPU.

Kan man få ner CPU-användningen några tiotals procent eller mer med ett grafikkort för 350 kr så är det ett billigt sätt att lösa problemet på. Varför envisas med att köra helt utan hårdvaruacceleration om man har plats för ett grafikkort?

Datoristen

Jag har inte sagt att man ska göra det, men man kan. Jag har precis beställt HTPC delar och bla. ett 780G moderkort, men jag planerar inte på att byta ut mitt X1950XT jag har i burken då det duger alldeles utmärkt för mig.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

skulle denna setup funka tro, eller behövs bättre grejjer samt ett grafikkort oxå?

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=7&e=&p=287179,197159,86434,197923,206254

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Om du har h264 filmer kodade efter 4.1 profilen tycker jag att ett Radeon HD 3450 är vettigaste köpet om du inte vill lägga ner för mycket pengar. Annars är det bara att vandra uppåt i prisklass bland 3000 modellerna.

Fan heller, lura inte på han ett sånt!!!

Köpte ett sånt å jag kan vara säga, du får vad du betalar för, skit rent ut sagt.
Visst tog den bort allt i mitt fall från processorn men vilken skitbild, hackigt,pixligt så det åkte ut fortare än kvickt så det gamla x1950 pro åkte in igen å den har aldrig krånglat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Fan heller, lura inte på han ett sånt!!!

Köpte ett sånt å jag kan vara säga, du får vad du betalar för, skit rent ut sagt.
Visst tog den bort allt i mitt fall från processorn men vilken skitbild, hackigt,pixligt så det åkte ut fortare än kvickt så det gamla x1950 pro åkte in igen å den har aldrig krånglat

Antagligen du som använder en dålig renderare då, polaren som har ett 3200 onboard i sin htpc fick mig att köpa en likadan setup.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Antagligen du som använder en dålig renderare då, polaren som har ett 3200 onboard i sin htpc fick mig att köpa en likadan setup.

Nej det hade jag inte, hade samma som jag kör med detta kort