Permalänk

ja samma pris dock efter 12 månaders extra tid.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Vilka modem har ni, vad är det för modem man får från comhem i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdid
Vilka modem har ni, vad är det för modem man får från comhem i dagsläget?

WebStar..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kdid
Vilka modem har ni, vad är det för modem man får från comhem i dagsläget?

EPC2203 får du köpa från comhem. I vissa fall så har det skickats ut det äldre modemet EPX2203.

Permalänk
Medlem

Jag får min eventlog nerlusad med följande flera ggr per dag.

Event ID: 1003

Your computer was not able to renew its address from the network (from the DHCP Server) for the Network Card with network address <MAC address>. The following error occured:
The semaphore timeout period has expired. Your computer will continue to try and obtain an address on its own from the network address {DHCP} server.

Har märkt att Comhem använder 2st DHCP-servrar eftersom IP-adressen till DHCP växlar mellan 2st olika IP-adresser flera ggr dagligen.

Är jag ensam om detta eller ska det vara så?

Permalänk

Ring och fråga supporten! De vet alldeles säkert,..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Ring och fråga supporten! De vet alldeles säkert,..

Mmm säkert

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sohmoo
Jag får min eventlog nerlusad med följande flera ggr per dag.

Event ID: 1003

Your computer was not able to renew its address from the network (from the DHCP Server) for the Network Card with network address <MAC address>. The following error occured:
The semaphore timeout period has expired. Your computer will continue to try and obtain an address on its own from the network address {DHCP} server.

Har märkt att Comhem använder 2st DHCP-servrar eftersom IP-adressen till DHCP växlar mellan 2st olika IP-adresser flera ggr dagligen.

Är jag ensam om detta eller ska det vara så?

Ja de har fler än 1st. Vet ej riktigt hur det är kopplat men har du något fel? Annars känns det ju onödigt att orda om att loggen visar errors. Vet att även f.d. upc's logg visade endel fel för detta ibland utan att det var något fel och de körde bara med en dhcp.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Ja de har fler än 1st. Vet ej riktigt hur det är kopplat men har du något fel? Annars känns det ju onödigt att orda om att loggen visar errors. Vet att även f.d. upc's logg visade endel fel för detta ibland utan att det var något fel och de körde bara med en dhcp.

Innan jag vart tvångsflyttad till en annan gateway fick jag aldrig några DHCP error i eventloggen och då gick det även göra en ipconfig /renew utan felmeddelande.

Permalänk

Upplevde att vissa siter som streamar filmer (tex youtube) flöt på mycket bättre än normalt igår kväll. Kan peeringbelastningen fixats tror?

Edit: Förövrigt gjorde jag en del TP-test igår. Gjorde kanske 3 test inom loppet av 20 minuter. Lägsta var nere på 13 megabit medan den högsta låg på 19. Tycker det låter väldigt konstigt, eller kan belastningen i ett nät skilja så mycket på så kort tid. Klockan var ungefär 18:00.

Permalänk
Medlem

nja tror knappast det, jag har spikes fortfarande.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Över 90% av comhems nät ska enligt utsago vara klart för 10mbit i upload nu. Endel till blir klart innan sommaren men mer info på vilka områden det gäller kan jag inte ge.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som upplever att nätet blivit segare efter upgraderingen till 24/10? Jag hade 24/8 förrut och uppgradera för två dagar sedan, och min download kommer inte över 23 Mbit/sek efter upgraderingen, hade alltid 26-27 Mbit/sek förrut. Min upload går som snabbast i 7 Mbit/sek nu och innan låg jag stabilt på 8.00-8.50 Mbit/sek vid varje test.

Skickade ett mejl till comHem supporten angående detta(Antar dock inte att de kommer göra något åt det). Men skamligt att det ska bli slöare efter en upgradering

Permalänk

Fortfarande 16QAM här (Landala, Göteborg).
Dock fungerar mina 8/1mbit utmärkt åtmisntonde (skall uppgradera till 24 så fort mina fria månader har runnit ut)

Permalänk
Medlem

Min funkar bra.. Comhem borde fixa åt er andra snart ;(.. (24/10)

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurri
Någon mer än jag som upplever att nätet blivit segare efter upgraderingen till 24/10? Jag hade 24/8 förrut och uppgradera för två dagar sedan, och min download kommer inte över 23 Mbit/sek efter upgraderingen, hade alltid 26-27 Mbit/sek förrut. Min upload går som snabbast i 7 Mbit/sek nu och innan låg jag stabilt på 8.00-8.50 Mbit/sek vid varje test.

Skickade ett mejl till comHem supporten angående detta(Antar dock inte att de kommer göra något åt det). Men skamligt att det ska bli slöare efter en upgradering

Jag hade 24/1 tidigare och böt till 24/10. Innan var min download typ 26mbit, nu är den typ 23mbit, så jag har samma problem. Jag får ut typ 8.5mbit av de 10 up jag ska ha, det är jag lite missnöjd med

Dock ska jag få ett nytt modem av Comhem, det kanske hjälper? Jag har det gamla svarta Motorola modemet nu (fick för 3 år sen), vilket är det man får nu för tiden?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari

Dock ska jag få ett nytt modem av Comhem, det kanske hjälper? Jag har det gamla svarta Motorola modemet nu (fick för 3 år sen), vilket är det man får nu för tiden?

Webstar EPC2203-NS enligt information från andra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Jag hade 24/1 tidigare och böt till 24/10. Innan var min download typ 26mbit, nu är den typ 23mbit, så jag har samma problem. Jag får ut typ 8.5mbit av de 10 up jag ska ha, det är jag lite missnöjd med

Dock ska jag få ett nytt modem av Comhem, det kanske hjälper? Jag har det gamla svarta Motorola modemet nu (fick för 3 år sen), vilket är det man får nu för tiden?

Men seriöst! Den minskningen som ni har fått är helt klart inom rimliga gränser...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Över 90% av comhems nät ska enligt utsago vara klart för 10mbit i upload nu. Endel till blir klart innan sommaren men mer info på vilka områden det gäller kan jag inte ge.

Kul och veta att man tillhör dom 10% som fortfarande sitter och väntar på 8mbit upp då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Men seriöst! Den minskningen som ni har fått är helt klart inom rimliga gränser...

Ja det är rimligt, men synd, klart man vill ha så bra som möjligt?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandolf
Kul och veta att man tillhör dom 10% som fortfarande sitter och väntar på 8mbit upp då.

10mbit upp*

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Men seriöst! Den minskningen som ni har fått är helt klart inom rimliga gränser...

Jo men grejen som jag alltid blir lika less på, är ju att det faktiskt rent tekniskt går att leverera en bra tjänst.
Visst att man ska va glad över att ha haft 26mbit down när man betalar för 24.

Men att därifrån sedan gå ner till 23 av 24. Visst det kan ses som en "struntsak".

Men kabelmodemen har ju inte samma problem med kvalité på ledningar och avstånd som ADSL.

Så då ser jag det iaf, och antagligen dom som gnäller, att det bara är slöhet/ointresse från comhem´s sida att bry sig om sina kunder.
(står fast vid att comhem nog är det värsta företaget jag nånsin haft kontakt med under hela min livstid, vilket antagligen är rätt klargjort om ni läst mina inlägg om mina oändliga problem)

Men i alla fall, om 24mbit lyckades vara 26 mbit förut, varför ska det då helt plötsligt ta stopp vid 23?

Och samma sak, stor idé att byta från 24/8 till 24/10 om man ändå inte får ut mer än 23/8,5?

Man betalar för en ökning på 2 mbit (ska jag byta från 8/8 till 10/10 så blir det en höjning på runt 40:- i månaden), och sen så blir den faktiska ökningen 0,5mbit, då känns det som en sjukt dum affär att slänga ut 480:- mer per år på.

dock står jag fortfarande fast vid att jag ser mina problem desto allvarligare, har fortfarande mellan 4-6 totala stopp med omstart av modem varje kväll.
Det största problemet jag ser med bredband till privatpersoner är att "megabit-hysterin" får mycket mer fokus än kvalité/tillgänglighet/hålla vad som lovas.

För som sagt, comhem kan ju inte ens leverera en stabil 8/8 lina åt mig. Ändå läggs fokus på att "höja" hastigheten till 10/10 för att få mer nya kunder.

Permalänk

BasseBaba : att modemet tappar nät beror jue på signalerna i kabel tv nätet. Det kan du be att få hem en "HEM TEKNIKER"

Som i sin tur tar bort brus från ditt utag. Sen har jag exact samma problem som du basse. Och jag har försökt med allt. Men jag måste ersänna att jag har lagt av. Jag tror inte på det här vidriga företaget för 5 öre. Så fort jag flyttar så kommer jag att sprida Comhems kassa ryckte i stor skala.

//Razzer

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Jag är i 10% högen iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poserdonut
Jag är i 10% högen iaf.

Jag med. Comhem har ju hundratusentals kunder, så 10% är ganska många.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Någon mer som märkte att ComHem uppgraderade modemen inatt? Såg att jag nu har möjlighet att ställa in följande i modemet:

Cable Modem Access Protection
The settings below allow you to restrict outside access to the equipment you connect to your cable modem. The disable mode allows for always on cable modem operation.

Disable Access Protection (default setting)
Enable Access Protection
Automatic activation after minutes of inactivity (1-255 minutes)

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Någon mer som märkte att ComHem uppgraderade modemen inatt? Såg att jag nu har möjlighet att ställa in följande i modemet:

Cable Modem Access Protection
The settings below allow you to restrict outside access to the equipment you connect to your cable modem. The disable mode allows for always on cable modem operation.

Disable Access Protection (default setting)
Enable Access Protection
Automatic activation after minutes of inactivity (1-255 minutes)

Det blir så ibland, inget nytt. Fick samma grej för ett tag sedan. Se detta inlägg: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=758...

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Jag med. Comhem har ju hundratusentals kunder, så 10% är ganska många.

Är det inte bättre att dom fixar kvaltitets problemen som förmodligen är orsaken till att det inte går att uppgradera till 10 mbit upp. Än att det går att uppgradera så kanske inte tjänsten fungerar som den ska?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
För som sagt, comhem kan ju inte ens leverera en stabil 8/8 lina åt mig. Ändå läggs fokus på att "höja" hastigheten till 10/10 för att få mer nya kunder.

Comhem skulle inte ha uppgraderat nätet om kvalitén var för dålig.
Klart dom fokuserar på att få mer kunder, det är ju ett vinstdrivande företag, dom leverar inte bredband till någon bara för att det är kul.
Men varför inte ringa och gnälla lite, felanmäla igen om du inte redan gjort det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Som i sin tur tar bort brus från ditt utag. Sen har jag exact samma problem som du basse. Och jag har försökt med allt. Men jag måste ersänna att jag har lagt av. Jag tror inte på det här vidriga företaget för 5 öre. Så fort jag flyttar så kommer jag att sprida Comhems kassa ryckte i stor skala.

//Razzer

alltid undrat varför du har comhem som bredband när du gnäller och klagar så in i H-vete. byt ISP vettja! läste att du haft comhem i 3 år i nån tråd om jag minns rätt. och om comhem har 12 månaders bindningstid så går det utanför mitt förstand att du fortfarande sitter kvar hos dom.

var tvungen att skriva detta, har haft detta på mitt hjärta ett tag nu och nu känner jag mig lättad till sinnet!!!

Permalänk
Medlem

Själv uppgraderade man till 24/10 från 24/1 och det gick på några timmar och har fungerat perfekt sedan dess. Att notera är att jag inte haft några problem med 24/1 på över 6 månader heller. Får alltid minst 2,8mb/s oavsett tid på dygnet, ofta 3,0/mb/s. Får även 1mb/s i upload nu efter uppgraderingen. Bor i centrala Malmö.

Permalänk

Är det någon som under den senaste månaden (april/maj) fått möjlighet att uppgradera till 8 (numer 10)mbit? Händer det något med oss kvarvarande 10% överhuvudtaget? Jag tycker det verkar mycket märkligt när många rapporterar att deras mer eller mindre garnnar kan få 10mbit men inte de själva.