Konstig gägga under cpu-fläkten. Ska den bort?

Permalänk
Medlem

Konstig gägga under cpu-fläkten. Ska den bort?

Hejsan! Bestämde mig för att göra göra rent i datorn idag, så jag plockade bort cpu-fläkten, och hittade detta:

Även samma sak på baksidan av fläkten:

Frågan är nu, är det något som ska torkas bort, eller är det något som - ofattbart - faktiskt ska vara där?
Tacksam för snabba svar!

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem

"Geggan" är kylpasta. Den ska finnas mellan cpu och cpukylare för bra värmeledning. När man tagit av kylaren ska man egentligen torka bort den gamla och sätta dit ny. Om du kör utan kommer du att få betydligt högre temperatur på processorn än tidigare.

Permalänk
Medlem

Det är inget konstigt, det är vanlig kylpasta som behövs för att värmen ska överföras bättre mellan processorn och kylflänsen.

Nu när du tagit bort kylaren måste du göra rent från all kylpasta och sedan lägga på lite ny kylpasta (inte för mycket) på processorn innan du monterar kylflänsen igen.

Permalänk
Medlem

Kommer det skada att låta den gamla sitta kvar ett litet tag till? (Då den suttit där i drygt 2 eller 3 år så kanske det är påtiden att byta ändå.) Lite tips för en "nybörjare" hur man applicerar ny kylpasta och vart det kan tänkas finnas att köpa?

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem

hehe rolig tråd:)

Jo det kan du köpa på alla lokala datorbutiker och på internet.

Nej de kommer inte ta skada av att du har kvar den gamla ett tag till.

Det ny klippar du på en klump stor som ett riskorn på processorn som du också har rengjort från den gamla kylpastan med nåt oljeoch fettfritt rengöringsmedel.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
hehe rolig tråd:)

Jo det kan du köpa på alla lokala datorbutiker och på internet.

Nej de kommer inte ta skada av att du har kvar den gamla ett tag till.

Det ny klippar du på en klump stor som ett riskorn på processorn som du också har rengjort från den gamla kylpastan med nåt oljeoch fettfritt rengöringsmedel.

Läste att man skulle använda topps + lösningen för att ta bort gamla kylpastan, tar inte det en himla tid? Knep & knåp för snabbare borttagning och applicering? Hur smetar jag ut det på processorn förresten? Även då med topps?

Tack för alla svar!

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem

Nej du trycker ut det ur en tub och gör det stort som ett riskorn på processorn sen sätter du på kylaren bara. Att tvätta den med kan du lika gärna göra med papper som med tops. Se till att luddet från pappret är bort innan du är klar.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Så alltså, allt jag ska göra är att ta ex. spolarevätska utan olja eller fett och använda lite papper för att torka av. Sedan trycka ut en liten klutt stor som ett riskorn i mitten på processorn och sedan sätter jag bara dit kylaren och så är det klart? : D

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med T-röd men många rekommenderar isopropanol som finns på apoteket. Gör rent både processorn och kylaren. Sedan är det precis som du skriver, en liten klutt och på med kylaren och så är det klart. Glöm inte koppla in strömkabeln till processorfläkten.

Spolarvätska innehåller nog för mycket vatten, ska helst vara så ren sprit som möjligt så det dunstar bort snabbt när man tvättat färdigt. Aceton utan olja ska nog funka med (ofta är det olja i naellacksborttagningsmedel).

Permalänk
Medlem

Hittade kemisk ren Aceton, borde fungera? Åker in till stan imorgon och fixar kylpasta Tack för all hjälp!

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk

Det du vill ha är något som inte kommer lämna några rester som kan göra värmeledningsförmågan sämre, därför använder många alkoholer som tex t-röd, den som enligt mig och många andra är bäst är isopropanol då den avdunstar sjukt snabbt och löser kylpasta bra, finns på apoteket för ca 50 kr (den flaskan funkar till kanske 50 byten)

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Själv så brukar jag torka bort pastan med ett kaffefilter eller något annat lite grövre papper som inte luddar. Sen trycker jag ut kylpasta i en klick stort som en riskorn och sätter tillbaka processorn.

Att rengöra med sprit tror iaf jag är lite overkill som inte kommer ge bättre temperaturer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Själv så brukar jag torka bort pastan med ett kaffefilter eller något annat lite grövre papper som inte luddar. Sen trycker jag ut kylpasta i en klick stort som en riskorn och sätter tillbaka processorn.

Att rengöra med sprit tror iaf jag är lite overkill som inte kommer ge bättre temperaturer.

Bara filter? Inga andra medel?

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk

Kaffefilter är väldigt bra att använda, jag brukar blöta ner cpun med tops + isopropanol och sedan torka med en torr tops tills set värsta är borta sedan kaffefilter + isopropanol. Även om det inte alltid är mycket temp man vinner på att vara petig är ångorna sköna

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Japp använder bara filtret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag brukar köra med T-röd men många rekommenderar isopropanol som finns på apoteket.

De får inte sälja den mer om du inte har bevis för att använda den proffesionellt, jag blev lagom lång i huvet när jag skulle ha från apoteket, men icke. kolla www.kjell.com de har med

Permalänk

ajabaja..inte slösa t-röd på cpun....

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att genomföra rengöringsoperationen direkt efter att datorn gått varm ett tag, då är kylpastan mjuk och lätt att ta bort. Gällande kemiska rengöringsmedel tror jag inte det spelar någon som helst roll. Skulle faktiskt vilja se lite bevis för att det är skillnad om man använder kemiska rengöringsmedel eller bara vanligt papper

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
De får inte sälja den mer om du inte har bevis för att använda den proffesionellt, jag blev lagom lång i huvet när jag skulle ha från apoteket, men icke. kolla www.kjell.com de har med

Du får visst köpa! Det finns ingen lag som säger annat...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag kör med aceton, funkar utmärkt, och är varken dyrt eller svårt att hitta. Dessutom brukar jag ta lite plastfolie runt pekfingret för att smeta ut pastan på processorn, så jag vet att det inte är för mycket, och att det är hyffsat jämnt fördelat.

Dess uppgift är ju att fylla ut de mikroskopiska hålrum som finns mellan de två relativt ojämna hårda ytorna, så det skall bara vara ett tunnt, tunnt lager.

edit: Ta lite aceton på en bit papper först, och ta bort den mesta geggan. På kylflänsen kan man gnugga ordentligt, men processorn bör du vara försiktig med, så efter du tagit bort det mesta där, rengör med aceton och tops det som är svårt att komma åt med bara papper (utan att trycka hårt/gnugga).

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Se min sig...

Permalänk
Medlem

ääh, använd bara vatten och papper, har alltid kört så och inga problem.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raztak
Hittade kemisk ren Aceton, borde fungera? Åker in till stan imorgon och fixar kylpasta Tack för all hjälp!

aceton är det inte sånt som tjejer tar bort nagelack med , har för mig att det är väldigt starkt o kan skada plastytor , jag lyckades förstöra ett par plasthandskar med hjälp av aceton

i allfall jag tar bort kylpasta med hjälp av vatten (endast fuktig papper) o sen lite torrt papper o vola borta

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

rekomenderar att du kollar på http://www.arcticsilver.com/instructions.htm dom vet hur man bäst applicerar olika pastor på olika sockets.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Så om jag förstått rätt, kemiskt ren aceton fungerar fint, och när jag väl applicerat pastan på processorn kan jag smeta ut den lite försiktigt över hela processorn?

Tack för all hjälp alla, det underlättar.

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem

Men det var väll själva fan, du behöver ENBART lite papper för att ta bort kylpasta.

Jag vet inte hur många gånger jag har gjort det själv och bara använt papper, resultatet har alltid varit lika bra - skinande rent- och om man nu har lyckats hitta stenhårdkylpasta som på tex Asus moderkort så går även papper bra men man ska gärna ha något lite hårdare så att man kan skrapa bort det värsta.

Så kör med papper och/eller topps du det blir skitbra.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Men det var väll själva fan, du behöver ENBART lite papper för att ta bort kylpasta.

Jag vet inte hur många gånger jag har gjort det själv och bara använt papper, resultatet har alltid varit lika bra - skinande rent- och om man nu har lyckats hitta stenhårdkylpasta som på tex Asus moderkort så går även papper bra men man ska gärna ha något lite hårdare så att man kan skrapa bort det värsta.

Så kör med papper och/eller topps du det blir skitbra.

Bara en liten fråga då, menar du vanligt toalettpapper? Och blir processorn skadad om jag blöter pappret lite? Tänkte så jag inte har sönder skiten ;P

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raztak
Bara en liten fråga då, menar du vanligt toalettpapper? Och blir processorn skadad om jag blöter pappret lite? Tänkte så jag inte har sönder skiten ;P

Vattnen + elektronik är oftast ingen bra kombination. Det är därför man rekommenderar alkohol istället, då det avdunstar snabbt. Och vanligt toalettpapper ska väl gå bra, men se till så att det inte blir kvar en massa ludd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Vattnen + elektronik är oftast ingen bra kombination. Det är därför man rekommenderar alkohol istället, då det avdunstar snabbt. Och vanligt toalettpapper ska väl gå bra, men se till så att det inte blir kvar en massa ludd.

Kan någon då bara svara ja eller nej utan vidare diskussion om jag kan använda kemiskt ren aceton eller ej?

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW

Permalänk

ja

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?