Windows XP dödförklaras i juni

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Stora försäljningsargumentet verkar nu vara DX10 och ögongodis...

Så är det jämt. Sen om man faktiskt bryr sig så är det bara kolla vad som egentligen skiljer och inte argument som riktar sig mot svenssons.

Och ja, det skiljer en hel del. Sen om det är värt att byta för det är upp till var och en. Jag tvekar på att installera Vista på en dator med under 4 GB i ram. Visserligen så skulle jag inte köpa en ny (general-purpose) dator idag som inte hade 4 GB i ram (om inte planen var att uppgradera ramet direkt efteråt).

Permalänk

Jag tycker det är mycket fascinerande (eller snarare tragiskt) att man ska behöva så ny hårdvara bara för att köra ett OS. Vista är en koloss på lerfötter. Testkörde Vista ett tag men återgick snabbt till XP för spel, den enda egentliga anledningen att fortfarande befatta sig med Microsoft OS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hemulen242
Jag tycker det är mycket fascinerande (eller snarare tragiskt) att man ska behöva så ny hårdvara bara för att köra ett OS. Vista är en koloss på lerfötter. Testkörde Vista ett tag men återgick snabbt till XP för spel, den enda egentliga anledningen att fortfarande befatta sig med Microsoft OS.

När spelen börjar utvecklas rent för DX10 så kommer prestandan att bli mycket mycket bättre. Idag "emuleras" DX9 genom DX10 vilket ger en liten liten försämring.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

själv använder jag bara XP för spelens skull. första gången jag testade vista var för ett halvår sen. jag installerade inte system frivilligt, utan jag var så illa tvungen. det blev vista 64, och vad lärde jag mig från det?
1: hamachi fungerar inte inte på vista 64.
2: BSOD helt random p.g.a mitt sata-kontrollerkort
3: grafikbuggar i Age of Empires 2 (vattnet är lila t.ex)
4: märkbar sämre prestanda jämfört med XP
5: default-install av vista ultimate tog ~40gb (vilket mycket för mina 74GBx2 raptor-diskar)
(etc)

jämfört med min tweakade version av XP, så tar den 136mb installerat. är det någon som vet vad alla dessa 40gb är i ultimate?

Permalänk
Medlem

Jag installera Vista igår för att kunna köra 3DMark Vantage. Lika jäkla dåligt som sist jag provade det. Blir helt knäpp av att arbeta i det operativsystemet.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte alls överens med Vista, kör xp tills man blir tvungen att byta..

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Medlem

betyder det att nVidia och ATI osv slutar släppa officiella drivers för XP?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
betyder det att nVidia och ATI osv slutar släppa officiella drivers för XP?

Nej, allt är som vanligt.

Permalänk

Premature burial!

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Hadde Vista men gick tbaks till XP för 2 veckor sedan. inte värd det. Tror att en hel del kommer hoppa över Vista helt. Nya Windows ska jo komma 2009.

Om de inte sälja det längre har de i alla fall inga argument mot piratkopering. Men de flesta har väl en eller 2 OEM kopior. Har till och med köpt en Vista, vilket jag ångra skarpt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hemulen242
Jag tycker det är mycket fascinerande (eller snarare tragiskt) att man ska behöva så ny hårdvara bara för att köra ett OS.

Att OSen blir allt mer komplexa får väl ändå ses som naturligt, och det kräver klart mer av hårdvaran.

Långt från all ökad komplexitet är förstås av godo men som utvecklingen på hårdvaran ser ut nu vore det idiotiskt att inte utnyttja det alls. Men visst, anser man att ett speciellt OS har precis allt man önskar så räcker ju det - men varför man då skulle villja byta är för mig ett mysterium.

Hurvida Vista passar in på det är en annan femma, men att det vore fascinerande/tragiskt att ett nytt OS kräver mer av hårdvaran är rent skitsnack IMHO.

Sen hoppas jag att skaran som köper ny dator pga. ett nytt OS är väldigt få, se det som en möjlighet att köpa ett nytt OS (om så önskas) när man ändå ska köpa ny hårdvara.
Bortsett från de som köper mer hårdvara pga. ett OS bara för att det nya OSet kan hantera hårdvaran mer då, t.ex. mer än 4 GB ram om man satt på ett 32 bit OS tidigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av extas
1: hamachi fungerar inte inte på vista 64.

Hamachi har jag använt flitigt under vista 64 i bra mer än ett år, aldrig haft något problem med det.

Permalänk
Inaktiv

Vista var en katastrof innan de kom, bara att hoppas på nästa generation av Windows om de ska ha en rimlig chans att få sina kunder nöjda.

Själv kör jag Linux och kommer aldrig gå tillbaka till ett helt Windows-system, inte ens om jag fick betalt. Har en 10 gigs XP partition för spel..

Permalänk
Medlem

Det är rätt så intressant hur "Windows"-folk beter sig när nya versioner kommer ut.

Nytt Ubuntu (inkl. många andra desktops) kommer ut = Alla som kör det laddar hem första dagen och uppgraderar med nöje!
Nytt Mac OSX kommer ut = Alla har i princip redan beställt sitt exemplar och installerar även de första dagen med nöje!
Nytt Windows släpps = Merparten av alla användare gnäller om både det ena och det andra och vägrar uppgradera (Nedgradera?:P) sitt OS och väntar gärna så länge som möjligt innan det nya läggs in.

Kanske har något att göra med programvaran i sig dock. "Never change a running system", man vet ju aldrig vad man får. Hehe

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Mitt ljudkort funkar inte klokt i Vista, så kan inte köra det. Skulle gärna, men funkar inte.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

OM folk vill ha XP, varför inte bara fortsätta sälja det? XP är trots allt ett bra operativsystem och fungerar mer än väl på ny hårdvara.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

För att försäljningen av Vista blir lidande så klart, ingen vill ju köpa det så länge XP finns kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
OM folk vill ha XP, varför inte bara fortsätta sälja det? XP är trots allt ett bra operativsystem och fungerar mer än väl på ny hårdvara.

Iofs.. men Vista har nog varit en riktigt stor investering för MS och dom vill ju ha betalt så de gör valen enkla och erbjuder endast det nya. Vista är ju dessutom snäppet dyrare (om vi inte snackar Ultimate!) så dom tjänar nog bättre på det.

Sen handlar det väl om marknadsandel osv också.. Vista måste ju få lite mer andelar så att det inte räknas som en flopp. Det är väl ganska enkelt uppnått genom att tvinga på de flesta nya OEM-datorer en Vista-licens.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Hjälpsam

Good Riddance!

Lite elakt av mig, ni som tycker om XP kan ju köpa det fortfarande och MS kommer inte att sluta med uppgraderingar på länge.
Sen finns också alternativet att göra en Vista installation ganska lik XP i alla fall på ytan.
Gammal hårdvara har redan gamla licenser och vad gäller ny är det tveksamt om man vill köpa nya licenser, som inte stödjer mer än 3GB och senasta DX10, länge till.
Vet inte hur försäljningen av OS till privatpersoner ser ut, men jag tvivlar väldigt mycket på att XP säljer mer än Vista i dag, hur många licenser som finns ute är en helt annan sak, XP har sålt i många fler år än Vista har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det är rätt så intressant hur "Windows"-folk beter sig när nya versioner kommer ut.

Nytt Ubuntu (inkl. många andra desktops) kommer ut = Alla som kör det laddar hem första dagen och uppgraderar med nöje!
Nytt Mac OSX kommer ut = Alla har i princip redan beställt sitt exemplar och installerar även de första dagen med nöje!
Nytt Windows släpps = Merparten av alla användare gnäller om både det ena och det andra och vägrar uppgradera (Nedgradera?:P) sitt OS och väntar gärna så länge som möjligt innan det nya läggs in.

Kanske har något att göra med programvaran i sig dock. "Never change a running system", man vet ju aldrig vad man får. Hehe

Kanske för att Linux alltid förbättrar det som finns och när nya saker läggs in i en distribution så har det blivit hårdtestat långt i förväg.
Med Mac så hårdtestar Apple sina OS innan de släpps och de vet vilken hårdvara som kommer använda dem.
Med microsoft så testas mjukvaran först och när man nåt en viss låg felprocent så implementeras nyheten på marknaden som i sin tur har så många olika konfigurationer och består av så många användare att den låga felprocenten dels stiger men också består av fler användare. 5% av 100 är 5 personer 5% av 100 000 är 5000 personer.

Särskilt då när MS introducerar nyheter ingen efterfrågat och som de själva överhypar. Eller när deras egna produkter inte fullt ut stödjer saker som de själva utvecklat. Som dynamisk html och IE7 t.ex.

MS gillar saker som ingen har nytta av men som ser ut att vara en stor förändring. Förr eller senare så lär det komma en browser som har glada animationer på alla knappar och bokmärken. Den kommer dra 200% mer i CPU-kraft och 100% mer i minne men fortfarande använda samma renderingsmotor som förra webläsaren.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Antagligen sitter jag kvar på XP tills nästa Windows släpps.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
text

Objektivt som få

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Kanske för att Linux alltid förbättrar det som finns och när nya saker läggs in i en distribution så har det blivit hårdtestat långt i förväg.
Med Mac så hårdtestar Apple sina OS innan de släpps och de vet vilken hårdvara som kommer använda dem.
Med microsoft så testas mjukvaran först och när man nåt en viss låg felprocent så implementeras nyheten på marknaden som i sin tur har så många olika konfigurationer och består av så många användare att den låga felprocenten dels stiger men också består av fler användare. 5% av 100 är 5 personer 5% av 100 000 är 5000 personer.

Särskilt då när MS introducerar nyheter ingen efterfrågat och som de själva överhypar. Eller när deras egna produkter inte fullt ut stödjer saker som de själva utvecklat. Som dynamisk html och IE7 t.ex.

MS gillar saker som ingen har nytta av men som ser ut att vara en stor förändring. Förr eller senare så lär det komma en browser som har glada animationer på alla knappar och bokmärken. Den kommer dra 200% mer i CPU-kraft och 100% mer i minne men fortfarande använda samma renderingsmotor som förra webläsaren.

Helt klart att effekten märks mycket mer med Windows eftersom användarskaran är så enormt mycket större.

Det är helt klart så att MS gillar saker som ingen annan gillar. Speciellt gillar de att hitta på egna standarder och program som inte fungerar med de redan fördefinierade standarder som finns idag, som t.ex. med IE.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Själv har jag köpt vista, och haft det installerat i 2 omgångar men än så länge föredrar jag nog XP då prestandan är så mycket bättre för mig.
Köper jag en ny maskin så blir det troligtvis vista igen.

Optimala för mig vore ju att få köra en linuxdistro men lite jobbigt med spelen i dom, och orkar inte riktigt dual-boota

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Hade nog inte bytt till Vista om det inte följt med min dator. Men jag är toknöjd, har haft det i ett år nu utan strul och utan så mycket som en ominstallation ens, flyter på riktigt bra fortfarande. Ett par BSOD's dock orsakade av mitt minne.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

server 2003? vad e det för os? seriöst...? någon?

vågar man köra server på ett microsoft os?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NASENBLUTEN
server 2003? vad e det för os? seriöst...? någon?

vågar man köra server på ett microsoft os?

Server 2003 används som desktop i form utav en stabilare variant av deras desktopOS.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Bra att de de verkligen drar ett sträck så det blir en övergång. Helt kanon imo!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hmm, såg på prisjakt och mindes operativet 2008 server. Kan man som privatperson få en OEM licens för 1011:- ? I sådana fall skulle det vara mumma för mig. Lite mer rått, lite mer "rent". Inget windows vista bloatoffer.

Nu är ju frågan ifall jag kan använda mitt nod32 smart security på server? Vore ju tråkigt om nästan ett helt års licens ska förgås.

Permalänk
Medlem

Troligt att 26 personer inte vet om de använder XP eller inte, trams röstande

Permalänk
Medlem

Ballmer är allt bra rolig.
Windows XP lever ett bra tag till - Windows Vista har fortfarande många problem med tekniken för spel, dvs. vissa problem för Multi-GPU, drivrutinsproblem (dvs. utvecklare som ej ger ut Vista-drivers), etc.

Sedan finns det inga fördelar med Vista heller mer än det estetiska och högst teoretiska (DirectX10).