Windows XP dödförklaras i juni

Permalänk
Melding Plague

Windows XP dödförklaras i juni

För några dagar sedan kom Microsofts chef Steve Ballmer med ett uttalande om att Windows XP kan få förlängd livscykel. Nu förtydligar dock Microsoft att operativsystemet inte kommer att leva längre än planerat. Dell har dock hittat ett kryphål för att kunna sälja XP även efter 30 juni.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Not a day to soon tycker jag, föredrar Vista och Server 2008. Saknar inte mina ~300 3dm06 poäng jag förlorat

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag tror att många kommer att ha kvar XP i flera år till. De kanske inte ens bytar förens uppföljaren till Vista kommer. Microsoft vill döda XP så snabbt de kan annars säljer inte Vista.

Varför ett operativsystem som tar mer av din värdefulla prestanda bara för att det ser snyggare ut?

Permalänk
Medlem

Går över helt till Vista imorgon.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Kommer inte byta till Vista tills det slutarupp med att få BSOD.. Tror dock inte att det är vistas fel utan 3D korts drivisarna som strular..

Men XP är gött man kan lira Oldschool spel på den rätt mycket lättare än vista.. Dock är nog 2000 bäst för det ändå

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Jag tror att många kommer att ha kvar XP i flera år till. De kanske inte ens bytar förens uppföljaren till Vista kommer. Microsoft vill döda XP så snabbt de kan annars säljer inte Vista.

Varför ett operativsystem som tar mer av din värdefulla prestanda bara för att det ser snyggare ut?

Jepp. Men jag kmr att ha kvar XP tills Windows 7 släpps, och då får jag se om jag bytar till det..

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
Kommer inte byta till Vista tills det slutarupp med att få BSOD.. Tror dock inte att det är vistas fel utan 3D korts drivisarna som strular..

Men XP är gött man kan lira Oldschool spel på den rätt mycket lättare än vista.. Dock är nog 2000 bäst för det ändå

Jag har aldrig fått BSOD med vista sen jag började använda det i novemver 2006. Aldirg, trots att jag krånglar mycket med min dator. Med XP fick jag BSOD stup i kvarten

Vista får inte BSOD när grafikdrivrutinerna krånglar, personen du har fått höra det ifrån ljuger ner i stommen. Skärmen blir svart i några sekunder medans Vista laddar om dem, det är vad som händer.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Har använt XP sedan det kom och har aldrig haft några större strul med det.
Kommer dock byta till Vista när nya datorn kommer, dvs. så snart som möjligt. Helt enkelt p.g.a. det lilla jag har testat Vista har bara varit positivt.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

jag tänker inte heller byta till vista. kommer använda xp tills pyttemjuk kommer med något bättre eller så kommer jag att gå över till en linux dist. och så som det ser ut nu så kommer jag köra xp ett antal år framöver. för inte fan köper jag hårdvara för att ha ett os som segar ner det. sen spelar det ingen roll vad alla vista fan boys säger. jag har testat det själv. och grundar det på egna erfarenheter. xp är snabbare och smidigare.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Hedersmedlem

På jobbet finns inga som helst skäl att förändra något; XP och Server 2003 64bit får köra vidare i en aningen mixad zon av FreeBSD och Linux. Microsoft behöver verkligen komma med något verkligt hårt skäl för att vi ska byta, och då inte ett svepande skäl om säkerhet hit och dit, utan något som direkt har med vårt användande att göra.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om XP blir kvar eller inte (ifall det verkligen skulle behövas finns några lediga licenser på lager), använder ändå Windows privat mindre än 5 % av tiden. Tiden får väl utvisa om Microsoft tar sats och kommer ut med något som åter kan väcka mitt intresse i framtiden.

Att Vista i alla fall inte kraschar vid drivrutinproblem för grafiken är ju bra, om än inte särskilt nytt bland operativsystem (att drivrutinerna laddas om automatiskt är i och för sig nödvändigt enär Windows inte har något textbaserat bassystem att falla tillbaka på). Å andra sidan har jag inte haft några direkta BSOD problem med XP heller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Vista får inte BSOD när grafikdrivrutinerna krånglar, personen du har fått höra det ifrån ljuger ner i stommen. Skärmen blir svart i några sekunder medans Vista laddar om dem, det är vad som händer.

Jodå, krånglande grafikdrivrutiner kan sluta med BSOD. Hände för mig några gånger förra året.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jodå, krånglande grafikdrivrutiner kan sluta med BSOD. Hände för mig några gånger förra året.

Jeah, samma hände mej med mina drivers senast för några dagar sen.. Jag hittade inte en enda drivrutin till mitt nya Asus 8800GTS G92, jag var tvungen att installera dom drivrutinerna som fanns med på cdn för att inte får bsod Även om jag tankade samma version från Nvidia så blev det bsod xD

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk
Medlem

Känner hur detta utvecklas till en hata Vista tråd, redan nu...

Skäms på er i förväg!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Tur att man fick gratis 2003 server licenser istället... inte en chans att vista kommer närheten av mina maskiner

Permalänk
Medlem

Men om dom ska döda xp i juni, varför släpper dom sp3? Det lär ju knappast få fler folk att gå till vista. Jag själv föredrar vista på lite snabbare datorer o xp på lite äldre.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Damn, nu valde jag att jag använder XP... Skulle funnits: "Båda" som alternativ.
Dels för att en del har båda på samma dator och dels för att jag gissar att många har vista på den stationära och xp på sin gamla bärbara (har jag iaf.)

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iliyena
Damn, nu valde jag att jag använder XP... Skulle funnits: "Båda" som alternativ.
Dels för att en del har båda på samma dator och dels för att jag gissar att många har vista på den stationära och xp på sin gamla bärbara (har jag iaf.)

Förmodligen vanligare tvärt om. Med tanke på att försäljningen av bärbara ökar.

Visa signatur

GAH

Permalänk
Medlem

Citerar mig själv: "på sin gamla bärbara", de som köper en ny bärbar anser jag oftast väljer den framför en ny stationär så då är det omvänt.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Varför byta till Vista? Ser ingen anledning? Nä väntar på Windows 7 men det kan även bli så att man går över till Ubuntu istället helt och hållet.

Permalänk
Medlem

*random klaga på vista post*

skiten förtjänar inte ens en konstruktiv klagan...

Permalänk

När photoshop x64 släpps ska jag kolla in vistax64. Senast jag installerade så inte bara bluescreenade Vista efter mindre än en vecka, det startade aldrig upp igen. Detta kan ha varit SP1 relaterat. Första gången det händer ett av mina OS i alla fall.

Men jag tror ändå Vista x64 is the shit, när det väl kommer igång.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Tur att man fick gratis 2003 server licenser istället... inte en chans att vista kommer närheten av mina maskiner

Hehe, samma här. Visst du får tweak'a 2003 maskinen lite innan den blir helt snäll mot dig, men sedan tycker jag den kör stabilare och liksom "jämnare" (om man nu kan säga så... nån som fattar vad jag menar?) än XP. Kommer inte byta tillbaka till XP (kör 2003 32bit för stunden), men ska kika lite mer på vista nu när SP1 finns (har inte orkat än). Dock kommer jag absolut inte sluta med ett "gammalt" windows system hur bra vista än är. Vet redan att vissa gamla spel jag gillar inte funkar där. Fast jag ska överhuvud taget mest testa vista igen "som en kul grej". Jag är så pass nöjd med hur min dator funkar nu att det inte finns anledning att byta; maskinen kör stabilt & säkert, all hårdvara fungerar som den ska och prestandan är god / bra "responsiveness". En dator som bara funkar som den ska 24/7 helt enkelt (Hade den haft DX10 hade den varit närmast perfekt för mig) Sitter i linux när jag jobbar med skolarbeten dock.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Men om dom ska döda xp i juni, varför släpper dom sp3? Det lär ju knappast få fler folk att gå till vista. Jag själv föredrar vista på lite snabbare datorer o xp på lite äldre.

De var nog tvungen släppa sp3 som bla inkluderar alla uppdateringar fram tills nu. De kommer nog släppa en sp4 osv också innan 2014. Men de säljer inget XP till vanliga datorer efter Juni är det tänkt.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Avstängd

Hehe barnsligt folk, skrattar nästan ihjäl mig ... "buuuhuuuh vista kommer inte att installeras på mina maskiner" - "uäääääh vista krashar och segar ner min dator" haha, patetiskt

Kan säga att jag var skeptisk för att byta upp mig till vista, men knappast sådär barnsligt naiv haha, sen jag bytt upp mig till vista då jag fixade ny dator så har den funkat lika bra som xp, har inga performance drops och dessutom stöd för dx10.

Gå nu och lägg er barn

Permalänk
Medlem

Blir till att köra XP tills allt man använder får stöd i Umbuntu.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Vista har funkat hur bra som helst för mig och jag har haft det sedan det först kom. Behöver jag säga att jag inte har nått Nvidia skräp i min burk?

Sen så börjar Vista x64 få betydligt bättre stöd än XP x64. Hur gött som helst att jobba med 8gig ram alltså.

Permalänk
Medlem

Vista skulle vara det nästa stora... men blev det inte pga tidspress vilket betydde att flera funktioner som annoncerats skippades. Stora försäljningsargumentet verkar nu vara DX10 och ögongodis, vilket är sorgligt när man pratar om ett nytt OS (ja jag vet där självklart är fler men ingen lyfter dem vid argumentationer). Att XP har hållt i 6år till's Vista kom och Vista bara får 2 år på sig innan nästa OS talar ju för att MS också insett att Vista är ett dåligt mellansteg. När, håller mig till XP och inväntar Windows7 som förmodligen/förhoppningsvis blir det Vista var tänkt att vara men aldrig fick chansen att bli. (Sen är jag kanske en av de konservativa då jag gick från Win98 till XP och helt skippade Me och 2K).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Har självt kört med vista 64-bitars ultimate i 1 år nu och fungerar utmärkt fortfarande:D

Visa signatur

P182 | Gigabyte GA-X38-DQ6 | OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB (850 mhz 5 5 5 15) | Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz (3.80 ghz med Zalman CNPS9500) | Enermax Liberty 500W | 3870x2| 150gb raptor hårddisk + 2TB lagring | 20 158 3D mark 06

Permalänk
Medlem

Oh, OH NO. Heeeeelp, he is dying. Hold on friend, i won't loose you, you cant die this way, Not here, Not now. Nooooooooo!

Do anyone know CPR?

Det gäller att hålla koll på sina skivor och ta backups nu då! Och ladda upp med lite Retail-licenser.

Permalänk
Medlem

Härligt ändå att 13 pers inte vet om dom kör XP

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)