Klarade du körningen/teorin på första försöket? (B-körkort)

Permalänk
Inaktiv

62/65 och uppkörningen avklarad på 25 minuter

Permalänk
Medlem

Tog teorin på andra försöket och upkörningen på första. Hade nog en av de roligaste uppkörningarna, fredagen den 13:e kl 13.00, skulle stanna och starta i en backe saken var att det var mitten av januari och is i backen. Jag åkte upp för halva backen, stannade... nästan... bilen började glida bakåt Så det fick bli backa runt hörn istället.

Permalänk
Medlem

Klarade båda på första försöket. Dock så var det riktigt svettigt under uppkörningen. Jag blev riktigt överraskad när han sa att jag hade klarat mig. Känndes som om jag hade gjort för många misstag.

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk
Medlem

Kul med alla svar
En tjejkompis till mig kuggade på uppkörningen idag, första försöket, hon var för "ouppmärksam" i en skymmd korsning så prövaren fick trycka ner bromsen och därav hon kuggade
Well, vi får väl se hur det går för mig Jag försöker tänka possitivt, 2½ vecka kvar.... har bokat in 5 körlektioner på den tiden så jag är väl förberedd.

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Jorå, tog det under 10 veckor samtidigt som jag jobbade 100% och pendlade 2 timmar per dag. Var en rätt jobbig period men det gick. Programmen på datorn blev min räddning för boken var ett rejält sömnpiller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Tror jag inte för fem öre på

http://www.sr.se/cgi-bin/kristianstad/nyheter/artikel.asp?art...

Se dar!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Klarade du körningen/teorin på första försöket?

Ja.

Edit: För övrigt körde jag upp i Farsta.

Förutom i Helsingborg är det också svårt för privatisterna att bli godkända i Malmö och Farsta. Där var det 35 procent som klarade uppkörningen 2005.

Permalänk
Medlem

Enda bra med att lära sig köra i Malmö är att man aldrig är förvånad när dom mest galna sakerna i trafiken händer. Däremot blir man förvånad när man kör i andra städer och dom följer högerreglen och såntdära. Galet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Samma här. Nervositet och tunnelseende is the shit!

Word!

Jag gjorde ett sånt litet fel som jag själv påpeka och berätta om, för han såg det iofs. Och så förklara jag vad jag skulle gjort istället, men icke, han sa "Ja, men du skulle väll vetat det innan du gjorde fel så du inte gjort fel", och jag förklara nervositet osv. han svara kaxigt "Ja, men då får du skylla dig själv". Blev så jävla sur, tur att jag klaga så jag inte fick han på andra

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Word!

Jag gjorde ett sånt litet fel som jag själv påpeka och berätta om, för han såg det iofs. Och så förklara jag vad jag skulle gjort istället, men icke, han sa "Ja, men du skulle väll vetat det innan du gjorde fel så du inte gjort fel", och jag förklara nervositet osv. han svara kaxigt "Ja, men då får du skylla dig själv". Blev så jävla sur, tur att jag klaga så jag inte fick han på andra

Så du menar att om jag gör ett litet fel som jag själv märker så ska ja erkänna felet när jag kommer tillbaka?
Eller hur menar du.... fan ja e fortfarande nervös

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Så du menar att om jag gör ett litet fel som jag själv märker så ska ja erkänna felet när jag kommer tillbaka?
Eller hur menar du.... fan ja e fortfarande nervös

nej

Jag märkte felet under körningen när jag gjorde det, och han gjorde det också, men jag rätta mig själv och förklara vad jag gjorde fel och hur jag egentligen skulle gjort..Erkänn inte små fel om de inte tar upp dem

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Fyller år den 19e, gjorde teorin den 20e (58 poäng - godkänd)... när jag kom till körskolan efter det så hade dem redan bokat uppkörning utan att jag visste det, den 25e (godkänd).

Så jag fick körkortet inom en vecka av att man fyllt 18

Och nä, jag hade knappt tid att bli nervös! Det blev snabba svängar

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Teorin tror jag inte jag fixade första gången nej.

Uppkörningen fixade jag däremot första gången. Helt privat, inte en ända körlektion. Slå det ni!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Satte teorin på första försöket och uppkörningen på andra.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Hedersmedlem

Två teoriprov och en uppkörning.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Hedersmedlem

Klarade båda på första försöket. 65/65 på teorin dessutom.

Höll dock på att bli kuggad på halkkörningen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Tror ni jag hinner få uppkärningstid innan de tar ledigt i sommar? Jag fyller 18 den 14 juni och tänker skriva upp samma dag. Hur långt tid brukar det ta innan man får uppkörningstid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Tror ni jag hinner få uppkärningstid innan de tar ledigt i sommar? Jag fyller 18 den 14 juni och tänker skriva upp samma dag. Hur långt tid brukar det ta innan man får uppkörningstid?

Om du har klarat riskutbildningen och teoriprovet och tänker skriva dig för uppkörning för första gången så är väntetiden ~2 veckor, oftast mindre
Om det inte är första gången du tänker skriva dig för uppkörning så tar det ibland två månader har jag hört.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv

Sanazin okej det låter bra, risktytbildningen ska jag nog ta och fixa nästa månad tror ja. Så om det är runt 2 veckor borde jag hinna i juni månad, vore ritkigt trevligt att ha körkort i sommar

Permalänk
Medlem

Ja. 56/65, klara även uppkörnigen på första försöket. Likaså med C och CE.

Permalänk

jag är nog den ende i hela världen som inte börjat med körkortet är 18 sen den 18 november 2007. lite pinsamt har inte ens börjat övningsköra. vet ej varför. men jag vet inte riktigt om jag vill ta körkort även om man måste ha det i vissa jobb. nej jag är ingen naturmänniska eller nåt annat dumt påhitt. jag liksom gillar o åka buss o träffa folk på bussen. även om man klagar en del på bussen ibland. men man kan koppla av o bara åka med. kan tänka mig kanske o ta motorcykel eller nåt är ju jävligt kul o köra moppe måste det ju fan vara kul o köra motorcykel? men är inte säker på om jag vill ta det heller. morsan tror att jag inte klarar o misslyckas med saker o ting o det stämmer ganska bra ibland.

är det kul o köra bil?? eller bara nödvändigt?? dyrt med bil jag vet att man kan ta körkort utan att behöva köra bil sen efter att man har det.

Permalänk
Medlem

Det är askul att köra bil donic, fan det bästa som fins
Glida omkring och spotta ut avgaser och dunka musik
Fan jag ska be till gud hela veckan innan uppkörningen... :/

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
jag är nog den ende i hela världen som inte börjat med körkortet är 18 sen den 18 november 2007. lite pinsamt har inte ens börjat övningsköra. vet ej varför. men jag vet inte riktigt om jag vill ta körkort även om man måste ha det i vissa jobb. nej jag är ingen naturmänniska eller nåt annat dumt påhitt. jag liksom gillar o åka buss o träffa folk på bussen. även om man klagar en del på bussen ibland. men man kan koppla av o bara åka med. kan tänka mig kanske o ta motorcykel eller nåt är ju jävligt kul o köra moppe måste det ju fan vara kul o köra motorcykel? men är inte säker på om jag vill ta det heller. morsan tror att jag inte klarar o misslyckas med saker o ting o det stämmer ganska bra ibland.

är det kul o köra bil?? eller bara nödvändigt?? dyrt med bil jag vet att man kan ta körkort utan att behöva köra bil sen efter att man har det.

Jag fyller snart 25 och har inte börjat med körkortet än. Ser inget behov av att ha bil om man bor i en förort och kommer till jobbet typ 20 minuter snabbare med kommunala medel (bussfiler + tunnelbana istället för att stå i bilköer genom hela resvägen).

I princip alla mina polare har körkort men jag har aldrig någonsin haft något sug eller behovskänsla för att fixa det. Har övningskört under "ungdomen" (16-18) med goda resultat, men aldrig orkat engagera mig till att betala 10-20,000 på att göra klart det hela. Har ingen att övningsköra med längre ändå så skulle jag ta körkortet nu skulle jag få köra bara med handledare på skolan, vilket skulle kosta skjortan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chij
Jag fyller snart 25 och har inte börjat med körkortet än. Ser inget behov av att ha bil om man bor i en förort och kommer till jobbet typ 20 minuter snabbare med kommunala medel (bussfiler + tunnelbana istället för att stå i bilköer genom hela resvägen).

I princip alla mina polare har körkort men jag har aldrig någonsin haft något sug eller behovskänsla för att fixa det. Har övningskört under "ungdomen" (16-18) med goda resultat, men aldrig orkat engagera mig till att betala 10-20,000 på att göra klart det hela. Har ingen att övningsköra med längre ändå så skulle jag ta körkortet nu skulle jag få köra bara med handledare på skolan, vilket skulle kosta skjortan.

skönt o höra att man inte är den enda som inte har suget riktigt ännu. på att ta körkort. har ju tänkt o bo i enstad senare när jag flyttar hemifrån men just nu bor man en liten bit ifrån närmaste stad o samhälle. men det går ju bussar.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag körkortet är det bästa som hänt mig.
Allt har blivit enklare med bil, orkar mycket mer nu (inte konstigt ). Bussar... nä fy fan, hatar bussar så jävla mycket. Väntan på bussen, folk som inte lämnar plats, bussen ska stanna var 5:e minut... nä usch.

Förut var det ungefär så här:
- Hallå ska du med ut?
- Nä palla cykla, för kallt

Nu ser det ut så här:
- Ska du med ut!?
- Ja fan, jag hämtar dig snart

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

En annan stor orsak till varför ganska många skippar körkortet är att det helt enkelt kostar dels en förmögenhet att ta själva kortet, och sedan kostar det ju faktiskt nästan lika stor förmögenhet per månad om man ska använda bilen ofta.

Känner ett par människor runt Stockholm som tagit körkortet, men som faktiskt aldrig haft råd att ha en bil, och då snackar vi folk med 20k+ lön.

Skulle jag pendla hemifrån till jobbet med bil varje dag så skulle det kosta mig ca 1500 - 2000 i soppapengar per månad om det inte skulle finnas några bilköer alls (vilket det gör överallt i Stockholm under rusningstid). Sedan tillkommer en eventuell avbetalning av bilen, försäkringen, parkeringen (runt 100 kr / dag i stan) etc etc. Personligen förstår jag inte hur någon har råd med bil och pendla fram och tillbaka jobbet varje dag (så länge man inte tjänar väldigt mycket eller avsätter en stor del av sin lön på bilen).

Permalänk
Medlem

Klarade alla prov på första försöket. Det är inte svåra saker vi snackar om här. Teorin kan vara lite "benig" men annars är det bara köra. Sunt förnuft och lite folkvett blandat med ett påläst huvud klarar de flesta situationer.

Att köra bil är ganska enkelt om man ser i det stora hela, trafikregler är logiska om man tänker efter, inget magiskt.

Blicken pilen och filen samt rätt fart, i stort sett så är du där.

*edit

Såg att några nämde pris på körkort.
Mitt kostade ca 13500:- och jag tog alla lektioner på körskola, körde alltså inget privat. Då är alla kostnader med tillverkning av körkort teorikurs samt bok och halka inräknat. Alltså fullkostnad.

Det tog mig ca 4 månader från början till färdigt körkort. Då är 3 veckor semester inräknat i det.

( Bensinkostnader till körskola inte inräknade. )

/ Edit.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem

Teorin på första (64/65)
Uppkörningen även den på första, trots att jag faktiskt körde för fort en gång och nästan glömde stanna vid en stoppskylt. Tror min handledare var på gott humör den dagen:P

Visa signatur

C2D e6750 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Antec p182 | Corsair XMS2 2GB | Albatron GeForce 8800GTS 320MB | Corsair 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chij
En annan stor orsak till varför ganska många skippar körkortet är att det helt enkelt kostar dels en förmögenhet att ta själva kortet, och sedan kostar det ju faktiskt nästan lika stor förmögenhet per månad om man ska använda bilen ofta.

Känner ett par människor runt Stockholm som tagit körkortet, men som faktiskt aldrig haft råd att ha en bil, och då snackar vi folk med 20k+ lön.

Skulle jag pendla hemifrån till jobbet med bil varje dag så skulle det kosta mig ca 1500 - 2000 i soppapengar per månad om det inte skulle finnas några bilköer alls (vilket det gör överallt i Stockholm under rusningstid). Sedan tillkommer en eventuell avbetalning av bilen, försäkringen, parkeringen (runt 100 kr / dag i stan) etc etc. Personligen förstår jag inte hur någon har råd med bil och pendla fram och tillbaka jobbet varje dag (så länge man inte tjänar väldigt mycket eller avsätter en stor del av sin lön på bilen).

För mig kostar det mellan 2000-2500 i soppapengar per månad och ändå tjänar jag inte några 20k+ varje månad.

Jag tar hellre bilen och betalar de pengarna dels för att det är bekvämt att köra, från dörr till dörr istället för att frysa i en busskur och veta att bussen är försenad 30min.

till jobbet tar det för mig 20min med bil samma sträcka med buss+tunnelbana tar 1 timme 10min ... Ganska enkelt val med andra ord. Sen att slippa trängsel i tunnelbanan i rusningtid är ett plus, jag står hellre i en bilkö än att klämma in mig i en tunnelbana proppfull med folk varje dag kl 16.

Om man räknar att Tid = Pengar så är det inte mycket som skiljer

Sl = 700kr/månad
Bil = 2500:-/månad

Skillnad 1800:- samt en tidsskillnad på 100min per dag.
räknar man det i pengar blir det 33 Timmar per månad.
1800/33 = 54kr timmen, tjänar man så lite?

Nu är det så att jag inte äger bilan och därför kommer billigt undan, hade jag ägt den skulle den kosta mig 2500:- soppa + 2500kr avbetalning + 400:- försäkring + 400 parkering = 5800Kr/månad sen tillkommer ev service reservdelar tvätta osv.

Sen visst har man en kort sträcka till jobbet så är det ju självklart att man tar tunnelbana.

Back on Topic

Jag gjorde teorin för 4 år sedan, misslyckades 2 gånger sen sket jag i körkortet. 2 år senare gjorde jag provet på nytt och där klarade jag på första.

Direkt efter gjorde jag uppkörning och där fick jag mörkerkörning i landsväg utan lampor, missade en kurva helt så jag kom ut på mötande fil som tur va kom det inga bilar (ni kan ju gissa hur det gick). Körde upp någon vecka senare på nytt fast den här gången vid lunchtid och det gick helt perfekt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Tog traktor kort , bil teori o uppkörning på första försöket , ska skriva för C idag kl 13:00