Permalänk
Medlem

Problem med minnet

har asus striker II formula och 8 gb corsair minnen..

kör svensk vista 64bitars men den grejar bara 2 gb just nu.. får bluescreen när jag trycker i mer.

har senaste bios men kan inte hitta mermory remapping .. sköts det automatiskt i Striker II Formula moderkortet? någon som sitter på sån här bräda?

har kört alla uppdates den kan köra just nu.-.

i bios så hittar den 8 GB men i windows vista vägrar starta med mer en 2 gb

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

ska testa med 2gb minne, har samma problem som du beskriver...

Edit: verkligen konstigt, fungerade när jag kör med 2gb men inte 4gb.
tack för tipset med 2gb minne.. men vad ska man göra för att kunna använda ..alla 4 i mitt fall

Permalänk
Avstängd

Det kan ju vara så grovt att det är någon bugg på Asus kortet också som gör att man inte kan köra med mer än 2GB. Men tycker ju att det är sjukt att ett 2100kr moderkort ska ha dessa problem.

Om allt fungerar i frid och fröjd när ni kör med 2GB Ram så är mitt tips att reklamera moderkorten och kolla på andra alternativ.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

men att vi bägge två har samma problem. Själv har jag andra minnen, men kanske man ska ändra något i bios? eller är placeringen på minnena viktiga? om de är Dual

Permalänk
Avstängd

Nejdå det ska inte vara viktigt. Men nu har jag läst att flera har problem med Q9450,Nvidia chipset,64-bits OS och mer än 8GB RAM :s

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

konstigt, känns ju som ett rätt allvarligt fel egentligen.

Permalänk
Medlem

så att fler hade problem som jag hade i början med denna tråd..

när man installerar windows vista så är det en känd bugg hos MS som gör att du bara kan köra emd 2GB vissa grejar att installera med mer i sitt moderkort.. men i regel 2GB max.. sen har MS gjort en update ( KB937077)
som fixar detta problem.. Vista 32 Bitars har dock samma begränsning som XP. och XP 64 bitars ser 4gb ram.

även i SP1 så finns denna fix.

har gjort lite tester och mer en 4gb verkar inte behövas.. sitter själv med 8 gb ram just nu i datorn.. snarare så att 8gb ram sackar datorn i benchmark en att öka prestandan..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning