TwinMOS går i graven

Permalänk

lagom kul att mina minnen Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048 mb kostar 338kr nu
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product...

Jag köpte mina för 3150 kr @ komplett hösten 06

lite prisras där ja.

Permalänk
Medlem

Jag äger fortfarande ett par gamla klassiska 2x512MB DDR400 "TCCD" från TwinMOS. För närvarande inte i användning, men jag får hitta på något projekt eftersom det inte direkt är någon brist på gamla datordelar i datorskrot-lådorna hemma.

De gjorde DDR500 och över utan problem i 3-4-4-8-1T, och i DDR400 naturligtvis optimala 2-2-2-5-1T. Mycket trevliga minnen. De presterade bättre på alla sätt än mina Corsair XMS Platinum, dock var Corsair 2x1GB(jag har dem kvar också).

Jag äger även ett 2X1GB DDR800-kit från TwinMOS, de kostade prick 400Kr och gör åtminstone 958MHz utan problem i 5-5-5-15. Jag funderar på att sätta dem i min server, eftersom jag tror att de drar lite mindre ström pga nyare chips på stickorna, än mina Kingston VR som sitter i nu. Det blir antagligen nästa gång jag startar om servern, vilket inte är så ofta eftersom det är en Linux-burk

För egen del inga dåliga minnen av TwinMOS alltså, synd att de försvinner eftersom de faktiskt hade en prispressar-roll.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Har twinmos minnen nu i de lite äldre burkarna och fungerar kalas.
Ang kvalitet så tror jag kvaliteten (hanteringen) brister hemma och inte hos tillverkarna, de som vet och inte vet vad ordet ESD är och tycker saker och ting går sönder eller fungerar dåligt, får blåskärm lite då och då bör nog se över hanteringen av sina dataprylar.
Finns Mycket bra information här i Swec. forum om ESD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Nu sjunger ni inte "Konkurrens är bäst för oss konsumenter" som annars bruka vina genom trådarna

Faktum kvarstår att konkurrens är bäst för oss konsumenter. Däremot inte rent ekonomiskt för producenter. Vi (konsumenterna) vill ju naturligtvis ha låga priser och teknisk utveckling Men visst, det här är ju baksidan. Synd att TwinMOS nu försvinner.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
lagom kul att mina minnen Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048 mb kostar 338kr nu
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product...

Jag köpte mina för 3150 kr @ komplett hösten 06

lite prisras där ja.

O_O

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitzWing
Tråkigt. Har alltid använt mig utav TwinMos minnen.

mm ja med sen bytte ja till corsair^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Använde mig av TwinMOS på gamla DDR1-tiden men numera är ju alla minnen så billiga så eventuella prisskillnader är bara några kronor. Kör med OCZ och gillar dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Trist.... en kompis har mina fina gamla Twinmos bh5 minnen nu(vill inte sälja bort dem eftersom de va bra, men jag fick tag i bättre) , Har kört enna Twinmos bh5 512mb stickan i ~292mhz 2-2-2-5 tyvär så hittade jag ingen riktigt värdig kompis till den som klockade lika bra.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

Jag har TwinMOS minnen i minna två nyaste laptops (2xPC2-5300 2GB SO-DIMM i båda)

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt. Har för mig att brorsan kör dessa minnen och det är inget negativt att säga om dem, billiga och funkar precis som tänkt. Men eftersom man sett deras produkter såpass länge känns du ju konstigt att de inte finns på marknaden längre som företag.

Som en knasig jämförelse:
Mina OCZ ATi Crossfire Certifierade minnen för PC6400, CL4, kostade i somras 1399kr medans mycket starkare minnen kostar dryga 529kr idag och man hittar identiska minnen som de jag har för 349kr. Synd bara att priserna inte är så dramatiskt reducerade bland de andra komponenterna på marknaden... Det syns verkligen vad (näst intill) excessiv konkurrens kan göra för konsumenten.

Permalänk

Detta va inte bra alls, twinmos tycker jag va ett bra märke annars, kört både pc3200 minnen och senast twinmos twister ddr2 6400 som va grymt klockvänliga.

Twinmos har alltid vart ett bra märke till rätt pris.
verkligen synd att ingen köpte upp dom, fattar inte riktigt varför ingen ville ha twinmos, dom har ju inte direkt dåligt rykte, men jag antar att ekonomin svajar bra för alla minnestillverkare nu.

R.I.P twinmos
jag kommer sakna er i sortimentet :*(

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Inaktiv

jäkligt synd..

twinmos är mina favoriter vad gäller minnen. När andra minnen har krånglat på olika moderkort har twinmos alltid funkat för mig! Dessutom är de nästan alltid billigast.

Kanske inga OC minnen men iaf en mycket stor förlust för de andra datorentusiasterna. tråkigt tråkigt

Permalänk
Medlem

R.I.P

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Twinmos är ju inget annat än en glorifierad 3:e-partstillverkare. Twinmos har inte gjort nåt annat än att ställa till problem i mina burkar, förutom de som var bestyckade med BH5

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Twinmos är ju inget annat än en glorifierad 3:e-partstillverkare. Twinmos har inte gjort nåt annat än att ställa till problem i mina burkar, förutom de som var bestyckade med BH5

Och de som var bestyckade med Bh-5 väger upp alla andra sämre minnen de gjort genom åren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Twinmosminnen med Winbondkretsar, det var grejer det.

Word!

Minns mina ddr-stickor pc 2100, värsting på sin tid,

R.I.P TwinMos

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Vem glömmer inte Mp3 "Red Rock" Som fick smeknamnet "Dead Rock" då alla gick sönder

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Twinmos är ju inget annat än en glorifierad 3:e-partstillverkare. Twinmos har inte gjort nåt annat än att ställa till problem i mina burkar, förutom de som var bestyckade med BH5

Hehe, nej, det är sant.
Winbondkretsar skrev jag i mitt inlägg, det är ju nåt företag som antagligen heter Winbond som ligger bakom dem.
Fanns ju på alla möjliga minnen, men är väl det att Twinmos minnen var så billiga (åtminstone här i Sverige) och därför populära. Twinmos stod bara för paketeringen på PCB antar jag.

Namnet Winbond har jag sett på lite olika kretsar på moderkort, vet inte vad de har för funktion men mer än rena minnen tillverkar dem iaf.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

jaja, om nu Twinmos hade nått att tillföra hade de blivit uppköpta så jag torkar mina tårar innan jag fäller dem...

Konkurens är bra,så är det bara!

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Faktum kvarstår att konkurrens är bäst för oss konsumenter. Däremot inte rent ekonomiskt för producenter. Vi (konsumenterna) vill ju naturligtvis ha låga priser och teknisk utveckling Men visst, det här är ju baksidan. Synd att TwinMOS nu försvinner.

Instämmer bara delvis. Denna sorts konkurrens är inte helt igenom bra. Problemet ligger i att det är svårt att vara innovativ i denna minnes branschen. Den bästa sortens konkurrens är den där massa företag tillhandahåller ett brett och varierat utbud (inom samma produkt grupp) till konsumenten så att dom konkurrerar med funktionalitet och innovation. Ren priskonkurrens leder lätt till att utbudet krymper istället. Dvs. mindre valfrihet, fast billigare pris.
Alltså ska det vara någon sorts mitt-i-mellan situation för att det ska vara så bra som möjligt för oss konsumenter (kommer att tänka på planeten som bara säljer skor i Liftarens guide till galaxen )

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Namnet Winbond har jag sett på lite olika kretsar på moderkort, vet inte vad de har för funktion men mer än rena minnen tillverkar dem iaf.

Övervakning av temperaturer (och troligtvis även annat), tror jag. De brukar sitta på det mesta i datorväg!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

asså kommer priserna att höjas nu? vf köper inget annat företag upp dom?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Mina TwinMOS BH5 minnen jobbar på än idag. Synd att TwinMOS försvinner...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

vart en tår i ögat det där, älskar mina twinmos! :´(

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

R.I.P. TwinMOS!

Vädigt trist att en minnesaktör försvinner på marknaden.

Första gången jag kom i kontakt med dem, var för många år sedan via ett par PC166 2x256MB minnen, till mitt dåvande Asus A7V133A moderkort med en AMD "åskfågel" på 1,4GHz. Använde då vattenkylning, men ej spänningsmodifikation och kunde kallbota upp datorn på ca 1,7GHz, dock ej stabilt. Till vardags var klockningen på ca 1,6GHz. Ja, det var då andra tider *nostalgi*.

Nutid. Till min nuvande allround dator med bl.a. ASRock och X2 4200+, har jag TwinWOS 2x1024MB PC3200 CL2,5 minnen och de fungerar väl för mig - ja, de är inga extrema minnen men de duger som standard minnen. När jag köpte dem, hade de fina "chipen" slutat tillverkas hos mer överklockningsvänliga minnena/tillverkarna bland DDR1 standarden. Ny plattform blir det nästa år någon gång för min del.

Jag har också vänner som använder eller har använt TwinWOS minnen i något sammanhang i sitt datorsystem.

Avslutningsvis, nu går företaget TwinMOS till historiböckerna och en epok är över - trist.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Hehe, nej, det är sant.
Winbondkretsar skrev jag i mitt inlägg, det är ju nåt företag som antagligen heter Winbond som ligger bakom dem.
Fanns ju på alla möjliga minnen, men är väl det att Twinmos minnen var så billiga (åtminstone här i Sverige) och därför populära. Twinmos stod bara för paketeringen på PCB antar jag.

Namnet Winbond har jag sett på lite olika kretsar på moderkort, vet inte vad de har för funktion men mer än rena minnen tillverkar dem iaf.

Jo, det var Winbond som gjorde kretsarna och ett flertal tillverkare använde sig av dem. Nu sviker minnet lite men Twinmos var väl inte billiga i Sverige utan kostade lika mycket som alla andra? Anledingen till att de blev populära var att deras parti med Bh-5 klockade något i hästväg, det fanns i princip inget stopp för dem så länge man ökade spänningen. På den tiden var det ju i vanliga fall minnerna som begränsade hur långt man kunde komma.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra att TwinMOS måste slå igen

men men sånt är livet på en hård marknad...

So R.I.P TwinMOS we will never forget you...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Deras gammla DDR(1) minnen var riktigt bra, har 2*256MB som sitter i morsans dator och har fungerat felfritt sedan slutet av 2003. Ett par 512MB Speed Premium (BH5) sitter i servern och fungerar lika bra dom.

Deras DDR2 minnen däremot har jag inte något snällt att säga om, Jag har (försökt) att köra 4*1024 på 2 stycken moderkort nu (Gigabyte X38-DQ6 och DFI LP LT-X38 T2R) på gigabyte kortet gick det inte att starta med 4 stickor på orginal vDimm (1.8v) men funkade efter att jag tog ur 2 och ställde upp vDimm till 2.1v. På DFI kortet var dom ännu jobbigare men till slut fick jag det att fungera med 2 stickor och 2.195v. Nya minnen ska införskaffas.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Det är lite kul att många här använder konkurrens är bra som ett mantra och nu gnäller. Ni bör kanske läsa på lite mer hur marknadsekonomin fungerar.

Att TwinMOS går i graven och inte blivit uppköpt kan bero på flera saker. TwinMOS hade säkerligen ingenting som de andra företagen direkt behövde eller de kände de kunde utveckla. Nu blir det ju ett konkursbo som någon annan minnestillverkare säkert köper. Något patent eller maskinpark lär väl finnas till bra pris.

Konkurrensen leder ju till att företagen måste prispressa. Detta gör att företagen måste utveckla bättre metoder i sin produktion. De måste då kunna producera samma sak billigare, eller producera någonting nytt som marknaden vill betala mer för. TwinMOS misslyckades med detta. De som inte klarar detta blir uppköpta eller går i graven.

Vad händer då med priserna? Mindre konkurrens kommer nu leda till att sänkningen vi sett den senaste tiden avtar. Företagen kan höja priserna, men detta skulle granskas enormt, antagligen bero på en kartell. Konkurrensen är dock fortfarande hög så vi ska nog inte vara så oroliga.

Alla tillverkare vill ju också få DDR3 att ta fart. Idag är dessa minnen dyra. Den som kan pressa ner priset och prestandan på dessa till en nivå vi konsumenter gillar kommer tjäna massa pengar. Vi behöver därför bara vänta och se.

Det enda vi egentligen bör vara oroliga för är att tekniken börjar bli väldigt avancerad. Detta gör att ett inträde på marknaden blir svårare och svårare. De nya och mindre företagen får det svårare och svårare att ta sig in på marknaden. Investeringskraven blir högre vilket skapar problem. Egentligen ska inte detta vara ett problem. Vi konsumenter har dock blivit så skeptisk till nya okända märken. De höga investeringarna som egentligen bara ska vara ett teoretiskt problem blir därför ett väldigt konkret bekymmer. Väldigt många här köper ju sämre produkter bara för att det är ett känt märke. Den här differentieringen genom massiv marknadsföring oh den enorma skillnaden vi upplever mellan produkter sätter marknadens mekanismer ur spel.

jaja, ska inte babbla på mer. Tycker dock alla bör läsa åtminstone Nationalekonomi Grundkurs så fort de får möjlighet. Låna iaf en bok i grunderna, både makroekonomi och mikroekonomi. Ni kommer bli bättre människor, jag lovar. Bättre än scientologernas konstiga böcker... billigare också.

Visa signatur

//Bacon