Ultra stämmer resten av PSU-tillverkarna

Permalänk
Melding Plague

Ultra stämmer resten av PSU-tillverkarna

För några år sedan var oanvända kablar från nätaggregatet ett stort irritationsmoment för användare. Detta löstes dock då den asiatiska tillverkaren Ultra lanserade sina första X-Connect-produkt där kablarna var modulärt uppbyggda. Nu visar det sig att Ultra fått patent på denna lösning och således lämnat in en stämningsansökan mot världens övriga stora nätaggregatstillverkare som erbjuder nätaggregat med ett modulärt kabelsystem.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite sent att stämma alla tillverkare nu efter flera år?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Dom har patent idag och stämmer dom som idag använd sig av det. Men seriöst, hur fan kan dom ge någon patent på om kabeln sitter fast eller inte? Löd fast skiten annars stämmer vi dig?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Inaktiv

Good luck, have fun.

Permalänk

Bara ful race och ingenting annat. Hoppas Ultra kursar, jädrans bönder.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Bara ful race och ingenting annat. Hoppas Ultra kursar, jädrans bönder.

Håller med dig fullt

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Ganska smart att vänta så här länge, skulle de stämt 2004 hade de bara kunnat stämma 1 företag, nu finns det många fler = mer pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Är det inte lite sent att stämma alla tillverkare nu efter flera år?

Det är väl smartare att stämma folk nu? Dumt att stämma folk när det inte finns någon att stämma. Blir roligt att se vad som kommer att hända tyvärr så kommer det att ta några år innan vi ser resultatet.

Jag ställer mig dock tveksam till patentet, för att patentera något i Sverige: "Med uppfinningshöjd menas att uppfinningen ska skilja sig väsentligt från allt som är känt sedan tidigare. Lösningen får inte heller ligga nära till hands för den som är kunnig inom uppfinningens teknikområde."
Frågan är om modulära kablar är en sådan grej...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Kan man ta patent på en så lös sak ändå?
Finns ju ett flertal olika lösningar för att sätta dit kablarna, allt från bajonettfattning till vanlig molex.

Isåfall skulle någon kunna ta patent på att använda en transformator inuti nätagget.

Eller UV-känsliga kablar eller sleevade kablar.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Gud vad fjantigt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Oavsett vad som händer finns väl då en risk att nätagg med löstagbara kablar blir dyrare?
Ultra-Monopol eller royaltys...

Tråkig stil av Ultra.

Visa signatur

C2D e6750 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Antec p182 | Corsair XMS2 2GB | Albatron GeForce 8800GTS 320MB | Corsair 520W

Permalänk

Tror det kommer bli en marknad för moddade nätagg sen iallafall.
Inte så svårt för den som är lite elkunnig att knipsa kablar och sätta en molex i båda ändar precis

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jag tycker att de gör helt rätt.

Permalänk
Medlem

Undrar om nån tagit patent på vägguttagen???

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt med samma sak om jag var Ultra. Ni också:P Sen tycker jag inte att det är bra och Ultra borde ju förlora detta.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Hoppas dom får monopol på det hela så kan vi bojkota Ultra så dom konkar

Fast det är ju jävligt smart gjort, men har inte ultra kommit med iden är det fult gjort... RAMBUS någon?

Undrar om någon tagit patent på luft?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

larvigt asså. företag som inte kan erbjuda bra produkter väljer att stämma dom som har... "its unfair your doing better than us! give us money!"
men patent lagarna är konstigt asså. tyvärr verkar det att de som bedömer vilka patenter ska få tas och vilka inte. har en stor okunnighet.
finns ju berättelsen om ett barn som fick patent på ett sätt att gunga. patent kasnke var bra i början.. men nu börjar det bli ett hinder för utvecklingen.
det finns ju företag som inte göra annat än köper upp patenter. ett bra sätt att hindra konkurens. men extremt moraliskt dåligt för utvecklandet hos folket.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

hade lätt gjort samma sak om jag var ultra.

Sen tror jag inte att de kommer att lyckas iof.

Permalänk

Hörde att Dell tagit patent på kablar. Dom stämmer nu alla tillverkare med någon form av kabel med i leken.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Vi har ju immersion också. Flera företag gick ihop för att utveckla en vibrationsstandard till spel och programvara. Immersion hoppar av och tar patent på skiten och kräver pengar av alla andra. MS löste det smart genom att köpa in sig i företaget iallafall.

Liknande Rambus historien.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Men... om de fått patentet först NU, hur kan de stämma företag som redan använt det i åratal? Det skulle väl på sin höjd kunna ställa till problem för nätaggstillverkare som inte redan implementerat modulära kablar... eller är jag helt fel ute nu?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Swede
Men... om de fått patentet först NU, hur kan de stämma företag som redan använt det i åratal? Det skulle väl på sin höjd kunna ställa till problem för nätaggstillverkare som inte redan implementerat modulära kablar... eller är jag helt fel ute nu?

Eftersom de uppfann det så gäller patentet retroaktivt. De har helt enkelt kunnat påvisa att de var först och att andra snott idén från dem.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför ni alla verkar så emot Ultra... När de kom på att de skulle använda sig utav modulära kablar var de först. Först = att man uppfann det. Och är man först ska man ha rätt till tekniken, det är så det fungerar.

Är man först med att uppfinna något ska man kunna skydda sig mot obehörigt användande. Patentlagarna är viktiga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Swede
Men... om de fått patentet först NU, hur kan de stämma företag som redan använt det i åratal? Det skulle väl på sin höjd kunna ställa till problem för nätaggstillverkare som inte redan implementerat modulära kablar... eller är jag helt fel ute nu?

Det brukar ta flera år att få igenom ett patent, antagligen skickade de in en patentansökan 2004, men de har inte fått den beviljad förrän nu. Med andra ord är det egentligen inte ultras fel att de inte kan försöka hindra andra från att använda deras innovation förrän nu.

Jag tycker att det är helt rätt att man kan skydda innovationer med patent, hur skulle företag annars motiveras att lägga stora pengar på r&d? Problemet är att det i allmänhet tar alldeles för lång tid att få igenom patenten.

Ett annat problem är var man ska gränsen för vad som är tillräckligt innovativt för att kunna patenteras, men i det här fallet känns det inte som några tveksamheter, andra företag hade ju trots allt ända till 2004 på sig att komma på samma idé utan att lyckas.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad råttigt.. vad gör man inte för pengar nu för tiden? Stämmer skiten ur folk tills man spyr.

Iofs ganska dumt att corsair och alla andra inte kollat upp om någon har patent på det hela innan man sätter igång. Lite tråkigt att man bara ska kunna köpa modulära nätagg av Ultra? :S dom kan ju alltid sälja ideen får man väl hoppas istället för att stämma dom. så tråkigt.

Och hur vet ni att patentprocessen är så långsam som 4år?! Låter lite väl. Vad pysslar dom som jobbar med patenten med igentligen? har kafferast hela tiden eller?

Visa signatur

"640 kB borde vara tillräckigt för vem som helst"
Bill Gates, Microsoft, 1981

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Det är väl smartare att stämma folk nu? Dumt att stämma folk när det inte finns någon att stämma. Blir roligt att se vad som kommer att hända tyvärr så kommer det att ta några år innan vi ser resultatet.

Jag ställer mig dock tveksam till patentet, för att patentera något i Sverige: "Med uppfinningshöjd menas att uppfinningen ska skilja sig väsentligt från allt som är känt sedan tidigare. Lösningen får inte heller ligga nära till hands för den som är kunnig inom uppfinningens teknikområde."
Frågan är om modulära kablar är en sådan grej...

Korrekt, det känns lite som att förlängningssladdar skulle falla inom samma grupp så att säga. Men nu var väl stämningssökan inlämnad i USA så då vetetusan hur det kommer att sluta.. Nåja, inte värre än bojkott i så fall.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Swede
Men... om de fått patentet först NU, hur kan de stämma företag som redan använt det i åratal? Det skulle väl på sin höjd kunna ställa till problem för nätaggstillverkare som inte redan implementerat modulära kablar... eller är jag helt fel ute nu?

Vad Ultra gjort är (förmodligen) att de lämnat in en patentansökan när de utvecklade tekniken, det är standardförfarande. Sen så är själva patentprocessen långsam, men när patentet går igenom så gäller det fr.o.m. den dag ansökan lämnades in. Vore rätt värdelöst annars, det skulle ju betyda att du måste vänta flera år med att lansera dina nya produkter till patentansökan gått igenom.

Dock undrar jag om domstolen kommer att godkänna detta. Tycker inte att löstagbara kablar, nåt som är vanliga i all elektronik och transformatorer, uppfyller kravet på uppfinningshöjd.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Bara ful race och ingenting annat. Hoppas Ultra kursar, jädrans bönder.

Exakt. Vilken jävla stil.
Får väl se om de kan stå emot eventuella bestridanden av patentet, det kan kosta mer än det smakar att skydda patentet mot en hel industri av nätaggstillverkare.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Kanske dags att ta patent på sleevade kablar? Om en 4 år så kan man bli rik!

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Skärp er nu, på vilket sätt är det faktum att man förbinder elektronikdelar med lösa kablar unikt, att det inte har råkat vara vanligt för just PC-transformatorer förräns på senare tid är väl sådär spännande.

"Modulära kablar" är smidigt, men inte så våldsamt mycket bättre än ett nätagg med fasta, om man inte installerar i en jäkligt trång låda förstås.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|