Ultra stämmer resten av PSU-tillverkarna

Permalänk
Medlem

Men vad är problemet?
De var first-to-market och därmed har de rätt att ansöka om patent på den lösningen. Om någon annan skulle ansöka om patent på den lösningen så kan ultra hävda att de redan hade en produkt på marknaden när patentansökan inkom.

Ni som joddlar om att patentera kablar och dyl har mindre koll än nödvändigt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Tror nog de flestqa förstår att patent är bra saker men att det kan utnyttjas till fel saker, särskilt i staterna.

"Utnyttjas till fel saker"? Du menar få betalt för något man lagt ned pengar på? Ja då verkar du ju inte alls förstått det här med patent ändå.

Klart Ultra har rätt att lämna in en stämmningsansökan om de vill. Att sedan säga som vissa andra här att man ska bojkotta Ultra och såna grejer är ju bara löjligt!

För er som inte vet så finns det i en "vanlig" Nokia-mobiltelefon över 200 patent!! Vissa av de är säkert mycket "enkla" lösningar men det förringar ju inte rätten till att få betalt för det arbete man lagt ned och det faktum att man helt enkelt var smartare än alla andra!

Permalänk
Medlem

Det var väldigt va alla var trångsynta i detta forum. Har man uppfunnit en sak, så klart man ska hävda sin rätt till detta.

läste ovan:

"Jag håller med om att det är absurt att ta patent på "modulära kablar på nätaggregat", lika galet som att ta patent på "en glass som är gul" eller syrgas."
Utav Scanian

Det är inte att färga glassen gul, eller som i det här fallet att skapa modulära kablar, utan det hela gäller HUR man gör glassen gul, och HUR man designar de modulära kablarna. Det är en stor skillnad.

Så, förstå Ultra, och deras intresse i detta, innan ni yttrar er om era fördomar mot patent, och patentskyddslagen.

Sedan kanske, för att göra det lättare för alla, bara kräver en större engångssumma av de andra, som sedan kan dela på summan. Denna summa, delat på 20 bolag, kan väl inte bita allt för hårt i tårna.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elemo
"Utnyttjas till fel saker"? Du menar få betalt för något man lagt ned pengar på? Ja då verkar du ju inte alls förstått det här med patent ändå.

Klart Ultra har rätt att lämna in en stämmningsansökan om de vill. Att sedan säga som vissa andra här att man ska bojkotta Ultra och såna grejer är ju bara löjligt!

För er som inte vet så finns det i en "vanlig" Nokia-mobiltelefon över 200 patent!! Vissa av de är säkert mycket "enkla" lösningar men det förringar ju inte rätten till att få betalt för det arbete man lagt ned och det faktum att man helt enkelt var smartare än alla andra!

Har du tittat på hur patentet är skrivet?
Ifall nokia iår får igenom ett patent gällandes hållare för mobilsmycken/straps och därmed stämmer andra mobiltelefonstillverkare flera år bakåt för att ha ett hål i plasten så anser du att det är ett bra användande av patent?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

De kan knappast påstå att de var först med detta.

Min gamla IBM ps/2 80 från 1989 har modulära kablar till nätagget.. med just molex-kontakter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Har du tittat på hur patentet är skrivet?
Ifall nokia iår får igenom ett patent gällandes hållare för mobilsmycken/straps och därmed stämmer andra mobiltelefonstillverkare flera år bakåt för att ha ett hål i plasten så anser du att det är ett bra användande av patent?

Du blandar ihop frågeställningarna. Det jag har pekat på är att patentsystemet i sig är oerhört viktigt. Det du försöker få mig att svara på är om ett enskilt patent i sig är meningsfullt. Det är två helt skilda saker.

Vad är ett "bra" användande av ett patent i din mening? Jag förstår inte ens vad det är du vill jag ska svara på? Att använda ett patent till det patentet är till för, d v s skydda sin uppfinning från att bli kopierad, är enligt mig ett mycket bra sätt att använda det på.

Det du vill ha sagt är kanske att "löjliga/enkla" uppfinningar inte är värda att skyddas? Har jag fel?

Permalänk
Medlem

Någon som har en länk till patentet i fråga? Jag misstänker skarpt att den kommer att ogillas då det finns risk att det kan krocka med redan existerande teknik. Jag tänker då på elgeneratorer som har ström kontakter på sig för att koppla strömkablar till. Med en lullig deffinition av patentet, vilket tyvärr verkar vara normen för att täcka in så mycket som möjligt snarare än den specifika "uppfinningen", kan den lätt hamna i papperskorgen för redan existerande teknik.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
De kan knappast påstå att de var först med detta.

Min gamla IBM ps/2 80 från 1989 har modulära kablar till nätagget.. med just molex-kontakter.

Snart dax att börja uppgradera va ?

(Kunde inte låta bli )

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jamen...själva konceptet är så banalt och självskrivet och har implementerats i massor av andra produkter i massor av år.

Jag har/ har haft, fullt med teknikprylar med löstagbara kablar.
Allt ifrån Marshallförstärkare ifrån 70-talet till stereoprylar/ljudriggar/stärkare/komponenter.

Själva ide´n har ju funnits och tillämpats sedan hightech prylar började komma till var man.

Att dessa nötter råkade vara först att göra detta på nätagg (om det nu ens är sant) innebär ju inte att de uppfunnit något som de kan stämma andra för att få betalt.

Idioter är dom.

Du kan nog ge dig f*n på att även de kontaktdon som används till dina gamla Marshallförstärkare en gång i tiden också var patenterade.

Som många tidigare har framfört handlar naturligtvis inte patentet om just att kablarna kan plockas bort, det handlar om själva kontaktdonet/interfacet. Alltså PÅ VILKET SÄTT det är möjligt att ta bort kablarna.
Om någon uppfunnit en ny sorts kontakt/anslutning/interface ska den personen eller det företaget naturligtvis (om de vill) ha stålars av de som använder sig av uppfinnigen. Det är väl som med HDMI-kontakten, de som använder sig av den på sina monitorer och grafikkort måste betala någon sorts avgift till upphovsmännen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Oj jäklar, jag trodde att det var första april för en stund. Lite tråkigt att så inte var fallet.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elemo
Du blandar ihop frågeställningarna. Det jag har pekat på är att patentsystemet i sig är oerhört viktigt. Det du försöker få mig att svara på är om ett enskilt patent i sig är meningsfullt. Det är två helt skilda saker.

Vad är ett "bra" användande av ett patent i din mening? Jag förstår inte ens vad det är du vill jag ska svara på? Att använda ett patent till det patentet är till för, d v s skydda sin uppfinning från att bli kopierad, är enligt mig ett mycket bra sätt att använda det på.

Det du vill ha sagt är kanske att "löjliga/enkla" uppfinningar inte är värda att skyddas? Har jag fel?

Så är det redan idag. Ifall någon uppfinner en ny gaffel med 5 piggar istället för 3 eller 4 så går inte patentet igenom. I USA så kan uppfinnaren ha tur och få igenom patentet.

Jag har ännu inte förstått hur de menar med löstagbara kablar på nätagg så jag är lite tveksam. OCZ har ju som jag innan postat använt exakt samma kontakter som Ultra vilket jag anser är fel men andra tillverkare har ju tagit samma idé men utvecklat andra fästningar och kontakter men det faller ändå under samma patent.

Ifall det som Oskar000 säger stämmer så blir det lite mer tunnsått exakt vad Ultra menar i sitt patent.

Patent är bra då det är tänkt att skydda uppfinnare och företags investeringar. Men ifall investeringen är obefintlig och idén icke innovativ så anser jag iallafall att ett patent gör mer skada än nytta.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Har dom inget bättre för sig...

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Det var ju passande att man har väntat fram till nu med att lämna ni en stämnings ansökan, ungefär samtidigt som alla värdens nätaggs tillverkare har hunnit producera modulära nätagg. Försöker maximera skadeståndet? bara det borde vara olagligt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så är det redan idag. Ifall någon uppfinner en ny gaffel med 5 piggar istället för 3 eller 4 så går inte patentet igenom. I USA så kan uppfinnaren ha tur och få igenom patentet

Har dom inte mönsterskydd i U.S and A?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffen86@hotmail
bonde är ett yrke... suck ogillar när folk kallar andra för bönder som om det vore något negativt...

Håller med. Jobbar själv som bonde och gillar inte när folk spyr ur sig sånt som dojan gjorde.

Permalänk
Medlem

Bort med patenten, jävla fånerier..

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Avstängd

Cooltek ;D

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Hahaha grattis om dom lyckas, pengarna kan vara bra för att täcka deras kostnader när folk inte köper deras agg mer så är det tack och hej med företaget.

Permalänk
Medlem

Hur i helskotta kan man få ett patent på att kontaktera en sladd i bägge ändar...

Permalänk

Själv klippte jag av alla kablar och lödde fast privat köpta kontaktdon från elfa,,,det finns ju "hane och hona" på allt sånt. Fast jag glömde patentera att jag gjorde detta på just mitt atx-psu så nu i efterhande tänker jag fixa ett patent och stämma alla andra,,,,hm.

Frågan är väl om detta kan räknas som en ny uppfinning eller bara att de satt tidigare existerande uppfinningar (kontakt-don?) i sin produkt? Det är ganska svårt att patentera att man satt 2 eller 3 st USB-kopplingar i sin nybyggda Blu-ray-spelare bara för att ingen annan har gjort det ännu.

Knappast en ny uppfinning,,,,det vara bara Ultra som bestämde sig för att vara först med att inte snåla så mycket (det kostar nog några ören extra att sätta dit kontakterna).

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk

Ibland tycker jag patent är ivägen det hindrar utväklingen.
Borde mordernisera hela iden med patent.
Finns mängder av patent på saker som skulle kuna hjälpa folk i andra världen. Men det finns inga tillvärkare för produkten då någon sitter o garvar och holler i ett patent. Världens Bromskloss.

Permalänk
Medlem

De har ju lyckats få igenom patentet, vilket i sig betyder att de var först med sin sak. Hade andra haft samma sak skulle det inte gått igenom. Patent är som upphovsrätten, men den har väl inte så många på swec respekt för, så det är inte så konstigt att alla dumma komentarer här på forumet yttras.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Ibland tycker jag patent är ivägen det hindrar utväklingen.
Borde mordernisera hela iden med patent.
Finns mängder av patent på saker som skulle kuna hjälpa folk i andra världen. Men det finns inga tillvärkare för produkten då någon sitter o garvar och holler i ett patent. Världens Bromskloss.

Rösta Pirat
http://www.piratpartiet.se/politik/patent

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Läs på lite mer, patentet gäller från den dag man skickade in sin ansökan. däför kan man stämma dom i efterskott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
De har ju lyckats få igenom patentet, vilket i sig betyder att de var först med sin sak. Hade andra haft samma sak skulle det inte gått igenom. Patent är som upphovsrätten, men den har väl inte så många på swec respekt för, så det är inte så konstigt att alla dumma komentarer här på forumet yttras.

Nu är det iförsig så att det inte så få gånger händer att företag får patent på produkter eller metoder som redan använts av andra företag ett bra tag, då blir det helt enkelt domstol som får avgöra. Bara för att de får ut patentet betyder det inte att ingen annan redan gjort samma sak bara att patentutgivaren inte vet om det.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
De har ju lyckats få igenom patentet, vilket i sig betyder att de var först med sin sak. Hade andra haft samma sak skulle det inte gått igenom. Patent är som upphovsrätten, men den har väl inte så många på swec respekt för, så det är inte så konstigt att alla dumma komentarer här på forumet yttras.

Men har företaget försökt nå de andra tillverkarna innan de stämde?
Försökt nå en vettig kompromiss eller satsar de hårt direkt?

Ifall oskar000 nätagg från fabrik hade såna här kontakter så måste Ultra legat efter än sisådär 10 år. Då hans dator som han tar som exempel är lastgammal i jämförelse med 2004.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Patent är bra då det är tänkt att skydda uppfinnare och företags investeringar. Men ifall investeringen är obefintlig och idén icke innovativ så anser jag iallafall att ett patent gör mer skada än nytta.

Skönt att vi är på samma våglängd nu. Självklart håller jag med dig att "uppfinningar" som är icke innovativa inte ska klassas som uppfinningar och såsom du påpekade är det så idag.

Tyvärr är det en hel hög outbildade människor på detta forum som inte har den blekaste aning om hur världen och ekonomin fungerar!
Vissa här menar att man skall slopa patent! Hur tänker man då?? Helt ofattbart!

Sen vad gäller diskussionen angående verkshöjden av just denna "uppfinning" måste jag säga att eftersom den nu uppenbarligen fått patent i USA måste den genomgått någon slags granskning. Man får inte bara ut ett patent kan jag lova. Därför ligger det nära till hands att tro att den faktiskt har verkshöjd. Vet inte hur de amerikanska patentlagarna är utformade men troligtvis kan nog en domstol pröva patentet. Så vi får allt vänta och se. Lär ju dröja nåt år dock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Men har företaget försökt nå de andra tillverkarna innan de stämde?
Försökt nå en vettig kompromiss eller satsar de hårt direkt?

Ifall oskar000 nätagg från fabrik hade såna här kontakter så måste Ultra legat efter än sisådär 10 år. Då hans dator som han tar som exempel är lastgammal i jämförelse med 2004.

Spelar ingen roll om han hade löstagbara sladdar för 100 år sedan. Ultra har tagit patent på HUR de modulära kablarna är anslutna/avtagbara, och det är sättet som de har patenterat, och som de var först med och andra följt efter.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Spelar ingen roll om han hade löstagbara sladdar för 100 år sedan. Ultra har tagit patent på HUR de modulära kablarna är anslutna/avtagbara, och det är sättet som de har patenterat, och som de var först med och andra följt efter.

Ultra använde 2004 molex hanar på sina nätagg. Enligt Oskar000 så hade hans gamla nätagg också molex hanar på sitt nätagg.

Hur kan då Ultra varit först? Kan det vara att Oskar000s nätagg var ett AT och Ultra var först på ATX och att det då räknas som tillräckligt innovativt?

Isåfall kanske det är bäst att kolla hur BTX-aggen ser ut...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Tror det kommer bli en marknad för moddade nätagg sen iallafall.
Inte så svårt för den som är lite elkunnig att knipsa kablar och sätta en molex i båda ändar precis

Potentialen för olyckor känns ganska hög också om folk börjar göra så.
Är allt som krävs att man är "lite elkunnig" så är det nog många som ger det ett försök.

Visa signatur

««« »»»