Permalänk
Medlem

Arbete!

Ah, jag måste skriva av mig lite.

Skrev mitt sista studentprov och slutade egentligen skolan idag. Och efter att ha satt den sista punkten på provpappret går jag ut och sätter mig i skolans cafeteria medan jag väntar på att huvudet ska varva ner. Då ringer en kille från det lokala sjukhuset och säger att han såg min arbetsansökan (som jag hade skickat in några månader tidigare) och att han undrar om jag fortfarande behöver ett arbete. Så tja, från och med juni ska jag köra lätt paketbil för sjukhuset. Mitt första arbete någonsin!

Grejen är den att jag har varit rädd för att jag inte skulle ha nog med självdisciplin för att ta tag i mitt liv efter skolan, utan att jag skulle försjunka i slapphet och depression. Men nu ser det ut att vara påväg mot ett annat håll, och det känns skönt att vara herre över sin egen skuta. Det jag arbetar för är dels en grundbudget före jag sticker iväg och studerar (troligtvis historia, men det är inte helt säkert ännu), dels en fin storbildstv (har något år att arbeta före min flickvän blir klar, så jag ska förhoppningsvis kunna spara ihop till den också).

Överlag så känner jag ett framtidslugn, och det känns fint helt enkelt att vara påväg framåt.

Syftet med tråden? Säg grattis för allt i världen!

/romar

Visa signatur
Permalänk

Re: Arbete!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
har något år att arbeta före min flickvän blir klar

Ah, vad bygger du henne i för något?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Grattis Romar! (Säg för fan grattis tillbaka )

Ja, jag är överallt.

Grattis till jobbet också... jag har ett sedan ett år tillbaka, men 3 dagar i veckan räcker inte riktigt för mig så det blir nog ett till senare. Arbetsnarkomani går i släkten. Ska du bara söka till historia? Själv blir det nog medianom, någon sorts ingenjör och historia. Sen nästa år söker jag in till jurist när jag orkar studera ordentligt till inträdesproven.

Edit: Konstigt att int nån va vi netti idag Helt tomt.. o bara två tjejer vi diiva (fast de såg helt okej ut ) o melody var stängt. Usch...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

En klapp på axeln för att du tagit dig i kragen och skaffat jobb? Såsom miljoner människor i detta land gjort genom tiderna.
Ett grattis för att du nu kan(som sig bör då du är vuxen) försörja dig själv?
U gotta do better than that son!

Skämt åsido: Grattis!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
En klapp på axeln för att du tagit dig i kragen och skaffat jobb? Såsom miljoner människor i detta land gjort genom tiderna.
Ett grattis för att du nu kan(som sig bör då du är vuxen) försörja dig själv?
U gotta do better than that son!

Skämt åsido: Grattis!

Du kan seriöst inte jämföra finska och svenska gymnasiet? De är typ... ljusår ifrån varandra när det gäller svårighetsgrad.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas då du menar att det finska gymnasiet är mycket svårare för annars har ni det JÄVLIGT slappt

Permalänk
Medlem

Ahh missade att trådskaparn var från Finland, strunt samma skämtet gäller ändå

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Grattis!

Som sagt Finska gymnasiet är bara en massa teori inget praktiskt, (förutom gymnastik). Vilket gör att det är svårt att få jobb direkt efter gymnasiet, då arbetsgivare häldre anställer folk som gått yrkesinstitututbildning. Igentligen gäller det dock bara att man ska ha kontakter för att få jobb.

(Ja finska gymnasiet är hästlängder svårare än det svenska )

Abi-007

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
Grattis!

Som sagt Finska gymnasiet är bara en massa teori inget praktiskt, (förutom gymnastik). Vilket gör att det är svårt att få jobb direkt efter gymnasiet, då arbetsgivare häldre anställer folk som gått yrkesinstitututbildning. Igentligen gäller det dock bara att man ska ha kontakter för att få jobb.

(Ja finska gymnasiet är hästlängder svårare än det svenska )

Abi-007

Beror väl ändå på vad det är för program och gymnasium? Svenska gymnasiet är ju också bara en massa teori och en liten del praktik. Fast det beror ju på. Läser du ett yrkesinriktat program så är det ju mycket mer praktik. Men det är ju bara bra. Varför skulle alla läsa samma saker när de ändå bara hade tänkt att vara lastbilschafför?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Beror väl ändå på vad det är för program och gymnasium? Svenska gymnasiet är ju också bara en massa teori och en liten del praktik. Fast det beror ju på. Läser du ett yrkesinriktat program så är det ju mycket mer praktik. Men det är ju bara bra. Varför skulle alla läsa samma saker när de ändå bara hade tänkt att vara lastbilschafför?

I Finland finns det tre sorters skolor efter högstadiet. Gymnasier som är helt teoretiska, yrkesskolor som är yrkesinriktade och folkhögskolor som kan variera ganska mycket. Bara gymnasier ger behörighet för universitetsstudier.

Alltså, vill man jobba inom byggnadsbranschen eller bli mekaniker eller frisör går man yrkes och behöver inte läsa så mycket onödig teori. Vill man gå högre går man gymnasiet. Folkhögskolorna fyller ofta ganska specifika syften, t.ex. som ett 10:e skolår där man höjer betygen efter högstadiet för att komma in till gymnasiet.

Edit: Hijacked, Romar!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tack alla som sagt grattis! Läget är just nu att en kille ringde från posten och sa att jag kan börja på måndag. Så tja, där ska jag spendera de kommande åtta månaderna.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
I Finland finns det tre sorters skolor efter högstadiet. Gymnasier som är helt teoretiska, yrkesskolor som är yrkesinriktade och folkhögskolor som kan variera ganska mycket. Bara gymnasier ger behörighet för universitetsstudier.

Alltså, vill man jobba inom byggnadsbranschen eller bli mekaniker eller frisör går man yrkes och behöver inte läsa så mycket onödig teori. Vill man gå högre går man gymnasiet. Folkhögskolorna fyller ofta ganska specifika syften, t.ex. som ett 10:e skolår där man höjer betygen efter högstadiet för att komma in till gymnasiet.

Edit: Hijacked, Romar!

Då kan man ju knappast jämföra svenska gymnasiet med enbart gymnasiedelen i finland. Svenska gymnasiet innehåller ju alla dom delarna. Det teoretiska med sam, nv och teknik. Yrkesdelen med fordon, el, HR och allt vad dom heter och IV för att läsa upp betyg.

Romar: Grattis!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Då kan man ju knappast jämföra svenska gymnasiet med enbart gymnasiedelen i finland. Svenska gymnasiet innehåller ju alla dom delarna. Det teoretiska med sam, nv och teknik. Yrkesdelen med fordon, el, HR och allt vad dom heter och IV för att läsa upp betyg.

Romar: Grattis!

Stämmer mycket väl Fast en stor skillnad mellan de teoretiska gymnasierna i Sverige och finska gymnasier är studentexamen. Fast den orkar jag inte dra upp nu

Info om studentexamen: http://www.ylioppilastutkinto.fi/se/studentexamen/info/

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
I Finland finns det tre sorters skolor efter högstadiet. Gymnasier som är helt teoretiska, yrkesskolor som är yrkesinriktade och folkhögskolor som kan variera ganska mycket. Bara gymnasier ger behörighet för universitetsstudier.

Alltså, vill man jobba inom byggnadsbranschen eller bli mekaniker eller frisör går man yrkes och behöver inte läsa så mycket onödig teori. Vill man gå högre går man gymnasiet. Folkhögskolorna fyller ofta ganska specifika syften, t.ex. som ett 10:e skolår där man höjer betygen efter högstadiet för att komma in till gymnasiet.

Edit: Hijacked, Romar!

Det systemet tycker jag är värdelöst. Om jag skulle gått gymnasiet i Finland skulle jag inte kunna söka in till högskolan som jag gjort för några veckor sen. Är man osäker på vad man vill som jag var är det inte alltid så lätt att välja rätt..

Men som tur var så gick jag gymnasiet i Sverige och behövde bara läsa in en kurs för att vara behörig till programmet jag sökt.

OT: Grattis

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

Grattis får man väl säga!

Det är en mycket märklig känsla att jobba, bo hemifrån och så att säga styra sin egen båt. Man har ju varit van vid motsatsen hela livet. Jag tycker det är riktigt skönt, jag fick fast jobb för snart ett år sedan och flyttade hemifrån den första mars i år. Känns kanon men samtidigt väldigt underligt, det blir som att ett kapitel av ens liv är avslutat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoi
Det systemet tycker jag är värdelöst. Om jag skulle gått gymnasiet i Finland skulle jag inte kunna söka in till högskolan som jag gjort för några veckor sen. Är man osäker på vad man vill som jag var är det inte alltid så lätt att välja rätt..

Men som tur var så gick jag gymnasiet i Sverige och behövde bara läsa in en kurs för att vara behörig till programmet jag sökt.

OT: Grattis

Klart du kunde söka in till högskolan. Med finsk studentexamen kan du söka in till vilken skola som helst... om du inte vet vad du vill bli eller vet att du vill ha en högskole- eller universitetsutbildning går du bara gymnasiet. Vet du att du vill bli bilmekaniker, elmekaniker, frisör etc. går du yrkesskolan. Sen är inte folkhögskolor egentligen högskolor heller om du undrade över det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Klart du kunde söka in till högskolan. Med finsk studentexamen kan du söka in till vilken skola som helst... om du inte vet vad du vill bli eller vet att du vill ha en högskole- eller universitetsutbildning går du bara gymnasiet. Vet du att du vill bli bilmekaniker, elmekaniker, frisör etc. går du yrkesskolan. Sen är inte folkhögskolor egentligen högskolor heller om du undrade över det.

Jag vet att en folkhögskola inte är samma sak som en högskola, varför skulle jag inte veta det?

Bara för att man har valt ett yrke, betyder inte det att man vill jobba som det i hela sitt liv. Dessutom så behöver man inte veta att man vill jobba som det man utbildar sig till. Finns ju ett bra exempel, Läkarlinjen. Där många söker just bara för att dom kan, inte för att dom tycker om att vårda människor etc.

Visa signatur

60 Rogue @ Vek'nilash 60 Druid @ Zenedar (Nerlagd) 60 Rogue @ Zenedar (Nerlagd) Notebook: Dothan 2GHz | 1024MB 400MHz RAM | GF 6800 Go 256MB | 17" TFT | Server: AMD Athlon64 3200+ 939 0.09 | 2x Corsair Value 512 DDR400 Dualmode | Seagate 1x 250GB 1x 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoi
Jag vet att en folkhögskola inte är samma sak som en högskola, varför skulle jag inte veta det?

Bara för att man har valt ett yrke, betyder inte det att man vill jobba som det i hela sitt liv. Dessutom så behöver man inte veta att man vill jobba som det man utbildar sig till. Finns ju ett bra exempel, Läkarlinjen. Där många söker just bara för att dom kan, inte för att dom tycker om att vårda människor etc.

No problem... om du först söker in till yrkes kan du sen söka in till en högskola med någorlunda samma inriktning som ditt yrke och därmed byta lite. Har du gått gymnasiet är det inget problem, du söker bara in till den utbildning du vill eftersom du har kompetens för alla landets utbildningar (beror lite på, vissa utbildningar som t.ex. diplomingenjör kräver lite extra för att du ska kunna söka in). Om du redan vet vilket yrke du vill ha efter grundskolan men ändå vill ha universitetskompetens kan du alltid söka in till en s.k. kombi-linje, som kombinerar studier på en yrkesskola med studier på ett gymnasium. Med en sån utbildning har du ett yrke efter 3 år men kan också söka vidare till högre utbildningar.

Så det är inget problem att byta yrke om man vill göra det. Ignorera det med folkhögskolor. Jag var lite förvirrad bara.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum