Geforce 9800 GX2 mot Radeon HD 3870 X2

Permalänk
Melding Plague

Geforce 9800 GX2 mot Radeon HD 3870 X2

Nvidias senaste grafikkort heter Geforce 9800 GX2 och består av två sammankopplade grafikprocessorer. Ifall tekniken fungerar bra bör detta vara en formidabel motståndare i kampen om prestandatronen. Följ med när SweClockers testar toppmodellen i Geforce 9-serien och granskar hur grafikkortet står sig mot bland annat Radeon HD 3870 X2.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen Prestandamonster Vs. Prestandamonster.

Visa signatur

Mr. Livingstone , I Presume.
[-Pale-] . Rest in P.

Permalänk
Avstängd

Weei intressant test! Bra genomfört också.

Ska bli kul att se hur ATI's nästa serie ställer sig mot 9800GX2!

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem

Priset är väl glädjedödaren Nr.1 för de flesta

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

GX2 skalar ju betydligt bättre än man trodde. Dock så är svårt att svälja med den höga prislappen.

Bra test i alla fall. Tummen upp.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Ser man på, bättre prestanda i GX2 än jag hade väntat mig. Nu blir det bara att vänta på GTX då.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Även om 3870x2 har 2 gpu:er så är det roligt att se att de äntligen slår 8800gts på fingrarna.
Hoppas bara nästa serie knappar in lite mer på prestandakungen.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem

Varför testade de med den där 4xDVI-versionen? Den klockar ju inte lika bra som det vanliga 3870x2-kortet?

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

ljudniveauer

Fint test, mer sånthär! ;D Kanske rentutav ett test med SLI 8800GTS mot 9800GX2 för att utröna ett och annat...

Skulle vilja se diagram över ljudnivåerna på dessa tre kort då de förmodligen låter som dammsugare.. ( ? )

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk

Kul att 3850X2 hade nära hälften så låga tempraturer.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre enbart spel som är kända för att gå bättre hos nVidia grafikkort än AMD/ATI.

Så att folk tänker på det.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Fint test, mer sånthär! ;D Kanske rentutav ett test med SLI 8800GTS mot 9800GX2 för att utröna ett och annat...

Skulle vilja se diagram över ljudnivåerna på dessa tre kort då de förmodligen låter som dammsugare.. ( ? )

Det skulle faktsikt vara intresant att se hur 8800GT/GTS står sig i SLI mot GX2, då det ligger på samma prisklass. Kanske även dra med 9600GT i SLI för att få en ännu bättre jämförelse.

Annars, super test! Blir bara mer och mer sugen på ett 9800GX2 när jag läser dessa tester.

Permalänk
Medlem

ser ut som ATi har lite drivrutinspoblem om man kollar på 3dmarks i gämförelse med spelprestandan men i villket fall oms hellst så skulle jag även vilja se hur dom presterat i SLI/crossfire. hoppas att man får se fler nya rekord med ATIs 3870x2 än med Nvidias grafikkort så¨kanske de hjälper försäljningen lite så att ATI drar in lite pengar till AMD

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

Bra test Sweclockers. Skoj att ni hann med att få in Asus kortet från ATi.
------------------------------------------------
Så, kan alla ge sig om att 9800GX2 presterar "lite" bättre än HD3870X2? Borka?

Jag har redan bevisat det med över 10 olika prestandatester att 9800GX2 fullkomligt slänger X2 i väggen men eftersom de testerna inte vart "trovärdiga" sidor så fick jag väl hålla snattran till det Sweclockers lansera sitt test. Det vore dumt att påstå att Sweclockers tester är felaktiga. Ah, RV770 skall bli intressant samt 9800GTX.

Now who's your daddy again?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ojdå.. vann NVIDIA igen ? Vad förvånad jag blev.. eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Now who's your daddy again?

Dojan, I am your father...

Permalänk
Avstängd

Väntar alltid på swec's tester... skiter i alla andra tester då jag endast litar på swec's!

Mycket bra test swec klapp klapp... men tycker nvidia har totalt misslyckats med fläkten/kylningen på gx2an?..

Herregud ut med varma luften ur burken och gör för guds skull ett större utblås herregud !!!

Men jag gillar ati's serie kallt och trevligt kort!

Permalänk

Vad roligt att se att det nästan var spelbart i very-high på 1920x1200. Förhoppningsvis flyter det på bra då med nästa serie grafikkort.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Avstängd

Jag själv kommer att strunta i 9+++serien faktiskt... ej värt det tycker inte jag... 8800 serien med ett annat namn o lite andra minnen nej tack nvidia den blåsningen går inte jag på!

Får bli ett gts 512 igen grymt kort för bra pris...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Ojdå.. vann NVIDIA igen ? Vad förvånad jag blev.. eller inte.

nvidias kort är ju mycket dyrare

Visa signatur
Permalänk

Bara jag som tycker att temperaturerna inte är särskilt farliga? Iofs så sitter jag väl på ett av de hetaste korten genom tiderna också.

Oavsett är jag snål på bägge korten (3870X2 & 9800GX2), tyvärr verkar inte plånboken tillåta nåndera för tillfället...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Ojdå.. vann NVIDIA igen ? Vad förvånad jag blev.. eller inte.

nvidias kort är ju mycket dyrare

Det råder ingen tvekan om att Geforce 9800 GX2 övertar prestandatronen men Radeon HD 3870 X2 har ett lägre pris. Som vanligt kommer säkert båda korten att finna sina köpare men prisnivån känns inte orimlig för 9800 GX2 om man ser till vad prestandakorten kostat tidigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Bara jag som tycker att temperaturerna inte är särskilt farliga? Iofs så sitter jag väl på ett av de hetaste korten genom tiderna också.

Oavsett är jag snål på bägge korten (3870X2 & 9800GX2), tyvärr verkar inte plånboken tillåta nåndera för tillfället...

Det är väl egentiligen det som är hvudproblemet numera.. håller ju på att kräkas när man ser en del av priserna

Permalänk
Avstängd

Jag hade köpt ati kortet om det hade legat runt 2500kr tycker inte det är värt mer än så!

Permalänk
Medlem

Grymt test, gillar OC-ade 9800X2an i Crysis, verkar som nVidia börjat få fatt på driversen.

Har nVidia några nya grejjer på gång inom närmaste året eller kommer 9800X2-serien vara the top of the line för ett tag framöver?

Permalänk

Dyrt? Mitt 8k8 gtx ultra gick på en del mer än 9800x2. Nu kan man ju "uppgradera" med anledningar istället för rättfärdiganden.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Saknade en jämnförelse med "förra" generationens monster: 8800 Ultra. Asus ska ha en klapp på axeln för den där otroliga kyllaren, trots att kortet förbrukar mer el så är det mycket mycket svalare än sin konkurent.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

jag fick betala 3800:- för mitt 9800GX2 så jag är nöjd, får bra pris för mitt 8800GT också.

POMAH: det finns reviews som jämför ULTRA och GX2 ute, kommer inte ihåg vilken sida som hade den.

ON: det ser rätt bra ut. sen med nyare drivrutiner kanske man vågar hoppas på bättre prestanda, inga mirakel men lite bättre iaf

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test!

Finns det något liknande då man jämför 8800GTS i SLI mot GX2an?

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk