Er uppfattning av uppkörning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Har du någon källa på när de införde detta? För så var det inte när mina vänner tog kortet under sensommaren, eller när jag tog det hösten 06. Dock var det en myt om detta som cirkulerade redan då.

Jag har i alla fall läst om att ECO-driving ska finnas med i uppkörningen. Jag vet dock inte om det är så redan nu eller om det ska implementeras snart.

Jag har gått en ECO-driving kurs för mitt arbete och det är väldans drygt och fånigt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag har i alla fall läst om att ECO-driving ska finnas med i uppkörningen. Jag vet dock inte om det är så redan nu eller om det ska implementeras snart.

Jag har gått en ECO-driving kurs för mitt arbete och det är väldans drygt och fånigt.

Aha, skulle vara jobbigt i så fall. Glad att man slapp

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Har du någon källa på när de införde detta? För så var det inte när mina vänner tog kortet under sensommaren, eller när jag tog det hösten 06. Dock var det en myt om detta som cirkulerade redan då.

Jag kan säga att när jag körde min uppkörning i början av januari i år så hade de "ECO-driving" i protokollet som inspektören bedömde på. Jag anser att detta är lite löjligt tryck på alla elevaspiranter som ska ta körkort och som kan kuggas lätt på det momentet t.ex.

- Du motorbromsade inte och du glömde hoppa över växlar, du är inte godkänd.

Visst är det bra med kunskap men varför göra allt så mycket svårare och dyrare att ta körkort när det redan är svårt att ta körkort här i Sverige. Jag personligen har vant mig vid att köra "ECO-driving" eftersom så blev jag lärd på trafikskolan.

Hoppas jag bidrar till en bättre miljö! *ironi*

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

Att hoppa i växlarna och motorbromsa behöver ju inte vara kopplat till eco driving.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funz
Att hoppa i växlarna och motorbromsa behöver ju inte vara kopplat till eco driving.

Men det finns inom ECO-driving.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Titus^
Jag kan säga att när jag körde min uppkörning i början av januari i år så hade de "ECO-driving" i protokollet som inspektören bedömde på. Jag anser att detta är lite löjligt tryck på alla elevaspiranter som ska ta körkort och som kan kuggas lätt på det momentet t.ex.

- Du motorbromsade inte och du glömde hoppa över växlar, du är inte godkänd.

Visst är det bra med kunskap men varför göra allt så mycket svårare och dyrare att ta körkort när det redan är svårt att ta körkort här i Sverige. Jag personligen har vant mig vid att köra "ECO-driving" eftersom så blev jag lärd på trafikskolan.

Hoppas jag bidrar till en bättre miljö! *ironi*

Hoppa över växlar är dock inte bra för miljön, du sliter ut bilen snabbare då du måste varva högre för att accelerera lika fort.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hoppa över växlar är dock inte bra för miljön, du sliter ut bilen snabbare då du måste varva högre för att accelerera lika fort.

Nej om du hoppar över växlar så ligger du de facto inte på höga varvtal under längre perioder som om du går från 1:an till 2:an och sedan till 3:an. Du ska inte gasa i onödan utan följa bilens varvtal och hålla jämna varv konstant.

"Förarens vanligaste fel:

Kör på 1:ans växel för länge
Hoppar ej över växlar
Ligger kvar på 2-3:ans växlar i st.f. att växla upp
Släpper gasen för sent
Gasar i onödan
"
från http://www.str.se/Miljo/Ecodriving/Korsatt/

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej om du hoppar över växlar så ligger du de facto inte på höga varvtal under längre perioder som om du går från 1:an till 2:an och sedan till 3:an. Du ska inte gasa i onödan utan följa bilens varvtal och hålla jämna varv konstant.

"Förarens vanligaste fel:

Kör på 1:ans växel för länge
Hoppar ej över växlar
Ligger kvar på 2-3:ans växlar i st.f. att växla upp
Släpper gasen för sent
Gasar i onödan
"
från http://www.str.se/Miljo/Ecodriving/Korsatt/

Klart du gör. Om du skall accelerera upp till 100 men endast via 1an 3an 5an t.ex. Då måste du ligga längre på 1an och 3an för att kunna accelerera lika snabbt som 1an 2an 3an osv. Detta för att 3ans växel har en sådan låg verkningsgrad på låga varv. Detta gör att bilen tar mer stryk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leifiplomerosftw
Bättre för miljön, sämre för bilen mao.
Sjäkv skiter jag i miljön och fokuserar på bilen och ekonomin

Jo men sämre för bilen = går sönder snabbare = mer skrotning = behöver göras fler bilar. Det lär överträffa den lilla vinsten man får via att mindre utsläpp sker.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Bilen rasar inte för att man varvar ett par hundra varv extra. Faktum är att det är bra för bilen att varva ordentligt emellanåt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klart du gör. Om du skall accelerera upp till 100 men endast via 1an 3an 5an t.ex. Då måste du ligga längre på 1an och 3an för att kunna accelerera lika snabbt som 1an 2an 3an osv. Detta för att 3ans växel har en sådan låg verkningsgrad på låga varv. Detta gör att bilen tar mer stryk.

Jo men sämre för bilen = går sönder snabbare = mer skrotning = behöver göras fler bilar. Det lär överträffa den lilla vinsten man får via att mindre utsläpp sker.

Ok bäst du ringer eco-driving kurserna landet över då. För deras undersökningar verkar visa på helt andra saker än vad din undersökning visar.

Personligen tror jag heller på STRs miljöavdelning än vad du kommit fram till. Känns som att de nog undersökt saken bättre.

Och nej du behöver inte ligga längre på ettan för att komma till 3:an. Det är det som är själva poängen. 1an är en startväxel och det behövs inte många sekunder innan du går över till 3:an. Personligen skiter jag i allt som har med eco-driving att göra, men jag vet hur man kör på det sättet och det är klart att man sparar mer bränsle och att det är mer miljömedvetet.

Motorn mår för övrigt bättre att vara på högre varvtal än vad man får om man använder sig av alla växlar. Så det är inte alls så att motorn tar mer stryk. Då kör ni inte på rätt sätt. Du ska växla upp snabbt och hålla konstant samma varvtal. Dvs mindre skillnader än vad som händer när man kör själv. Varje ggr du växlar en "onödig" gång så sjunker varvtalen tillfälligt det är det du ska undvika.

Lättast är om du går en eco-driving kurs istället eller läser på om ämnet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag tror många är usla på är att utnyttja motorbromsen. Spar både bränsle och är säkrare eftersom det ger en mjukare körstil.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Er uppfattning av uppkörning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund
Genom att ta betalt av den som bokar tiden? Förstår inte hur du tänkt dig att de ska kunna ta betalt av någon som inte bokat en tid? Om trafikskolan bokar en tid åt Kalle och Kalle uteblir, är det då VV som Kalle inte haft kontakt med eller trafikskolan som Kalle beställt av som kan driva in en avgift från Kalle?

Det blir ingen extra administration alls. Man tar betalt av den den som beställer något. Så fungerar all fakturering i samhället. Om körskolan ska låna ut sin bil lär ändå körskolan beställa uppkörning hos VV och planera in elever och bilar så att det blir rationellt.

Angående faktureringen så kan det ju inte vara så svårt att lägga på VV:s avgift för en uppkörning på priset. Kuggar eleven så lär trafikskolan ändå ta betalt för nytt lån av bil + ny uppkörning. Det är inte speciellt avancerat och det finns redan idag körskolor som gör så här så förstår inte ditt prat om att det skulle vara supersvårt för att trafikskolor ibland är små företag.

Det är väl ganska givet att om trafikskolorna ska ta betalt för vägverkets avgifter att det blir extra administration för då måste trafikskolan i sin tur betala avgiften till vägverket. Det måste du väl se själv att det blir en onödig omväg? Och jag vill att du nämner EN enda trafikskola som tar betalt för vägverkets avgift och i sin tur betalar den till vägverket.

Det du föreslår är inte en praktisk lösning och om det vore en praktisk lösning så skulle den vara vidspridd bland trafikskolor något det inte är. Jag förstår inte varför en trafikskola skulle avlasta sina kunder från ekonomiskt ansvar gentemot myndigheten Vägverket. Vägverket får väl sköta sina egna kunder? Kan inte förstå hur det är en trafikskolas jobb att sköta elevernas inbetalning till vägverket.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ok bäst du ringer eco-driving kurserna landet över då. För deras undersökningar verkar visa på helt andra saker än vad din undersökning visar.

Personligen tror jag heller på STRs miljöavdelning än vad du kommit fram till. Känns som att de nog undersökt saken bättre.

Och nej du behöver inte ligga längre på ettan för att komma till 3:an. Det är det som är själva poängen. 1an är en startväxel och det behövs inte många sekunder innan du går över till 3:an. Personligen skiter jag i allt som har med eco-driving att göra, men jag vet hur man kör på det sättet och det är klart att man sparar mer bränsle och att det är mer miljömedvetet.

Motorn mår för övrigt bättre att vara på högre varvtal än vad man får om man använder sig av alla växlar. Så det är inte alls så att motorn tar mer stryk. Då kör ni inte på rätt sätt. Du ska växla upp snabbt och hålla konstant samma varvtal. Dvs mindre skillnader än vad som händer när man kör själv. Varje ggr du växlar en "onödig" gång så sjunker varvtalen tillfälligt det är det du ska undvika.

Lättast är om du går en eco-driving kurs istället eller läser på om ämnet.

Men det säger ju säg själv, verkningsgraden på 3ans växel är sjukt låg under 30 km/h. De flesta nyare bilar jag kört har en bra verkningsgrad på 3an växel runt 45+ km/h. Ska du accelera acceptabelt skall du tidigast lägga i 3an vid 40 km/h, om du vill köra upp i 40 km/h på ettan kommer du övervarva motorn. Går du genom 2an behöver du således inte varva lika mycket för växla till 3an vid 40 km/h. Samma sak med 5an, den brukar ha bra verkningsgrad runt 90+ km/h, vill du köra på 3an till 90 km/h kommer du behöva varva mer än om du går genom 4an.

Du kan oftast köra på 3an från 15 km/h, men du har så låg verkningsgrad så din acceleration är mycket långsammare. Eco-driving kurserna tar förmodligen noll hänsyn till att man faktiskt inte vill ta 5 extra sekunder på sig till 100 km/h.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men det säger ju säg själv, verkningsgraden på 3ans växel är sjukt låg under 30 km/h. De flesta nyare bilar jag kört har en bra verkningsgrad på 3an växel runt 45+ km/h. Ska du accelera acceptabelt skall du tidigast lägga i 3an vid 40 km/h, om du vill köra upp i 40 km/h på ettan kommer du övervarva motorn. Går du genom 2an behöver du således inte varva lika mycket för växla till 3an vid 40 km/h. Samma sak med 5an, den brukar ha bra verkningsgrad runt 90+ km/h, vill du köra på 3an till 90 km/h kommer du behöva varva mer än om du går genom 4an.

Du kan oftast köra på 3an från 15 km/h, men du har så låg verkningsgrad så din acceleration är mycket långsammare. Eco-driving kurserna tar förmodligen noll hänsyn till att man faktiskt inte vill ta 5 extra sekunder på sig till 100 km/h.

Alltså ecodriving går ut på att ta dig från plats A till plats B så fort som möjligt med så lite åtgång av drivmedel som möjligt så ecodriving tar mycket väl hänsyn till acceleration, du ska upp i den hastighet du ska använda så fort som möjligt och sedan avvika från den så lite som möjligt.

Du vill ju undvika stillastående, stillastående är ecodrivingens dödssynd för under tiden bilen står stilla så är bränsleförbrukningen oändlig i referens till hur långt du tar dig. ´

Grejjen är ju inte att du ska hoppa på växlar vid VARJE start utan där det är möjligt. Startar du i motlut är det självklart att bilen inte pallar hoppa mellan växlar. Startar du däremot i medlut så är det busenkelt. Någon form av bondförnuft får man väl tro att du har?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Alltså ecodriving går ut på att ta dig från plats A till plats B så fort som möjligt med så lite åtgång av drivmedel som möjligt så ecodriving tar mycket väl hänsyn till acceleration, du ska upp i den hastighet du ska använda så fort som möjligt och sedan avvika från den så lite som möjligt.

Du vill ju undvika stillastående, stillastående är ecodrivingens dödssynd för under tiden bilen står stilla så är bränsleförbrukningen oändlig i referens till hur långt du tar dig. ´

Grejjen är ju inte att du ska hoppa på växlar vid VARJE start utan där det är möjligt. Startar du i motlut är det självklart att bilen inte pallar hoppa mellan växlar. Startar du däremot i medlut så är det busenkelt. Någon form av bondförnuft får man väl tro att du har?

Även i medlut så kommer du accelerera långsammare ifall du hoppar växlar än om du inte gör det, detta ifall du inte går upp i högre varvtal när du hoppar växlar. Om du inte tror det kan du ju testa själv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Behöver bara säga ett ord egentligen: försumbart.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Behöver bara säga ett ord egentligen: försumbart.

Nej nej, vi pratar sekunder här. Dvs långt ifrån försumbart. Jag håller med om att utsläppen blir lägre ifall du kör som de vill med ecodriving, dock får du välja mellan att accelelerare långsammare (vilket jag aldrig skulle göra, förlorar tid, blockerar andra osv osv), eller slita mer på bilen, vilket i slutet leder till stor miljöpåverkan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nej nej, vi pratar sekunder här. Dvs långt ifrån försumbart. Jag håller med om att utsläppen blir lägre ifall du kör som de vill med ecodriving, dock får du välja mellan att accelelerare långsammare (vilket jag aldrig skulle göra, förlorar tid, blockerar andra osv osv), eller slita mer på bilen, vilket i slutet leder till stor miljöpåverkan.

vaddå menar du fortfarande alltså att eco-driving kurserna har fel? Att när de säger att du sparar miljön. bensin och bilen så vet du bättre än dem? Snacka om storhetsvansinne.

Tänk efter istället. Jag orkar inte leta upp min eco-driving bok.

Du gör hur som helst det vanligaste felet. Du antar att du behöver andra växeln för att accellera , det behöver du inte i de allra flesta fall. Att jag skiter i ecodriving har mycket med lathet och att jag helt enkelt inte bryr mig. MEN jag vet att det är mer effektivt, det spar på miljön och det sparar på bilen.

Om du använder tvåan också så kommer bilen tappa varvtal när du växlar 2 ggr istället för en. Kolla varvmätaren när du växlar. Direkt när du har de rätta varven så växlar du in trean, särskilt moderna bilar så är trean lagom stark att kunna göra det. På riktigt gamla bilar är det möjligt att den inte riktigt orkar. Och du ska snabbt accellera upp i den hastighet du ska använda. Och sen ska du försöka hålla motorn på en viss varvnivå. Det är då motorn slits som minst.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
vaddå menar du fortfarande alltså att eco-driving kurserna har fel? Att när de säger att du sparar miljön. bensin och bilen så vet du bättre än dem? Snacka om storhetsvansinne.

Tänk efter istället. Jag orkar inte leta upp min eco-driving bok.

Du gör hur som helst det vanligaste felet. Du antar att du behöver andra växeln för att accellera , det behöver du inte i de allra flesta fall. Att jag skiter i ecodriving har mycket med lathet och att jag helt enkelt inte bryr mig. MEN jag vet att det är mer effektivt, det spar på miljön och det sparar på bilen.

Om du använder tvåan också så kommer bilen tappa varvtal när du växlar 2 ggr istället för en. Kolla varvmätaren när du växlar. Direkt när du har de rätta varven så växlar du in trean, särskilt moderna bilar så är trean lagom stark att kunna göra det. På riktigt gamla bilar är det möjligt att den inte riktigt orkar. Och du ska snabbt accellera upp i den hastighet du ska använda. Och sen ska du försöka hålla motorn på en viss varvnivå. Det är då motorn slits som minst.

Gör såhär, gå ut och gasa upp till 100 km/h genom att använda alla växlar, 1an skall du inte använda över 1500 varv, 2an inte över 2500, 3an inte över 3200 varv eller så, 4an bör du växla från vid 3500. Samtidigt tar du tid hur lång tid det tar att ta sig till 100 km/h. Sen gör du om allting när du endast använder 1an, 3an, 5an. Du lär ta några extra sekunder på dig, 2-3 sekunder kan jag tänka mig.

Jag har inte hittat några belägg för att du skulle spara bilen med ecodriving, kan du länka källa? Jag har aldrig hävdat att du inte skulle släppa ut mindre genom att köra så.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nej nej, vi pratar sekunder här. Dvs långt ifrån försumbart. Jag håller med om att utsläppen blir lägre ifall du kör som de vill med ecodriving, dock får du välja mellan att accelelerare långsammare (vilket jag aldrig skulle göra, förlorar tid, blockerar andra osv osv), eller slita mer på bilen, vilket i slutet leder till stor miljöpåverkan.

Äsch det får väl stå för dig. När jag accelererar i en bilkö på MITT sätt dvs jag använder sällan andra växeln så får de som ligger bakom ändå äta mitt vägdamm. Mer än så anser jag inte att jag behöver göra jag ligger inte i vägen för någon. Sen om jag rent praktiskt skulle kunna kapa 2 sekunder på min 0-90 acceleration tycker jag är helt ovesäntligt så bråttom har jag inte så länge jag inte är ivägen för någon annan.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Gör såhär, gå ut och gasa upp till 100 km/h genom att använda alla växlar, 1an skall du inte använda över 1500 varv, 2an inte över 2500, 3an inte över 3200 varv eller så, 4an bör du växla från vid 3500. Samtidigt tar du tid hur lång tid det tar att ta sig till 100 km/h. Sen gör du om allting när du endast använder 1an, 3an, 5an. Du lär ta några extra sekunder på dig, 2-3 sekunder kan jag tänka mig.

Jag har inte hittat några belägg för att du skulle spara bilen med ecodriving, kan du länka källa? Jag har aldrig hävdat att du inte skulle släppa ut mindre genom att köra så.

Gå in på närmaste trafikskola så förklarar de nog det snabbt för dig. Du förlorar några sekunder i början men i det långa loppet så vinner du både tid och bränsle. Tro mig jag har testat och testresultaten visade på samma sak.

Kör den en stadstrafik slinga på ca 5-6km en med ecodriving och en utan. Och nej jag behövde inte vara upp ettan för att ta mig till trean det gick ryckfritt och bra. Man lär sig att gasa upp till rätt nivå med gaspedalen. Kursen fick vi av arbetet specifikt för att det spar på bränsle, tid och på bilslitage. Inte pga miljön.

Det är däremot dödstråkigt att köra så och jag skulle aldrig göra det av den anledning, dessutom kör jag helautomatbilar och inte manuellt växlade på arbetet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Äsch det får väl stå för dig. När jag accelererar i en bilkö på MITT sätt dvs jag använder sällan andra växeln så får de som ligger bakom ändå äta mitt vägdamm. Mer än så anser jag inte att jag behöver göra jag ligger inte i vägen för någon. Sen om jag rent praktiskt skulle kunna kapa 2 sekunder på min 0-90 acceleration tycker jag är helt ovesäntligt så bråttom har jag inte så länge jag inte är ivägen för någon annan.

Jo men vilka varvtal är du uppe i? Jag ligger sällan mycket över 3000-3500 varv på växlar under 4an/5an. Detta då jag anser att det sliter onödigt på bilen.

Och Sentenced. Vad menar du med några sekunder i början? Menar du vid start eller? För mig är accelerationen och att inte slita på bilen långt viktigare än bensinåtgång samt miljöpåverkan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo men vilka varvtal är du uppe i? Jag ligger sällan mycket över 3000-3500 varv på växlar under 4an/5an. Detta då jag anser att det sliter onödigt på bilen.

Men du ligger istället på för höga varvtal när du kör med tvåan, för bilens motor mår egentligen bättre att ha högre jämna varvtal än att gå några sekunder på låg växel men högre varvtal. Alla bilar klarar av att ligga på 3000varv med treans växel, du gasar upp samtidigt istälelt för att ligga på låg gas med tvåan.

Jag kan bara säga så här. jag körde slingan på 5-6km en med vanlig körning, en med ecodriving, ecodrivingkursen har en mätare fast på bilen. Den mäter mängder med saker på motorn, varvtal i snitt , bensinåtgång, sträcka, osv osv osv.

Den visar helt klart att du tjänade på allt, tid, slitage och pengar samt miljön.

Som jag sa tidigare, prata med en trafikskola istället de kan förklara mer lättförståligt. Känns lite som att du argumenterar mot gravitationslagen nu bara för att du inte förstår den.

*** EDIT ****

"Sparsam körning är en körteknik som kan ge 10 - 20% lägre bränsleförbrukning än det körsätt som de flesta har idag. Tekniken är framtagen för att minska bilismens miljöpåverkan, men den medför samtidigt påtagligt lägre bränslekostnader och mindre slitage på bilen."

"En modern motor har bäst utbyte på låga varvtal. Därför ska man växla upp tidigt. Ettan är oerhört törstig och ska bara användas de allra första metrarna från stillastående. Femman fungerar oftast utmärkt för marschfarter även under 50 km/tim. Man hoppar normalt över växlar när man övergår från acceleration till marschfart. Detta är tvärt emot vad som förr lärdes ut på bilskolorna.
"

http://www.kavlinge.se/toppmeny/miljonatur/miljotips/ecodrivi...

*** EDIT 2 ***
Från vägverket: http://www.vv.se/filer/publikationer/ed0515mh.pdf

Allt detta kunde du hittat på ett par lätta sökningar istället för att tvinga oss att försöka bevisa något som både vägverket och ecodriving kursledarna redan är ense om.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo men vilka varvtal är du uppe i? Jag ligger sällan mycket över 3000-3500 varv på växlar under 4an/5an. Detta då jag anser att det sliter onödigt på bilen.

Och Sentenced. Vad menar du med några sekunder i början? Menar du vid start eller? För mig är accelerationen och att inte slita på bilen långt viktigare än bensinåtgång samt miljöpåverkan.

Beror väl lite på vilken hastighet det är på den väg jag åker på. Är det 90 jag ska upp till så kanske jag kör ettan och tvåan och sedan från tvåan hoppar till fyran och sedan när jag nått marshfart (dvs 90) så lägger jag i femman. Är det 50 eller 70 så hoppar jag från ettan till trean vid kanske 3000rpm. Sedan det vanligaste är nog kanske ettan, tvåan,trean och sedan hoppa över fyran direkt till 5an. Det gör jag oftast om jag startar på rak väg eller något motförslut.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men du ligger istället på för höga varvtal när du kör med tvåan, för bilens motor mår egentligen bättre att ha högre jämna varvtal än att gå några sekunder på låg växel men högre varvtal. Alla bilar klarar av att ligga på 3000varv med treans växel, du gasar upp samtidigt istälelt för att ligga på låg gas med tvåan.

Jag kan bara säga så här. jag körde slingan på 5-6km en med vanlig körning, en med ecodriving, ecodrivingkursen har en mätare fast på bilen. Den mäter mängder med saker på motorn, varvtal i snitt , bensinåtgång, sträcka, osv osv osv.

Den visar helt klart att du tjänade på allt, tid, slitage och pengar samt miljön.

Som jag sa tidigare, prata med en trafikskola istället de kan förklara mer lättförståligt. Känns lite som att du argumenterar mot gravitationslagen nu bara för att du inte förstår den.

*** EDIT ****

"Sparsam körning är en körteknik som kan ge 10 - 20% lägre bränsleförbrukning än det körsätt som de flesta har idag. Tekniken är framtagen för att minska bilismens miljöpåverkan, men den medför samtidigt påtagligt lägre bränslekostnader och mindre slitage på bilen."

"En modern motor har bäst utbyte på låga varvtal. Därför ska man växla upp tidigt. Ettan är oerhört törstig och ska bara användas de allra första metrarna från stillastående. Femman fungerar oftast utmärkt för marschfarter även under 50 km/tim. Man hoppar normalt över växlar när man övergår från acceleration till marschfart. Detta är tvärt emot vad som förr lärdes ut på bilskolorna.
"

http://www.kavlinge.se/toppmeny/miljonatur/miljotips/ecodrivi...

*** EDIT 2 ***
Från vägverket: http://www.vv.se/filer/publikationer/ed0515mh.pdf

Allt detta kunde du hittat på ett par lätta sökningar istället för att tvinga oss att försöka bevisa något som både vägverket och ecodriving kursledarna redan är ense om.

Höga varvtal med 2an? Oftast kör jag 1an till 1200 varv, 2an till 2500 varv, 3an till 3200 varv, 4an till 3500 sen 5an.

Håller med dig om att bilen mår bättre av jämna höga varvtal, men för att få 3an att ha hög verkningsgrad när du sätter i den måste du ju köra 1an till över 2500 varv, detta blir inte alls bra.

Och dina edits... Den första länken plus det du skrev är ju inget nytt? Att morderna bilar ger bäst mil per liter vid låga varvtal. Men där pratar de om marschfart, inte om acceleraton.

I vägverkets grejj kunde jag inte hitta några tider på hur snabbt de accelererade eller så.

Jag pratar endast om att acceleration blir lidande om du inte använder höga varvtal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Beror väl lite på vilken hastighet det är på den väg jag åker på. Är det 90 jag ska upp till så kanske jag kör ettan och tvåan och sedan från tvåan hoppar till fyran och sedan när jag nått marshfart (dvs 90) så lägger jag i femman. Är det 50 eller 70 så hoppar jag från ettan till trean vid kanske 3000rpm. Sedan det vanligaste är nog kanske ettan, tvåan,trean och sedan hoppa över fyran direkt till 5an. Det gör jag oftast om jag startar på rak väg eller något motförslut.

3000 varv på 1an är ju extremt dåligt för bilen, jag kör max 1800 varv på 1an.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Höga varvtal med 2an? Oftast kör jag 1an till 1200 varv, 2an till 2500 varv, 3an till 3200 varv, 4an till 3500 sen 5an.

Håller med dig om att bilen mår bättre av jämna höga varvtal, men för att få 3an att ha hög verkningsgrad när du sätter i den måste du ju köra 1an till över 2500 varv, detta blir inte alls bra.

Och dina edits... Den första länken plus det du skrev är ju inget nytt? Att morderna bilar ger bäst mil per liter vid låga varvtal. Men där pratar de om marschfart, inte om acceleraton.

I vägverkets grejj kunde jag inte hitta några tider på hur snabbt de accelererade eller så.

Jag pratar endast om att acceleration blir lidande om du inte använder höga varvtal.

3000 varv på 1an är ju extremt dåligt för bilen, jag kör max 1800 varv på 1an.

Du pratade också om slitage. Där står det flera ggr om att det minskar slitaget på bilar. Accelerationen blir lidande i början , men när du kör ecodriving fullt ut så tjänar du även tid på det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Höga varvtal med 2an? Oftast kör jag 1an till 1200 varv, 2an till 2500 varv, 3an till 3200 varv, 4an till 3500 sen 5an.

Håller med dig om att bilen mår bättre av jämna höga varvtal, men för att få 3an att ha hög verkningsgrad när du sätter i den måste du ju köra 1an till över 2500 varv, detta blir inte alls bra.

Och dina edits... Den första länken plus det du skrev är ju inget nytt? Att morderna bilar ger bäst mil per liter vid låga varvtal. Men där pratar de om marschfart, inte om acceleraton.

I vägverkets grejj kunde jag inte hitta några tider på hur snabbt de accelererade eller så.

Jag pratar endast om att acceleration blir lidande om du inte använder höga varvtal.

3000 varv på 1an är ju extremt dåligt för bilen, jag kör max 1800 varv på 1an.

Alltså nu börjar jag faktiskt bli lite less jag kräver källor på det du säger från och med nu. Jag vill ha en bra källa som pekar på att en bil mår dåligt av att under bråkdelar av en sekund befinna sig någonstans mellan 2500-3000rpm.

Du är väl medveten om att de flesta moderna bilar av klass lite mindre motor ligger kring 3000rpm när de kör 110? Nu har jag en ganska gammal bil en saab 9000 Turbo från 88 och den är erkänt ganska högvarvig och har högt vridmoment vid lite högre varv. Något som inte alls det behöver vara på en modern bil. Moderna bilar har ofta väldigt högt vridmoment på lite lägre varv.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du pratade också om slitage. Där står det flera ggr om att det minskar slitaget på bilar. Accelerationen blir lidande i början , men när du kör ecodriving fullt ut så tjänar du även tid på det.

Vad menas med ecodriving fullt ut? Jag förstår inte, pratar vi om någonting du lär dig eller är det att du vinner tid på andra moment i körningen från punkt A till punkt B? Minskat slitage på bilen kan jag köpa om accelerationen blir lidande, för då pratar vi om samma varvtal som att gå genom alla växlar, men färre växlingar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Alltså nu börjar jag faktiskt bli lite less jag kräver källor på det du säger från och med nu. Jag vill ha en bra källa som pekar på att en bil mår dåligt av att under bråkdelar av en sekund befinna sig någonstans mellan 2500-3000rpm.

Du är väl medveten om att de flesta moderna bilar av klass lite mindre motor ligger kring 3000rpm när de kör 110? Nu har jag en ganska gammal bil en saab 9000 Turbo från 88 och den är erkänt ganska högvarvig och har högt vridmoment vid lite högre varv. Något som inte alls det behöver vara på en modern bil. Moderna bilar har ofta väldigt högt vridmoment på lite lägre varv.

1ans växel är en STARTVÄXEL, inget annat. Du skall få bilen i rullning. Det är inte dåligt för bilen att vara på 3000 varv på 5an, men på 1an är det en helt annan sak. Det är rätt logiskt om man ser till växlarnas funktion. En modern bil kan du ligga på 4000 varv på 5an utan problem, testa gör detsamma på 1an en längre period och se vad du får för resultat. Olika växlar mår bra av olika varvtal, 1an är som sagt startväxeln.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vad menas med ecodriving fullt ut? Jag förstår inte, pratar vi om någonting du lär dig eller är det att du vinner tid på andra moment i körningen från punkt A till punkt B? Minskat slitage på bilen kan jag köpa om accelerationen blir lidande, för då pratar vi om samma varvtal som att gå genom alla växlar, men färre växlingar.

1ans växel är en STARTVÄXEL, inget annat. Du skall få bilen i rullning. Det är inte dåligt för bilen att vara på 3000 varv på 5an, men på 1an är det en helt annan sak. Det är rätt logiskt om man ser till växlarnas funktion. En modern bil kan du ligga på 4000 varv på 5an utan problem, testa gör detsamma på 1an en längre period och se vad du får för resultat. Olika växlar mår bra av olika varvtal, 1an är som sagt startväxeln.

Du ska inte ligga på 4000 varv på ettan, du ska ligga på ettan den korta stund det tar för dig att starta upp och samtidigt gasar du upp och växlar till lämplig växel beroende på vad du ska ha för marschfart.

Vad som menas med ecodriving är att du sparar på miljön, du sparar slitage på bilen och du sparar bensin och pengar. Lättast är som sagt att du går en kurs så får du själv se hur det fungerar.

Vilken växel du ska använda beror helt på vilken marschfart du ska ha. Är det stadstrafik dvs 50km/h så är det tvåan du ska hoppa över för att komma upp i 50km/h då spar du både slitage på bilen, du spar även på bränslet samt miljön. Det finns en anledning varför de har kurser i det här.

I slutändan spar du tid också. Men om du pratar om direkt acceleration så förlorar du ett par sekunder där jämfört med om du gasar iväg på alla växlar givetvis. Men om du testkör enligt ecodriving principen så kommer du vinna tillbaka den tillfälliga förlusten i det långa loppet.

Som sagt, jag körde en slinga med eco och en utan. Den med ecodriving så tjänade jag på alla momenten i slutändan. Man gör en massa onödiga saker som man inte tänker på som man får lära sig på kursen. du lär dig ett helt nytt tänk. Men om din fråga var vem som kommer snabbast de första 200m så är det klart att det är bilen som kör vanligt, men vem som kommer snabbast 5-6km längre fram så är det ecodrivingen. (om man följer lagstadgad hastighet alltså)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du ska inte ligga på 4000 varv på ettan, du ska ligga på ettan den korta stund det tar för dig att starta upp och samtidigt gasar du upp och växlar till lämplig växel beroende på vad du ska ha för marschfart.

Vad som menas med ecodriving är att du sparar på miljön, du sparar slitage på bilen och du sparar bensin och pengar. Lättast är som sagt att du går en kurs så får du själv se hur det fungerar.

Vilken växel du ska använda beror helt på vilken marschfart du ska ha. Är det statstrafik dvs 50km/h så är det tvåan du ska hoppa över för att komma upp i 50km/h då spar du både slitage på bilen, du spar även på bränslet samt miljön. Det finns en anledning varför de har kurser i det här.

I slutändan spar du tid också. Men om du pratar om direkt acceleration så förlorar du ett par sekunder där jämfört med om du gasar iväg på alla växlar givetvis. Men om du testkör enligt ecodriving principen så kommer du vinna tillbaka den tillfälliga förlusten i det långa loppet.

Som sagt, jag körde en slinga med eco och en utan. Den med ecodriving så tjänade jag på alla momenten i slutändan. Man gör en massa onödiga saker som man inte tänker på som man får lära sig på kursen. du lär dig ett helt nytt tänk. Men om din fråga var vem som kommer snabbast de första 200m så är det klart att det är bilen som kör vanligt, men vem som kommer snabbast 5-6km längre fram så är det ecodrivingen. (om man följer lagstadgad hastighet alltså)

Okej, då förstår jag vad du menar Hur är det om man inte följer lagstadgad hastighet då? Och jag förstår inte vilka moment det är man skulle tjäna in på om jag skall vara ärlig. Accelerar man snabbare bör det ju gå fortare. T.ex. åker jag upp på motorvägen och accelerar till 110 bör ju någon som tog 2 sekunder extra på sig även ligga 2 sekunder efter när vi åker av motorvägen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"