Datorägare kan bli skyldiga att betala tv-avgift

Permalänk
Medlem

Men förihelvete, vem fan kollar på svt ändå? Dummaste jag hört på länge..

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
låter helt jävla sjukt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Sedan beträffande dom som tycker det är fel å kasta glåpord å skit mot dom bakom iden på SVT även om dom itne har nåt å säga te om beslutet så ska dom väl i så fall om dom nu inte själva gillar en sådan här ide inte gå ut med en sådan här ide och ställa sig bakom den i så fall för då är dom fan lika skyldiga som dom som tar slutliga beslutet.

Om du avser mig så tycker jag faktiskt att förslaget är toppen. Det enda dåligt som jag ser det är att folk som inte kollar på SVT:s kanaler måste betala, men det är ju ett problem även med dagens regler. Syftet med mitt inlägg var huvudsakligen att uppmuntra till konstruktiva diskussioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Jag själv och dom jag snackat med tycket i alla fall att det lågiska vore att kryptera kanalerna som alla andra TV operatörer gör så köper man sig bara ett kort till boxern i fråga som gäller X antal månader eller gäller så länge man betalar fackturorna och inte säger upp pabonemaget. Då kan bara dom se som betalar se kanalerna. Dom som försöker se det med piratkopierade kort gör ju sig skylldiga till ett brott som är straffbart desutom.
Det mäst logiska och rättvisase sättet tycker jag.

Någon som är bra och kan sätta upp en hemmsida eller nåt kanske och skriva nåt vettig protestlista som folk sedan kan skriva under?
Så blir detl ite mer profsigt än att alal ska skriva ett eget väl formulerat e-mail.

jag hjälper gärna te i så fall så mö det går.

Det är exakt detta jag var ute efter i min post. Krypterade kanaler med programkort är ju verkligen ett jättebra förslag. Antagligen är det väl dyrt för SVT att köpa ett sådant system, förhoppningsvis skulle SVT då kunna förhandla med operatörerna som redan har sådana system. För att få ha kvar SVT:s kanaler i sitt utbud måste de helt enkelt baka in TV-licensen i abonnemangskostnaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Eller ja lever vi i en demokrati lägre det kan man ju fråga sig.

Det kallas skendemokrati.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Japp! Vi skulle röstat på nazisterna istället!

Nä, allvarligt talat i det här fallet så känns det inte som det spelat någon roll vilken av partierna över 4% spärren man röstat på. Flera moderater vet man ju bojkottade tv-licensen, de är i majoritet idag men det spelar ju tydligen ingen som helst roll. Nä, dags för folk att höras lite kanske.... Helst innan det blir spikat

Det är systemet, och inte personerna i det, det är fel på. Jag tycker och tror dock att man aldrig kommer att kunna skapa ett bättre system än det vi har, och då finns det skavanker (som man naturligtvis kan göra något åt genom att protestera!).

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Död åt detta satans sketna kommunist/snobbmoderatlandet. Nästa val blir det pp/sd!

SD är populister, precis som Moderaterna. De skaffar väljare genom att säga saker som folk går runt och känner... helt utan verklighetsförankring.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Alla som är intresserade är välkommna att vidare diskutera TV-avgiften i tråden Hur bör TV-fungera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Det är systemet, och inte personerna i det, det är fel på. Jag tycker och tror dock att man aldrig kommer att kunna skapa ett bättre system än det vi har, och då finns det skavanker (som man naturligtvis kan göra något åt genom att protestera!).

Om du tror att det samhälle vi lever i är det bästa samhälle man kan skapa så har du verkligen blivit drabbad utav etablisemangets hjärntvätt!

Ta huvudet ur sanden!

Med tanke på att sverige bara gått mer och mer utför de senaste 40 åren skulle jag nog vilja påstå att det är långt ifrån det mest optimala samhälle vi lever i. Ett samhälle som går ut på att de svaga i samhället ska lida, ett samhälle byggt på bidrag, ett samhälle fullt med globalisering och internationalism, är detta vad du kallar optimalt så vill jag inte veta vad det krävs för att du ska göra revolt!

Permalänk
Medlem

Alla (utan funktionshandikapp) ska givetvis betala, den som säger att han/hon aldrig ser på SVT eller lyssnar på SR på ett helt år ljuger. Dra det på skatten.

Permalänk

Slopa TV avgiften helt man måste ju ändå pröjsa ett kort till boxern eller i detta fall Internet uppkoppling. å lägg ner Svt aldrig nått å se på dom iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är smart marknadsföring att sälja tv-licens såhär. Eftersom det finns en lag på att alla som teoretiskt sätt har tillgång till SVT också ska betala.

När de allra flesta har internet och vi tvingas betala bara för den teoretiska tillgängligheten kommer de att dra in enormt mycket pengar (så till vida att folk betalar och att de inte måste öka sin kontroll och nyanställa nya kontrollanter för samma summor som de nya intäkterna).

"Reklamfri public service förekommer i de nordiska länderna, Storbritannien, USA och Japan." som det går att läsa under wikipedias artikel på "Public Service".

Jag tittar själv inte så värst mycket på SVT. Däremot kan jag tycka att det finns ett visst mått av kunskapsberikande kanaler. Man behöver inte vara pensionär för att tycka att programmen är både utbildande och verklighetsförankrade (till skillnad mot för många program på reklamkanalerna). Tyvärr tycker jag det är roligare med program som reklamkanalerna har och jag flyr gärna från verkligheten ett tag, men det är mitt problem (eller kan staten verkligen veta vad som är bäst för mig?)

Det är flera som har dragit in TV4 ifråga om licens. TV4 får sina inkomster från reklam. De har alltså ingenting med TV-licensen att göra (vilket f.ö. märks på mängden reklam).

Vidare finns det inte så många bolag bakom alla dessa TV-kanaler. Det betyder att det finns en hel del märkligheter gällande hur man justerar reklamutbudet (jag zappar friskt när det blir reklamavbrott och tänka sig - ofta "råkar" kanalerna som kommer från samma bolag i 9 fall av 10 ha reklam samtidigt). Det finns givetvis lagar som reglerar detta och det var inte länge sedan en kanal dömdes till böter på grund av detta, men det tänjs så mycket det går eftersom det ger intäkter.

Det finns alltså flera goda anledningar till TV-licens. Någon som inte har TV eller vill välja bort SVT:s utbud borde få göra det, oavsett tillgång till Internet.

Om det är statens uppgift att utbilda oss och se till vår allmänbildning och verklighetsförankring bör denna avgift enbart bestå av skattemedel. Jag tycker att TV-licensen passade bra förr i tiden och den kan stanna där. Staten får ta sitt ansvar och avgöra om TV-konsumtionen är en statlig angelägenhet eller inte!

Om inte så får SVT helt enkelt börja med reklam.

Kan inte någon redaktör göra en liten poll? Så får man ett brett underlag från Sweclockers alla medlemmar och läsare för vidare opinionsbildning.

Permalänk
Medlem

Nästa steg blir väl att skinna alla med 3G telefoner på licensavgiften.........

Visa signatur

*.*

Permalänk

Alla personer med en dator och ett hyfsat grafikkort (som klarar tv) är redan skyldiga att betala, så det här var ingen stor nyhet direkt

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Alla (utan funktionshandikapp) ska givetvis betala, den som säger att han/hon aldrig ser på SVT eller lyssnar på SR på ett helt år ljuger. Dra det på skatten.

Personligen har jag inte utnyttjat dessa tjänster under _mitt eget tak_ de senaste året och jag är fullt frisk.
Jag betalar heller ingen tv-avgift då jag inte äger en tv-mottagare (kör med plasmaskärm utan mottagare).
Att jag ska behöva betala för nått jag inte utnyttjar är för mig helt obegripligt.
Den nyhetsuppdateringen som krävs för att inte vara helt lost får man enkelt genom att läsa tidningen.... behövs ingen tv eller radio för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Alla personer med en dator och ett hyfsat grafikkort (som klarar tv) är redan skyldiga att betala, så det här var ingen stor nyhet direkt

Nej, men alla som har TV kort installerat måste betala.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Om förslaget nu inte faller på det politiska (varför fick den diskussionen all fokus här?) så borde det väl falla på det tekniska. TV-licensen fungerar väl så att den som har TV-mottagare, är kapabel att ta emot och se TV, betalar.

Bara för att man har dator betyder ju inte det att man kan se på SVTs nätsändingar, det är en fråga om att ha rätt mjukvara. T.ex. om jag såg till att inte ha de codecs som krävs så borde jag ju inte behöva betala licens. Min poäng här är givetvis att det inte är lönsamt för radiotjänst att göra kontrollen (om inte höga straffavgifter för den som missat att betala licens införs, vilket skulle leda till längre forumtrådar än denna...).

Sen kan man ju fråga sig om begreppet dator i sammanhanget även ska inrymma de spelkonsoller som kan internetanslutas och med rätt mjukvara borde kunna användas för att se på nätsändningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Alla (utan funktionshandikapp) ska givetvis betala, den som säger att han/hon aldrig ser på SVT eller lyssnar på SR på ett helt år ljuger. Dra det på skatten.

det går ju inte då betalar man ju dubbelt eftersom man e 2 vuxna i ett hushåll tills barnen börjar jobba det e ju inte per tv eller tvmotagare man betalar för utan per hushål.

nej jag säger in med reklam i skitkanalen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så sällan man tittar på SVT idag, det lilla man tittar är kanske nyheter men det kunde mycket väl varit raklam finansierat för min del... efter att de började säna smygreklam "aka programmet precenteras av X" eller "direkt intervjuer med mega reklamskyltar i bakgrunden så är det liksom knappt någon skilnad.

Sen är detta ju inget nytt, i Danmark har detta funnits en tid nu vilket är sjukt för det finns faktiskt de datorer som kan vara på nätet men inte ta imot streamad video men ska de ändå betala? TV mottagare är ju en ganska säker teknik för att fastställa om man kan ta imot TV eller inte (självklart fins undantag var signalre inte kommer fram men ändå) men internet abbonemang betyder knappast att där ligger hårdvara bakom som kan ta imot och visa streamad video.

Idioti och svårt att uppfölja men klart det är en väg SVT vill gå när pengarna tryter, klämma fler svensons på avgift för något de inte vill ha. Det sagt ändrar det inte något här hemma för frugan fixade så vi började betala avgift för något år sedan.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

jag sa det för ett år sen och folk garvade åt mig. jag vill inte betala får något jag inte använder. Det skulle vara okey om dom hade en lösenordsskyddad sida eller nåt men det är alldeles för avancerat för svt. Jag tänker fan skicka ARN på dom (eller vem fan man ska skicka)

Permalänk
Medlem

dumma i huvudet!!!! jag vill inte köpa svensk televisions program!!!!
gör som alla andra stoppa in det i ett paket så de som vill ha kanalerna an köpa dem...
samma sak på internet kräv inloggning!!!!

VILL INTE HA TV ELLER TV LICENS!!!!!!

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

Hehe, nästan bara jag som ser på svt om man ska gå på det folk skriver här i tråden.

Liksom ex kasettersättningen ligger tv-avgiften helt fel i tiden. För 20 år sedan var det väl lämpigt, när det var precis de som använde tjänsten som fick betala. Idag, när man kan komma åt svt's sändningar på så många sätt, samtidigt som många inte utnyttjar det, blir det ohållbart. Man kan helt enkelt inte längre basera avgiften på tekniken som gör det möjligt att se på svt.

Om detta går igenom slår det helt fel mot ex de studenter som valt att skippa tv'n. Internet, eller datorn själv, kan de inte strunta i. 56k-modemet kanske kan göra comeback, då det knappast går att se streamad film med den linan... Nä, ni hör ju själva hur illa det låter.

Däremot ger jag inget för de gnällande moderater som redan sitter med två tre lcd-tv hemma och stolt skryter om att de inte betalat avgiften de senaste tio åren.

Nej, baka in avgiften i skatten istället, eller kanske i tv-abonnemanget som någon föreslog.

Permalänk
Medlem

Det har säkert sagts tidigare i den här tråden men det är klart det är omoraliskt att bara låta de som kollar på vanlig betala för att även du ska kolla på datorn fast det är precis samma sak.
Sen kan man ju tycka vad man vill om tvångsskatter för att inneha tvmottagaren.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

ALDRIG i livet att dem får en TV Avgift från mig, jag kollar varken på 1an, 2an eller 4an, jag planerar inte på att kolla dem från datorn heller, hade dessa kanaler valt att sända mer vettiga program än löjligt gamla filmer och riktigt dryga program så kanske man skulle tänkt över det, men på de senaste åren känns det bara så jäkla urtjatat. Ingen TV Avgift här nej!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Man får väl be sin isp att spärra svt's site så....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

skulle detta bli verklighet, så äre ju helt sjukt. så jag ska t.ex. inte kunna ha internet för t.ex. bankärenden, utan att behöva betala massa avgift för svt, fast jag aldrig kollar på deras program som ligger ute på nätet.
detta skulle ju verkligen vara att tvinga på folk en avgift, vare sig de vill ha det eller inte. nä, detta kan ju aldrig gå igenom.

det är en sak me tv (även om ja tycker det ä sjukt det me, att man ska betala fast man inte nyttjar kanalerna eller ens kan få in dem), men de kan ju inte gå in me en avgift på en redan så etablerad teknik som framför allt kan användas för så mycket annat än att kolla på program på svt´s sida.

i så fall får de väll skaffa så man måste skaffa ett abonnemang för att kolla på programmen, alltså inlogning osv. det skulle vara mer schyst om man nu bums måste ha betalt för det.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jag tycker att det är lika rimligt att betala för datorn som för tvn. (Med det inte sagt att jag tycker om licensen i sig.)

Jag har inte använt min tv på 3-4 för att titta på tv, inte ens 1 gång under den tiden! Men jag använder den flitigt när jag spelar tv-spel. Varför skall jag betala för att ha en TV? Jag vill ju inte titta på tv på tvn.

Det sjuka där är ju att du inte ens KAN titta på tv om du inte har en digitalbox också.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

faktiskt haft en debatt me radiotjänsten ang tv licens.

sa att jag aldrig kollar på svt, lyssnar på radio osv.
och att kabel tvn ingår i hyran, dvs med hyran betala vi för att få tv.
och att sen betala tv licens åter igen på 2000kr/år.
skickades ett par mail fram och tebax, senaste blev ungefär dessa:

Gav förslaget att man kan ju göra det friviligt, vill man ha svt osv så betalar man en summa, som tex med visat, vill du ha extra kanaler så får betala för det.

kommer ej ihåg exakta svaret men ungefär så här lät det:
"skulle vi göra så , så kommer ju inte inätkerna räcka till att finasiera diveres program som vi sänder"

gav i svaret att varför är det tvång att betala för nåt man aldrig använder,och som man redan betalar hyra för.
sen efter det fick man inget mer svar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Men i helvete heller, fasen skulle jag vilja se SVT på webben för.
Snacka om att tvinga sig på folk som inte kanske har det minsta intresse för en tv.

@Toivo83; Ja du hör vad dom svarar. Borde inte dom få en liten hint om att ingen är intresserad av deras public service skräp?

Visst finns de ju en liten skara som är det, men jag känner fler folk som inte vill ha något med svt att göra.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att de söker lösningar för att tvinga de sista procenten av Sveriges befolkning att börja betala tv-avgift.
Ang. att låta svt bli reklamfinansierat så hade det aldrig funkat, de har alldeles för lite tittare, gör lite huvudräkning och se vad de får in från tv-licenser idag. Säg att 80% av svenska hem betalar tv-avgiften idag.
Räkna 3 personer/hushåll. 9 miljoner /3= 3 miljoner.
3*0,8= 2.4 miljoner betalande hem.
2400000*2000 (avgift)= 4800000000, alltså 4.8 miljarder.
Kan de tvinga de sista 20% att betala blir det ytterliggare 1.2 miljarder.

Idag kostar tv-licensen t.ex nästan lika mycket som ett "medium" paket från comhem, (41 kanalar). Finns flera exempel.
Det konstiga är att i flera versioner av kanalutbud så ingår 1,2 och 4!?!

Sänk tv-avgiften och gör den rimlig, alt. basera kostnaden på inkomst osv istället. Inte rätt att arbetslösa, studenter, pensionärer, många ensamma i hushållen tvingas betala samma summa som högavlönade familjehushåll. osv.

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Medlem

Giriga och korkade jävla typer! Förstå att jag inte vill betala någon jävla TV-licens. Jag har ingen TV p.g.a. jag inte tänker betala - utan njuter istället av filmer på min projektor och eller via min datormonitor. Så FAN heller att jag tänker betala för SVT's jävla skitutbud.

Betala 2000 kr per år för något man inte nyttjar? Hoppas fan inte det kommer gå igenom. Då blir jag riktigt förbannad!

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X