SATA på en Poweredge 2550 ?

Permalänk

SATA på en Poweredge 2550 ?

Har ett problem som jag verkligen skulle behöva hjälp med.
Skaffade nyligen en Dell Poweredge 2550 för att köra webserver på, men skulle behöva mer diskutrymme.
Eftersom scsi är på tok för dyrt så vore sata verkligen att föredra. Tyvärr har datorn i sig inte stöd för några sata diskar, och det är här som mina frågetecken uppstår.

Om man skaffar ett sata kontrollerkort, måste detta då ha specifika drivrutiner till sig eller dyker diskarna upp i bios direkt ? Om drivrutiner är ett måste, brukar dessa gå att enkelt få tag på till linux ? Är det även något annat man måste tänka på vid köp av sata kontroller ?

Även om det är någon som har några andra tankar/ideer kring detta så vore det guld att få höra.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Ditt vanliga BIOS kommer i sin tur ladda en BIOS krets på kontrollerkortet som kommer hitta dina diskar under uppstarten.

Köper du ett kontrollerkort med Silicon image 3124 eller 3112 krets vågar jag nästan lova att det fungerar. Dom SATA-drivers har funnits i kärnan sedan flera år så även äldre distar brukar ta dom smärtfritt.

Permalänk

Underbart, tack så mycket !
Nu är ifos disten helt up to date (Debian 4.0) så för hoppningsvis har den allt stöd även för andra kontroller kort.
Men jag ska ändå försöka att överväga det vid köpet.

Återigen, stort tack !

*Edit*
Slånger ut två stenkorkade frågor som den som känner sig manad gärna får svara på.
Är ett PCI express kort bakåtkompatibelt med en gammal PCI port ?
Är en SATAII disk kompatibel mot ett SATA (1,5 Gb/s) kort eller vice versa ?

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08
Är ett PCI express kort bakåtkompatibelt med en gammal PCI port ?
Är en SATAII disk kompatibel mot ett SATA (1,5 Gb/s) kort eller vice versa ?

1) Nej, PCI-Express är inte kompatibelt med PCI. PCI-X däremot är oftast kompatibelt med PCI, åt båda hållen.
2) Ja.

Permalänk

Stort tack, även till dig

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar