Permalänk
Medlem

Hittar inte server i lokala nätverket

Hallå har ett stort problem enligt mig. Det är så att jag på min dator inte kan hitta servern trots att vi är under samma ping och samma arbetsgrupp. Däremot funkar remote dekstop på den samt att ansluta till min ftp. men att köra en \\servern funkar inte. Någon som har någon idé? Kör windows 2003 sp2 på båda burkarna...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Du har ju hittat server...

Permalänk
Medlem

problemet är att jag delar ut mappar på min dator som jag vill att servern ska ha på ftpn vilket har fungerat innan då jag har kunnat komma åt den i windows fildelning. Det funkar inte nu alltså...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

ISP ? Hur är du kopplad till bredbandet (switch/router/rätt in i väggen) ?

Permalänk
Medlem

alltså det är lokalt och jag kör router. det har fungerat bra innan sen en dag så bara slutade det.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
problemet är att jag delar ut mappar på min dator som jag vill att servern ska ha på ftpn vilket har fungerat innan då jag har kunnat komma åt den i windows fildelning. Det funkar inte nu alltså...

Är det bara jag som har problem att förstå vad du menar? Kommer du inte åt delade mappar via en unc eller via ftp?

Annan formulering:

Servern kör en ftp-server som i sin tur vill tillåta åtkomst till filer som ligger på "din" dator?

Permalänk
Medlem

alltså mitt hemmanätverk har jag tre datorer. Min dator. Mina Föräldrars. Min HTPC. På HTPC:n kör jag en ftp-server lokalt till dessa tre datorer där jag delar ut filer jag har på min dator via windows fildelning och sen länkat de mapparna som är utdelade till raidenftpd. alltså typ \\mindator\bilder. Problemet är att när jag ska gå in på min dator via windows så jag kan se de mappar jag delar ut så går det inte. den säger att den inte hittar datorn i nätverket. dock kan jag logga in på ftp-servern.

PR: ja så som du sa, förlåt mig för min kassa formulering.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Dra på fildelning om du redan inte har gjort det. Stäng av brandväggen och prova igen

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så kan en ftp-server INTE "by default" komma åt unc sökvägar. Mappar måste logga lokalt på burken eller åtminstone ha en enhetsbokstav om de är nätverksanslutet. Kolla i manualen för ftp-servern, jag kan ha fel men det har aldrig hänt förut

Permalänk
Medlem

alltså det som är problemet är att jag inte kan lista datorn alls i nätverket jag hittar bara min egna dator. jag kan pinga interna ipn och allt men kan inte gå in på de delade mapparna.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft dessa problem vid två tillfällen:

1. Symantecs brandvägg stoppade netbios-trafik specifikt, går att pinga men ingen namnupplösning/går ej bläddra bland datorerna.

2. Nätverkskortet fick spader och körde endast halv duplex till switchen vilket av någon anledning gjorde att netbios inte fungerade. Har för mig att jag googlade om detta och hittade lösningen gällande detta med halv/hel duplex i nätverk och problem med netbios.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hallå Multiman har ingen Symantec branvägg. Men jag har netbios probs fattar jag det som under eventviewer:
NetBT
Event ID: 4311
Initialization failed because the driver device could not be created.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade detta: http://support.microsoft.com/kb/842715
Läs och begrunda. En vanlig orsak är tydligen virus i detta fallet. Jag rekommenderar googling då det finns rätt mycket om ditt problem och orsaker till det.

Edit: En bra länk till: http://www.eventid.net/display.asp?eventid=4311&eventno=910&s...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

kunde inte avinstallera tcp/ip så får bli en formatering...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Snyft...;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro