Ny dator startar inte, experthjälp sökes.

Permalänk
Medlem

Jag trodde också att det var fel på moderkortet... Men nu när komplett har testat det och de säger att det funkar så har jag ingen aning om vad jag ska fortsätta felsöka... Har hållt på med den i 23 dagar nu och börjar bli aningen less. Det enda jag som sagt inte har kunnat testa är CPU:n, tror ni de kan va fel på den?

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Argon-
Jag trodde också att det var fel på moderkortet... Men nu när komplett har testat det och de säger att det funkar så har jag ingen aning om vad jag ska fortsätta felsöka... Har hållt på med den i 23 dagar nu och börjar bli aningen less. Det enda jag som sagt inte har kunnat testa är CPU:n, tror ni de kan va fel på den?

Jag har samma problem men jag har beställt nya saker som ska komma nästa vecka då kan jag säga vad problemet är....

Saker som är beställda

Corsair 650W
A8N32-SLI DELUXE
Opteron 185

återkommer om en vecka ca

Permalänk
Medlem

Tjenare, jag har precis samma fel som du!

Bara att jag har ett MSI P35 istället.

Jag har ska skicka tillbaka det till komplett imorgon så kan jag återkomma när jag har fått ett nytt.

Samma återstår för mej, processor eller moderkort, jag tippar på moderkort.

Det är så roligt, för du har gjort precis samma saker som jag har gjort, känns som att det är jag som har skrivit tråden.

Jag har paketet som kostar 4795 eller nåt sånt där, från komplett.se.

Permalänk
Avstängd

En till med samma problem

Har köpt ett MSI K9A2 Platinum med Phenom processor, fläktar drar igång men mycket mer händer inte. Ingen bild, inget pip eller annat som indikerar att det startar mer än att ge ström till andra enheter

Edit: Kortet gick igång, efter att ha bytt till annat minne. Fick med två minnen och testa med att ändra dessa men tydligen fel på på dem.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Har testat mina minnen i annans dator, och de funkar som de ska... moderkort funkar, enligt komplett, grafikkort funkar, monitor funkar, nätagg funkar. De enda kvar att testa är CPU:n, vilket jag inte har tillgång till :/...

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
En till med samma problem

Har köpt ett MSI K9A2 Platinum med Phenom processor, fläktar drar igång men mycket mer händer inte. Ingen bild, inget pip eller annat som indikerar att det startar mer än att ge ström till andra enheter

Edit: Kortet gick igång, efter att ha bytt till annat minne. Fick med två minnen och testa med att ändra dessa men tydligen fel på på dem.

Det är precis det som händer med min dator.
Nätagget och prollekylaren drar igång, men den postar inte.

Riktigt skumt? Har testat med olika RAMminnen och sådär oxå..

Permalänk
Medlem

men vänta. Kan en cpu vara trasig så att det inte kommer någon bild/att datorn inte bootar.....

Låter fuckat men det kanske kan vara så? eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
men vänta. Kan en cpu vara trasig så att det inte kommer någon bild/att datorn inte bootar.....

Låter fuckat men det kanske kan vara så? eller?

Jag vet faktiskt inte, men det är det enda jag inte har testat att byta ut, om man bortser från cpu-fläkten då som är en Zalman cnps-7500AlCu LED... Och Cpu:n är som sagt Athlon 64 x2 6400+ 3,2gHz BE... Jag har iofs inte testat ett annat nätagg tillsammans med mina saker, men jag har testat mitt nätagg i ett vad jag anser vara ett mycket värre system.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Jag gissar på CPU'n. Verkar vara många med samma problem och försöker datorn att boota ens? Jag hade samma problem alla fläktar drog igång men den försökte inte ens boota. Jag vet att det är processorn det är fel på i min dator, men det är för att mitt föra moderkort blev kortslutet på det som ger processorn ström.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jespheer
Jag gissar på CPU'n. Verkar vara många med samma problem och försöker datorn att boota ens? Jag hade samma problem alla fläktar drog igång men den försökte inte ens boota. Jag vet att det är processorn det är fel på i min dator, men det är för att mitt föra moderkort blev kortslutet på det som ger processorn ström.

Den POSTar inte om det är det du menar... Allt går igång men ingen bild på skärmen liksom... Så du tror att det är CPU:n som ställer till med detta? Skulle vara kanon om de va så.. Då har jag ju iaf hittat vad som är felet isf =), svårt att göra nått åt de annars ^^.

EDIT: hittade denna länken: http://www.techimo.com/forum/archive/index.php/t-145156.html
Känns ganska bekant ^^. Får väl testa med annan CPU innan jag skickar tillbaka min... Om jag hittar nån annan att testa me dvs.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Argon-
Den POSTar inte om det är det du menar... Allt går igång men ingen bild på skärmen liksom... Så du tror att det är CPU:n som ställer till med detta? Skulle vara kanon om de va så.. Då har jag ju iaf hittat vad som är felet isf =), svårt att göra nått åt de annars ^^.

EDIT: hittade denna länken: http://www.techimo.com/forum/archive/index.php/t-145156.html
Känns ganska bekant ^^. Får väl testa med annan CPU innan jag skickar tillbaka min... Om jag hittar nån annan att testa me dvs.

Tur att jag både har köpt nätagg moderkort samt processor. Konstigt att en processor kan vara trasig men endå att den postar strömmen går igång men boot. Aja vi lever i en jävla sjuk värld....

Permalänk
Medlem

Fått tillbaka moderkortet nu, fortfarande samma problem... Testat med och utan CPU i. Med: Allt startar, ingen bild på skärmen... Utan: Fläktar startar, DVD+HDD startar inte... Vad tror ni? Orkar snart inte med skiten mer.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Jag verkar lida av exakt samma problem. Byggt ihop burkfan, kopplat in allt (tror jag), och ingen bild. Nån som har nån felsökningsidé?

Löst problemet nu, var antingen en ramsticka som inte satt i, en 2x2pins kontakt till CPUn som inte var istoppad ordentligt, eller GPUn som inte var ordentligt i. Flyter på fint nu!

Permalänk
Medlem

Mitt problem är dock inte löst... Hade gärna fått den att funka innan den är helt ute igen. Vore bra om nån kunde kolla åt mig så att ja inte har gjort nån tabbe i kompabilitet komponenterna imellan. Annars så får jag väl skicka in CPU:n.. och om inte det funkar så är det väl antagligen BIOS som är uråldrigt... och om det inte är det så har jag inga idéer kvar :o.

Visa signatur

Argon-

Permalänk

Uppgraderade Komplett till den senaste biosen? Annars är det ju inte så konstigt om det fortfarande inte fungerar, med tanke på Hardware guy:s svar tidigare i tråden.

edit: Såg nu att du nämnde just detta i din senaste post.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Svanto
Uppgraderade Komplett till den senaste biosen? Annars är det ju inte så konstigt om det fortfarande inte fungerar, med tanke på Hardware guy:s svar tidigare i tråden.

edit: Såg nu att du nämnde just detta i din senaste post.

Jag har ingen aning ifall de gjorde detta då de endast svarar mitt mail med att de "oftast" flashar BIOS.
Har fått ett tips om att det kan vara fel FSB inställningar i BIOS som gör att den inte startar. Hur gör jag isf för att ändra den till 200 utan att kunna komma in i BIOS? Har hört att man på vissa moderkort kan ändra detta manuellt, är det så i mitt fall och isf hur gör jag? Jättetacksam för svar!

Visa signatur

Argon-

Permalänk

Jag har själv samma problem på min nya dator jag beställt på datorbutiken.
Kör med:
MSI K9A2 platinum, HD 3870, 2x1024mb cl4 patriot , phenom 9500, chieftech 750w, mm.
Till skillnad från anndra på denna tråd så har jag fått igång datorn då den funkat hur bra och stabilt som helst (förutom då jag testade med att öka fsb'n på processorn med hjälp av "Dual core center" då den crachade).

Så här gick det till, effter att ha instalerat nya drivrutiner till grafikkortet så skulle jag starta om datorn för att de skulle gälla, vilket gick bra till en början då vista startade som det skulle men när jag loggade in på min användare så hängde hela systemet upp sig i och med att "dual core center"(hade dock inga clockade inställningar på) startade, så jag startade om datorn manuelt.
Det var bara det att skärmen visade no siganl och förblev sedan svart, grafikkorts fläkten gick också ojämt det vill säga att den varvade upp och stängdes av gång på gång.
Trodde till en början att det var grafikkortet så jag testade ett älldre kort som fläkten gick 100% på istället. Dubbelkollade alla sladdar och bytte sockel på minnerna och fläkten gick stabilt men skärmen föblev svart. Har även återställt bios utan resultat.

Har förberätt moderkortet för leverans och tänkte posta det imorn till DB

PS. detta är mitt första inlägg

Permalänk
Medlem

Det är ingen som har koll på dedär hur man kan ändra FSB utan att komma in i BIOS eller? Om de inte går måste jag ju försöka få tag på en äldre processor med socket AM2 nånstans... O de kan bli ganska jobbigt :o. Hörde att man kunde göra detta på vissa moderkort med ex. en jumper eller genom att använda några gem, men hur? En miniguide skulle vara uppskattad

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

det värkar som att du har en nyare processor än modekort ? . uppdatera BIOS kanske ? det är ditt problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke184
det värkar som att du har en nyare processor än modekort ? . uppdatera BIOS kanske ? det är ditt problem

Har haft mina aningar där enda sen jag började felsöka, men det verkar vara ganska svårt att få tag på en gammal AM2 processor här i trakten, o då kan de ju bli svårt att flasha den nuvarande. Om bara komplett hade gjort de så hade den kanske funkat nu.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Ni har inte reagerat på att ni alla som har detta problem verkar ha moderkort från MSI? Det var det första jag lade märke till nu när jag läste igenom den här tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goto10
Ni har inte reagerat på att ni alla som har detta problem verkar ha moderkort från MSI? Det var det första jag lade märke till nu när jag läste igenom den här tråden.

Så du menar att alla MSI kort skulle vara åt helvete? Aja, ja vet inte. Har testat med äldre DDR2 RAM-minne nu (VS512MB533D2) - funkar inte. Även bytt mitt 500W nätagg till både ett 380W och 480W - funkar inte. De enda som finns kvar är i princip CPU och BIOS versionen som de kan vara, fortfarande. Funderar på vart man kan få tag på en sån till låns.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Argon-
Så du menar att alla MSI kort skulle vara åt helvete? Aja, ja vet inte.

Nja, alla är väl att ta i. Tycker dock att verkar vara många som har samma problem. Har en polare som just köpt dator från Komplett som har precis samma fel och söker man runt lite på Google så hittar man diverse trådar av folk som inte får igång sina nyinköpta datorpaket från Komplett. Har funderat på om det kan vara något kompatibilitetsproblem, men du verkar ha testat att byta i stort sett allting?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goto10
Nja, alla är väl att ta i. Tycker dock att verkar vara många som har samma problem. Har en polare som just köpt dator från Komplett som har precis samma fel och söker man runt lite på Google så hittar man diverse trådar av folk som inte får igång sina nyinköpta datorpaket från Komplett. Har funderat på om det kan vara något kompatibilitetsproblem, men du verkar ha testat att byta i stort sett allting?

Bytt i princip allt förutom CPU:n... samt RAMet också, jag testade dock med PC-4200 minnen, men såg senare att de inte stödjs av mitt moderkort. Har PC2-6400 minnen i nu, vilka ska funka, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Tjenare, nu tänkte jag skriva här igen.

Jag har snackat lite med komplett och sådär.
Det var inget fel på mitt moderkort heller.
Dom uppdaterade bios till den rekommenderade versionen enligt tillverkare.
Moderkortet kommer hem, men funkar lika dåligt. Eller inte riktigt faktiskt!

Iallafall P35 startar om en gång innan datorn går igång, det gjorde det inte innan det var inskickat, det gör det nu. Men fortfarande lika dött.
No signal på skärmen, CPU fläkt och nätagget går igång, jag har faktiskt inte testat på DVD:n går igång.
Jag pratade med komplett igår, då kom vi överens om att jag skulle skicka tillbaka grafikkort och nätagg och se om det var något av det som var sönder.

Är det inte något av dom är det bara RAM och CPU som kan vara sönder.

Men dom sa att om CPU:n skulle va pajj så skulle det vara helt dött? Inga fläktar eller någonting skulle gå igång.

Undrar vad fan det kan vara, om det är MSI som har något problem med ja, någonting?

Jag har väl hållt på sisådär 3 veckor eller något med det här nu, riktigt lack blir man.

Mvh Fredde

Permalänk
Medlem

Säg till om du får igång de så ja vet vad som kan vara felet för mig =p... Jag gör givetvis samma sak om jag får igång min skit...

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem

Javisst gör jag det!

Men visst blir man lack?

Men enligt mej så verkar det som att mitt moderkort hade fel bios från början + att det är något mer som är pajj? För det kan väl mycket väl vara fel på bios när den inte startade om?

Permalänk
Medlem

Stämmer att om CPUn är kass, så kommer fläktarna etc inte att spinna igång, utan du kommer uppleva datorn som "död".

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Stämmer att om CPUn är kass, så kommer fläktarna etc inte att spinna igång, utan du kommer uppleva datorn som "död".

Alltså kan det inte vara CPUn som är sönder?

Permalänk
Medlem

En kompis sa till mig att om det är minnet det är fel på ska den gå igång ända tills dess att datorn ska starta igång windows om man kör utan minnen, men det gör inte min... betyder det att det inte är nått knas på dem då iaf? Min burk startar ju helt.. man hör t.o.m. att HDDn sätter igång, så de kan inte vara fel på min CPU då heller? dehär är ju ganska skumt asså...

Visa signatur

Argon-