Permalänk
Medlem

Heatpipe vs kylfläns?

Är heatpipe och kylfläns två helt olika sätt att kyla?
Om man jämför dessa två, vilket är bäst om man är orolig för att värmen inte hinner undan i chassit?

CLUB3D GEFORCE 8600GT 512MB HEATPIPE PCI-E
http://www.dustinhome.se/pd_5010126273.aspx

ASUS GEFORCE 8600GT 512MB SILENT 2XDVI HDTV PCI-E
http://www.dustinhome.se/pd_5010112811.aspx

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Hedersmedlem

Dessa två saker hör ihop, dvs samarbetar, heatpipesen gör förflyttningen av värmen effektivare/snabbare ut till flänsarna

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Okej, men gäller förhållandet bara åt ena hållet? Ett kort med heatpipe har alltid en kylfläns, men ett kort (som Asus ovan) som väl bara uttryckligen har kylfläns har inte nån heatpipe?

Kommer Club3D-kortet ovan att vara svalare än Asus-kortet?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

En heatpipe är ett rör med en vätska som konderaseras och blir till gas som förs till kylflänsen som i sin tur kyler ner gasen till vätska igen som rinner tillbaka. Det är nåt sånt som det ska fungera iallafall.

Oftast har korten bara kylfläns och en fläkt. Ibland gör de korten passiva och tar bort fläkten. Vissa tillverkare tycker att bara kylfläns reagerar för långsamt och placerar heatpipes för att snabbt få undan värmen från kärnan.

Är kylningen i en enda stor klump så brukar det bara vara en kylfläns.
Går det rör och du mer eller mindre kan se igenom kylningen så är det heatpipe.

Jag tror de kommer vara ungefär lika varma/svala men kortet med heatpipes kommer få sin värme snabbare bortforslad.
Det innebär att om man spelat ett spel så kan kortet vara varmt en längre stund efter att man stängt ner spelet medans heatpipes kyler av snabbare.
Samma sak när man börjar spela. Heatpipes börjar kyla kortet snabbare.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser inte ut så i Asuakortets fall nej, sedan står det ju att man bör ha bra kylning i övrigt när man införskaffar ett fläktlöst kort
http://se.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=6&l3=514&l4=0&model=...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Båda korten använder sig av heathpipes. Det första kortet använder sig dock utav Arctic Coolings Accelero S2, som kyler avsevärt mycket bättre än Asusvarianten, då den har betydligt större avledningsyta för värmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jowy
Båda korten använder sig av heathpipes. Det första kortet använder sig dock utav Arctic Coolings Accelero S2, som kyler avsevärt mycket bättre än Asusvarianten, då den har betydligt större avledningsyta för värmen.

Asuskortet har INTE heatpipes, det skulle de säker nämnt om det funnits som ett försäljningsargument

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

8600GTS vet jag har heatpipes men att gt-kortet har det också är en nyhet för mig. Man ser ju de inte och det är inte precis gott om plats mellan kort och kylning...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Asuskortet har INTE heatpipes, det skulle de säker nämnt om det funnits som ett försäljningsargument

Kortet har en heathpipe, jo. Jag lyckades inte få tag i en bild på den (även om jag har sett en någonstans), men det nämns i varje fall i det här testet.

http://www.silentpcreview.com/article770-page2.html

Enkelt att räkna ut själv, egentligen. Utan en heathpipe så skulle värmen från kortet aldrig kunna transporteras ut effektivt till flänsens yttre delar (vid utblåset), och kortet skulle garanterat överhettas.

Permalänk

Inte alls enkelt då de rekommenderar en fläkt som blåser på den. (lite befängt dock att sälja ett passivt grafikkort som behöver en fläkt.)

Du har dock helt rätt i att det sitter en pipe inuti kylaren. Något nytt för mig.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Är Club3D-kortet ett bättre val? Är risken mindre med det kortet att inte behöver nån extra fläkt?

Finns annars nåt bra 8600gt nån kan föreslå med en fläkt som går ned i varv då kortet inte belastas?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Är Club3D-kortet ett bättre val? Är risken mindre med det kortet att inte behöver nån extra fläkt?

Finns annars nåt bra 8600gt nån kan föreslå med en fläkt som går ned i varv då kortet inte belastas?

Det gör väl i stort sett alla kort med fläkt (finns viss undantag och vissa buggade kort). I de flesta fall kan du använda Rivatuner och ställa 2D resp 3D varvtal för sig (samt tröskelvärden osv).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vilka är undantagen? Med min otur kommer jag annars lyckas pricka in just ett sådant...

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör ändå ha en chassie lågvarvsfläkt för att det skall funka bra enligt mig iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

jag har ett ASUS GEFORCE 8600GT 256MB SILENT.

utan chassifläkt (bara nätagg å prollefläkt) blev kortet 111 grader
efter 1.5 h spelande!

med chassifläkt blir det upp till 70 grader (extrem fall) men det tar bara några minuter efter avslutat spelande innan det är 52 grader
(håller 52 grader konstant i mindre krävande spel).

mao.... ha bra luftflöde!

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

Club3d kortet är långsammare har endast 800Mhz på minnet mot asus 1400Mhz.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Club3d kortet är långsammare har endast 800Mhz på minnet mot asus 1400Mhz.

Men hur räknar de exakt det där? Mitt 8800gt jag har i en annan burk har minneshastighet på 900mhz. Skulle då ett 8600 kort verkligen ha så mycket mer, när det ändå är ett billigare kort??

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Men hur räknar de exakt det där? Mitt 8800gt jag har i en annan burk har minneshastighet på 900mhz. Skulle då ett 8600 kort verkligen ha så mycket mer, när det ändå är ett billigare kort??

Ditt kort har mera Steam processorer än ett 8600GT.

8600GT har 32st geforce 8500GT har bara 16st ett 8800GT har 120st eller 92st eller nått kan inte det exakta antalet på 8800GT så 8800GT är betydligt bättre.

De kan ibland skriva ut 900Mhz och mena det ggr 2 allså 1800Mhz. det är ibland svårt att veta.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Enligt fudzilla så har kortet 500mhz ddr2 minnen vilket borde vara 1000mhz, inte 800mhz ifall de inte sänkt prestandan på kortet.

Oavsett så tror jag inte skillnaden blir avgrundsstor mellan 800mhz och 1400mhz iallafall inte när det är en 128bitars bus.

Fast varför chansa?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if