Permalänk
Medlem

Eizo s2231W vs icc profil

Hej!

Jag har precis införskaffat min första LCD skärm. En Eizo s2231W. Har precis slängt upp den och testar för fullt. Jag är hittills hur nöjd som helst.

Eftersom monitorn är så ny, finns det inga drivrutiner/mjukvara på Eizos hemsida. Jag är alltid sugen på att lägga in den senaste versionen av något.

I alla fall...

... Ni som har denna skärmen, vilka ICC profiler använder ni och till vad?

Det följer med på DVDn en ICC profil för just denna skärmen och det är s2231wd6. Någon som vet vad den gör? En default?

Permalänk

Re: Eizo s2231W vs icc profil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevah
Hej!

Jag har precis införskaffat min första LCD skärm. En Eizo s2231W. Har precis slängt upp den och testar för fullt. Jag är hittills hur nöjd som helst.

Eftersom monitorn är så ny, finns det inga drivrutiner/mjukvara på Eizos hemsida. Jag är alltid sugen på att lägga in den senaste versionen av något.

I alla fall...

... Ni som har denna skärmen, vilka ICC profiler använder ni och till vad?

Det följer med på DVDn en ICC profil för just denna skärmen och det är s2231wd6. Någon som vet vad den gör? En default?

Är själv intresserad av denna skärm.

Här är några frågor:

Är skärmen tyst? Surrar det ur nätaggregatet? Knäpper det och knakar ur skärmen när den är på eller av?

Angående icc profil den kan användas i tex photoshop för mer korrekta färger.

Permalänk
Medlem

Har man någorlunda krav och jobbar med Photoshop så kalibrerar man själv med hårdvarukalibrator.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i sRGB, så det kör jag skärm, Windows och Photoshop i.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Nevah, det finns i regel mjukvaru kalibration för grafikkort, kolla under settings för monitor, om du inte hittar nåt där kan du kolla om denna app kan hjälpa till med kalibrering av gamma/RGB, el HW kalibrering som joniz säger (men då kostar det i regel en slant)
http://www.hex2bit.com/products/product_mcw.asp

k.

Permalänk
Medlem

Kalibrerare behöver inte vara så dyrt : http://prisjakt.nu/produkt.php?p=242859

och sen använder man den inte så ofta så man kan förslagsvis köpa tillsammans med några polare och på så sätt få ner kostnaden.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Eizo s2231W vs icc profil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Är själv intresserad av denna skärm.

Här är några frågor:

Är skärmen tyst? Surrar det ur nätaggregatet? Knäpper det och knakar ur skärmen när den är på eller av?

Angående icc profil den kan användas i tex photoshop för mer korrekta färger.

Skärmen är tyst. Inget surr, inget knäppande. Fin fin bild.

MEN... Verkar inte så bra för spel. Provade tex CS igår. Det gick absolut inte. Kanske blir bättre med några spec inställningar, men de vet jag inget om. Har bara haft skärmen i en halv dag nu och:

bilder: ++++
video: +++
spel: +

Det kanske ändrar sig med rätt inställningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevah
Skärmen är tyst. Inget surr, inget knäppande. Fin fin bild.

MEN... Verkar inte så bra för spel. Provade tex CS igår. Det gick absolut inte. Kanske blir bättre med några spec inställningar, men de vet jag inget om. Har bara haft skärmen i en halv dag nu och:

bilder: ++++
video: +++
spel: +

Det kanske ändrar sig med rätt inställningar.

Nu blev Dojan ägd.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Eizo s2231W vs icc profil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevah
Skärmen är tyst. Inget surr, inget knäppande. Fin fin bild.

MEN... Verkar inte så bra för spel. Provade tex CS igår. Det gick absolut inte. Kanske blir bättre med några spec inställningar, men de vet jag inget om. Har bara haft skärmen i en halv dag nu och:

bilder: ++++
video: +++
spel: +

Det kanske ändrar sig med rätt inställningar.

Exakt vad var det som absolut inte gick och hur/varför?

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Eizo s2231W vs icc profil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Exakt vad var det som absolut inte gick och hur/varför?

Skärmen hinner inte med. Det blir ett väldigt draglagg.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Eizo s2231W vs icc profil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevah
Skärmen hinner inte med. Det blir ett väldigt draglagg.

Låter väldigt konstigt, jag trodde tn var uteslutande snabba. Kanske nån kalibreringsgrej?

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Eizo s2231W vs icc profil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Låter väldigt konstigt, jag trodde tn var uteslutande snabba. Kanske nån kalibreringsgrej?

Den har ju ingen TN panel...det är S2201 som har TN panel.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

en fråga, hur är backlighten? alltså skiner det igenom i hörnerna eller så?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
en fråga, hur är backlighten? alltså skiner det igenom i hörnerna eller så?

Har ingen backlight.

Permalänk
Medlem

gött! såg på en review att det kanske kunde lysa igenom lite i kantenra, men det kan mkt väl vara just deras exemplar.
Skulle vara jättesnällt om du kunde svara på en till fråga:
hur ser själv ytan på skärmen ut? stör den på ngt sätt? sprakande eller skimrande eller ngt sådant, smo man kan se på vissa skärmar t.ex. apple cinema display.

har nog tänkt köpa den här skärmen till våren.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
gött! såg på en review att det kanske kunde lysa igenom lite i kantenra, men det kan mkt väl vara just deras exemplar.
Skulle vara jättesnällt om du kunde svara på en till fråga:
hur ser själv ytan på skärmen ut? stör den på ngt sätt? sprakande eller skimrande eller ngt sådant, smo man kan se på vissa skärmar t.ex. apple cinema display.

har nog tänkt köpa den här skärmen till våren.

Jag kan ju som sagt bara tala för mitt exemplar. Men här lyser det inte igenom något.

Det är inget sprakande eller skimrande. En jämn fin yta.

Enda är ju när man spelar. Men det är inte mitt huvudsyfte med skärmen ändå. Det är för grafisk design.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Eizo s2231W vs icc profil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Den har ju ingen TN panel...det är S2201 som har TN panel.

Ahh fan läste inte så noggrant trodde det var 2201 tråden handlade om, my bad Aja men jag kollade upp och 2231 har ju s-pva som är en långsam paneltyp, alltså är det inte oväntat att det släpar efter i spel.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

ok Nevah! låter perfekt då för mig som är grafiker.
tips med calibrering, sätt först in default profilen, sedan calibrerar du med ett program, typ adobe gamma som komemr med photoshop cs2 och versioner under, eller det ypper liga programmet orren har föreslått i andra trådar, hinner inte kolla upp nu, men vet att det var i ngt ganska nytt inlägg orren tipsade.
tips nr.2 om du använder två monitorer kan det ofta bli konstigt med färgprofiler då de kan hamna på fel monitor etc.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
gött! såg på en review att det kanske kunde lysa igenom lite i kantenra, men det kan mkt väl vara just deras exemplar.
Skulle vara jättesnällt om du kunde svara på en till fråga:
hur ser själv ytan på skärmen ut? stör den på ngt sätt? sprakande eller skimrande eller ngt sådant, smo man kan se på vissa skärmar t.ex. apple cinema display.

har nog tänkt köpa den här skärmen till våren.

Review säger INTE att det lyser "genom kanterna" alltså backlight bleeding. Den säger att ljusstyrkan är lite svagare i ytterområdena av skärmen, något som den delar med 95% av marknadens skärmar. Skärmen var helt klart bättre på denna "svaghet" än någon annan av deras testade skärmar under 6000 kr.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

ah sorry, måste läst fel då.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Eizo s2231W vs icc profil

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevah
Skärmen är tyst. Inget surr, inget knäppande. Fin fin bild.

MEN... Verkar inte så bra för spel. Provade tex CS igår. Det gick absolut inte. Kanske blir bättre med några spec inställningar, men de vet jag inget om. Har bara haft skärmen i en halv dag nu och:

bilder: ++++
video: +++
spel: +

Det kanske ändrar sig med rätt inställningar.

Jag är också intresserad av den här skärmen. Har du provat att spela något mer nu när du haft den ett tag? Kanske ändrat inställningarna, etc.
Jag vet att spela inte var ditt huvudsyfte, men jag vill ändå höra om dina erfarenheter.

Jag är inte ute efter en typisk spelskärm, men jag vill kunna spela t ex sportspel på den utan att störa mig alltför mycket. Det viktigaste för mig är annars bra färgåtergivning (och svärta utan blb), betraktningsvinklar, ergonomi och kvalitetkänslan som Eizo verkar stå för.