Permalänk
Medlem

Nvlddmkm problem.

Hejsan
Jag har fått världens problem.. Köpte mig en ny dator för ca 2 månader sen som har fungerat kanon tills för ungefär en vecka sen.
Jag kan inte spela ett enda spel eller knappt surfa på nätet utan att skärmen slocknar i några sekunder och detta felmedelande dyker upp.
"Bildskärmsdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts."

Jag har läst på varenda sida på nätet om det här känns det som och testat alla grejer som folk säger ska lösa det. Nu har jag verkligen gett upp hoppet.
Är det någon som vet vad detta fenomen kommer ifrån.
Det finns runt 1000 olika spekulationer på nätet.
Allt från värme baserat till att det skulle vara DX10 som stör ut det.

Jag kör Windows Vista Ultimate 64bit.

Min dator består av följande:

Moderkort: EVGA nForce 680i SLI,Vers-A1, DDR2, ATX
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Minne: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 1024MB CL5 x4
Hårddisk: Western Digital Raptor 150GB SATA
Grafikkort: EVGA GeForce 8800Ultra 768MB GDDR3
Nätagg: Seasonic M12 700W

Vore jätte snällt om någon med lite info kunde hjälpa mig.
Har setat i ca 10 timmar om dagen och felsökt m.m.

Visa signatur

Corsair 750D | Asus Maximus Formula VI | Core i7 Haswell 4770k | Corsair H100i | 2x Asus 780 OC DCII |2x Samsung 840 Evo Basic 250gb - Raid 0 | G.Skill 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design 800W Platinum | W7 Ultimate | 3DM11: P18166 OA Score - 26193 Graphic Score|

Permalänk
Avstängd

hmm sorry men har ingen anning.. men nån här borde ju ha en lösning tycker man

Permalänk
Medlem

Det där felmeddelandet fick jag också stup i kvarten förut.
Efter att jag bytte till mina nuvarande drivrutiner för grafikkortet så har jag dock sluppit detta helt.

Prova installera lite olika versioner av drivrutiner för att se vilken/vilka som verkar stabilast för din dator.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har prövat det mesta, just nu sitter jag på XP felet verkar vara kvar men istället för bilden bara startar om får jag feta buggarna tills den hänger sig helt.

Jag blir inte klok på den här högen, han funkade ju kanon i ca 2 månader sen ska allt börja strula.

Visa signatur

Corsair 750D | Asus Maximus Formula VI | Core i7 Haswell 4770k | Corsair H100i | 2x Asus 780 OC DCII |2x Samsung 840 Evo Basic 250gb - Raid 0 | G.Skill 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design 800W Platinum | W7 Ultimate | 3DM11: P18166 OA Score - 26193 Graphic Score|

Permalänk
Medlem

Hej! Vet inte om här är till någon hjälp men där är några hotfix på Nvidias sida. http://www.nvidia.com/object/windows_vista_hotfixes.html Nummer ett och tre har jag inte kunnat lägga på då Windows säger att de inte gäller för min dator. kontrollera om ni har dessa inlaggda som uppdateringar i kontrollpanelen "lägg till ta bort program, visa uppdateringar". Annars instalera dem.

Visa signatur

WinSlow

Permalänk
Medlem

Mjo jag har sett dem och testat, men dem är redan inlagda fortfarande samma skit. :<
Har testat så många olika grejer så jag får grått hår snart. >_<

Visa signatur

Corsair 750D | Asus Maximus Formula VI | Core i7 Haswell 4770k | Corsair H100i | 2x Asus 780 OC DCII |2x Samsung 840 Evo Basic 250gb - Raid 0 | G.Skill 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design 800W Platinum | W7 Ultimate | 3DM11: P18166 OA Score - 26193 Graphic Score|

Permalänk
Medlem

Har haft precis liknande fel när jag fick min dator förra sommaren. Verkar som det är Nvidia +680i moderkort relaterat. Höll på bli tokig för jag fick det minst 1 eller 2 gånger i timmen.

Jag testade också att köra med XP, och precis som du fick jag konstiga fel där också.

Nu har jag sen flera månader inte fått något fel alls, måste bero på nyare drivrutiner osv. Se till att du kör med alla Nvidia/ DX 10 hotfix till Vista och alla senaste drivrutiner till moderkort/ grafikkort/ ljudkort. Borde funka för det funkar fint för mig nu.

Kom och tänka på en sak om det kanske kan bero på. Kan vara så att Ram minnena/ minnet är defekta. Nu kommer jag inte ihåg precis hur mitt fel löste sig, (om det berodde på ram minnen eller drivrutiner).

Hade 2GB OCZ PC2-8500 minnen förut och det var vid den tiden jag hade en massa krångel, sedan pajjade ett minne och böt dom till 2GB Corsair Dominator PC2-8500 istället. Kan vara så att det slutade krångla med nya minnen, är faktiskt inte säker på om problem gick över innan dom gammla minnena pajjade. Testa köra med ett minne istället för 2 osv för att se om det kanske hjälper.

Förbannat drygt fel

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Ger du minnet tillräckligt med ström? 8500 behöver lite mer än standard.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Tack för svaren jag börjar snart ge upp, men nu verkar det som det blivit bättre i XP får väl sitta med det ett tag.

Pressar på minnena med 2,2 V så det ska nog funka fint.

Visa signatur

Corsair 750D | Asus Maximus Formula VI | Core i7 Haswell 4770k | Corsair H100i | 2x Asus 780 OC DCII |2x Samsung 840 Evo Basic 250gb - Raid 0 | G.Skill 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design 800W Platinum | W7 Ultimate | 3DM11: P18166 OA Score - 26193 Graphic Score|

Permalänk
Medlem

Hade samma problem i vista. Dock kraschade det bara i spel och när jag kollade på film. Bytte till xp och det verkade funka men sen började spel hänga sig som i Vista, bara det att allt blev svart och man var tvungen att starta om datorn.

Snackade med komplett och de trodde att jag hade fått ett defekt kort så nu har jag skickat tillbaks det. Borde få ett nytt vilken dag som helst.

Permalänk

Jag hade precis samma fel, och det visade sig att det va mitt minne som va defekt.

Det byttes och sedan funkade det.

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma fel även en vän och 100000 andra användare. Det är mestadels en bugg i först och främst Vista.
Vad gäller xp så är det däremot väldigt ovanligt att få detta felet.

Hur som helst, det ska komma en bugfix för detta till kommande SP1, om det nu finns någon ute redan nu vet jag faktiskt inte, men så mycket vet jag annars

Buggfixarna som finns på nvidias sida har då inte löst mitt problem :/

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hittade felet nu, ett av mina minnen dog igår.
Letade upp vilket det var och tog ut det.
Sen dess har den funkat fin fint.

Visa signatur

Corsair 750D | Asus Maximus Formula VI | Core i7 Haswell 4770k | Corsair H100i | 2x Asus 780 OC DCII |2x Samsung 840 Evo Basic 250gb - Raid 0 | G.Skill 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design 800W Platinum | W7 Ultimate | 3DM11: P18166 OA Score - 26193 Graphic Score|