Flera bilder på Geforce 9800 GX2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
En till smartis som vet bättre än Nvidias ingenjörer.

Med två chipset/kärnor på samma PCB blir kortet längre. Nvidia kan därför göra kortet kortare samt placera kylaren mellan PCB vilket är ganska smart ur kylningsynpunkt då värmespridningen från ena kärnan inte påverkar den andra som i fallet med 2st chipset/kärnor på samma PCB med standrardkylare. Bara en av kärnorna får då kall luft vilket resulterar att den andra kärnan längre bort från fläkten bör vara några grader varmare.

I Nvidias lösning når den kalla luften båda kärnor samtiddigt.

Personligen gillar jag inte alls när man sätter två chipset/kärnor på samma grafikkort förutom i fallet med gamla Voodoo och Voodoo2. Så detta kort lär inte intressera mig iaf. Vill dessutom ha äkta kort ur den nya generationen och namngivningen kan nästan tas som falsk marknadsföring.

Håller med att 9800 GX2 kan bli dyr historia. Gissar på minst 4000 iaf. Så visst det kan handla om stressbygge för att man tatt det för lungt medan AMD inte gav tillräckligt med konkurrens i high-end segmentet förra året.

Du vet förståss mycket, Att kärnorna ligger pressade mot varandra med mycket lite plats till fläns och luft påverkar förstås inte? Att de båda korten effektiv omsluter och stänger in värmen bortsett från en litet minimalt ventilationshål längst bak är föståss bara bra?

ATIs lösning är som sagt svalare än deras vanliga HD3870. Tror du vi kan säga samma sak om denna mot 8800GTS 512?

Permalänk
Medlem

Hmm ,kan det vara så att g92 är deras nya kärna som de ska sätta på nya kort men att det tar lite längre tid än planerat? Så de har satt kärnan i 8000 serien så länge.... ?

Så det blir kanske bara nya kort i 9000 serien dock samma kärna som tidigare (kanske högre klock eller något).

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Tänk på att det finns tre stycken GTS-modeller.

2 st GS samt 2 st GT modeller med hehe Nån snurrig?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Du kanske ska söka jobb där så du kan packa in det hela på en pcb så de kan "avlasta varandra på bättre sätt"!

Bygger kortet alltså på samma kärna som nya 8800GT eller gamla GTS/GTX?

Tycker inte om att bli påhoppad när man skriver vanliga vettiga svar:)
Men har man haft min dator hobby i 28 år bara, så du kanske du vet mer?
Nä,jag är inget ATI Fan.
Kör just nu 7600GT, 6800LE, Ati 1950XT, Ati 850XT.Gf 4200Ti, Gf3 200ti Gf 1 256-DDR, Gf mx400, Sis 256-DDR 2 st kort, Ati Rage pro 2000 och ett maxi gamer Phoenix Banchee, verite 2200 och en del Matrox plus en del gamla 3D-fx kort.
7600GT, 6800LE, Ati 1950XT, Ati 850XT.Gf 4200Ti används i princip dagligen. Resten av burkarna samlar en del damm. men dom är inte värda något så sparar dom som kult.
Som mina Sinclair, Atari och Comondore burkar...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Hmm ,kan det vara så att g92 är deras nya kärna som de ska sätta på nya kort men att det tar lite längre tid än planerat? Så de har satt kärnan i 8000 serien så länge.... ?

Så det blir kanske bara nya kort i 9000 serien dock samma kärna som tidigare (kanske högre klock eller något).

G92 finns redan på marknaden. G90 är vad de vill föra fram i 9-seriens högprestandasegment. Men det var ett korkat drag att sätta G92-kretsarna i 8-serien. Roligt hur de redan nu i grunden dödat sin nya serie, de kunde gjort en jävlig start med 9-serien nu i November/December, men insisterade på att förvirra sina kunder och göra det enkelt för tillverkarna som redan satt och väntade med sina kartonger med 8800GT-namnet påklistrat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Tycker inte om att bli påhoppad när man skriver vanliga vettiga svar:)
Men har man haft min dator hobby i 28 år bara, så du kanske du vet mer?
Nä,jag är inget ATI Fan.
Kör just nu 7600GT, 6800LE, Ati 1950XT, Ati 850XT.Gf 4200Ti, Gf3 200ti Gf 1 256-DDR, Gf mx400, Sis 256-DDR 2 st kort, Ati Rage pro 2000 och ett maxi gamer Phoenix Banchee, verite 2200 och en del Matrox plus en del gamla 3D-fx kort.
7600GT, 6800LE, Ati 1950XT, Ati 850XT.Gf 4200Ti används i princip dagligen. Resten av burkarna samlar en del damm. men dom är inte värda något så sparar dom som kult.
Som mina Sinclair, Atari och Comondore burkar...

Illa att få Commodore till "Comondore" efter 28 år med datorer i vilket fall

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

Det här är inte vad man vill se på sweclockers!
Detta är ju porr!
Dubbelmacka!
Usch!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galactus
Illa att få Commodore till "Comondore" efter 28 år med datorer i vilket fall

Nä... men jobbar ...är ju trött:)
Tänkte kanske på musik gruppen som var populär 1975-19xx..eller så va det ett internt fel i min buss;)
Men Amigan funkar fint fortfarande med sin Workbench.
Atari 1024 Stfm med.
Atari 130XL funkar den med.(En Atari 800 med det dubbla minnet)
Spectrum 48+ är ju en annan favorit med bandspelare och 48 kb minne och piss tangenter.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Tänk på att det finns tre stycken GTS-modeller.

Jag skrev ju att dom finns i olika minnesvarianter..?

Permalänk
Medlem

minnesvarianter? Det hade jag glömt!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
En till smartis som vet bättre än Nvidias ingenjörer.

Med två chipset/kärnor på samma PCB blir kortet längre. Nvidia kan därför göra kortet kortare samt placera kylaren mellan PCB vilket är ganska smart ur kylningsynpunkt då värmespridningen från ena kärnan inte påverkar den andra som i fallet med 2st chipset/kärnor på samma PCB med standrardkylare. Bara en av kärnorna får då kall luft vilket resulterar att den andra kärnan längre bort från fläkten bör vara några grader varmare.

I Nvidias lösning når den kalla luften båda kärnor samtiddigt.

Fan va du ska kaxa dig. Det roliga med den här posten är att du har helt fel. ATIs nya som är två GPU på samma PCB går kallare än deras HD3870. Med tanke på det där dåliga bygget inte skulle gå att kylas enligt dig, tycker jag det är väldigt kul. Förresten har dom redan visat kylare med två fläktar och två sektioner kylflänsar, då en till varje GPU. Plugga lite fysik: Nvidias lösning innebär en sektion där luften är någolunda instängd där EN fläkt skall lösa det problemet. Instängd luft+varm luft stiger=jävligt varmt på övre PCBn. Dessutom kommer vattenkylning vara väldigt svårt på det här kortet för det som vill ha acceptabla temperaturer vid överklockning.

Ännu roligare är ju att ATIs nya är samma storlek som ett 8800gtx. Visserligen större än ett HD3870. Å andra sidan beräknas 9800gx2 bli ca 2 cm eller mer, längre än 8800gtx, då fläkten sitter delvis bakom själva PCBn.

Sist vill jag bara säga att jag inte är någon fanboy vare sig för nvidia eller ati, och väntar enbart för att se vilket kort som har bättre prestanda och pris osv. Tycker bara att dina argument är fullständigt intelligensbefriade.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Inaktiv

Läste nånstanns att HD3870X2 kommer kosta typ 3800-4200 kr.

9800GX2 lär ju hamna uppåt 5000?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Fan va du ska kaxa dig. Det roliga med den här posten är att du har helt fel. ATIs nya som är två GPU på samma PCB går kallare än deras HD3870. Med tanke på det där dåliga bygget inte skulle gå att kylas enligt dig, tycker jag det är väldigt kul. Förresten har dom redan visat kylare med två fläktar och två sektioner kylflänsar, då en till varje GPU. Plugga lite fysik: Nvidias lösning innebär en sektion där luften är någolunda instängd där EN fläkt skall lösa det problemet. Instängd luft+varm luft stiger=jävligt varmt på övre PCBn. Dessutom kommer vattenkylning vara väldigt svårt på det här kortet för det som vill ha acceptabla temperaturer vid överklockning.

Ännu roligare är ju att ATIs nya är samma storlek som ett 8800gtx. Visserligen större än ett HD3870. Å andra sidan beräknas 9800gx2 bli ca 2 cm eller mer, längre än 8800gtx, då fläkten sitter delvis bakom själva PCBn.

Sist vill jag bara säga att jag inte är någon fanboy vare sig för nvidia eller ati, och väntar enbart för att se vilket kort som har bättre prestanda och pris osv. Tycker bara att dina argument är fullständigt intelligensbefriade.

Var säger jag att AMD:s dåliga "bygge" inte går att kyla?

Det jag har sagt är att den kalla luften från fläkten kommer samtidigt till båda kärnor i Nvidias lösning medan det inte gör det i AMD:s lösning. Sade inget om att AMD:s kylare skulle vara kass. Bara att det är olika design och jag gillar Nvidias bättre då man kan göra kortet kortare samt att den känns lite mer intelligent på nåt sätt. Det är hur jag uppfattar båda designen och alla bildar självklart sin egen uppfattning baserat på det vi fått se hittils.

Båda kylare har för och nackdelar. Båda använder säkert heatpipes för att transportera bort värmen från kärnan så avståndet i höjd mellan kärnorna behöver inte betyda att det blir varmare. Till AMD:s fördel kan de bygga större kylare i både höjd och längd medan Nvidias lösning har begränsat utrymme.

Har sett bilder där de visade upp två zelmanliknande flänsar så visst vet man om det. Det handlar dock inte om referenskylare men klart en fördel att man kan lättare byta kylare med singel PCB än två i dubbelmacka.

Angående värmen så är ju båda lösningarna likadana där man kyler både kärnan och minnen med samma "fläns". Instängt är faktiskt bra. Varför tror du alla datorlådor har in och utgångar och inte massa öppningar överallt? För att då får man bättre luftflöde. Samma här. Både AMD och Nvidia har kåpa ovanför flänsen för att leda luften igenom kylaren och ut på andra sidan. Nvidia:s kort som syns på bilderna har utblås på över 50% av sidan samtidigt som man har hål där bak. Tyvär finns det inget mer plats där bak för större hål för den varma luften på grund av kontakterna. Ju mer varm luft som kommer ut ur lådan desto bättre så man skulle kanske trängt in DVI-portarna mer åt höger men Nvidia testade nog olika alternativ och kom fram till den optimala antar jag.

Jag väntar också på bra kort. Kort, sval och tyst med bra prestanda. Oavsett om det kommer stå Nvidia eller AMD på kortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Var säger jag att AMD:s dåliga "bygge" inte går att kyla?

Det jag har sagt är att den kalla luften från fläkten kommer samtidigt till båda kärnor i Nvidias lösning medan det inte gör det i AMD:s lösning. Sade inget om att AMD:s kylare skulle vara kass. Bara att det är olika design och jag gillar Nvidias bättre då man kan göra kortet kortare samt att den känns lite mer intelligent på nåt sätt. Det är hur jag uppfattar båda designen och alla bildar självklart sin egen uppfattning baserat på det vi fått se hittils.

Båda kylare har för och nackdelar. Båda använder säkert heatpipes för att transportera bort värmen från kärnan så avståndet i höjd mellan kärnorna behöver inte betyda att det blir varmare. Till AMD:s fördel kan de bygga större kylare i både höjd och längd medan Nvidias lösning har begränsat utrymme.

Har sett bilder där de visade upp två zelmanliknande flänsar så visst vet man om det. Det handlar dock inte om referenskylare men klart en fördel att man kan lättare byta kylare med singel PCB än två i dubbelmacka.

Angående värmen så är ju båda lösningarna likadana där man kyler både kärnan och minnen med samma "fläns". Instängt är faktiskt bra. Varför tror du alla datorlådor har in och utgångar och inte massa öppningar överallt? För att då får man bättre luftflöde. Samma här. Både AMD och Nvidia har kåpa ovanför flänsen för att leda luften igenom kylaren och ut på andra sidan. Nvidia:s kort som syns på bilderna har utblås på över 50% av sidan samtidigt som man har hål där bak. Tyvär finns det inget mer plats där bak för större hål för den varma luften på grund av kontakterna. Ju mer varm luft som kommer ut ur lådan desto bättre så man skulle kanske trängt in DVI-portarna mer åt höger men Nvidia testade nog olika alternativ och kom fram till den optimala antar jag.

Jag väntar också på bra kort. Kort, sval och tyst med bra prestanda. Oavsett om det kommer stå Nvidia eller AMD på kortet.

Du hävdade att sättet ATI bygger på inte går att kyla lika lätt. Trots kylflänsar så är det mycket bättra att inte ha ena GPUn instängd. En kylfläns leder inte bort all värme och den värmen som inte leds bort lägger sig emellen korten. Inte smart sätt att bygga på. Nvidias kort är längre än något annat kort som finns på marknaden. Längre än HD3870x2 som kommer inom kort.

Visserligen så måste man ha bra luftflöde och det skapar man med bra placeringar av fläktar som du sade. Men i slutändan så är det så att det blir en bättre temperatur om du inte har något chassi över huvud taget och rent teoretiskt sett fäster fläktarna direkt på komponenterna. Problemet med detta är ju att folk vill kunna transportera sin dator och dessutom kan det bli massor av damm på komponenterna. Har du en större yta, dvs icke instängd som i Nvidias kort eller i ett chassi, så tar det längre att värma upp rymmet, då det kommer vara uniform temperature i rummet så småningom. Ju kallare det är i området runt omkring komponenten dessto kallare kommer komponenten att bli, i och med att medan rummet blir varmare av datorns värmproduktion, blir datorn kallare på grund av rummets lägre temperatur för att i slutändan idealt nå en uniform temperatur.

Jusst chassi vs. icke chassi kommer inte göra någon stor skillnad på CPU eller GPU temperaturerna just för att det är en sådan stor skala. Men när det gäller så som på Nvidias kort, så befarar jag att det kan orsaka temperaturproblem. Jag kan visserligen ha fel, och då erkänner jag mer än gärna det. Hoppas helt ärligt inte det dock, för det känns som om ATI äntligen kan lyckas i High-end segmentet igen om Nvidia misslyckas med 9800gx2. Då blir det lite prispressning får man hoppas. Ha det gött

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Var säger jag att AMD:s dåliga "bygge" inte går att kyla?

Det jag har sagt är att den kalla luften från fläkten kommer samtidigt till båda kärnor i Nvidias lösning medan det inte gör det i AMD:s lösning. Sade inget om att AMD:s kylare skulle vara kass. Bara att det är olika design och jag gillar Nvidias bättre då man kan göra kortet kortare samt att den känns lite mer intelligent på nåt sätt. Det är hur jag uppfattar båda designen och alla bildar självklart sin egen uppfattning baserat på det vi fått se hittils.

Båda kylare har för och nackdelar. Båda använder säkert heatpipes för att transportera bort värmen från kärnan så avståndet i höjd mellan kärnorna behöver inte betyda att det blir varmare. Till AMD:s fördel kan de bygga större kylare i både höjd och längd medan Nvidias lösning har begränsat utrymme.

Har sett bilder där de visade upp två zelmanliknande flänsar så visst vet man om det. Det handlar dock inte om referenskylare men klart en fördel att man kan lättare byta kylare med singel PCB än två i dubbelmacka.

Angående värmen så är ju båda lösningarna likadana där man kyler både kärnan och minnen med samma "fläns". Instängt är faktiskt bra. Varför tror du alla datorlådor har in och utgångar och inte massa öppningar överallt? För att då får man bättre luftflöde. Samma här. Både AMD och Nvidia har kåpa ovanför flänsen för att leda luften igenom kylaren och ut på andra sidan. Nvidia:s kort som syns på bilderna har utblås på över 50% av sidan samtidigt som man har hål där bak. Tyvär finns det inget mer plats där bak för större hål för den varma luften på grund av kontakterna. Ju mer varm luft som kommer ut ur lådan desto bättre så man skulle kanske trängt in DVI-portarna mer åt höger men Nvidia testade nog olika alternativ och kom fram till den optimala antar jag.

Jag väntar också på bra kort. Kort, sval och tyst med bra prestanda. Oavsett om det kommer stå Nvidia eller AMD på kortet.

Du tror inte det blir en ganska marginell skillnad på temperaturerna på dom 2 kärnorna?

kanske handlar om 1-3 grader eller nått sånt, eftersom fläktar skickar ut luften mellan flänsarna i ganska hög fart och att själva kylblocket jämnar ut värmen mellan dom 2 kärnorna.

Fungerar garanterat bättre än Nvidias bygge iomed att du kommer att kunna byta kylare fan så mycket lättare, finns ju ganska många som kör med vattenkylning idag.

Sen ser det ju ut som att luften från 9800x2 kommer att cirkulera runt inne i lådan pga. den minimala öppningen där bak, vilket i sin tur leder till att resten av komponenterna i lådan blir varmare och att grafikkortet suger in redan varm luft = sämre kylning. Men som sagt återstår ju o se hur den slutgiltliga produkten ser ut.

/Merkkan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Tänkte påminna om ATI Rage Fury MAXX, som var tidig med dubbla
gpu i januari 2000.
Kör dock mest med N-vidia kort!
Men vill på minna att 3-Dfx och ati var tidiga med Dual och sli.
Inte N-vidia.
Sli är något som 3-Dfx kom på på slutet av 1990 talet, då hävdade dom till och med att 1024x768 med 16 bitars upplösning med glide api var optimalt. Hehe det blev ju en munsbit för N-vidia som hade deras nya TNT och GF1 SDR och DDR.
Länk till ATI Rage Fury MAXX:
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1116&p=4
Ljuva nostalgi.:)

Attans, det grafikkortet kostade mig 3000kr har jag för mig. :S

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Då har man ingen lust att köpa vattenblock till GTX:en då.. Blir fan nytt kort i sommar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Attans, det grafikkortet kostade mig 3000kr har jag för mig. :S

Jo, inte kul när man räknar efter vad man gett för dom gamla grafikkorten.Man lär ha 20-30 000kr i gamla kort. som har värde 10-200 kr styck.
Edit: stavar som skit, som vanligt.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

2 kort i SLI som har satts ihop och har samma kylare är vad jag ser:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ati's kort mot Nvidia's nya tegelsten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Instängd luft+varm luft stiger=jävligt varmt på övre PCBn. Dessutom kommer vattenkylning vara väldigt svårt på det här kortet för det som vill ha acceptabla temperaturer vid överklockning.

Det där med varm luft stiger spelar ingen roll här, det är för litet avstånd. Mäter du temperaturen i ditt rum uppe vid taket och nere vid golvet skiler det sig kanske max 2-3 grader (om du inte har fönstret öppet), då äre över 2 meter lixom.

Det där med vattenkylningen var precis det jag tänkte på först när jag såg bilderna. Jag vill ha heltäckande vattenblock och det blir nog ett jääävla meckande om man ska fixa det till den här mackan. :/

Förresten, någon som vet ungefärligt lanseringsdatum för det fetaste 9800-kortet? Typ sent i februari som det här lr?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Det där med varm luft stiger spelar ingen roll här, det är för litet avstånd. Mäter du temperaturen i ditt rum uppe vid taket och nere vid golvet skiler det sig kanske max 2-3 grader (om du inte har fönstret öppet), då äre över 2 meter lixom.

Det där med vattenkylningen var precis det jag tänkte på först när jag såg bilderna. Jag vill ha heltäckande vattenblock och det blir nog ett jääävla meckande om man ska fixa det till den här mackan. :/

Förresten, någon som vet ungefärligt lanseringsdatum för det fetaste 9800-kortet? Typ sent i februari som det här lr?

2-3 grader?! Det är ju skitmycket :S

Tror jag inte ett dugg på

Permalänk
Medlem

Intressant design. Om det kyler bättre än HD3870X2 tänker jag inte slösa gigantiska inlägg på att debbatera, vi får se helt enkelt.

Själv hoppas jag att HD3870X2 i slutändan gör mos av Nvidias lösning. ATI behöver det nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag skrev ju att dom finns i olika minnesvarianter..?

Jo, sant. Men 320/640 och 512 använder olika kärnor dessutom, så egentligen är det helt olika grafikkort.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Många spekulationer här.
Jag hoppas atis kort kommer kunna konkurera denna gång men man har ju som vanligt fått höra den vanliga frasen "Ati kommer snart fixa sina drivrutiner, då ni...." Som det är nu är det väl ganska klart att Nvidia 9800 GX2 kommer prestera bra mycket bättre än ATI 3870X2. Eftersom att 8800GTS presterar ganska rejält mycket bättre än ATis singel kort. Att ati är lite inne på samma bana som nvidia var för flera år sedan (läs snöade in på 3dmark resultat) och bygger korten för just det är ju väldigt trist och verkar ganska desperat.

Om nvidias nya kort är dumt byggt är jag tveksam till. Fungerar säkert mycket bra kylningen på det, nackdel kan ju vara för de som vill byta till vattenkylning. Hoppas det går att klyva "korten" lätt.

För min del är valet ganska lätt, Nvidia presterar bättre, funkar tydligen bättre på videouppspelning kommer ganska säkert prestera bättre per krona men Ati knappar in och jag hoppas det blir kamp igen för det behövs.
Länk till första testet jag hittade med google Och om 9800GX2 bygger på de nya GTS korten blir skillnaden ännu större.

Och angående de olika generationerna och deras namn så var ju detta kännt sedan 8800GT lanserades. Det är ju igentligen ett gen9 kort.

Permalänk
Medlem

Tycker det här kortet inte blir vettigt är 2x8800GT som man längt ihop och kallar det 9800, man får ju snart huvudvärk av alla förvirrande beteckningar på Nvidias siffror
Jag kommer iallafall vänta med skaffa nytt graffe
ATI's lösning är iallafall mycket mer "elegant" även om denna kanske har något mer rå prestanda, tester får utvisa det.

Avaktar och ser om det blir en "riktig" 9 serie från nvidia innan det skaffas nått nytt i grafikortsväg
annars ligger ATI bra till med sin kommande

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pigma
Ser tyvärr inte direkt intressant ut för mig, tycker inte om att de lanserar en "ny" generation grafikkort som i princip bara är två stycken gamla kort i ett.

Signed.

Permalänk
Medlem

Jag väntar med att uttala mig tills jag sett några tester... För många spekulerar och antar i denna tråden från några bilder som kommit ut. Dessa bilder säger inte mer än 1000 ord.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hoppas på att det blir som förra gången att Nvidia bara har detta kortet i bakfickan för att kunna käna dom siste pengarna på deras gammla archhitektur och så släpepr dom sina nya kort 3månade senare

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Hoppas på att det blir som förra gången att Nvidia bara har detta kortet i bakfickan för att kunna käna dom siste pengarna på deras gammla archhitektur och så släpepr dom sina nya kort 3månade senare

3 månader? Så länge?