Permalänk
Medlem

så, kom med förslag kanske på hur dom kunnat avsluta kriget lika snabbt med lika "lite" blodspillan? ha kalla kriget i åtanke:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Mjo det är det nog faktiskt skulle jag säga, iallafall när denna nation har ett ego lika stort som solen och anser sig själv vara universums mittpunkt...

Ja, ok det kan du såklart tycka, men det har ju inte mycket med meningen bakom "Behandla andra som du själv vill bli behandlad".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja, ok det kan du såklart tycka, men det har ju inte mycket med meningen bakom "Behandla andra som du själv vill bli behandlad".

Nej men den meningen har aldrig vart amerikas starka sida
Min bas är lite mer av en blandning mellan "dem slog först" och "den som sig i leken ger får leken tåla"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Är verkligen den allmänna opinionen att atombomberna var fel? Tom i skolan poängterades det att det troligtvis räddade många liv på båda sidor (att det gjorde det är väl ändå det enda rimliga att tänka sig, även om vi naturligtvis aldrig får veta).

Så tycker jag det även framgick (mellan raderna) av de museum som finns i Nagasaki (Nagasaki var fö. andravalet den där ödesdigra dagen) och Hiroshima.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Fanns inga storskaliga industrier att förstöra där de detonerade bomben, inga massiva fabrikskomplex, de verkstäder de lyckades utplåna med bomben räcker knappast till som ursäkt för att rättfärdiga att de användes. Samme kejsare som du nämnde hävdade även att bombningarna inte hade någon betydelse för den Japanska krigsmakten. De enl honom påverkade inte japans förmåga att fortsätta kriget i nämnvärd grad.

Visst hade väl Amerikas atombomber påverkan i högsta grad på deras förmåga att fortsätta kriget, vad skulle vara meningen att fortsätta strida när fienden hade sådana vapen? Så här sa Hirohito:

Citat:

Moreover, the enemy now possesses a new and terrible weapon with the power to destroy many innocent lives and do incalculable damage. Should we continue to fight, not only would it result in an ultimate collapse and obliteration of the Japanese nation, but also it would lead to the total extinction of human civilization.

Such being the case, how are We to save the millions of Our subjects, or to atone Ourselves before the hallowed spirits of Our Imperial Ancestors? This is the reason why We have ordered the acceptance of the provisions of the Joint Declaration of the Powers.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Kriget hade fått ett snabbt slut även utan bomberna.

Det är rena spekulationer, mycket tyder på att det inte heller stämmer. De gav inte upp efter den första atombomben och knappt efter den andra, kuppförsök gjordes för att desperat fortsätta kriget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Många amerikansers ursäkt för bomberna är dock, inget pearl harbor inge hiroshima och nagasaki, dvs en ren och skär hämnd. Dock var pearl harbour ett rent militärt mål, hiroshima och nagasaki var en terrorbombning

"Terrorbombning". Hela andra världskriget var ju fullt av sådant, det var en helt annan situation. "Total war".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Är verkligen den allmänna opinionen att atombomberna var fel? Tom i skolan poängterades det att det troligtvis räddade många liv på båda sidor (att det gjorde det är väl ändå det enda rimliga att tänka sig, även om vi naturligtvis aldrig får veta).

Så tycker jag det även framgick (mellan raderna) av de museum som finns i Nagasaki (Nagasaki var fö. andravalet den där ödesdigra dagen) och Hiroshima.

Det är väl aldrig rätt att bomba oskyldiga? Bomberna var ju fel, frågan är ju om det var mer eller mindre fel att släppa dem än att inte göra det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag antar att de flesta vet vad jag syftar på när jag nämner dessa två städer. Jag har hört många föreläsare fördömma det som hände dessa städer. "Det var fel", "Det var hemskt", "Det var ett brott mot mänskligheten" etc. etc.

Ja, det var hemskt och det var ett brott mot mänskligheten. På samma sätt som allt våld mot civila och krigsfångar är det. Men vad dessa föreläsare alltid glömmer bort är att sätta atombomberna i sitt sammanhang.

- Kriget var i princip slut. De allierade var rädda att man skulle bli tvungen att invadera Japan för att få landet att kapitulera. Med tanke på hur fanatiskt och brutalt som den japanska regeringen drev sin egna befolkning till självmord och ofrivilligt motstånd på ön Okinawa så var det knappast svårt att lista ut hur de allierade trupperna skulle bemötas i självaste Japan. En invasion hade kostat mycket mer civila människoliv än vad bomberna gjorde. Mer än tre gånger så mycket, kanske tillochmed fyra.

- Sett i ett sammanhang: Eldbombningarna av Tokyo var lika förödande dem. Men dem hör man aldrig någonting om. Det ironiska är att om de hade struntat i atombomberna och bara fortsatt eldbomba städerna istället så hade dödstalet nått otroliga proportioner.

- Det var knappast så att Japan var ett oskyldigt offer. De flesta vet antagligen mycket väl om att Japan anföll både Kina, USA samt kolonier... Allt detta var oprovocerat. Likaså var slakten av civilia och krigsfångar som följde. Typexemplet är såklart Bataan marchen där ca. 75,000 krigsfångar fick marchera 10 mil genom hettan, och ungefär 55,000 fångar överlevde marchen därför att japanerna mördade fångar på måfå för att underlätta för logistiken. Inte att förglömma Nanking massakern i Kina där så många som 300,000 civila kan ha dödats av Japanska soldater. Konstigt nog hör jag aldrig några föreläsare nämna detta.

Ja, som sagt. Även ifall det var tragiskt att så många människor fick sätta livet till i Japan så var det åtminstonde det humanaste sättet (vilket kan låta väldigt sjukt sagt) då mindre folk fick dö tack vare denna lösningen än vad någon annan lösning hade kostat. Jag tycker det är en otroligt intressant debatt, då de flesta är EMOT atombomberna. Men är det kanske bara så att de har blivit indoktrinerade att vara det från alla dessa förbannade föreläsare man haft i skolan?

Problemet är "satan väst" ur viss folkgrupps mun! dvs usa är att judar har stor makt aatt påverka oss i väst om deras grymheter! att hela tiden påminna oss om det hemska som hände WW2 och så gör dom än! om ni tror att är nasse glöm det! såg om det på 60 min om ämnet, att nämna jude i usa är ungeför lika känsligt att prata om invandrare i sverige då blir man ju kallad rasist! stalin hade stora utrensningar! mengeles hade en kompanjon i japanska armen som forska på folk i kina! tex skar han upp en fast spänd kines! han egna ord var att han hade aldrig hört en människa skrika och jämra sig när skar upp magen med sin skapell! Usa hade egentligen inte behövt att släppa bomberna dom hade princip vunnit kriget men japans kejsare vägrade kapitulera men ändra sig snabbt efter bomberna!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Dem tar upp det här i Why We Fight http://www.imdb.com/title/tt0436971/ rätt intressant och sevärd dokumentär.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Att vara ledare för ett land, speciellt i en konflikt och i synnerhet ett blodigt världskrig är knappast ett lätt ansvar och om bomberna var rätt eller fel vill jag inte uttala mig om då jag har svårt för den moraliska måttstock som passar VK2, men jag tror nog att jag, i Trumans skor, kunnat komma till samma beslut som han. Det är i mina ögon iaf inte ett oskäligt beslut.
Krig ÄR h*****e!

Seriöst tror jag utfallet var väldigt tursamt (sic) det känns som en massa pusselbitar måste falla på plats för att man skulle kunna få stopp på kriget.
Fast insikten att kriget var förlorat fanns så trodde många att man skulle kunna göra invasionen så blodig att man skulle kunna få USA till förhandlingsbordet. Bomberna gav även de mest inbitna (nåja) en ursäkt till att kunna ge upp. Kejsaren, Anami och Mori är nyckelpersoner vars agerande var avgörande. Anami begick seppuku efter att han följt sin gudomlige Kejsares order och Mori som också var Kejsaren trogen dödades av rebellerna. Hade de agerat annorlunda om bomberna inte fällts?

Fanns ju en del gubbar som hade åsikter om bobmningarna men man bör fråga sig på vad de baseerade sina åsikter på...
Ta t.ex MacArthur enl. sin biografi

Citat:

the Potsdam declaration in July, demand[ed] that Japan surrender unconditionally or face 'prompt and utter destruction.' MacArthur was appalled. He knew that the Japanese would never renounce their emperor, and that without him an orderly transition to peace would be impossible anyhow, because his people would never submit to Allied occupation unless he ordered it. Ironically, when the surrender did come, it was conditional, and the condition was a continuation of the imperial reign. Had the General's advice been followed, the resort to atomic weapons at Hiroshima and Nagasaki might have been unnecessary.

1 Nej man begärde bara att de japanska militära styrkorna skulle ge upp villkorlöst (något man medvetet ändrat sedan Kairodeklarationen)
2 Och nej, Japan lyckades inte villkora kapitulationen med att Kejsarens status skulle vara oförändrad, USA (Byrne) insisterade:
"From the moment of surrender the authority of the Emperor and the Japanese Government to rule the state shall be subject to the Supreme Commander of the Allied powers who will take such steps as he deems proper to effectuate the surrender terms "

lite resurser för de som är intresserade

http://search.japantimes.co.jp/member/member.html?nn20020317a...

Citat:

GENEVA (Kyodo) The United States indicated from the early stages of secret peace talks in 1945 that Washington would allow Japan to retain its emperor system in exchange for Tokyo's surrender in World War II, according to documents obtained by Kyodo News.
Allen Dulles, a U.S. intelligence official, told the Swedish mediator in the talks on July 15, 1945, "The safest way is to take the risk," suggesting that Japan should unconditionally surrender if it wanted to retain the emperor on the throne, one of the documents says.

Citat:

Although Yoshimura and Kitamura reported the details of the talks to Yoshijiro Umezu, then chief of the general staff of the Imperial Japanese Army, and then Foreign Minister Shigenori Togo, they never received instructions from Tokyo to upgrade the talks to official peace negotiations.

http://www.dannen.com/decision/targets.html

Citat:

A. Dr. Stearns described the work he had done on target selection. He has surveyed possible targets possessing the following qualification: (1) they be important targets in a large urban area of more than three miles in diameter, (2) they be capable of being damaged effectively by a blast, and (3) they are unlikely to be attacked by next August. Dr. Stearns had a list of five targets which the Air Force would be willing to reserve for our use unless unforeseen circumstances arise. These targets are:

(2) Hiroshima - This is an important army depot and port of embarkation in the middle of an urban industrial area. It is a good radar target and it is such a size that a large part of the city could be extensively damaged. There are adjacent hills which are likely to produce a focussing effect which would considerably increase the blast damage. Due to rivers it is not a good incendiary target. (Classified as an AA Target)

(4) Kokura Arsenal - This is one of the largest arsenals in Japan and is surrounded by urban industrial structures. The arsenal is important for light ordnance, anti-aircraft and beach head defense materials. The dimensions of the arsenal are 4100' x 2000'. The dimensions are such that if the bomb were properly placed full advantage could be taken of the higher pressures immediately underneath the bomb for destroying the more solid structures and at the same time considerable blast damage could be done to more feeble structures further away. (Classified as an A Target)

http://www.yale.edu/lawweb/avalon/abomb/mpmenu.htm

Citat:

The city of Nagasaki had been one of the largest sea ports in southern Japan and was of great war-time importance because of its many and varied industries, including the production of ordnance, ships, military equipment, and other war materials.
The bomb exploded high over the industrial valley of Nagasaki, almost midway between the Mitsubishi Steel and Arms Works, in the south, and the Mitsubishi-Urakami Ordnance Works (Torpedo Works), in the north, the two principal targets of the city.

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/