floating point unit (FPU) Problem

Permalänk
Medlem

floating point unit (FPU) Problem

Tjabba!

Jag tänkte informera om vad en FPU är för något. Samt ta upp ett problem.

En flyttalsprocessor, förkortas FPU efter engelskans floating point unit, är den enhet i ett datorsystem som utför beräkningar på flyttal. Slutledet processor och den speciella karakteriseringen i övrigt bygger på att den i vissa system varit en specifik modul/krets. I moderna mikroprocessorer finns det dock normalt enbart specifika exekveringsenheter för flyttal i den centrala processorn. Vissa av dessa kan hantera flera identiska flyttalsoperationer samtidigt, så kallade vektorenheter.

Exempel på flyttalsprocessorer för PC, eller "matteprocessorer" i dagligt tal, var: 8087 till 8088. 80287 till 80286. 80387 till 80386.

När 80486 kom var flyttalsprocessorn inbyggd i processorn, förutom i en billigare variant (80486SX).

Det var ytterst ovanligt att datorer i efterhand kompletterades med flyttalsprocessorer. Vilket är lätt att förstå, då priset på dessa var mycket högt.

Eng: http://en.wikipedia.org/wiki/Floating_point_unit

En sådan FPU har jag på mitt M2N 1394 moderkort (520LE).
För att installera den så laddar jag ner Consumer 3D Stereo Drivers från nvidias hemsida. Probemet är att Stereodrivers INTE finns till Windows Vista... Så jag kan inte installera den. De spel jag har som har stöd för 2 cpu:er är mycket instabila och krashar ofta, Det står då att jag ska ladda ner de senase drivrutinerna från nvidias hemsida. Men det har jag, Det är bara Stereodrivisarna som fattas.

Om någon har någon form av lösning på mitt problem så skulle jag vara mycket tacksam...

edit* Den enhet som visas som oinstallerad i enhetshanteraren är "matemetikprocessor"...

Permalänk
Medlem

Du har ingen FPU på ditt moderkort; som du själv beskrivit ovan använder sig inga moderna processorer av externa hjälpprocessorer. Instället är det en del av CPUn som sköter beräkningen av decimaltal. Ljuddrivrutiner har ingenting med tvåkärniga processorer eller matematikprocessorer attt göra. Om någonting inte fungerar som det ska beror det på dåliga drivrutiner till Vista; du är inte den första personen som har problem med detta OS.