Permalänk
Medlem

NX9420 som ej tar laddning?!? *HJÄLP*

Hej ni...

Jag har en HP Nx9420 som fungerar bra så länge batteriet är fullladdat.
Men den tar ej laddning ifrån nätadaptern och inte heller ifrån dockningsstationen.
Obs, det går inte heller att köra datorn på endast nätadaptern.
Och batteriet fungerar bra så länge det är laddat (fungerar i andra HP notebooks)

Sätter jag in laddaren så känner den av att den anslutits men hävdar att det är en för "klen" laddare som pluggats in.
Detta meddelande får jag oavsett kapacitet på laddaren. (90/135w)
Och jag har provat med flera olika laddare som fungerar i en annan NX9420.

Nån som har en aning?

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Re: NX9420 som ej tar laddning?!? *HJÄLP*

Du har testat batteriet i andra datorer, det funkar där, då är batteriet inte trasigt.

Det går inte att köra datorn med endast nätadaptern, vilket det ska gå att göra.

Antagligen är det något med hårdvaran i datorn, moderkortet kanske?

Sedan till frågan, fungerar din laddare i andra datorer? Om den inte gör det så kan det ju vara något så enkelt som laddaren.

Du har testat andra laddare i din dator, men är dessa laddare korrekta?

Jag rekomenderar :

1. testa med en precis likadan (inte din) laddare i din dator.
2. Testa din laddare i en precis likadan dator som den du har.
3. Finns det garanti på datorn? I sådana fall direkt till lagning.
4. Finns det inte garanti så är det knivigare...

Mvh
Team_AMD

Permalänk
Medlem

@Team_AMD:

Provat likadana laddare i min dator, och provat min laddare i andra datorer.
(vilket fungerar)
Så det är moderkortet som knasar.. men frågan är om någon vet ifall det brukar vara några speciella kretsar som havererar och som kanske är enkla att felsöka?

Och nej, ingen garanti. =(

Hur skulle det fungera att koppla förbi logiken för laddning och mata datorn med likspänning över batteripolerna?
Absolut inte rätt... men kanske ett trevligare alternativ till "tegelsten" eller att köpa ett nytt moderkort för 3000:- =/

MVh Daniel

Permalänk
Medlem

Ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cav
@Team_AMD:

Provat likadana laddare i min dator, och provat min laddare i andra datorer.
(vilket fungerar)
Så det är moderkortet som knasar.. men frågan är om någon vet ifall det brukar vara några speciella kretsar som havererar och som kanske är enkla att felsöka?

Och nej, ingen garanti. =(

Hur skulle det fungera att koppla förbi logiken för laddning och mata datorn med likspänning över batteripolerna?
Absolut inte rätt... men kanske ett trevligare alternativ till "tegelsten" eller att köpa ett nytt moderkort för 3000:- =/

MVh Daniel

Ja du, det är ju helt klart en bra dator så att laga den skulle jag rekomendera alla gånger. Detta att koppla förbi logiken är inget jag kan så där ska jag inte säga något.
Dock är det väll längre garanti på datorer ur NX serien då det är kontors och företagsmaskiner? Eller om du kan ta det på din hemförsäkring.
Du kan ju kanske hävda tillverkningsfel eller dylika.
Mvh
Team_AMD

Permalänk
Medlem

@Team_AMD:

Nix, bara 1 års garanti.. =(

FÅr hålla ögonen öppna efter ett ersättningsmoderkort på Ebay... =/

Eller kanske man kan försöka få HP att ta på sig reparationen eftersom de försökt åtgärda detta fel tidigare (under garantitiden)

Permalänk
Medlem

Precis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cav

Eller kanske man kan försöka få HP att ta på sig reparationen eftersom de försökt åtgärda detta fel tidigare (under garantitiden)

Ja detta skulle jag försökt få igenom utan tvekan!
Mvh
Team_AMD