Allvarliga Lagringsproblem i Windows Vista

Permalänk

Allvarliga Lagringsproblem i Windows Vista

Lagringsproblem i Windows Vista

Hej!

Jag har ett lite irriterande problem med Windows Vista. Innan jag installerade Windows Vista på datorn gjorde jag en säkerhetskopia på mina gamla filer till DVD. Nu vill jag återställa mina filer till det nya operativsystemet. Jag kopierade alla filer från den första DVD skivan till systemhårddisken utan problem. När jag stoppade in andra DVD skivan som består bara av bilder så kom jag bara en liten bit på vägen innan systemet sa ifrån med motiveringen att det inte finns tillräckligt med minne. Då kommer dialogrutan "slut på ledigt minne" fram och det står "Det finns inte tillräckligt med ledigt minne för att åtgärden ska kunna slutföras." Operativsystemet är Windosw Vista Home Premium 32-bit, och datorn är helt ny som jag själv har byggt. Jag skulle inte tro att detta är hårdvarorelaterat, men här kommer ändå lite info om hårdvaran:

Moderkort: Gigabyte GA-X38-DQ6
RAM Minne: 2*2GB Corsair 800MHz DDR2 minnen
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.11 500GB
Brännare: Nec ND-3520AW (P-ATA)

Användningen av RAM minnet under kopieringen ligger på 33% och det finns gott om ledigt utrymme vad gäller RAM minnet. 500GB hårddisken är uppdelad i två partitioner, där systemdisken (som jag kopierade till) är på ca 65GB med 35GB ledigt utrymme. Den andra partitionen har jag inte formaterat än, men det spelar väl ingen roll det. Räcker det inte med 35GB ledigt utrymme på hårddisken för Windows Vista ska kunna andas fritt och kopiera 4,27GB data till datorn? Behöver den ha mer utrymme för sig själv? Är det någon som vet vad detta beror på och vad kan jag göra för att åtgärda det? Någon som har haft samma problem?

Här är lite skärmdumpar:

Jag trode att detta berodde på att RAM minnet blev för fullt så jag startade om datorn i hopp om att kunna tömma minnet och återgå till att kopiera mina filer. Inne i Windows Vista igen gjorde jag samam försök igen, jag markerade mina filer på DVD skivan och sedan drog och släppte de i mina dokument i Utforskaren. Förvånansvärt var att det denna gång nästan gick att genomföra kopieringen helt, det fattades bara lite till för att slutföra hela kopieringen då samma tråkiga meddelanden började dyka upp igen. Förra gången, innan jag startade om datorn, alltså direkt efter att jag hade kopierat över mina filer från första DVD skivan med lyckat resultat så tog det inte mer än 3 minuter innan det här jobbiga meddelandet dök upp. Jag förstår inte varför det var sån stor skillnad mellan att starta om datorn och att inte starta om datorn mellan kopieringen av varje DVD skiva. Helt jävla skumt alltså.

Är det DVD brännaren som är felet? Det är ju en PATA brännare, så kan det vara det som är orsaken? Den verkar dock vara korrekt installerad och den fungerar ju i övrigt. Men jag har inte testat att bränna med den ännu, där har jag en känsla av att den inte kommer att fungera. Jag hade dock inte dessa problem med Windows XP (och den här brännaren).

Här ser ni att statusfältet har ändrat färg från grönt till rött och ger en indikation på att det inte finns utrymme på hårddisken. Denna bild tog jag efter andra försöket och efter att jag hade startat om datorn. Innan omstarten så stannade den redan vid typ 10%. Och jag har raderat de gamla filerna som kopierades innan, innan omstarten. Så det är inte så att den har återupptagit kopieringen från där jag stannade vid sist, de gamla filerna är borta så den startade från början.

Jag kan inte se att hårddisken är full. Kan ni?

Efter det senaste försöket så slutade även Utforskaren att svara och jag blev tvungen att starta om den. Jag kunde heller inte öppna bilderna i Windows Fotogalleri när jag dubbelklickade på dem, de öppnades bara i programmet men ville inte visas. Först efter omstarten av Utforskaren så ville de visas igen.

Som ni ser så hade jag typ 43000 objekt som jag ville kopiera över. Kan det vara orsaken? Det skulle ju vara löjligt i såna fall. Windows XP klarar ju av det utan större problem. Men i så fall ska jag prova att kopiera en mapp i taget så får vi se hur det går. Det här är ett väldigt irriterande problem och jag uppskattar verkligen all hjälp och tips jag kan få. Jag vill försäkra mig om att detta inte sker även i framtiden.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Varför inte ta och formatera även den andra partitionen och pröva igen innan du skapar en enorm utredning?

Permalänk
Medlem

Har du kollat om kopieringen blev ok? Kan vara ett fel på din brända DVD. Testa och kopiera till/från en annan maskin.

Permalänk

Har du uppdaterat Vista? Det finns/fanns en bugg i Vista som gör/gjorde att man inte kan/kunde kopiera mer än ett fixt antal filer, vet inte hur många det var men det är ett problem Microsoft är medvetna om och det går att läsa om det om man googlar, har dock för mig att de hade fixat det o släppt en uppdatering på Windows Update. Har för mig att det bara är Explorer som har problemet, så om du använder Kommandotolken eller ett separat program för att kopiera dina filer så bör det funka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Varför inte ta och formatera även den andra partitionen och pröva igen innan du skapar en enorm utredning?

Menar du att orsaken till problemet är att jag inte har formaterat den andra partitionen? Eller menar du att orsaken till problemet är att jag har skapat en enorm utredning om det på Sweclockers?

Du behöver inte svara om du inte vill vara till någon hjälp, det vet du? Bespara oss dina dryga kommentarer då. Det är bara att bortse från den här tråden och surfa vidare, så enkelt är det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Har du uppdaterat Vista? Det finns/fanns en bugg i Vista som gör/gjorde att man inte kan/kunde kopiera mer än ett fixt antal filer, vet inte hur många det var men det är ett problem Microsoft är medvetna om och det går att läsa om det om man googlar, har dock för mig att de hade fixat det o släppt en uppdatering på Windows Update. Har för mig att det bara är Explorer som har problemet, så om du använder Kommandotolken eller ett separat program för att kopiera dina filer så bör det funka.

Joakim S från Microsoft support ringde mig nu i dagarna och han berättade att man inte känner till det här problemet med att det bara går att kopiera ett givet antal filer med Windows Explorer. Kan du ange någon källa till det där problemet som du beskriver? Jag kan be de på Microsoft supporten undersöka det närmare sedan.

Vid installationen av Windows Vista så valde jag att endast viktiga uppdateringar skulle laddas ner med Windows Update. Jag anser att om det här problemet med kopieringen är orsakat av en bugg i Windows Explorer så borde en eventuell uppdatering eller hotfix för det klassas som "viktig" och därmed laddas ner och installeras på datorn. Men för att vara på den säkra sidan så har jag sedan valt att även installera de rekommenderade uppdateringarna (16 uppdateringar). Efter att allt var installerat då och jag startade om datorn så provade jag igen att kopiera över mina filer. Det tog stop ca 60 procent in i kopieringen (DVD skivan är ca 4,32GB stor).

Det verkar som att det tar stopp när kopieringensprocessen kommer fram till en mapp som själv innehåller ca 30000 filer. Mappstrukturen på hela skivan i övrigt är väldigt avancerad med många undermappar och så. Skulle det kunna vara en bidragande faktor till felet? Enligt Microsoft så borde inte det vara något större problem, det ska Windows kunna klara av. Och jag håller med, jag tycker också att Windows borde kunna svälja det. Men så är det ju inte, det går ju inte. Jag vill minnas att jag hade problem med att bränna skivan i Windows XP (med Nero 6), just pga. den här komplicerade mappstrukturen. Men när jag kopierade tillbaka filerna till datorn, med Windows XP på så tog det ju tid givetvis, men kopieringen lyckades utan problem. Så, kan mappstrukturen ha en betydelse här?

Jag har inte haft möjlighet att kopiera skivan till en annan dator eller hårddisk. Snart ska jag testa att kopiera skivan till en av mina gamla hårddiskar och se om det fungerar där då. Jag ska även prova att kopiera mapparna en och en, på så sätt får jag se om det är fel på skivan. Men det ska det inte vara, jag vill minnas att den gick att kopiera till Windows XP på tidigare hårdvarokonfiguration och i Nero 6 fick jag inga felmeddelanden efter bränningen.

Brännaren är en parallell ATA enhet, en NEC ND-3520AW. Kan det vara brännaren som är orsaken? Har det att göra med att brännaren är en prallell ATA enhet och inte seriell ATA? Har Windows Vista stöd för Nec ND-3520AW? Är drivrutinerna de korrekta? I Enhetshanteraren listas brännaren som "_NEC DVD_RW ND-3520AW SCSI CdRom Device" - varför står det SCSI? Brännaren låter ovanligt mycket när man stoppar in vissa skivor, både när den kopierar innehåll till datorns hårddisk och när Windows skapar miniatyrer i Utforskaren (Windows Explorer). Den här brännaren är från 2005 vill jag minnas, och jag har haft den i tidigare hårdvarokonfiguration. Kanske låter den mera nu för att det är ny och snabbare hårdvara i datorn?

Det ser ut som att jag har en del att göra framöver i alla fall...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag ser inte orsaken till problemet men att kringå det borde väl vara enkelt?
Välj själv metod men dela upp jobbet i exempelvis fyra olika batcher, eller ca 10k filer i stöten.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

jag har fått upp exakt samma fel som trådskaparen, men då när jag kopierar ett stort antal filer mellan olika diskar, både mellan SATA - SATA och SATA - USB. Jag kör dock Vista x64 och har gott om ledigt ram-minne

Permalänk
Medlem

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=829

Notera när problemet uppstår, hur många filer det handlar om när det uppstår och länken till hotfixen för problemet.

Där är alla svar ni behöver för att lösa det.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tackar för länken...ska genast testa detta när jag kommer hem ikväll, återkommer då med resultat...