Permalänk
Medlem

Reparera hårddisk

Jag tappade min externa hårddisk i golvet igår. Det var ingen brutal smäll men den har flippat ur helt :

1) Överföringshastigheten är nästan noll. Att överföra 11 gig tog igår lite över en timme.

2 ) När strömmen är på så knakar den hela tiden. Låter som att någon bryter en träkvist 2ggr/sek....

Och så idag kom det värsta : datorn hittar hårddisken. Så fort man stoppar in USB-kabeln så hänger sig datorn och det händer absolut inget förens man drar ut kabeln igen.

Har en del viktiga saker på disken, och det skulle spara min några veckors jobb om man kunde laga den på något sätt.

Tror ni man kan ta ut den del som lagrar alla data och sätta in den i en ny hårddisk ? Kan väldigt lite om datorer, men det känns ju kanske troligt att det är den del som läser av disken som har pajjat...

Tacksam för hjälp !

Permalänk
Medlem

Nej inte om du inte har ett helt sterilt och damfritt rum.
Ett hårstrå är 60 000 nanometer tjockt, läshuvudet svävar endast ca 10 -15 nanometer över disken (någon får rätta mig ifall detta är fel siffra minns inte riktigt).

I praktiken innebär det att du kommer kontaminera skivan och förstöra den i samma ögonblick som du öppnar kåpan.

har du viktiga saker så kan ett företag rädda data åt dig, exempelvis aurora. Priserna börjar på ca tusenlappen för undersökning och därefter ett timpris.

Ett dammkorn på disken tar upp flera megabyte!

Permalänk
Medlem

Så om jag inte är beredd att lägga ut tusentals kronor kommer jag inte kunna fixa den ?

Permalänk
Medlem

precis, det är ingen ide att du försöker ta isär den.

Kan du rädda data genom att koppla in den så gör det. Helt meningslöst att ta isär.

Permalänk

Du kan ju prova att plocka ur hårddisken o koppla den i datorn direkt.

Edit: Hade själv en exten som strulade o sen lade av, lite svettigt innan jag upptäckte att det var transformatorn som var paj bara. Så nu sitter den hårddisken i nya datorn istället.